Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjelp til valg av type tv-abonnement

NYTT TEMA
Lillemus

Lillemus
14.09.09 11:58

Jeg skal flytte nå, og skal bestille tv-abonnement.

Har hørt med kabel-tv leverandøren som er der jeg bor. De skal ha 6000 (!) for å koble meg til. Det er visstnok fiber, og i følge dem det aller beste. Jeg kan ikke noe om dette, ønsker bare å se tv.

Har fått et tips om Riks-Tv, men etter som jeg forstår må jeg da ha en antenne. Har ikke lyst på tv-antenne på huset, men de er kanskje ikke så stygge lenger som de var før?
Kan ikke si jeg har lagt merke til noen hus med antenne lenger, og trodde det var helt slutt på det.

Parabol har jeg heller ikke lyst på, men hvis det viser seg å bli billigste alternativ så kan det hende jeg skifter mening.

Er det noen som kan hjelpe meg med litt priser og info?

Er 6000 for fiber en ok pris?
Er fiber det beste?

Er Riks-TV ok? Og hvor mye koster evt. en antenne (både innkjøp og montering)

Uff, syns dette ble vanskelig jeg. Har hatt kabel-tv i sameiet jeg har bodd i og aldri tenkt så mye på dette. Nå flytter jeg i et helt nytt hus, så nå må jeg tydeligvis ta et valg - og betale deretter :)

Mulig jeg har gitt altfor lite opplysninger her, men som sagt er jeg helt grønn på dette feltet. Veldig glad om noen kan komme med litt tips og råd.

Topguy

Topguy
14.09.09 12:36

Vet du hva de som bodde i huset før brukte da ? Parabol ?

6000,- for installasjon må jo inkludere graving o.l. Om fiber er best kan vi diskutere til kuene kommer hjem uten at det hjelper deg så mye.

Hvis du ikke har noen spesielle krav, (HD, internett etc.) så vil RiksTV gi deg antagelig de TV-kanalene du trenger. Men gå inn på rikstv.no og sjekk to ting. Kanallisten og dekningskvaliteten på plassen du skal flytte til.

En antenne er billig og monteringen fikser de aller fleste selv.

(Innlegget ble redigert 14.09.09 12:37)

Lillemus

Lillemus
14.09.09 12:51
Topguy: Vet du hva de som bodde i huset før brukte da ? Parabol ? 6000,- for installasjon må jo inkludere graving o.l. Om fiber er best kan vi diskutere til kuene kommer hjem uten at det hjelper deg så mye. Hvis du ikke har noen spesielle krav, (HD, internett etc.) så vil RiksTV gi deg antagelig de TV-kanalene du trenger. Men gå inn på rikstv.no og sjekk to ting. Kanallisten og dekningskvaliteten på plassen du skal flytte til. En antenne er billig og monteringen fikser de aller fleste selv.

Det har ikke vært noe der før. Er helt nytt hus. Det er flere hus der, og de fleste har visstnok valgt fiber. Det jeg skal betale for er sveising av montør. Graving er nok gjort fra før av, vil jeg tro.

Skal ha internett/bredbånd også. Har pr i dag dette gjennom Ventelo.

Har sjekket på Riks-Tv og området hadde beste dekningskvalitet.
(kanskje det holder med bordantenne?)

Hehe, montere selv ja. Jeg er stolt når jeg skifter lyspærer selv, så noe antennemontering tror jeg nok ikke jeg skal prøve meg på :-)
De skal vel helst stå på taket?

ferrek

ferrek
14.09.09 13:03
Lillemus: Hehe, montere selv ja. Jeg er stolt når jeg skifter lyspærer selv, så noe antennemontering tror jeg nok ikke jeg skal prøve meg på :-)
De skal vel helst stå på taket?

Dersom dekningsnivået er på topp der du bor og huset er bygd i normale materialer (altså at det ikke er en bunker du flytter til vil en inneantenne med forsterker mest sannsynlig fungere. :-) Går an å spørre der du kjøper det om du kan kjøpe en inneantenne i første omgang og at du kan bytte den dersom det må til en uteantenne. :-)

Når det er sagt bør du regne litt på hva som lønner seg. Jeg vet ikke prisen på fiber-abonnementet, men der har du helt sikkert en sum som omfatter internett, tv, telefon.Kan hende du ikke ender opp så altfor ille i forhold til å ha de forskjellige tjenestene spredd over flere forskjellige leverandører.

I tillegg får du en mye raskere internett og mulighet for HD-kanaler på f eks fiber. Riks TV har vel èn HD-kanal nå, og de har vel ikke særlig mer båndbredde igjen til å sende flere HD-kanaler med det første.

Lillemus

Lillemus
14.09.09 14:09
ferrek: Dersom dekningsnivået er på topp der du bor og huset er bygd i normale materialer (altså at det ikke er en bunker du flytter til vil en inneantenne med forsterker mest sannsynlig fungere. :-) Går an å spørre der du kjøper det om du kan kjøpe en inneantenne i første omgang og at du kan bytte den dersom det må til en uteantenne. :-) Når det er sagt bør du regne litt på hva som lønner seg. Jeg vet ikke prisen på fiber-abonnementet, men der har du helt sikkert en sum som omfatter internett, tv, telefon.Kan hende du ikke ender opp så altfor ille i forhold til å ha de forskjellige tjenestene spredd over flere forskjellige leverandører. I tillegg får du en mye raskere internett og mulighet for HD-kanaler på f eks fiber. Riks TV har vel èn HD-kanal nå, og de har vel ikke særlig mer båndbredde igjen til å sende flere HD-kanaler med det første.

Inneantenne høres fristende ut!
Har sendt en mail til Riks-TV, men ikke fått noe svar. Lurte på bl.a det med antenne.

De som har kabel-tv her reklamerer veldig for hvor bra fiber er, og hvor billige de er. Så er det andre i nabolaget som sier de er dårlige og at jeg ikke burde velge det. Syns dette er vanskelig, for alle har forskjellige meninger.

Prisen pr måned for kabel er 230 kroner (bare tv, nett kommer i tillegg). For Riks-TV var vel billigste 199 kroner. Så føler jo at jeg sparer de 6000 hvis jeg velger Riks-tv. Selv om en antenne koster litt, så blir det vel ikke så mye.

Men, klart... skal jeg ha bredbånd fra en annen leverandør, så kommer det vel en del utgifter med å koble til det og. Og da har jeg kanskje ikke spart så mye uansett.

Er ikke bra med for mye valg! Blir bare forvirra jeg :-)

ferrek

ferrek
14.09.09 16:03
Lillemus: Prisen pr måned for kabel er 230 kroner (bare tv, nett kommer i tillegg). For Riks-TV var vel billigste 199 kroner. Så føler jo at jeg sparer de 6000 hvis jeg velger Riks-tv. Selv om en antenne koster litt, så blir det vel ikke så mye.

Dersom du har sjekket dekningsområdet der du bor og det er mørkegrønt er det aller mest sannsynlig nok med en inneantenne, muligens en liten veggantenne som settes ute på veggen mot senderen, den tar heller ikke mye plass. Rundt 200-300,- for en antenne holder dersom det er snakk om inneantenne så kostnadene blir ikke store.

ADSL fra en hvilken som helst operatør ligger på rundt 300,- måneden for en normal hastighet? Da har du 500,- mnd i faste utgifter, i tillegg kommer kortavgift o.l. på Riks-TV.

Mange valg er det, det du må velge mellom er om du vil ha det enkleste (Riks-TV) eller om du tror du trenger raskest mulig internett, HD-kanaler og et større kanalutvalg (fiber).

Vil tro Riks-TV + ADSL blir billigst kontra fiber dersom prisene på fiber er noenlunde det samme som hos meg.

monsanto3

monsanto3
14.09.09 23:28
Lillemus: Inneantenne høres fristende ut!
Har sendt en mail til Riks-TV, men ikke fått noe svar. Lurte på bl.a det med antenne.

Jeg er en dinosaur. Jeg har ikke noe abonnement, bare gratiskanalene ("54 channels and nothing to watch"...). Men digitalboksen har vi jo alle. Så jeg kjøpte meg en digitalantenne til utendørs montering, en One4all på Elkjøp. Den er helt o.k., og jeg vil ikke anbefale innendørs antenne. Jeg har prøvd to stykker, og ingen av dem fungerte tilfredsstillende, til tross for at jeg bor midt i et godt dekningsområde. Men du kan jo saktens prøve - hvis du kjøper en hos Elkjøp og det ikke funker, får du pengene igjen ved retur innen 30 dager.

coldman

coldman
15.09.09 00:38

Er du i grønn sone på riks-tv sitt dekningskart, så er en uteantenne montert inne et veldig bra alternativ. Hvis du har kaldloft/mørkeloft så er det perfekt å plassere den der. Har du innredning kan du bruke et stort klesskap eller kott, og montere antennen der. Dette vil gi mye bedre signal enn typiske innendørsantenner som står i stua.

Når det gjelder fiber, så er det definitivt framtiden og alternativet jeg ville gått for. At naboer har vært litt misfornøyd kan nok dreie seg om barnesykdommer. Min spådom er at du mest sannsynlig vil ende opp med fiber innen 10 år uansett, og installasjonsprisene går neppe ned. Har du barn som vokser til vil også de forlange fiber... Hovedfordelen med fiber er riktignok ikke TV, men internett. Der er nesten ingen begrensinger mtp. hastighet, og selv om du ikke er hardcore internettbruker i dag, så vil det komme mer og mer tjenester på nett som krever skikkelige linjer, blant annet TV-kanaler som kan streames direkte, også med HD-kvalitet.

Lillemus

Lillemus
15.09.09 08:45

Takk for mange gode svar! :-)

Ser nok ut som det blir fiber ja.

Selv om jeg syns 6000 er fryktelig dyrt, så blir selve abonnementet billigere pr mnd/år.
Døtrene mine kommer etterhvert til å få egen tv på rommene sine, og da er kabel-tv det beste alternativet ser det ut som. Det koster ikke noe mer uansett antall tver. Mens Riks-TV må jeg betale 60 kr pr tv ekstra, samt 120 pr tv i avgift. Da blir de 6000 fort spart inn allikevel.

Men, skulle jeg bare hatt ett apparat tror jeg nok jeg hadde gått for antenne på loftet! Det forslaget likte jeg.

:)

hillebillys

hillebillys
15.09.09 17:29

Problemet med rikstv syntes jeg er att du enten må ha nrk.
eller hele pakka.

på parabol så kan du velge mindre pakker og dermed ikke betale for full pakke. (men skal du uanset ha full pakke så stiller det seg kanskje anderledes)

annet problem er att det nå har blitt sagt i media att det ikke vil komme HD tilbud på tv sendinger via rikstv.

men rikstv ser ut til og mene dette er feil?

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=594595

kabeltv er på mange måter best, men dere har jo fått en voldsom start avgift.

(Innlegget ble redigert 15.09.09 17:35)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg