Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

TV til maks 10.000

NYTT TEMA
oddsern

oddsern
11.01.10 16:25

Først: Ja, jeg vet det er en nesten prikk lik tråd, men følte jeg ville få bedre respons ved å lage en ny tråd.

Har endel kriterier:

*TV'en kommer til å bli mye brukt til spilling, så må være bra på det (Full HD er et must).

*Kommer også til å bli brukt mye til fotball, Blu-Ray og vanlig TV.

*Lyd er ikke viktig

*Må ha min. 3 HDMI porter, helst 4.

Har en Plasma fra Panasonic fra før, så er mest lysten på en plasma. Men hvis folket insisterer på at en LED er mye bedre så kan jeg nok bli overtalt;)

Så litt på denne LED Tven:

Samsung LED-TV UE40B6050

Denne plasmaen:

Panasonic 42" Plasma-TV TX-P42G15E

Kan strekke meg til denne også:

Panasonic TX-P42V10E

På forhånd takk

oddsern

oddsern
11.01.10 16:31

Legger til at jeg KAN også strekke meg til denne:

Samsung 40" LED TV UE40B7070

oddsern

oddsern
11.01.10 18:26

Ingen?

xxxLordFancyPance

xxxLordFancyPance
11.01.10 18:31

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=444158

eknaD

eknaD
11.01.10 19:20

Jeg hadde gått for Panasonic plasma, du har jo plasma selv. Den gruser iallefall Samsungen på bevegelse i spill.

Er også best på film og tv.

Mener iallefall jeg.

oddsern

oddsern
11.01.10 21:10
eknaD: Jeg hadde gått for Panasonic plasma, du har jo plasma selv. Den gruser iallefall Samsungen på bevegelse i spill. Er også best på film og tv.   Mener iallefall jeg.

Ok, men hvem er best; V10 eller G15?

eknaD

eknaD
12.01.10 23:22
oddsern: Ok, men hvem er best; V10 eller G15?

V10 er THX-kalibrert... Det vil si at den kommer med et meget godt ferdiginnstilt bilde.

Det er vel også denne spesifikasjonen som gjør at det koster ekstra.

Sånn jeg vurderer det så betyr det i klartekst enda bedre farger og bedre sort rett ut av boksen.

Ærlig talt så tror jeg at du blir godt fornøyd med begge to. Du får heller vurdere om THX optimering er noe du klarer deg med/eller uten.

oddsern

oddsern
13.01.10 14:23
eknaD: V10 er THX-kalibrert... Det vil si at den kommer med et meget godt ferdiginnstilt bilde. Det er vel også denne spesifikasjonen som gjør at det koster ekstra. Sånn jeg vurderer det så betyr det i klartekst enda bedre farger og bedre sort rett ut av boksen.   Ærlig talt så tror jeg at du blir godt fornøyd med begge to. Du får heller vurdere om THX optimering er noe du klarer deg med/eller uten.

Er det verdt 2000 ekstra å gå for V10, eller det enkelt å kjøpe en kalibreringsdvd/blu-ray å få oppimot like bra bilde?

Er dette den eneste forskjellen så er det jo kanskje lurt å gå for G15 istedenfor?

Takker for svar.

oddsern

oddsern
13.01.10 14:46

En ting til. Leser mange steder at det er lurt å kjøpe et galvanisk skille? Hva er og hva gjør det? Er det noe vits i å kjøpe det?

eknaD

eknaD
13.01.10 15:39

Bruker du kabeltv? Isåfall er det greit å ha...

Den beskytter tvn din mot overspenning fra bakkenettet...

Slikt kan skje, og da kortslutter tvn.

Er greit å ha det, det beskytter også mot trafostøy som man ofte får i høytalere..

Den svarte er best, den hvite fucker bare opp signalene. Elprice sin er bra....

oddsern

oddsern
13.01.10 18:41
oddsern: Er det verdt 2000 ekstra å gå for V10, eller det enkelt å kjøpe en kalibreringsdvd/blu-ray å få oppimot like bra bilde? Er dette den eneste forskjellen så er det jo kanskje lurt å gå for G15 istedenfor? Takker for svar.

?

Insane2

Insane2
13.01.10 19:05
oddsern: En ting til. Leser mange steder at det er lurt å kjøpe et galvanisk skille? Hva er og hva gjør det? Er det noe vits i å kjøpe det?

Det er tre kriterier som må "oppfylles" for at et galvanisk skille skal ha noen effekt/bekytte mot brann:

1: TVen må være tilkoplet direkte til et kabelnett via antennekabelen.
2: TVen må være utstyrt med et jordet støpsel.
3: TVen må være tilkoplet en jordet stikkontakt.

Hvilken som helst av disse 3 som mangler, og et galvanisk skille har ingen effekt.

oddsern

oddsern
13.01.10 20:00
Insane2: Det er tre kriterier som må "oppfylles" for at et galvanisk skille skal ha noen effekt/bekytte mot brann:

1: TVen må være tilkoplet direkte til et kabelnett via antennekabelen.
2: TVen må være utstyrt med et jordet støpsel.
3: TVen må være tilkoplet en jordet stikkontakt. Hvilken som helst av disse 3 som mangler, og et galvanisk skille har ingen effekt.  

Så siden jeg har en dekoder er det ingen vits å kjøpe det?

eknaD

eknaD
13.01.10 21:50
oddsern: Så siden jeg har en dekoder er det ingen vits å kjøpe det?

Det kommer an på om det er kabeltv dekoder eller satelitt.

Dersom du har kabel tv dekoder så råder jeg deg til å kjøpe en skille.

Insane2

Insane2
13.01.10 23:38
oddsern: Så siden jeg har en dekoder er det ingen vits å kjøpe det?

Ikke hvis du ikke har koplet den til TV via antennekabelen.

Et galvanisk skille sitter på antennekabelen, og med dekoder bruker du vel Scart eller HDMI vil jeg tro. Da er det liten vits med noe som sitter i løse lufta uten å være tilkoplet noe sted.....

oddsern

oddsern
13.01.10 23:43
Insane2: Ikke hvis du ikke har koplet den til TV via antennekabelen. Et galvanisk skille sitter på antennekabelen, og med dekoder bruker du vel Scart eller HDMI vil jeg tro. Da er det liten vits med noe som sitter i løse lufta uten å være tilkoplet noe sted.....

Bruker HDMI ja.... Blir litt forvirra nå;P Deg og EknaD sier to forskjellige ting....

drillern

drillern
14.01.10 00:07
oddsern: Bruker HDMI ja.... Blir litt forvirra nå;P Deg og EknaD sier to forskjellige ting....

Insane 2 har rett,med hdmi eller scart  og du ikke har koblet til  coaxledning så er den helt unyttig,og den virker ikke om ikke kontaktene er jordet,så det er ikke mange som trenger galvanisk skille,for de aller fleste er det bortkasta penger.

Insane2

Insane2
14.01.10 01:17
oddsern: Blir litt forvirra nå;P Deg og EknaD sier to forskjellige ting....

Hør på meg, jeg vet hva jeg snakker om :-p

Simsundo

Simsundo
14.01.10 11:09
oddsern: Har en Plasma fra Panasonic fra før, så er mest lysten på en plasma. Men hvis folket insisterer på at en LED er mye bedre så kan jeg nok bli overtalt;) Så litt på denne LED Tven:
Samsung LED-TV UE40B6050

Er stolt eier av denne samsungen selv. Som tittelen sier vil du ha den til under 10 lapper.. done.

Jeg bruker den mest til xbox 360 og filmer via mediesenter PC.

TV'en har 4 HDMI-innganger.

Og den har ikke tatt fyr enda! :D

eknaD

eknaD
14.01.10 20:16

Man kan da trenge galvanisk selvom man bruker HDMI da...

Det var litt søkt.

Har du anlegg så kan du rett og slett fjerne mye høytalerstøy ved å bruke galvanisk skille med tvn.

Dette har jeg selv erfart bla med to høytalere og subwoofer...

Insane2

Insane2
14.01.10 23:18
eknaD:   Har du anlegg så kan du rett og slett fjerne mye høytalerstøy ved å bruke galvanisk skille med tvn.

Når alle signalkileder er digitale er det minimal sjanse for støy, med mindre det er en feil ett eller annet sted....

Jeg skal selvsagt ikke utelukke det, men det skal i utgangspunktet ikke være mulig.

eknaD

eknaD
15.01.10 10:37
Insane2: Når alle signalkileder er digitale er det minimal sjanse for støy, med mindre det er en feil ett eller annet sted.... Jeg skal selvsagt ikke utelukke det, men det skal i utgangspunktet ikke være mulig.

Det du sier her er bare tull.

Støy har med hva slags utstyr som brukes. Digital signaler har null å si.

Det er strøm, jording og jordingsløyfer som har noe å si på den støyen jeg snakker om.

Ofte høres dette som sus eller ulyder fra høytalere eller subwoofer. En enkel galvanisk skille på tv-antennen kan faktisk føre til mye renere lyd og fjerne ubehagelig ulyd som kommer av jordsløyfer.

Dette kan alle med subwoofere eller anlegg tilkoblet tv skrive under på.

Selv holdt jeg  på å kvitte meg med anlegget før jeg fant ut på AVforum at det bare var å kjøpe en galvanisk skille til 100 spenn.

Da kan vi snakke inntjening her, ny forsterker hadde kostet opp mot 9000, men skillet kostet bare 100kr....   :)

Sexyboy93

Sexyboy93
20.01.10 01:28

Jeg ville gått for Panasonic sin 50" G15, LG50PS8000 eller en av samsung sine 50"-plasmaer;)

oddsern

oddsern
20.01.10 16:13
Sexyboy93: Jeg ville gått for Panasonic sin 50" G15, LG50PS8000 eller en av samsung sine 50"-plasmaer;)

Hvorfor 50? Er mest lysten på Rundt 40". Men G15 er jo like bra i 42 som 50?

Sexyboy93

Sexyboy93
20.01.10 17:33
oddsern: Hvorfor 50? Er mest lysten på Rundt 40". Men G15 er jo like bra i 42 som 50?

Selvfølgelig, blandet med en annen tråd, jeg syns du skal gå for Panasonic sin G15 eller V10 i 42". Det er 2 knallgode tv'er;)

oddsern

oddsern
20.01.10 18:54
Sexyboy93: Selvfølgelig, blandet med en annen tråd, jeg syns du skal gå for Panasonic sin G15 eller V10 i 42". Det er 2 knallgode tv'er;)

Etter å ha vært litt fram og tilbake på om jeg skal ta V10 eller G15, gikk jeg til slutt for G15. Hvis jeg kjøper den så har jeg penger til overs jeg kan kjøpe blu-ray, høytallere osv for.

Takker for all hjelp.

Sexyboy93

Sexyboy93
20.01.10 20:46
oddsern: Etter å ha vært litt fram og tilbake på om jeg skal ta V10 eller G15, gikk jeg til slutt for G15. Hvis jeg kjøper den så har jeg penger til overs jeg kan kjøpe blu-ray, høytallere osv for. Takker for all hjelp.

Det var et meget bra valg syns jeg, G15 er en knall tv som du kommer til å kose deg med gode tv-programmer og filmer i lang tid framover, toppen av det hele er å matche G15'ern med en av Panasonic sine Blu-Ray-spillere også, de er også kjent for godt Pris/Kvalitet-forhold! Det er bare hyggelig å hjelpe til;) Mvh. Sexyboy93=)

oddsern

oddsern
20.01.10 21:29
Sexyboy93: Det var et meget bra valg syns jeg, G15 er en knall tv som du kommer til å kose deg med gode tv-programmer og filmer i lang tid framover, toppen av det hele er å matche G15'ern med en av Panasonic sine Blu-Ray-spillere også, de er også kjent for godt Pris/Kvalitet-forhold! Det er bare hyggelig å hjelpe til;) Mvh. Sexyboy93=)

Har en Panasonic 60 et eller annet et annet sted i leiligheten. Er storfornøyd med den, men tenkte jeg skulle kjøpe meg PS3, så har jeg den som blu-ray spiller+at jeg får en konsoll;) Den går vel greit den? Elller er det helt idiotiskt? Leste en anmeldelse på lyd og bilde for ikke så lenge siden. De sa den ikke var like bra, men mer enn god nok.

Sexyboy93

Sexyboy93
20.01.10 23:26
oddsern: Har en Panasonic 60 et eller annet et annet sted i leiligheten. Er storfornøyd med den, men tenkte jeg skulle kjøpe meg PS3, så har jeg den som blu-ray spiller+at jeg får en konsoll;) Den går vel greit den? Elller er det helt idiotiskt? Leste en anmeldelse på lyd og bilde for ikke så lenge siden. De sa den ikke var like bra, men mer enn god nok.

Du hadde tenkt til å kjøpe PS3 og bruke den til Blu-Ray og spillkonsoll? Hvis jeg ikke misforstod så hadde du en Panasonic BD60 fra før av? Jeg er usikker på om PS3 er det ideelle å bruke som Blu-Ray, pga at den støyer sikkert en god del mer enn en singel Blu-Ray-spiller. Jeg har ikke testet PS3 på støynivå, men hverfall PS2 og Xbox 360 støyer såpass at det er ganske plagsomt når man ser film. Og du får bedre bilde- og lydkvalitet på en ren Blu-Ray-spiller til 1.500 enn PS3, men hvis du er ute etter både spillkonsoll og Blu-Ray så kan PS3 være løsningen. 

oddsern

oddsern
20.01.10 23:43
Sexyboy93: Du hadde tenkt til å kjøpe PS3 og bruke den til Blu-Ray og spillkonsoll? Hvis jeg ikke misforstod så hadde du en Panasonic BD60 fra før av? Jeg er usikker på om PS3 er det ideelle å bruke som Blu-Ray, pga at den støyer sikkert en god del mer enn en singel Blu-Ray-spiller. Jeg har ikke testet PS3 på støynivå, men hverfall PS2 og Xbox 360 støyer såpass at det er ganske plagsomt når man ser film. Og du får bedre bilde- og lydkvalitet på en ren Blu-Ray-spiller til 1.500 enn PS3, men hvis du er ute etter både spillkonsoll og Blu-Ray så kan PS3 være løsningen. 

Har BD60en på en annen TV, og det er fortsatt den TVen jeg kommer til å bruke mest til å se film på. Tenkte på en måte å ha PS3en som backup. Tror det er en grei løsning.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg