Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bruke TV som monitor uten lisensbetaling

NYTT TEMA
piezo

piezo
13.01.10 22:02

Jeg har en TV som jeg stort sett bruker til XBOX og PC-skjerm. Har ikke lenger RiksTV-boks, og får dermed ikke mottatt TV-signaler. Men hvordan skal jeg gå frem for å "avslutte" lisensen? Nekter da vitterlig å betale for NRK når jeg ikke engang kan ta det i mot.

petterG

petterG
13.01.10 23:19
piezo: Nekter da vitterlig å betale for NRK når jeg ikke engang kan ta det i mot.

Du betaler ikke for NRK. I utgangspunktet betaler du for retten til å ha en TV-mottaker, uansett om du bruker den til å se TV eller ikke.

Det er mulig å slippe lisens nå, her er kravene som stilles:
"For at du kan beholde TVen uten å måtte betale lisens, må husstanden være uten muligheter for å motta analoge TVsignaler, som vil si at det analoge nettet må være slukket i ditt område. Du kan heller ikke ha muligheten til å motta TV-signaler via andre måter, slik som parabol, IP-TV og liknende."

(Innlegget ble redigert 13.01.10 23:19)

Instantcoffee

Instantcoffee
13.01.10 23:22
piezo: hvordan skal jeg gå frem for å "avslutte" lisensen?

Det er jo bare å ringe til lisenskontoret og si at du ikke lenger har TV.

RickiBK

RickiBK
14.01.10 17:08
petterG: Det er mulig å slippe lisens nå, her er kravene som stilles:
"For at du kan beholde TVen uten å måtte betale lisens, må husstanden være uten muligheter for å motta analoge TVsignaler, som vil si at det analoge nettet må være slukket i ditt område. Du kan heller ikke ha muligheten til å motta TV-signaler via andre måter, slik som parabol, IP-TV og liknende."

Hvor har du dette fra?

Her er hva de sier på Lisenskontoret:

"Kringkastingsavgift skal betales av den som har, det vil si eier, leier eller låner en fjernsynsmottaker, -"

Ingenting om man faktisk kan ta mot eller ikke.

Men jeg er helt enig i at man neppe kan betrakte de gamle fjernsynsmottakerne som fjernsynsmottakere lengre, i og med at det analoge nettet er blitt stengt ned.

Får vel grave dypere.

MEN når det gjelder å bruke TVn som monitor, så syne jeg i grunn man får alt for lite igjen i forhold til å kjøpe selv en svært billig monitor.

drillern

drillern
14.01.10 17:36
RickiBK: Men jeg er helt enig i at man neppe kan betrakte de gamle fjernsynsmottakerne som fjernsynsmottakere lengre, i og med at det analoge nettet er blitt stengt ned.

Jeg kjøpte ihvertfall 2 bakkenettmottakere over disk hos expert,og de spurte ikke om navn eller adresse,fikk bare kassalapp som kvittering.Om jeg ville ha rikstv kort måtte det regisreres sa de der.Så hvem som helst kan jo med en slik få inn bakkenettet med nrk på en gammel tv med denne uten at den er registrert.

petterG

petterG
14.01.10 17:41
RickiBK: Hvor har du dette fra? Her er hva de sier på Lisenskontoret: "Kringkastingsavgift skal betales av den som har, det vil si eier, leier eller låner en fjernsynsmottaker, -"

Fra forbrukerombudet og Trond Giske(av alle) i fellesskap: LINK

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg