Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Samsung 40" LCD-TV LE40B535 vs LG 42" LCD-TV 42LH4

NYTT TEMA
MachedaTalent

MachedaTalent
24.08.09 23:03

Hva er det beste kjøpet? LG er ca 1000 kr dyrere, men 2 tommer større. Heller vel mest mot LG om ikke noen av dere eksperter kan overbevise meg om at Samsung er Tvn for meg. Kommer til å bruke den mye til spilling om det har noe å si.

Takk for svar

3itmarck

3itmarck
25.08.09 09:47

Aner ikke hvilken som er best til ditt bruk. Har kun sett 535 i action på vanlige sendinger. Det jeg derimot vet er at LG pleier å være nokså bra på inputlag, noe som jo har mye å si for spilling. Men det bringer opp et spørsmål. Hvorfor vurderes ikke plasma? Det har ikke nevneverdig inputlag i sammenligning med LCD, og null etterslep av noe slag, uansett merke og modell. Perfekt for spilling. At LCD er best egnet til dette er en myte. Men du ønsker muligens full oppløsning, og plasma som har det er litt for dyrt? Selv har jeg nettopp kjøpt Sony 46W5500 LCD. Lagging i spill er merkbar ved sideveis bevegelser, selv med ekstra bildeprosesser helt avslått. Den billige HD-klare plasmaen som det erstatter har totalt sømløs flyt.

soXX

soXX
25.08.09 20:26

LG'n er bedre, mindre støy på SD-signal og ikke minst pga at den har 100Hz.

eknaD

eknaD
25.08.09 20:41

100hZ er meningsløst.... har ikke noe som helst bruk for det mht bildekvalitet.

100Hz er kun et påfunn for å selge mer tver... nesten ingen som bruker det.

Mindre støy på SD-signal derimot er en klar fordel.... men da bør du absolutt også vurdere Plasma, for de er best på SD.

(Innlegget ble redigert 25.08.09 20:43)

soXX

soXX
25.08.09 22:42
eknaD: 100hZ er meningsløst.... har ikke noe som helst bruk for det mht bildekvalitet. 100Hz er kun et påfunn for å selge mer tver... nesten ingen som bruker det. Mindre støy på SD-signal derimot er en klar fordel.... men da bør du absolutt også vurdere Plasma, for de er best på SD.    

Hehe, litt av en påstand du kommer med her.

Med mindre du ser på stillbilder så vil 100Hz gi deg et mye bedre bilde, alt av panoreringer vil gå sømløst, i motsetning til plasmatv'er/50Hz LCD.

MachedaTalent

MachedaTalent
25.08.09 23:26

Tror jeg går for LG tvn :) Gleder meg til Arkham Assylum på den :)

elCrack

elCrack
25.08.09 23:27

LG'en er kjempemessig.

soXX

soXX
26.08.09 00:08
MachedaTalent: Tror jeg går for LG tvn :) Gleder meg til Arkham Assylum på den :)

Det blir bra :)

3itmarck

3itmarck
26.08.09 00:30
soXX: Hehe, litt av en påstand du kommer med her. Med mindre du ser på stillbilder så vil 100Hz gi deg et mye bedre bilde, alt av panoreringer vil gå sømløst, i motsetning til plasmatv'er/50Hz LCD.

Du glemte å skrive "med visse forbehold". 100Hz egner seg til sport og tv-spill, men ikke til film. Du mister skarphet ved panoreringer, og filmens naturlige flyt påvirkes negativt.

soXX

soXX
26.08.09 14:56
3itmarck: Du glemte å skrive "med visse forbehold". 100Hz egner seg til sport og tv-spill, men ikke til film. Du mister skarphet ved panoreringer, og filmens naturlige flyt påvirkes negativt.

Det har du rett i, men siden du har muligheten til å redusere eller slå av 100Hz er jo det ikke noe problem, da kan man selv velge hvordan man foretrekker å se filmen.

MachedaTalent

MachedaTalent
26.08.09 16:47

Hvordan slår man av det da? :)

soXX

soXX
26.08.09 18:28
MachedaTalent: Hvordan slår man av det da? :)

Det kan du justere i menyen på TV'n, under bildeinstillinger.

eknaD

eknaD
27.08.09 19:40
soXX: Det har du rett i, men siden du har muligheten til å redusere eller slå av 100Hz er jo det ikke noe problem, da kan man selv velge hvordan man foretrekker å se filmen.

Vel poenget er vel at 100Hz er helt unødvendig....  :)

Og det har det vært ganske lenge... ikke engang lcd er som er plaget med etterslep og panorering har i dag særlig bruk for 100hz..

Det er bare triks for å få folk til å kjøpe tver..

Har aldri sett noen vits med 100hz og har prøvd det med både lcd og plasma... på alle tver har hovedinntrykket vært dette med 100hz..... dårligere bildekvalitet og kantete oppløsning....

Eneste tålelige 100hz bilde har for meg vært med Plasma, for det ødela ikke direkte bildet sånn som Lcd ene til Sony, Toshiba og Samsung gjorde...

Men hva er vitsen? Er ikke vitsen best mulig bildekvalitet? Er jo ikke noe vits med 100Hz på Lcd med fotball om bilde får sagtanneffekter?

Er panorering viktigere enn bildekvalitet? Vel da skal isåfall tvn panorere helt ræva før det er gjeldende, men det er det få tver idag som gjør.. så da er 100hz egentlig meningsløst...

Når det gjelder den nye NEO teknikken til Panasonic plasmaene som skal være mer en dobbelt så bra som gamle 100hz så gjenstår det å se hva man får ut av dette... får man rett og slett med seg denne hurtigheten? Vel, det gjenstår å se men jeg har mine tvil.

1080P 24 derimot... det er noe helt annet..  8-)

(Innlegget ble redigert 27.08.09 19:49)

eknaD

eknaD
29.08.09 10:55

Til trådstarter.

Gå for LG som gir mest tommer, LG har dessuten meget bra kvalitet på flatskjermene sine. Mye for pengene.

-En annen ting... flatskjermer av nyere dato KAN panorere dårlig i enkelte tilfeller... 

Det vil si når innstillingene til tv er helt feilinnstilt... Det er de gjerne i butikken.

Klart da kan du jo ha på 100hz samtidig som selgeren sier til alle og enhver at han har på både ultraclear wiew, brightpanel, blacklevel plus, pictureenhancer og sharpness på 100%.... Vedsiden av alt dette pjattet er sef kontrast også skrudd opp på 100%

Det er standar i hver eneste butikk jeg har vært i... Jeg var innom Elprice for å se på plasma og jeg måtte rett og slett le av hvordan de hadde stilt ut tvn jeg skulle ha. Samme for Elkjøp btw.

-Vil du ikke at tvn skal ha mye lys da? Fikk jeg høre fra butikkbetjeningen

Klart har du sånne forhold (dvs i butikk) så er det nok like greit å skru på 100Hz, men da har du iallefall ikke noe bra bilde uansett.

Du justerer bildet ditt sånn at det takler panoreringer OG samtidig har bra bildekvalitet. Det gjør du ikke med 100HZ, det gjør du rett og slett med bildeinnstillingene. Kontrast spesielt....

Hovedregelen er at du skrur av alt det tullet, fargerom, pictureenhancer, blacklevel, etc.

Det eneste som har noe for seg sånn jeg har opplevd det både med LCD og Plasma er fargetemperatur innstillingene OG Cinema innstillingen. Resten fikser du med et riktig innstilt bilde...

(Innlegget ble redigert 29.08.09 11:08)

MachedaTalent

MachedaTalent
17.09.09 23:55

Så jeg endte opp med å kjøpe LGn. Noen som vet de beste fargeinnstillingene og sånt til denne tvn? :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg