Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fotoredigering - kule effekter

NYTT TEMA
eiblind

eiblind
17.09.09 01:21

Jeg studerer journalistikk og lager for tiden en featurereportasje som jeg skal tegne i InDesign. Reportasjen min består av en del bilder som jeg vil gi god plass. Disse skal jeg redigere i Photoshop. Jeg vil gjerne at bildene mine skal utmerke seg litt og skille seg ut fra vanlige nyhetsbilder. Derfor ønsker jeg å legge en innsats i redigeringa. Problemet er at jeg ikke er spesielt dyktig når det kommer til Photoshop. Jeg har surfet på nettet i hele dag og funnet mange tutorials og andre tips, men ikke helt funnet det jeg leter etter. Det jeg har forsøkt meg litt på er å "duplikere" layers og gi dem forskjellige innstillinger.

Jeg har lyst til å gi bildene en litt "tøff look" og leke litt med kontraster blant annet.

For å gi noen eksempler på hva jeg mener har jeg linket til to bilder jeg syntes er fine.

Bilde 1

Bilde 2

Jeg er fullstendig klar over at det selvfølgelig er kvaliteten på bildene jeg har tatt som er det avgjørende, og ikke effektene i Photoshop. Og at Photoshop ikke kan "redde" bilder sånn sett.

Hvis noen kunne gitt meg noen tips til hvordan jeg kan gi reportasjebildene mine en ny dimensjon i Photoshop hadde jeg satt stor pris på det. Eller om det finnes nettsteder jeg ikke har vært innom som kan være nyttige. Det bør dog ikke være for avansert ettersom jeg er en fersk Photoshop'er.

vanlig_fyr

vanlig_fyr
17.09.09 01:43

Hva tenker du om debatten som har gått rundt journalistikk og bilder?

Om de skal forbli slik de er, og om det er å kødde med pressens oppriktighet.

FrancescoTotti

FrancescoTotti
17.09.09 19:27