Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ny 42". Noen med peiling?

NYTT TEMA
neon89
neon89Innlegg: 3189
07.05.09 15:02

Hei.

Skal kjøpe meg en ny 42" flatskjerm, og trenger litt hjelp, til å finne ut hva jeg skal velge.

Her er noen kriterier:

* 42"
* Plastma
* Max 15 000,- (Helst litt under)
* Full HD

Ønsker en så god tv som mulig.
Skal hovedsaklig brukes til fotball, film, og vanlig tv-titting.

Liker veldig godt panasonic tv`ene, og har vurdert disse:

http://www.elprice.no/tv-dvd/flat-tv/panasonic-42-plasma-tv-full-hd-600hz-txp42g10e

http://www.elprice.no/tv-dvd/flat-tv/panasonic-42-plasma-tv-th-42pz800e

Hvilken av disse, er evt best? (Uavhengi av pris)

Noen andre, som kan fungere???

Takker for evt svar.

-neon-

Turbogunnar
TurbogunnarInnlegg: 3231
07.05.09 15:56

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=125617

100,000:1 i stedet for 40,000:1

en ekstra hdmi.

200.- rimeligere.

Bluetooth.

Flere tilkoblingsmuligheter.

Mye penere.

Den du ser på har ikke USB engang...

Det står 600Hz på den du ser på, dette er en ny teknikk panasonic bruker for og få bildet til og se bedre ut ved og oppdatere 10x oftere visstnok, jeg har ikke sett hvordan resultatet blir av det. Her må du vurdere selv.

(Innlegget ble redigert 07.05.09 16:11)

Turbogunnar
07.05.09 16:13

Når det gjelder det sistnevnte tviler jeg vel egentlig på att det utgjør det helt store kontra 100Hz på lg'en...

Turbogunnar
07.05.09 16:16

Av de to du lister vil jeg si den billigste er best, basert på kontrast, den andre har dog 4 hdmi akkuratt som lg'en.

Turbogunnar
07.05.09 16:28

Så ikke helt før nå att du hovedsaklig vil se tv og film, gjengs mening er vel att plasma er best på dette, allikevel ikke min mening, men jeg har selv en n87 46tommer LCD fra samsung som gir ett ekstremt bra bilde sammenlignet med nesten alle andre skjermer fra Samsung, så jeg er muligens litt påvirket av det.

Tror jeg ville forsøkt og se de begge i en butikk jeg, for og sammenligne selv.

lovian
lovianInnlegg: 962
07.05.09 16:57
neon89: Her er noen kriterier:

* 42"
* Plastma
* Full HD

Skal hovedsaklig brukes til fotball, film, og vanlig tv-titting. Liker veldig godt panasonic tv`ene, og har vurdert disse:

http://www.elprice.no/tv-dvd/flat-tv/panasonic-42-plasma-tv-full-hd-600hz-txp42g10e

http://www.elprice.no/tv-dvd/flat-tv/panasonic-42-plasma-tv-th-42pz800e Hvilken av disse, er evt best? (Uavhengi av pris)

Takker for evt svar.

-neon-
neon89
07.05.09 17:24

Ingen av skjermene som er nevt, oppfyller kriteriene mine, desverre....

Har tenkt litt på LED skjer, men som du sier, er de litt dyre...

heni86
heni86Innlegg: 3101
07.05.09 18:50

Panasonic er ledende på Plasma. Bra kjøp.

eknaD
eknaDInnlegg: 3943
07.05.09 21:13
neon89: Hei.

Skal kjøpe meg en ny 42" flatskjerm, og trenger litt hjelp, til å finne ut hva jeg skal velge.

Her er noen kriterier:

* 42"
* Plastma
* Full HD

Skal hovedsaklig brukes til fotball, film, og vanlig tv-titting. Liker veldig godt panasonic tv`ene, og har vurdert disse:

http://www.elprice.no/tv-dvd/flat-tv/panasonic-42-plasma-tv-th-42pz800e Hvilken av disse, er evt best? (Uavhengi av pris)

Takker for evt svar.

-neon-

Txp 42 g10 med den rundede sokkelen er den nyeste fullHD tvn til Panasonic.

Den har den nyeste teknologien, den fikk veldig mye skryt i siste "Hjemmekino" bladet. Knallkjøp kalte de den.

Den andre PZ er også bra men det er fjorårets fullHD.

Blir litt hipp som happ hva du velger. Panasonic Plasmaene er jevnt over veldig bra plasmaer i alle klassene...

PZ modeller er jo den peneste da... 

(Innlegget ble redigert 07.05.09 21:22)

eknaD
07.05.09 21:26
Turbogunnar: Så ikke helt før nå att du hovedsaklig vil se tv og film, gjengs mening er vel att plasma er best på dette, allikevel ikke min mening, men jeg har selv en n87 46tommer LCD fra samsung som gir ett ekstremt bra bilde sammenlignet med nesten alle andre skjermer fra Samsung, så jeg er muligens litt påvirket av det. Tror jeg ville forsøkt og se de begge i en butikk jeg, for og sammenligne selv.

Har du først sett Plasma til Film, Tv og Tvspill så er det vanskelig å gå tilbake til LCD igjen. Det er ikke bare sortnivået men fargene og dybden altsammen...

Det eneste jeg kan tenke meg som alternativ er muligens en LED, men de er da fryktelig styggdyre ennå.

Ellers begynner Samsung fullHD LCD tvene i 6 serien å bli interessante fordi de begynner å bli så billige, men fortsatt synes jeg man taper litt i farge og levende bilder med LCD....

Mine 5cents

Brain-Ash-Nett
Brain-Ash-NettInnlegg: 134
07.05.09 22:05

Kjør på med Panasonic ihvertfall. Har selv en plasma 42 tommer fra Panasonic, og har ikke sett noe bedre tv. Noen jeg kjenner har mye dyrere tv fra sony (lcd) og jeg synes det ser bare crap ut. Panasonic-tv-ene har sikkert også blitt mye bedre siden min modell som er et par år gammel. Ville ikke nøle med å kjøpe Panasonic omigjen.

(Innlegget ble redigert 07.05.09 22:05)

Turbogunnar
08.05.09 00:15
eknaD: Ellers begynner Samsung fullHD LCD tvene i 6 serien å bli interessante fordi de begynner å bli så billige, men fortsatt synes jeg man taper litt i farge og levende bilder med LCD.... Mine 5cents

Billedkvaliteten suger på 6 serien mot n87 modellen. Billigdisplay er no' dritt.

Og jeg var med og kjøpte en 40 tommer i 6 serien(656) for 3 uker siden senest.... Ikke veldig imponert nei....

(Innlegget ble redigert 08.05.09 00:28)

soXX
soXXInnlegg: 786
08.05.09 00:26
Turbogunnar: Billedkvaliteten suger på 6 serien mot n87 modellen. billigdisplay er no dritt. Og jeg var med og kjøpte en 40 tommer i 6 serien for 3 uker siden senest.... Ikke veldig imponert nei....

N87 er søppel i forhold til 6-serien, denne selges til fantastiske priser nå da den er på veg ut.

Turbogunnar
08.05.09 00:30

Ja, som jeg skrev, jeg var og kjøpte en på netshop til 7450.- for tre uker siden, har fra før av en 46" n87....

Ble skikkelig skuffet over 656'en, kan ikke måle seg i det hele tatt mot n87 med samme kilde, så du vet nok ikke helt hva du snakker om soxx......

Det VET jeg. Og N87 må du nok fortsatt ut med 15.000.- for...... Det er billig...

(Innlegget ble redigert 08.05.09 00:32)

soXX
08.05.09 00:35
Turbogunnar: Ja, som jeg skrev, jeg var og kjøpte en på netshop til 7450.- for tre uker siden, har fra før av en 46" n87.... Ble skikkelig skuffet over 656'en, kan ikke måle seg i det hele tatt mot n87 med samme kilde, så du vet nok ikke helt hva du snakker om soxx...... Det VET jeg. Og N87 må du nok fortsatt ut med 15.000.- for...... Det er billig...

Haha, N87 har dårligere kontrast, dårligere bildebehandling, mangler 100Hz. N87 er snart 2 år gammel. 5 serien har erstattet den for lenge siden.

Og hva du vet er desverre lite virker det som.

Ta en titt på google før du driter deg loddrett ut.

Turbogunnar
08.05.09 00:39
soXX: Haha, N87 har dårligere kontrast, dårligere bildebehandling, mangler 100Hz. N87 er snart 2 år gammel. 5 serien har erstattet den for lenge siden. Og hva du vet er desverre lite virker det som. Ta en titt på google før du driter deg loddrett ut.

Mulig det , men den har ikke billig display.

Slutt nå, jeg har jo sasmmenlignet selv, med data på Full hd var det intet problem og se att bildet var langt bedre på N87, søk litt du så finner du utrolig bra kritikk på den på google.

På samsungs egne sider er den rangert over alle andre modeller, sier vel litt.

soXX
08.05.09 00:46
Turbogunnar: Mulig det , men den har ikke billig display. Slutt nå, jeg har jo sasmmenlignet selv, med data på Full hd var det intet problem og se att bildet var langt bedre på N87, søk litt du så finner du utrolig bra kritikk på den på google. På samsungs egne sider er den rangert over alle andre modeller, sier vel litt.

I det året som N8-serien kom ut var modellene rangert slik:

S, R, N og M -serie, M-serien var best, denne hadde 100Hz, bedre kontrast, og bedre bildebehandling og mer tilkoblinger.

N-serien var hakket under M-serie, altså modellen FØR  6-serien.

N-serien har ikke blitt produsert siden i begynnelsen av fjoråret.

Hadde vært moro å se denne "rangeringen" du snakker om på samsung sine websider.

Turbogunnar
08.05.09 00:48

ok, her er den:

http://www.samsung.com/no/consumer/subtype/subtype.do?group=tvhomeentertainment&type=tvhomeentertainment&subtype=tv

Under produktsøk trykker du i andre "boks" Der det står: ln19b osv....

Du får da listet opp tvene etter hvor gode de er..... N87 er nederst.

Så hvem dreit seg ut da? Siden du er så ivrig på att noen må?

(Innlegget ble redigert 08.05.09 00:51)

Turbogunnar
08.05.09 00:52

N87 er SAMSUNGs nye LCD-TV med Full-HD 1080p, som gir høyeste mulige oppløsning. Med Full HD 1080p får du dobbelt så høy oppløsning som HD, takket være 1,5 ganger flere scanlinjer. Flere scanlinjer innebærer at flere bildepunkter brukes for å gjengi detaljer i bildet. Utnytt Full HD 1080p fullt ut ved å koble til Blu-Ray-spiller, PS3 eller HD DVD. Alle disse formatene støtter Full HD 1080p. TV-en kan også konvertere SD/HD-video til 1080p for å gi et overraskende skarpt bilde.
Fra samsung egne sider.

(Innlegget ble redigert 08.05.09 00:53)

soXX
08.05.09 00:55
Turbogunnar:  ok, her er den: http://www.samsung.com/no/consumer/subtype/subtype.do?group=tvhomeentertainment&type=tvhomeentertainment&subtype=tv Under produktsøk trykker du i andre "boks" Der det står: ln19b osv.... Du får da listet opp tvene etter hvor gode de er..... N87 er nederst. Så hvem dreit seg ut da? Siden du er så ivrig på att noen må?

Unnskyld meg, men er du helt blåst?

Den listen baserer seg på alfabetisk rekkefølge og etter hvor store tv'ne er.

Turbogunnar
08.05.09 00:58

Forskjellen på N og M serien er ingen når det gjelder display, det har mest med design og gjøre. Og noe høytalerplassering i kabinett.

(Innlegget ble redigert 08.05.09 00:59)

Turbogunnar
08.05.09 01:03
soXX: Unnskyld meg, men er du helt blåst? Den listen baserer seg på alfabetisk rekkefølge og etter hvor store tv'ne er.

Det er du som er blåst, men bare lev i troen din du, og ikke se att samsung selv sier det er enda bedre enn full-hd.... På sine egne sider.....

Finn en billig ny N87 på nett da?

Og legg merke til att det på 7 serien ikke står en dritt om 1.5 ganger bedre bilde enn full-hd, noe det gjør på N87...

Noe som burde si deg alt egentlig. Så slutt og drit deg ut nå.

(Innlegget ble redigert 08.05.09 01:09)

soXX
08.05.09 01:08
Turbogunnar: Forskjellen på N og M serien er ingen når det gjelder display, det har mest med design og gjøre. Og noe høytalerplassering i kabinett.

Som sagt tidligere har M8x bedre kontrast, bedre bildebehandling og fra 40" og oppover har den 100hz

Turbogunnar
08.05.09 01:11

Ja. Og siden du enda ikke har fått det med deg har altså N87 fortsatt 1,5 ganger tettere bilde, dette i følge samsungs egne sider......

soXX
08.05.09 01:15
Turbogunnar: Det er du som er blåst, men bare lev i troen din du, og ikke se att samsung selv sier det er enda bedre enn full-hd.... På sine egne sider.....     Finn en billig ny N87 på nett da? Og legg merke til att det på 7 serien ikke står en dritt om 1.5 ganger bedre bilde enn full-hd, noe det gjør på N87... Noe som burde si deg alt egentlig. Så slutt og drit deg ut nå.

Jeg håper for din egen del at du troller nå.

Full HD er ikke et mål på bildekvalitet.
Full HD vil si at du har et LCD-panel med en oppløsning på 1920x1080p

7-serien er forøvrig en LED-skjerm. Men du mener vel at den ikke er like god som N87?

Turbogunnar
08.05.09 01:24

Nei da, N-serien var sikkert den dyreste modellen for moro skyld, er det det du mener?

Har ikke sett noen led tver enda jeg, men det er jo ikke høyere oppløsning der heller, skal bli spennede og se forskjellen.

"Med Full HD 1080p får du dobbelt så høy oppløsning som HD, takket være 1,5 ganger flere scanlinjer."

Nøyaktig hva samsung mener med og skrive dette om N87 og ikke de andre vet jeg ikke må jeg innrømme.

Men jeg ville aldri i verden ha byttet N87 mot den splitter nye 656 serien iallefall, det er jeg 100% sikker på, selv om designet er kulere aldri så mye, panelet er bedre i N87. Det så jeg helt klart med egne øyne lett. Ingen tvil overhodet.

(Innlegget ble redigert 08.05.09 01:25)

Turbogunnar
08.05.09 01:32

Nå er det forresten "maximum exposure" på tv4, elendig kvalitet alltid, men..... ;-)

Altimeter
AltimeterInnlegg: 3980
08.05.09 11:28
Turbogunnar: Nei da, N-serien var sikkert den dyreste modellen for moro skyld, er det det du mener? Har ikke sett noen led tver enda jeg, men det er jo ikke høyere oppløsning der heller, skal bli spennede og se forskjellen. "Med Full HD 1080p får du dobbelt så høy oppløsning som HD, takket være 1,5 ganger flere scanlinjer." Nøyaktig hva samsung mener med og skrive dette om N87 og ikke de andre vet jeg ikke må jeg innrømme. Men jeg ville aldri i verden ha byttet N87 mot den splitter nye 656 serien iallefall, det er jeg 100% sikker på, selv om designet er kulere aldri så mye, panelet er bedre i N87. Det så jeg helt klart med egne øyne lett. Ingen tvil overhodet.

Når dem sier 1,5 ganger mer linjer enn hd, så mener dem 1,5 ganger mer enn 720.
720 er hd mens 1080 er full hd, og en tv med full hd vil aldri få mere enn 1080 linjer.

neon89
08.05.09 11:32

Kan dere bytte tråd, visst dere ikke kan diskutere det denne tråden faktisk skulle handle om???

eknaD
09.05.09 21:04
Turbogunnar: Nei da, N-serien var sikkert den dyreste modellen for moro skyld, er det det du mener? Har ikke sett noen led tver enda jeg, men det er jo ikke høyere oppløsning der heller, skal bli spennede og se forskjellen. "Med Full HD 1080p får du dobbelt så høy oppløsning som HD, takket være 1,5 ganger flere scanlinjer." Nøyaktig hva samsung mener med og skrive dette om N87 og ikke de andre vet jeg ikke må jeg innrømme. Men jeg ville aldri i verden ha byttet N87 mot den splitter nye 656 serien iallefall, det er jeg 100% sikker på, selv om designet er kulere aldri så mye, panelet er bedre i N87. Det så jeg helt klart med egne øyne lett. Ingen tvil overhodet.

Hei, Tvn din er veldig bra den N87. Men det er jo faktisk en eldre modell da som ikke lages lenger....

Når det gjelder 6 serien 656, 676 etc så er jeg enig med deg at den har et veldig spesielt bilde. Det tar tid til å venne seg til det men den har faktisk veldig god bildebehandling.

Sett på en dårlig jalla dvdspiller og legg i en dvd og du får noe som ser ut som blurayfilm som resultat.......

Faktisk, men det er endel småvemmelige 3D effekter og lignende som kan gjøre en svimmel...

Det er nok ikke fordi kvaliteten på panelet er dårlig, men heller fordi det er ny teknologi. Dessuten må man justere ganske mye på disse før man er i mål....

Grunnen til at disse er attraktive er fordi de har fullHD og bra bildebehandling.... Men LCD er ikke min greie, for jeg er plasmafrelst, og skal jeg ha en projektor så blir det også PDL teknologi med masse sort punch og farger.

Det er Plasma eller LED som er greia, du får mye mer virkelighetstro bilder med disse tvene.

Bedre ILD, bedre HUD, bedre DYBDE, bedre SORT.... bedre alt. Da kan du virkelig begynne å nyte gode filmer og spill.

Se et stort bilde fra en Pioneer KURO, en Panasonic fullHD eller en HD PDL projector og du blir ganske enkelt sannsyneligvis satt ut av hvor vakkert det er....

(Innlegget ble redigert 09.05.09 21:07)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg