Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tråløst surround anlegg

NYTT TEMA
rune89
rune89Innlegg: 4427
23.05.09 07:47

hei, jeg skal snart gå til innkjøp av storskjerm, blueray og hjemmekino anlegg. Og tenkte å ha trådløst surround anlegg, ettersom det rommet gjør det litt promlematisk med ledninger. Det jeg lurte på er hvordan kvaliteten er på trådløst? evt, noen som vett om noen gode trådløse anlegg til makspris 5000,- ?

takker for svar =)

rune89
23.05.09 08:00

Jeg kom til og lure på en ting til :) Hvis jeg kjøper vanlige, med ledning. Hvor lang ledning kan jeg forvente og få? Og går det an og kjøbe og bytte ut med lenger ledning eller noge lignende?

thomzi
thomziInnlegg: 22974
23.05.09 12:45

Hvis du kjøper ferdig jalla-surround(kjøpte et sony anlegg til dama som kosta ca 2000kr) så får du meg ca. 15-20m ledning til høyttalerne bak og kanskje 5m til høyttalerne foran og en liten stump til subben og center!

eknaD
eknaDInnlegg: 3943
23.05.09 13:13
rune89: Jeg kom til og lure på en ting til :) Hvis jeg kjøper vanlige, med ledning. Hvor lang ledning kan jeg forvente og få? Og går det an og kjøbe og bytte ut med lenger ledning eller noge lignende?

Men du kjøper ikke jallaanlegg.

Det lønner seg for deg å kjøpe en surroundforsterker/receiver og så velge deg høytalere til dette.

Alle som jeg vet om som bruker surround idag bruker ledning, mange skjuler ledningene i veggen....

Trådløse høytalere blir fryktelig dårlig eller fryktelig dyrt.....

gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
24.05.09 09:58

Jeg stemmer for høyttalere med ledning. Hør på rådene over, kjøp løse komponenter etter lommeboka, og oppgrader etter hvert.

Du kan gjøre et kupp på auksjon, f. eks. denne:

http://www.netthandelen.no/visauksjon.aspx?Auksjonsid=16277159

Husk å sende dama på ferie, for tydeligvis leveres disse MED DAME!!

(Innlegget ble redigert 24.05.09 10:01)

rune89
24.05.09 10:52

okei, takker for svar. Da kjører jeg ledning, hvis 15-20 meter lang ledning er "standeren" så bør det kunne gå seg til.

Jeg har økt prisen litt :p å ser litt på denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345195 Kan dette være ett godt kjøp? Jeg må innrømme at jeg har mest lyst og kjøpe et "ferdig sett". Jeg har ikke så veldig mye innsikt i anlegg og lyd generelt. Så har ikke behov for superlyd, men ett anlegg med rimelig god lyd for "oss normale" :)

(Innlegget ble redigert 24.05.09 10:52)

gammel_mann
25.05.09 08:05

Jeg sjekket auksjonen jeg tipset om, og høyttalerne gikk for latterlige 440 kroner. Som sagt, det er mulig å gjøre et kupp og få seg en billig startpakke.

http://www.netthandelen.no/visauksjon.aspx?Auksjonsid=16277159

fire hundre??? det er jo omtrent som en kasse godt øl.

(Innlegget ble redigert 25.05.09 08:08)

gammel_mann
25.05.09 08:13

Her er trådløs jalla til en billig penge.

Femti kroner.

http://www.netthandelen.no/visauksjon.aspx?Auksjonsid=16170093

(Innlegget ble redigert 25.05.09 08:14)

eknaD
25.05.09 21:58
rune89: okei, takker for svar. Da kjører jeg ledning, hvis 15-20 meter lang ledning er "standeren" så bør det kunne gå seg til. Jeg har økt prisen litt :p å ser litt på denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345195 Kan dette være ett godt kjøp? Jeg må innrømme at jeg har mest lyst og kjøpe et "ferdig sett". Jeg har ikke så veldig mye innsikt i anlegg og lyd generelt. Så har ikke behov for superlyd, men ett anlegg med rimelig god lyd for "oss normale" :)

Nei, det er IKKE det du bør velge....

Samsung ferdigsett er nok ikke så dårlig... eller jo de er det..

Men det er også fryktelig dyrt.....

Eksempel... du får prisvinneren Yamaha 663 med HDdekodin, biamping, mulighet for presenshøytalere og effektpåbyggsmuligheter for ca 5000, dette er MYE, MYE bedre enn det Samsung jalla anlegget.....

Da har du hele 2500 til høytalere, som du kunne brukt på Proson eller dynavoice på http://www.surround.no/maincategory/6280.html ,  Cerwin Vega går forresten også til bunnpris på hifiklubben for tiden.. .du kan få deg 12"fronthøytalere for skarve 2-4 laken feks....

(Innlegget ble redigert 25.05.09 21:59)

gammel_mann
26.05.09 12:06

Man får selvfølgelig det man betaler for, så det er nok best å åpne lommeboka litt ekstra når man skal kjøpe høyttalere.

Mine gromhøyttalere står lagret på kottet hos mamma, de er ikke godkjent av min bedre halvdel. Hun forstår ikke at de har JBL inni og er bedre enn de innredningsvennlige og pene som jeg har tillatelse til å ha i huset. De koster nok opp mot ti lapper pr, stk, men de er for voldsomme.

Skilsmissegrunn?

Det er altså mulig å få et sett fra 400,- til gud vet, så det er avklart nå.

Gutten trenger også tips til en god reciever i økonomiklasse.

Jeg har skiftet tre ganger de siste tre årene, og ble en snill og fornøyd gammel mann når Kenwood dingsen ble varm.

Kenwood har fine produkter for folk som ikke liker å kåle så mye med innstillinger, og er inituativt og lett å bruke.

(Innlegget ble redigert 26.05.09 12:16)

gammel_mann
26.05.09 12:22

Den gang jeg bestemte selv, brukte jeg Peavey Deca som forsterker til bakhøyttalerne, og Peavey 7000 til å drive fronthøyttalerne, men det er bare å akseptere at nok er nok.

Tinnitusen er dessverre kommet for å bli :-)

rune89
26.05.09 13:07

Takker for svar :) Men jeg må innrømme at det meste at det dere skriver er gresk for meg, altså alt unntatt høytalere omtrent :p

Men si feks hvis jeg kjøper denne http://www.surround.no/product/428902/__Proson_Conquest_5.1-pakke_Small.html For jeg alt jeg trenger da for å koble den opp med TV og Bluerayspiller? Eller må jeg kjøpe mere utstyr også?

(Innlegget ble redigert 26.05.09 13:08)

gammel_mann
26.05.09 14:50

Proson låter bra, naboen har det. Knall.

Husk at nye høyttalere må spilles inn. Det er smart å sette på en skive med harmonisk musikk på repeat og la den gå et døgn eller to på medium volum før du prøver å lytte kritisk til åssen det låter.

rune89
26.05.09 19:29

Okai, da høres det jo godt ut :) Men ja, hvis jeg kjøper det settet, for jeg me alt jeg trenger? Er bare å plugge i tv og dvd og spille av?

Og er det mye innstillinger o.l jeg må fikse? Jeg er total amatør når det kommer til slikt dessvere :s

eknaD
26.05.09 20:58
rune89: Okai, da høres det jo godt ut :) Men ja, hvis jeg kjøper det settet, for jeg me alt jeg trenger? Er bare å plugge i tv og dvd og spille av? Og er det mye innstillinger o.l jeg må fikse? Jeg er total amatør når det kommer til slikt dessvere :s

Du må ha deg surroundforsterker også, råder deg til å velge Yamaha på Surround.no De har god kvalitet på selv de rimelige forsterkerne.... Det er et trygt kjøp.

Da vil du få bra filmlyd som dessuten også kan brukes til musikk/CD.  Dette vil virkelig gi deg vooosjet i actionfilmene og du hører kuler hvine og helikopter fly forbi...

Det er noe annet enn den fislelyden som kommer fra de svindyre Samsung og Phillips mini anleggene iallefall...

Dessuten trenger du høytalerledninger, det fås kjøpt veldig billig på biltema til rimelig grei kvalitet.

(Innlegget ble redigert 26.05.09 20:59)

Haldde
HalddeInnlegg: 1115
26.05.09 23:16

Vi har to slike anlegg i huset. Fra Sony, bestilt fra Komplett. De er installert på rommene til ungene. Kostet i underkant av 5000.- pr. stykk. Den store bakdelen med disse anleggene er at subwooferen er passiv. Det medfører at volumet på den dermed ikke kan justeres separat. Noe vi til tider merker. Senterhøyttalerne som fulgte med vil jeg betegne som en vits (en dårlig en). Så der måtte jeg prompte bestille noen andre. Det trådløse systemet til bakhøyttalerne fungerte veldig bra faktisk. Selv om lyden ikke er den aller beste.Til hjemmekinobruk er det ikke å anbefale. Da er det separate deler som gjelder. Vet at diverse nettbutikker selger komplette høyttalerpakker til rimelig pris og receiverne koster vel nærmest ingenting snart.

gammel_mann
26.05.09 23:45

Det er smart å bruke løse komponenter, da blir det lett å bytte og oppgradere. Og det vil vi hele tiden.

Jeg anbefaler aktiv sub, det er kjekt å kunne justere volumet på den. Jeg har den stort sett avslått, men slår den på ved spesielle anledninger. Da går kona inn og legger seg i senga og ser på dameprogram på TV5.

eknaD
27.05.09 17:47

om man vil ha kvalitets sub på budgett så råder jeg folk til å se på prisvinneren XTZ10"  Disse har helt rå lyd, har også samme innebygde forsterker som 12"eren om jeg husker korrekt..

Koster vel rundt 2000.... og det er bra kvalitet for pengene altså...

Vi snakker om SEAS elementer her, norske basselementer av meget høy kvalitet. Andre produsenter som bruker SEAS elementer er bla highend høytalere som Burmester B80, The Nordic Tone och Lyngdorf/Steinway.

Bånddiskanten til den ene XTZ høytaleren 99,36 er den samme som sitter i Monitor Audios High End-høyttaler Platinium Line....

Vi snakker her om høytalere som koster fra 20.000 til 80.000...

Bare så dere er klar over det.... XTZ høytalere koster fra 2000 til 9000kr.... Altså lyd for pengene...

rune89
06.06.09 09:46

okai, det er bare en ting til jeg lurer på :p Hvis jeg ska koble til pc, playstation, dekoder osv, og spilleren ikke har HDMI inngang, det er kun på tv'en. Jeg vet jeg ikke for surround på noen av tingene da, men jeg for lyd generelt ifra anlegget hvis pc osv er koblet til TV'en kun?

eknaD
06.06.09 12:06
rune89: okai, det er bare en ting til jeg lurer på :p Hvis jeg ska koble til pc, playstation, dekoder osv, og spilleren ikke har HDMI inngang, det er kun på tv'en. Jeg vet jeg ikke for surround på noen av tingene da, men jeg for lyd generelt ifra anlegget hvis pc osv er koblet til TV'en kun?

Jeg vet ikke helt om jeg forstår akkurat hva du mener....

Dessuten kommer det jo veldig an på hva slags PC du har. For eksempel har du stasjonær eller nyere laptop så har du sannsyneligvis mulighet for Coax eller Optisk ledning som er digitale lydledninger som kan sende flerkanals lydkilder på samme måte som HDMI.. men ikke HDlyd da...

Du kan med disse som jeg nevnte Coax og Optisk få både DTS og DolbyDigital surround. Har du bare vanlig Jack-inngang som til hodetelefoner... så får du også lyd, men ikke like bra..

rune89
06.06.09 14:15

Jeg folklarte kansje litt dårlig ja. Det jeg mente var at hvis jeg kjøper ett hjemmekinoanlegg som ikke har inngang for HDMI. Da må jeg koble pc, playstation osv inn i HDMI inngangen på tv. Og hvis jeg gjør det har jeg hørt at hvis jeg bruker feks pc'en så for jeg kun lyd i fra TV'en, og ikke anlegget. Stemmer dette?

gammel_mann
08.06.09 12:01
rune89: Jeg folklarte kansje litt dårlig ja. Det jeg mente var at hvis jeg kjøper ett hjemmekinoanlegg som ikke har inngang for HDMI. Da må jeg koble pc, playstation osv inn i HDMI inngangen på tv. Og hvis jeg gjør det har jeg hørt at hvis jeg bruker feks pc'en så for jeg kun lyd i fra TV'en, og ikke anlegget. Stemmer dette?

Det er sikker scartkontakter og audioutganger på TV`n, der kan du hente signal ut. Men jeg tror det gjelder TV- program, og at data og spill trenger egen kabel for lyd til anlegget. Jeg har en kabel fra skjermkortet, det går inn i datainngangen i TV, og så har jeg en audiokabel fra line out på datan som går til surround.

gammel_mann
08.06.09 13:02

Ah, jeg ble forstyrret.

TV inn, fra tuner rett inn i HDMI, DVD rett inn i en scart på TV, Lyd fra scart nummer 2 til rciever inn i en inngang, og CD-spiller rett inn i en annen inngang i recieveren. Det ser ut som en haug med spaghetti bak racket, men det synes ikke unntatt når det skal støvsuges:-) Kjøp en reciever med mange inn- og utganger. Ikke bruk så veldig tynne kabler til høyttalerne.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg