Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Død trådløs forbindelse mellom tuner og TV

NYTT TEMA
aRandi
aRandiInnlegg: 1332
24.04.09 11:03

Jeg bruker Canal Digital.  Jeg har tuneren og antenna på en sørvendt balkong, og TV-en i stua.  For å slippe å bore hull i ytterveggen har jeg to bittesmå antenner fra Thomson som sender trådløst gjennom murveggen, en på tuneren, og en på TV-en.  Nå har det skjedd noe som gjør at dette ikke virker.

TV-en virker som den skal, tuneren virker som den skal, fjernkontrollen virker som den skal, og disse to antenne kommuniserer, jeg kan i alle fall skifte kanal på tuneren når jeg retter fjernkontrollen mot den miniantenna som står på TV-en.  Jeg fikk nytt kort fra CD før påske, det gamle kortet sluttet å virke, så jeg tror ikke det kan være noe i veien med det heller. 

Allikevel viser TV-bildet ingen endring om nettkontakten til tuneren står i eller ikke, og jeg får bare striper og snø på TV-skjermen, og støy i høyttalerne. 

Det er en knott til å flytte på i flere stillinger på undersiden av begge miniantennene, og jeg har forsøkt alle kombinasjonene, uten at det hjelper.  Jeg har undersøkt at alle plugger står i riktig kontakt, og at kabelen mellom antenna på TV-en og TV-apparatet er der den skal være.  Jeg aner ikke om coax-kabelen fra hornet til tuneren kan ha fått noen skade, det får jeg ikke undersøkt.

Jeg bor i Tyrkia, altså utenfor dekningsområdet til CD, men har allikevel hatt ganske sterke signaler helt til i går.  Her kan ingen hjelpe meg, de visste ikke engang hva disse små diskene skulle brukes til da de skulle hjelpe meg å montere utstyret, og de som snakker engelsk her har ikke peiling på å løse et sånt problem.

Har andre vært borti dette problemet?  Kan noen hjelpe meg?

Insane2
Insane2Innlegg: 22140
25.04.09 16:33
aRandi: Har andre vært borti dette problemet?  Kan noen hjelpe meg?

Det første du bør skjekke er om du i det hele tatt tar imot signaler.
Den enkleste måten å gjøre det på er å slå over fra TV til radio mottak, ettersom (nesten) alle radiokanalene som går via satellitt er ukodet. Kan du ta imot f eks radio, er det antakelig kortet som er problemet. En tilbakestilling til fabrikkinnstillingene er også en mulig løsning.

Deretter bør du skjekke signalkvaliteten. Signalstyrken er ikke interressant i dette tilfellet (annet enn hvis den er null) , kun signalkvalitet. 20-25% gir vanligvis bilde, og alt over 50% er en bonus.
Har du hverken signalstyrke eller signalkvalitet er det noe galt med forbindelsen mellom LNB og tuner. Evt feil på tuneren eller LNBen.

Hvis du har null signalstyrke/-kvalitet, er neste skritt å skjekke forbindelsen mellom LNB og tuner. Det enkleste er å kjøpe noen meter med kabel og koble det sammen å se om det hjelper. Ta tuneren og TVen med deg ut om nødvendig.

Neste skritt er å skjekke at parabolen ikke har flyttet på seg (sterk vind f eks), evt bytte LNB og tuner.

Jeg går i utgangspunktet ut ifra at du har restartet tuneren (tatt ut kontakten, ventet ett minutt eller to og så satt på strømmen igjen).

aRandi
aRandiInnlegg: 1332
26.04.09 14:34

Tusen takk for svar. 

Nei, jeg tar ikke imot signaler, og slår jeg over på radio, får jeg heller ikke inn noe. Tidligere har jeg fått inn både NRK P1 (Troms-sendingen) og P4.

Signalkvaliteten er ikke engang til stede.  LNB, er det signalhornet?

Det ser ut som om tuneren virker som den skal, og ja, jeg har forsøkt å restarte den.  Jeg fant også det gamle kortet og forsøkte det, det ble nemlig oppgradert før jeg fikk det nye, men det skjedde ingen endring av den grunn.

Tuneren står tildekket (med lufting) ute, sammen med antenna, på en ellers innglasset balkong, med åpning i glasset bare for tallerkenen og hornet som stikker ut over rekkverkskanten. 

Signalstyrken har det ikke vært noe å si på tidligere, selv om den ikke har vært så bra at jeg har kunnet få inn tekst-TV.

Jeg koplet fra disse minidiskene, fant en lang nok scartkabel og plugget den i tuner og TV, men jeg får fremdeles ingen signal. Tuneren starter, og jeg får et klart og flott "åpningsbilde" på TV-skjermen når jeg skrur den på, og beskjeden "intet signal".

Det ser ut som neste skritt er å kjøpe en passe lengde coaxkabel. Det er i alle fall det billigste, før jeg eventuelt tilkaller eksperthjelp med målerutstyr.

Klikk for å gå tilbake til toppen