lab69: Det er slik at mange av de som er førstegangskjøpere av speilrefleks også er i nybegynnerklassen når det gjelder foto generelt og hadde hatt like mye glede av et superzoom. Og veldig mange av førstegangskjøperne kjøper kun et billig speilrefleks med standardobjektivet og nøyer seg med det, altså ingen flere objektiver senere. Da har man et svært begrenset brennviddeområde å hyggeseg med. Med et superzoom har man fra relativt god vidvinkel og til svært lang tele i ett og samme objektiv. Ja, det blir ofte mye kompromisser i slike ektreme ovjektiver, men det vil likevel være mer enn godt nok for en nybegynner om man velger et av de bedre. Jeg ser noen argumenterer for "mange flere muligheter med speilrefleks". Vel, kjøper man et superzoom har de aller fleste store muligheter til å lære seg fotografering da også disse kan kjøres manuelt om man vil, altså justere blender, lukker og annet selv for å lære seg litt. Den virkelig store forskjellen på disse to kameratypene er størrelsen på bildebrikken. Mens superzoomkameraene har like liten bildebrikke som lommekameraer, dvs. omtrent som en lillefingernegl. Speilrefleks har til gjengjeld sensor som er 7-10 ganger større eller mer. Hvis man da f.eks. tenker seg et speilrefleks og et superzoom (eller lommekamera for den del) med la oss si 12 megapiksel, kan man tenke seg hvor mye mindre hvert bildepunkt blir med en knøttliten brikke kontra en mange ganger større. Det betyr mye mer lys til hvert punkt, som igjen betyr svært mye mindre bildestøy (grums) i bildet enn på de små brikkene, ved ellers samme forhold. Men det MÅ ikke være et gigantproblem, om man bare skrur av automatikken på et superzoom, og låser det til lav ISO-verdi. Jeg har mitt tredje superzoom siden 2001, det siste kjøpt i 2005, men jeg bruker det fortsatt som hovedkamera selv om jeg også har speilrefleks med 4 objektiver. Det ikke alle tenker på med speilrefleks og flere objektiver (ja, man må nemlig ofte ha 2-3 objektiver for å dekke samme område som et superzoom) er at det ikke alltid er like enkelt eller praktisk på f.eks. en tur i skogen å stå og bytte objektiver til stadighet. Først tar man kanskje et flott landskapsbilde med vidvinkel, så dukker en flott fugl opp som krever lang tele. Da har sikkert fuglen fløyet før man får byttet objektiv.
Så for en nybegynner: start heller med et godt superzoom, lær deg å fotografere med det, og suppler heller senere med speilrefleks om du blir skikkelig hekta. Det er forøvrig heller ikke slik at så fort man har fått seg speilrefleks tar man kun perfekte bilder. Noen tror det, og har gått på en skikkelig smell...
Et meget godt startkamera i superzoomklassen er Panasonic FZ28 til ca. 3000. Det har 18x zoom, fra god vidvinkel til svært lang tele, bildestabilisator og meget god bildekvalitet.