Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VHS vs. DVD 1-0?

NYTT TEMA
ermathi

ermathi
14.01.10 13:53

Er det bare meg eller er det også andre som ser mange fordeler med VHS-kassetten vs DVDen. Jeg personlig har ikke likt DVD-formatet fra dag en. F eks kan man jo ikke spole med DVD, man må hoppe fra spor til spor hvilket ofte er veldig upraktisk for mitt bruk. Man kan jo ikke f eks spole ett minutt frem hvis man skal se noe akkurat der.

Likeledes kan man ikke ta opp programmer på den. Jeg er en stor tilhenger av VHS-kassetten men registrerer at det blir vanskeligere og vanskeligere å få bruk for den.

Elektrostat

Elektrostat
14.01.10 13:55

DVD-opptageren kom for mange år siden.

På DVD kan man spole. Til og med mye mer nøyaktig enn på en VHS. 

Denne tråden er bare tull.

ermathi

ermathi
14.01.10 14:13
Elektrostat: DVD-opptageren kom for mange år siden. På DVD kan man spole. Til og med mye mer nøyaktig enn på en VHS.  Denne tråden er bare tull.

Kan man? Helt seriøst var ikke denne tråden ment som tull, jeg har aldri funnet ut hvordan man spoler på en DVD, bortsett fra at man må hoppe mange minutter frem og tilbake (fra spor til spor). Har en mistanke om at jeg har vært dum, men dette var ikke en spøk.

Elektrostat

Elektrostat
14.01.10 14:47

Litt avhengig av type DVD-spiller selvsagt. Men de aller, aller fleste har to typer spoling. En der du hopper ett og ett kapittel fremover, og en der du kan spole med ulike hastigheter fremover eller bakover i filmen. Som regel har man også muligheten til å hoppe ett og ett bilde fremover og bakover. 

Her ser du ett bilde av knappene på en DVD-spiller.

De to øverst på hver side er spoleknapper, de to nederst på hver side er de du hopper frem eller tilbake ett kapittel med.

For å hopp ett bilde frem og tilbake bruker man som regel pauseknappen først, og så enten spoleknappene eller en egen knapp i etterkant.

På noen få DVD-spillere kan spoleknappene og kapittelhoppeknappene (for ett ord) være den samme. Da trykker du en gang for å skifte kapittel, og holder den inne for å spole.

ermathi

ermathi
14.01.10 14:52

Takker så mye for informasjon. Tror min DVD-spiller enten er for utdatert ellers så har jeg ikke skjønt den. Tror mest på det første...;) Men dette var veldig nyttig.

Elektrostat

Elektrostat
14.01.10 15:00

Som en tilleggsopplysning kan jeg legge til at du trykker en gang på spoleknappen for 2X hastighet, en gang til for 4X, osv. Trykk på play for å gå tilbake til normal avspilling.

RickiBK

RickiBK
14.01.10 17:10
ermathi: Er det bare meg eller er det også andre som ser mange fordeler med VHS-kassetten vs DVDen. Jeg personlig har ikke likt DVD-formatet fra dag en. F eks kan man jo ikke spole med DVD, man må hoppe fra spor til spor hvilket ofte er veldig upraktisk for mitt bruk. Man kan jo ikke f eks spole ett minutt frem hvis man skal se noe akkurat der.

Alle DVD-spillere jeg har i huset har mulighet for å spole. Både frem og bakover. I hastigheter opp til 32ggr.

I tillegg har flere av de muligheten til å hoppe frem til punkter som ligger akkurat på sekundet der jeg vil.

Så jeg er i grunnen redd den "scoren" din er satt på feil premisser.

drillern

drillern
14.01.10 17:50
ermathi: Er det bare meg eller er det også andre som ser mange fordeler med VHS-kassetten vs DVDen. Jeg personlig har ikke likt DVD-formatet fra dag en. F eks kan man jo ikke spole med DVD, man må hoppe fra spor til spor hvilket ofte er veldig upraktisk for mitt bruk. Man kan jo ikke f eks spole ett minutt frem hvis man skal se noe akkurat der. Likeledes kan man ikke ta opp programmer på den. Jeg er en stor tilhenger av VHS-kassetten men registrerer at det blir vanskeligere og vanskeligere å få bruk for den.

Vhs  har da ingen fordeler,når det gjelder opptak idag så er det jo hardiskopptaker som er for å ta opp.Vhs hadde jo en helt elendig dårlig oppløsning i forhold til DVD.Sjøl bruker jeg en dreambox 8000pvr,som tar opp programmer på hardisk,og som kan brenne inn det jeg ønsker på DVD.For å erstatte anbefales å kjøpe en  satelittmottaker/kabelnettmottaker eller bakkenettmottaker som har PVR funksjon,pg som tar opp direkte til hardisk.Det selges også DVD optakere med hardisk for opptak og avspilling.Det blir mye bedre opptak enn det noen gang har vært i VHS:

ermathi

ermathi
14.01.10 20:49

Takk for gode innspill. Jeg er amatør på DVD til de grader, jeg driver fortsatt med min innebygde VHS-spiller jeg i TVen. DVD-spilleren jeg har ved siden er sannsynsligvis antikk. Huff. Men jeg har notert dette og skal sjekke og kjøpe ny DVD-spiller.

RickiRBK; Takk for dit innspill. Jeg hadde vel et svar til deg ang RBK og NAE i dag som var litt kritisk. Håper ikke du tok det ille. Jeg tror vi har samme mål om at RBK skal gjøre det bra, særlig i Europa og være ambassadører for norsk fotball der sammen med landslaget. Der mener nok jeg at NAE skulle vært med. Men som sagt; ikke ta det ille opp...;)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg