Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjelp meg Velge Ny TV

NYTT TEMA
XtraGal3

XtraGal3
27.10.09 16:14

Jeg trenger en nytt TV siden min gammle Kasse TV "26" nå er 10 år gammel
Vil ha en TV for å henge på veggen for å se på Digital Tv
Nyheter, naturfilmer, filmer og Disney TV
Spille PS3 og blueray

Stua mi er smal i bredde men lang i lengde så
jeg er begrenset til 2.5 meter avstand fra tven.

Stua mi er veldig lysfull om dagen men der tven skal henger kommer ikke solstråler
Skal bruke mest tven til å spille Ps3 og se på Digital TV men noenganger til Film (blir nok bruke tven mer enn pcen til spill når jeg får ny tv)

Jeg prøver ikke gå mye inn i forskjellen mellom LCD , LED og Plasma siden tråden til bustar allerede har forklart dette veldig bra:
http://vgd.no/forbruker/foto-video-hifi-dvd-m-m/tema/1518621/tittel/lcd-plasma-eller-led-tv

kort resumert er Samsung LED og Panasonic Plasma best med Samsung/sony LCD tv sånn midt på treet

Tenkte først 32 tommers men nå tenker jeg 37 eller kanskje 40 (kanskje 40 blir for stort for stua mi?)

Disse har jeg sett på:
Samsung LE37B651T3W (LCD)
Bra pris og kvalitet:
http://i36.tinypic.com/2ros5z5.jpg

Samsung UE376000 (LED):
Denne fikk jeg anbefalt av El corte ingles som verdens beste
problemet er at lyden er som du snakker i en blekkboks
detta skal løses med å kjøpe en avlang flat høytaler fra samsung under tven
http://i36.tinypic.com/33onm2v.jpg

Sony KDL37W5500E (LCD):
Sony TVer har jo før vært Nr.1 men nå for tiden
ligger de jo faktisk etter Samsung fordi Sony sliter noe innmari
men Sony er faktisk en av de få som har God lyd innebygget
http://i37.tinypic.com/6eoxo2.jpg

Panasonic X10 37 (Plasma):
De eneste plasma TVene som er anbefalt kjøpe idag er fra Panasonic
men lurer på om plasma snart forsvinner fra markedet når LED (og sener Amoled og 3d intar)
så er det egentlig vits kjøpe en Plasma TV for å ha den i 5 år ?

Plasma bruker mer strøm og bildekvaliteten mister farger etter noen år
noe LED og LCD ikke gjør til de grader ble jeg fortalt
http://i37.tinypic.com/2igj1xx.jpg

Tilslutt er jeg forelska i denne TVEN:
Samsung UE40B8000

OMG Se på den da:
http://i35.tinypic.com/2yjv4zq.jpg

Men har en sinnsyk høy pris i mening (men er 40 tommers da)
Er det virkelig verdt å kjøpe denne eller bare heller satse på 6000 serien av LED samsung feks
har 8000 så mye mer forbedringer fra 6000 serien?

Også er det størrelsen i Stua mi igjen sitter jo max 2.5 meter fra TVEN
blir 40 da for stor?

Plassmangellen i stua mi og prisen blir liksom en liten sperre for 8000 led serien

(Innlegget ble redigert 27.10.09 16:21)

3itmarck

3itmarck
27.10.09 18:12

Plasma får aldeles ikke slappe farger etter en tids bruk. Hva er det for noe tull, egentlig? Lysstyrken vil riktignok avta. Panasonic og andre kvalitetsleverandører har imidlertid tatt høyde for dette. Lysstyrken er derfor satt til å øke etter hvert som fosforet slites. Og forventet levetid på panel er 50.000-100.000 timer. Plasma er filmentusiastens førstevalg. LCD-basert LED (særlig sidelys-varianten) må anses som kompromissfylte i akkurat den øvelsen. Men de er veldig gode allroundere forøvrig, noe mange LCD med tradisjonelt baklys også kan være, som den glimrende Sony W-serien. Det skal dessuten nevnes at plasma i motsetning til ryktet er suveren på spill, grunnet null etterslep og lite inputlag. Nå fås også plasma med full HD til folkelige priser, men på den annen side er ikke konsollene PS3 og Xbox 360 optimalisert for full HD, med andre ord samsvarer ikke nødvendigvis detaljnivået med merkingen av oppløsning på spill, så full HD er ikke nødvendigvis et must til konsollspill. Og med mindre du sitter veldig nær en såpass liten skjerm som en 37" i våre dager tross alt er, vil du uansett ikke se forskjell på 480p og 1080p. Så du klarer deg fint med bare HD-ready, selv om du skal nyte film på Blu-ray. Husk at det er mer enn høy oppløsning som gir Blu-ray et bra bilde. Stor lagringskapasitet, overlegen komprimeringsmotor og større fargespekter er viktige faktorer. Hva mener du med at Sony ligger bak Samsung, forresten? Les test her. Dessuten kommer Sony bra ut på feilstatistikk, noe Samsung ikke gjør. OLED-teknologien blir ikke å se som store TV-er på flere år, produsentene har jo skrinlagt teknologien grunnet økonomiske og teknologiske faktorer, og i alle tilfeller vil teknologien være svinedyr til å begynne med. Kjøp den TV-en som gir deg mest glede og valuta for pengene akkurat nå, uavhengig av teknologi. Hvilken teknologi som eventuelt utgår iløpet av ett eller ti år er irrelevant. Dette er ingen religion, og ditt navn er neppe Paris Hilton. Du skal ikke velge en halvgod TV fordi teknologien den baseres på muligens er mer levedyktig.

Det du skal være oppmerksom på ved valg av teknologi er følgende:

Plasma kan fortsatt ha noe innbrenning av statistiske elementer. Men ta det med ro, eventuell innbrenning er forbigående. Som regel forsvinner avtrykk iløpet av sekunder eller minutter. LCD er derimot belemret med pikselfeil. Dvs. døde piksler. Noe som er et større problem. Skjønt i noen tilfeller kan pikslene masseres til live, dersom skjermen ikke er dekket av glass, som Samsungs modeller. Plasma er noe mindre lyssterk og har alltid glass-skjerm. Dette gjør dem mer utsatt for refleksjoner enn mange LCD-modeller. Sony er glimrende her, i tillegg til å ha god reell kontrast og naturlige farger. Vær oppmerksom på at LCD og LED-LCD kan ha glass-skjerm. LCD og LED har dårligere innsynsvinkel enn plasma, som er helt glimrende. Sony er elendig på dette punktet. LCD har clouding, dvs. strølys i hjørnene. Dette kan i tilfellet Sony forbedres ved å løsne litt på skruene. Samsungs LED har strølys, ujevn lyskonformitet og pulserende baklys med lillastikk, noe man ikke får gjort noe med. Plasma har null etterslep og lite eller null inputlag. Mange LCD er heller ikke belemret med problematikken, men se etter om modellen som vurderes har game-mode, noe som er et godt tegn i så måte. Plasma har høyere oppgitt strømforbruk. Men forbruket er målt ved oppstart, ikke i bruk. Det viser seg at snittforbruket ikke nødvendigvis er særlig høyere enn for LCD. Dette fordi plasmaceller slukker i mørke partier, noe som sparer strøm. LCD lyser konstant. Dessuten genererer økt forbruk mer varme, noe som derved avlaster andre varmekilder, og som derfor kan trekkes av på fyringsutgiftene. :)

Jeg har ikke gitt deg noe konkret forslag til kjøp av TV, og det med vilje. Det er fordi jeg mener at du må selv veie fordeler opp mot ulemper, og viktigst av alt; du må se, prøve og sammenligne hver enkelt TV med dine egne øyne og hender. Test din favorittkonsoll, og dine favorittfilmer, i butikk. Be om å få justert lysstyrken i lokalet slik at det minner om lysforholdene i ditt hjem, hvis mulig. Og ikke la deg villede av selgerprat. Du skal ikke la ditt TV-kjøp påvirkes av deres fraktrabatter og lagerplass. ;)

(Innlegget ble redigert 27.10.09 18:23)

XtraGal3

XtraGal3
27.10.09 19:54

takk for forslag:

Problemet Med plasma er at det ikke egner seg der det er for mye lys ?
i såfall er det et problem da jeg har en veldig lysterk leilighet i dagslys
plasmaen kan nok fungere bra om kvelden derimot

Angående Sony det er allerede velkjent Sony sliter på alle området
de har uansett likevel klart å lage noen bra Tver
men de ligger bak Samsung på både design og LED
Absolutt alle selgere jeg spør velger Samsung sin LEd over Sony
men det nevnes at lyden til Sony er ganske bra så det veier opp for et sony kjøp

Jeg føler mest for en samsung men er åpen også for Sony LCD og panasonic plasma

XtraGal3

XtraGal3
27.10.09 23:18

Nå var jeg i El corte ingles å så på TVer igjen

Må si jeg også er veldig imponert over Sony siden de har så sterkt lys på Tven

Det var sterkere enn samsung men samsung var også bra

5500 modellen av sony hadde krystallklar sjerm og superrealistisk men jeg ble fortalt det var fordi den kjørte Blueray filmer via sattelitt tv

Butikken hadde også de flate samsung høytaleren som monteres under LED tv en til samsung for bedre lyd på tilbud

Overaskende med LED tver var at lyden var veldig lav sa de fordi LED TVer var absolutt bra på strøm de var så strømbesparende at lyden ble svak men med høytalere skulle det løse seg da

Plasma TV hadde de overhode ikke disse var "UT" for lenge siden sa selgeren , det er mulig avdeling nr.2 har den (de har mer utvalgt) så må sjekke der

HAr el corte ingles ikke plasma TV er det utelukket siden det er der jeg har Kundekort for kreditt

Men skal se hva panasonic har å tilby

akkurat nå er jeg litt forvirret hva jeg skal kjøpe

Selgeren sa at for 2.5 meter avstand burde jeg velge 32 men hey det er jo alt for lite

Må allefall ha 37 tommers syns da jeg

40 så digg ut

46 var for stort

Jeg tror jeg satser enten på Samsung eller sony

Jeg skal også kjøpe et lite 19 tommers tv til soverommet der ble jeg anbefalt LG siden LG var best på små tver men de var utsolgt så jeg burde helst da kjøpe Sony sa selgeren

Egentlig tror jeg vil ha samsung av små tv men har ikke noe imot sony heller sikkert bra bildekvalitet og veldig lysterk

PANTEREN_8

PANTEREN_8
28.10.09 00:27
XtraGal3: Selgeren sa at for 2.5 meter avstand burde jeg velge 32 men hey det er jo alt for lite

XtraGal3

32 eller 37 tommer er ikke så galt når du bare har en seeravstand på 2.5 meter. Ikke kjøp et TV som er for stort.

Ta deg tid, og husk på at det er du som skal ha TV i mange år fremover.

Lykke til med valg av nytt TV.

Mvh. Panter

3itmarck

3itmarck
28.10.09 00:57
XtraGal3: takk for forslag: Problemet Med plasma er at det ikke egner seg der det er for mye lys ?
i såfall er det et problem da jeg har en veldig lysterk leilighet i dagslys
plasmaen kan nok fungere bra om kvelden derimot Angående Sony det er allerede velkjent Sony sliter på alle området
de har uansett likevel klart å lage noen bra Tver
men de ligger bak Samsung på både design og LED
Absolutt alle selgere jeg spør velger Samsung sin LEd over Sony
men det nevnes at lyden til Sony er ganske bra så det veier opp for et sony kjøp Jeg føler mest for en samsung men er åpen også for Sony LCD og panasonic plasma

Bare trivelig.

Hvis sola treffer skjermen med all sin kraft kan det være en idé å velge LCD. Bare forviss deg om at LCD-en ikke har glassfront, ellers er du like langt. Vel, ikke langt engang. Jeg ville heller montert rullegardin i stedet for å kompromisse på kvaliteten. Sony og design er én ting, men er vi mus eller menn? :)

3itmarck

3itmarck
28.10.09 01:12
XtraGal3: Nå var jeg i El corte ingles å så på TVer igjen Må si jeg også er veldig imponert over Sony siden de har så sterkt lys på Tven Det var sterkere enn samsung men samsung var også bra 5500 modellen av sony hadde krystallklar sjerm og superrealistisk men jeg ble fortalt det var fordi den kjørte Blueray filmer via sattelitt tv Butikken hadde også de flate samsung høytaleren som monteres under LED tv en til samsung for bedre lyd på tilbud Overaskende med LED tver var at lyden var veldig lav sa de fordi LED TVer var absolutt bra på strøm de var så strømbesparende at lyden ble svak men med høytalere skulle det løse seg da Plasma TV hadde de overhode ikke disse var "UT" for lenge siden sa selgeren , det er mulig avdeling nr.2 har den (de har mer utvalgt) så må sjekke der HAr el corte ingles ikke plasma TV er det utelukket siden det er der jeg har Kundekort for kreditt Men skal se hva panasonic har å tilby akkurat nå er jeg litt forvirret hva jeg skal kjøpe Selgeren sa at for 2.5 meter avstand burde jeg velge 32 men hey det er jo alt for lite Må allefall ha 37 tommers syns da jeg 40 så digg ut 46 var for stort Jeg tror jeg satser enten på Samsung eller sony Jeg skal også kjøpe et lite 19 tommers tv til soverommet der ble jeg anbefalt LG siden LG var best på små tver men de var utsolgt så jeg burde helst da kjøpe Sony sa selgeren Egentlig tror jeg vil ha samsung av små tv men har ikke noe imot sony heller sikkert bra bildekvalitet og veldig lysterk

Sony W5500 er veldig bra. Det skal jeg ikke lage diskusjon om. Selgeren mente nok HD-sendinger via satelitt. Det gir ikke like bra bilde som Blu-ray kan prestere. Oppskalert DVD tar seg også forbannet bra ut. Det samme gjør spill.

At LED er strømbesparende burde påvirke lyden motsatt vei, da det medfører mer strøm til forsterker og høytalere. Hvordan kan ellers eksterne høytalere kunne drives med økt effekt som resultat?

Plasma er overhodet ikke ut. I USA har salget den siste tiden eksplodert. I Japan og Kina har plasmasalget alltid vært høyt. Dette er noe av årsaken til at OLED utsettes. Salget har også tatt seg opp i Norge. En grunn til at enkelte forretninger ikke tar inn plasma, er helt enkelt fordi det koster mer å frakte store kvantum til og fra lager, grunnet marginalt høyere vekt per enhet.

Ved 2,5 meter kan du trygt velge 37" eller 40". Faktisk bør du ha såpass størrelse om du skal ha noe igjen for pengene du tross alt betaler for den høye oppløsningen. 46" kan muligens virke litt voldsomt, men tro meg, etter å ha eid 40" en stund vil du venne deg til størrelsen, og kanskje til og med ønske deg noe enda større. Man venner seg gradvis til dette. Jeg har selv 46" LCD og sitter bare 2 meter unna. Alt er bare fryd. Men så er jeg vant til å sitte 3 meter unna et 100" lerret. Så jeg var allerede  innkjørt. :)

XtraGal3

XtraGal3
28.10.09 12:03

En av de store fordelene med plasma er vel at de er billigere enn LED og noen LCD ?

Hvis jeg henger Tven på veggen vil solen ikke treffe den direkte men likevel er stua ekstrem lysterk ved dagslys så ja er usikker på om plasma er beste valget i min situasjon, og også med tanke på at jeg har et bedre forhold til Sony og samsung (men jeg vet panasonic har laget mye bra gjennom tidene og er et godt merke)
Kundeserviset til Panasonic derimot ....

Bruker Sony glasskjerm på sine tv? (som 5500 lcd)

Hva panasonic Plasma angår disse går vel fint ann å henge på veggen? og har de utak på siden eller fremme på tven for å koble til ps3 (kjipt hvis det er på baksiden når det henger på veggen)

Uansett hva jeg velger blir jeg nok fornøyd i forhold til det gammle kasse TV jeg har nå hehe
eneste er nok lyden den må ikke bli dårligere enn det jeg har

Det jeg liker med samsung er designet mye bedre med lysdioder som touchknapper enn fysiske klumpete knapper (les sony) men det er klart det ikke er det viktigste når man velger TV :)

Beretta

Beretta
28.10.09 14:55
XtraGal3: Selgeren sa at for 2.5 meter avstand burde jeg velge 32 men hey det er jo alt for lite

Oppgraderte selv nettopp fra 40" til 52". Sitter på ca 3 meter avstand. Føles ikke problematisk i det hele tatt. Ei heller på vanlige TV-sendinger (Get digital-tv). Så større skjerm enn 32" tror jeg trygt du kan kjøpe. :o)

Topguy

Topguy
28.10.09 16:58

* Plasma skjermer under 42" kommer ikke med god oppløsning.(Den du linket til f.eks hadde 1024x768 oppløsning)

* Utrolig mye piss denne selgeren El Corte Ingles klarte å si.

* Selv har jeg 46"  på knappe 2.5 meter, KONGE!!

* Jeg hadde også kun Sony og Samsung på min shortlist når jeg kjøpte for litt over et år siden.

Endte opp med Sony (W4000) fordi:

* Jeg er en liten Sony fanboy.
* Samsung hadde eget "Game" mode som reduserte lagg ifra bilde-prosesseringen. Sony hadde ikke noe lagg uansett.
* Samsung skjermene med LED-backlight øker jo definitivt kontrasten på LCD skjermene men de modellene hadde ikke kommet den gang.

3itmarck

3itmarck
28.10.09 20:50
XtraGal3: En av de store fordelene med plasma er vel at de er billigere enn LED og noen LCD ? Hvis jeg henger Tven på veggen vil solen ikke treffe den direkte men likevel er stua ekstrem lysterk ved dagslys så ja er usikker på om plasma er beste valget i min situasjon, og også med tanke på at jeg har et bedre forhold til Sony og samsung (men jeg vet panasonic har laget mye bra gjennom tidene og er et godt merke)
Kundeserviset til Panasonic derimot .... Bruker Sony glasskjerm på sine tv? (som 5500 lcd) Hva panasonic Plasma angår disse går vel fint ann å henge på veggen? og har de utak på siden eller fremme på tven for å koble til ps3 (kjipt hvis det er på baksiden når det henger på veggen) Uansett hva jeg velger blir jeg nok fornøyd i forhold til det gammle kasse TV jeg har nå hehe
eneste er nok lyden den må ikke bli dårligere enn det jeg har Det jeg liker med samsung er designet mye bedre med lysdioder som touchknapper enn fysiske klumpete knapper (les sony) men det er klart det ikke er det viktigste når man velger TV :)  

Det er én fordel. I tillegg til at bildet føles mer naturlig og dynamisk i alle situasjoner, også under stress. Ekte kontrast er overlegent LCD, og lyskonformitet er overlegent både LCD og LED sidelys (Samsung). Så du får mye mer enn du betaler for. En god plasma er faktisk så bra på reell kontrast at selv med bare XVGA-oppløsning synes bildet å være like detaljert som fra en god full HD-LCD.

Det stilles jo større krav til plassering i forhold til sterke lyskilder. Hvorvidt stuen din er egnet, tør jeg ikke uttale meg for sikkert om. Gjenskinn av dagslys og andre lyskilder vil sannsynligvis oppstå, men plasma har ikke så svak lysstyrke at bildet blir utvasket av litt lys og gjenskinn. Også LCD har sine begrensinger, tross alt. Sett en sterk lyskilde mot en LCD, da vil matte flekker oppstå, og generell bildekvalitet vil svekkes. Så i alle tilfeller kan det være klokt med lyskontroll. Hvordan var det å se på det gamle kassefjernsynet i dagslys, forresten? Moderne plasma er i hvert fall ikke dårligere, heller bedre. Panasonic er faktisk svært dyktige til å begrense gjenskinn.

Sony har matt overflate, ikke blank glassfront.

Panasonic er som skapt for veggen din, med sidemontert HDMI. Men Sony W5500 har to sidemonterte HDMI, bare så det er sagt. Dessuten kan Sony enkelt kommunisere med PS3 via HDMI, og brukergrensesnittet er basert på PS3 sitt, altså X-bar. Det liker du nok, tenker jeg. :)

Du blir nok uansett temmelig fornøyd. Vi TV-nerder blir bare litt pirkete til tider, og vi snakker ofte som at små marginer er som store avvik. De aller fleste TV-er fra anerkjente merker er i bunn og grunn bra.

Samsung er veldig flinke på design og velfølelse, ja. Sony er veldig trauste her, det samme har Panasonic lett for å være. Fjernkontrollene til Sony er nesten komisk simple. Men bevares, de er veldig funksjonelle.

Vær litt oppmerksom på at nettfunksjonaliteten til Samsung er veldig begrenset og krevende for øvrig utstyr og for brukeren. Dette vil du ikke like.

XtraGal3

XtraGal3
29.10.09 01:54
Topguy: * Plasma skjermer under 42" kommer ikke med god oppløsning.(Den du linket til f.eks hadde 1024x768 oppløsning) * Utrolig mye piss denne selgeren El Corte Ingles klarte å si.

Var å så på Tv idag

og kan fortelle at El corte ingles har PLASMA de har Panasonic Moderne Tv X10

men ble overasket de hadde et 37 tommer av Pioneer det var ikke påslått og prislappen tok de 10 minutter finne frem til

Men de hadde altså pioneer men ble advart kjøpte jeg pioneer var det vanskelig få reparasjon deler

Jeg ble anbefalt på det sterkeste å gå for Panasonic eller samsung men de sa at sony var også bra

Sony var faktisk ekstremt bra de var veldig lysterke så vil nok ikke angre på sony

XtraGal3

XtraGal3
29.10.09 01:57
3itmarck: Panasonic er som skapt for veggen din, med sidemontert HDMI. Men Sony W5500 har to sidemonterte HDMI, bare så det er sagt. Dessuten kan Sony enkelt kommunisere med PS3 via HDMI, og brukergrensesnittet er basert på PS3 sitt, altså X-bar. Det liker du nok, tenker jeg. :) Du blir nok uansett temmelig fornøyd. Vi TV-nerder blir bare litt pirkete til tider, og vi snakker ofte som at små marginer er som store avvik. De aller fleste TV-er fra anerkjente merker er i bunn og grunn bra.

Ja jeg forstår det uansett hva jeg kjøper blir jeg fornøyd (men må passe på lyden da og lystyrken)

Jeg var i el corte ingles butikk idag og de er de mest proffe i byen her

De sa at jeg burde gå for LCD det var best for meg men LED burde jeg også vurdere

Men panasonic plasma var ikke verst heller PRislapp 1099 euro så ikke verst

De jeg så i butikken likte jeg Sony best (veldig lysterk) samsung var litt matt (utenom 8000 serien) Selgeren sa at LED 8000 serien fra samsung absolutt ikke var verdt pengene (1999 euro) da kunne jeg like gjerne gå for 7000 serien eller sony 5500 som koster 999 euro

Jeg ble anbefalt SAmsung 7000 serien og panasonic plasma

eknaD

eknaD
29.10.09 16:01
XtraGal3: Ja jeg forstår det uansett hva jeg kjøper blir jeg fornøyd (men må passe på lyden da og lystyrken) Jeg var i el corte ingles butikk idag og de er de mest proffe i byen her De sa at jeg burde gå for LCD det var best for meg men LED burde jeg også vurdere Men panasonic plasma var ikke verst heller PRislapp 1099 euro så ikke verst De jeg så i butikken likte jeg Sony best (veldig lysterk) samsung var litt matt (utenom 8000 serien) Selgeren sa at LED 8000 serien fra samsung absolutt ikke var verdt pengene (1999 euro) da kunne jeg like gjerne gå for 7000 serien eller sony 5500 som koster 999 euro Jeg ble anbefalt SAmsung 7000 serien og panasonic plasma

Slik jeg ser det så må rådet til deg være å vurdere Panasonic plasma. Du får plasmaskjermer med HDoppløsning som kan skalere bluray til 1080P24 helt ned til 4700,- for en 42" Panasonic Plasma i Norge... nå vet ikke jeg hvordan prisene er i butikkene du handler, sjangsen er vel tilogmed at det er billigere der du er.

Dette er skjermer som fint kan konkurrere med lcd skjermer i fullhd til 8000-10000 mht billedkvalitet, sortnivå og bevegelse/panorering.

eknaD

eknaD
29.10.09 18:34

Så hyggelige selgerne i Spania er da, anbefaler kvalitet før de dyreste varene som ikke gir samme i forhold mot pris/kvalitet.

XtraGal3

XtraGal3
30.10.09 10:58

av plasma hadde de bare disse 2 tvene:

Panasonic X10 40tommers pris: 1099 eur  og Pioneer KLR 37 til 799 euro

(Innlegget ble redigert 30.10.09 10:59)

XtraGal3

XtraGal3
30.10.09 11:06

Problemet med plasma er at det snart forsvinner fra markedet grunnet dette:

http://www.abc.net.au/news/stories/2007/10/10/2055587.htm
http://www.ecnmag.com/ez-cec-plasma.aspx

Dette er i australia og California

Men også i europa vil de banne plasma:

http://bitstream.soundandvisionmag.com/blog/2009/01/possible-european-ban-on-plasma-tvs.html

Dette sier EU:

Plasma TVs use about 50% more power than LCDs, and obviously, the bigger the TV, the more power it's most likely to consume.

According to The Independent, a European newspaper, "Energy-guzzling flatscreen plasma televisions will soon be banned as part of the battle against climate change." 

Så hvis EU og andre BANNER plasma kan flere og flere gi opp å lage Plasma TV og resultatet blir at det blir vanskelig å få tak i deler ?

Dette var kanskje grunnen til at pioneer sluttet med plasma tv som de var flinkest med?

det er klart at LCD også kan bannes men det er mest plasma som er berørt av slike oppsikvekkende og overdrevne lover

Så om en skaffer plasma TV så vil man nok kunne bruke det men går det i stykker er det mulig at loverk hindrer at du får deler til Tven .

(Innlegget ble redigert 30.10.09 11:07)

XtraGal3

XtraGal3
30.10.09 11:07

Så hva mener dere om EUs planer å forby Plasma Tv?

Det vil jo si at du måtte importere Plasma fra USA eller Asia for å få plasma tv i nær fremtid

(Innlegget ble redigert 30.10.09 11:08)

PANTEREN_8

PANTEREN_8
30.10.09 16:28
XtraGal3: Så hva mener dere om EUs planer å forby Plasma Tv?

XtraGal3

Selv mener jeg at EU er en despotisk organisasjon som ikke har noe med demokrati og gjøre.

Det beste hadde vært å forby EU og dets løpegutter og jenter.

NED MED EU.

Mvh. Panter

PANTEREN_8

PANTEREN_8
30.10.09 16:48
XtraGal3:  Det vil jo si at du måtte importere Plasma fra USA eller Asia for å få plasma tv i nær fremtid

Du har rett XtraGal3, det går mot forbud også i Norge. Plasma TV skal bort ser det ut til. LINK.

Pioneer forsto det og stoppet produksjonen av all form for TV-er.

Mvh. Panter

3itmarck

3itmarck
31.10.09 02:11
XtraGal3: Så hva mener dere om EUs planer å forby Plasma Tv?  Det vil jo si at du måtte importere Plasma fra USA eller Asia for å få plasma tv i nær fremtid

Ingen myndighet kan forby plasma dersom strømforbruket reduseres til LCD-nivå, noe plasmaprodusentene allerede er godt i gang med å innfri. EU's forslag vil jo også ramme kjempestore LCD-skjermer, så et "plasmaforbud" rammer ikke kun plasma. Det er et samlet pro-LCD-styrt media som forvrenger dette forslaget for å plassere plasma i et negativt lys. USA's problem er ikke først og fremst selve forbruket til plasma, men at folk flest velger plasmaskjermer grunnet flere tommer for samme eller lavere pris. Jo større en skjerm er, desto mer strøm slukes. Dersom folk i alle år hadde kjøpt digre LCD-skjermer, ville ikke det prosentvise forbruket som tilskrives TV-er skyldes plasma i like stor grad. Da ville det vært mindre å spare ved et eventuelt forbud. Og merk spesielt at det står "kan" og "regner med" i siste avsnittet av artikkelen Panteren postet. Her baserer man seg altså på antagelser i stor grad. På et slikt grunnlag er det ikke alltid enkelt å få gjennomslag for lovendringer på permanent basis.

XtraGal3

XtraGal3
31.10.09 11:36

Ja selvsagdt det er jo en forskjell på forslag og gjennomslag
Men med tanke på at jeg allerede har litt høy strømregning nå med et 26 tommers kasse TV så lurer jeg faktisk på om en Plasma på 40 kan få strømregning mye høyere vs feks LCD eller LED

Tror faktisk det er den største hindringen for meg å virkelig kjøpe plasma dette med strømforbruket det er vel dobbelt eller noen tilfeller tredobbelt

(Innlegget ble redigert 31.10.09 11:38)

PANTEREN_8

PANTEREN_8
31.10.09 13:49
XtraGal3: Tror faktisk det er den største hindringen for meg å virkelig kjøpe plasma dette med strømforbruket det er vel dobbelt eller noen tilfeller tredobbelt

XtraGal3

Det ble alså EU som gav Plasma-TV dødstøtet, håper ikke EU forbyr kraftforsterkere også, slik som Electrocompaniets 120 Watter. (AW-120)

LINK.

Mvh. Panter

3itmarck

3itmarck
01.11.09 00:30

Som jeg var inne på tidligere, du må tenke på at reelt forbruk i drift ikke er det samme som oppgitt strømforbruk. Jeg har selv målt min gamle Samsung 42" plasma, som ble bygget før miljøhysteriet rundt TV-er kom skikkelig i gang. Oppgitt forbruk er 380W! Mens reelt forbruk er 245W. Altså, oppgitt forbruk og reelt forbruk er ikke samme tingen. Kun reelt forbruk har betydning for deg som forbruker.

Bilder, knipset for din skyld:

Oppgitt forbruk

Reelt forbruk

Nyere plasma er mye bedre. Dyrere plasma er enda bedre. Enkelte plasma har ikke engang særlig høyere oppgitt forbruk enn LCD og LED. Eksempel: Samsung 6-serie LED 37"; 100W.  Panasonic S10 37"; 130W. Reelt forbruk: 103W! I mange tilfeller er det snakk om marginer og ubetydeligheter som ikke gir utslag på regningen. Selvsagt vil 63" plasma bruke mye strøm, hvilket er en årsak til at EU ønsker å innføre forbud, men det er da ikke rart, størrelsen tatt i betraktning. Forbudet bør gjelde størrelse isteden. Du skal ikke velge moderat stor LCD i stedet for tilsvarende stor plasma fordi 63" er et strømsluk. Kjøp gjerne LCD, bare ikke på det grunnlaget. Det finnes bedre argumenter for å kjøpe LCD. Ellers holder du deg selv for narr.

(Innlegget ble redigert 01.11.09 00:35)

XtraGal3

XtraGal3
01.11.09 03:19
3itmarck: 380W! Mens reelt forbruk er 245W. Altså, oppgitt forbruk og reelt forbruk er ikke samme tingen. Kun reelt forbruk har betydning for deg som forbruker.

for å sammeligne Hvor mye W bruker en kassetv eller/og en 17 tommers laptop?

(Innlegget ble redigert 01.11.09 03:20)

XtraGal3

XtraGal3
01.11.09 03:21

Vi snakker om 40 tommers ikke større

3itmarck

3itmarck
01.11.09 03:54

Som det er opplyst om på strømforsyning eller bakside. Forbruket til en 32" CRT (jmf. kasse-TV) som jeg har, er 98W. Reelt forbruk er i samme område. Forbruket til 40" LED ligger i området 100-125W. Panasonic 37-42" plasma ligger i området 100-195W. 40" Sony LCD er cirka 130W. Samsung 40" LCD cirka 150W.

Noen watt fra eller til, samme om det reelle forbruket er 100W mer enn et annet produkt, gir ikke nevneverdig utslag på regningen, med mindre TV-en står på døgnet rundt.

(Innlegget ble redigert 01.11.09 03:57)

XtraGal3

XtraGal3
01.11.09 15:18
3itmarck: Som det er opplyst om på strømforsyning eller bakside. Forbruket til en 32" CRT (jmf. kasse-TV) som jeg har, er 98W. Reelt forbruk er i samme område. Forbruket til 40" LED ligger i området 100-125W. Panasonic 37-42" plasma ligger i området 100-195W. 40" Sony LCD er cirka 130W. Samsung 40" LCD cirka 150W. Noen watt fra eller til, samme om det reelle forbruket er 100W mer enn et annet produkt, gir ikke nevneverdig utslag på regningen, med mindre TV-en står på døgnet rundt.

Ja da er det jo ikke store forskjellen

Jeg får lese litt review rundt om kring om de forskjellige modellene og se hva jeg bør kjøpe

3itmarck

3itmarck
03.11.09 06:15

Skulle du være i tvil, så er Sony et idiotsikkert valg. Den har plasma-kvaliteter til filmbruk, og alle LCD/LED-kvaliteter inntakt forøvrig. Det eneste aberet er noe lyslekkasje (noe som også er vanlig på LED og selv plasma) og noe inputlag (forsinkelse, ikke hakkende bevegelser som noen tror, hvilket også forekommer på LED, og i noen sjeldne tilfeller på plasma). Begge deler er lite merkbart eller irriterende. Det bare er der, hvis du må ha noe å pirke på en dag som er for perfekt.  

Test av V-modellen (modellen uten motionflow 100Hz) På samme nettsted finner du mange seriøse tester av TV-er.

XtraGal3

XtraGal3
03.11.09 17:08

Er ikke 5500W modellen av sony best da?

og er det anbefalt gå for 4HDMI og 200Hz altså toppkvalitet?

skal også ha en 19 tommers i tilegg på små Tver er det best velge Samsung eller Sony , jeg har ikke særlig sansen for kundeserviset til LG

(Innlegget ble redigert 03.11.09 17:09)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg