Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Komponer en god underholdningsbase - hjelp ønskes

NYTT TEMA
SnorreSolano

SnorreSolano
18.01.10 15:20

Jeg skal beefe opp den tekniske pakka i stua litt, og trenger hjelp. Det gjelder både til valg av modeller og til å unngå typiske fallgruber. Totalt har jeg et budsjett på max 25 lapper. Jeg er ingen feinschmecker, får neppe jobb som tester i Lyd og Bilde, men vil heller ikke ha drit selvsagt.

TV har jeg spurt om råd om her inne tidligere, og der ender jeg opp med en 42'' eller 46'' Sony eller Samsung i 10.000-klassen. Men jeg er fortsatt lutter øre om det er viktige momenter å ta i betraktning. Jeg ser mye sport og litt film, og er ikke veldig opptatt av spill. Stua er normalt lys, uten direkte sollys mot skjermen. Sofagruppen er ca. 3 meter unna skjermen.

I tillegg til PVR har jeg også tenkt å rive i et lydanlegg. Surround og en ok subwoofer hadde gjort seg. Jeg ser at disse ofte leveres sammen med blue-ray. For min del er blue-ray mer "kjekt å ha" enn "må ha", men før eller senere blir det sikkert blue-ray i huset. Bør jeg isåfall kjøpe det nå for å minimere plunderet senere? Les: kan jeg om to år bare plugge min nye blue-ray sammen med lydanlegget, eller har jeg da en boks til overs?  Og er det en fordel at lydanlegget har samme merke som tv'en?

Eller:  Siden jeg uansett ikke jakter kinolyd, bør jeg heller satse på en "lydplanke"?

Jeg vil også ha en mediaspiller. Noe tv ser jeg via nett (fx. NFL Gamepass), og jeg ønsker også å samle egen musikk, bilder og video på denne serveren slik at det lett kan sees på via tv.  Mediaspilleren bør støye lite, ha bra lagringskapasitet og være enkel i bruk. Tips?   Jeg har også hørt om Sonos og Squeekbox, som gir aksess til musikken i andre rom. Noen mer erfaringer her?

Det blir mye bokser og ledninger etterhvert. PRV fra CD, Viasat-tuner, DVDspiller med harddisk, mulig blue ray, mediespiller, etc.  Jeg ønsker meg også en universal fjernkontroll. Noen med erfaringer fra Logitechs nye, som skryter av RF-teknologien sin? Det kunne vært greit å gjemme bort flest mulig av disse boksene, men likevel ha lett kontakt med dem.  

Topguy

Topguy
18.01.10 15:49

Du bør holde deg unna surround anlegg som leverer alt i ett. Forsterker/recevier, høytalere og BD/DVD/HTPC-avspiller bør være 3 separate innkjøp.

Det er liten grunn til at lydanlegget skal være samme om TV'n, selv om noen produsenter (bla. Sony) har funksjonalitet som linker disse sammen via HDMI.

SnorreSolano

SnorreSolano
18.01.10 16:16

Så jeg gir fra meg kvalitet ved å kjøpe alt i ett?  Jeg vil tro fordelen er at jeg muligens slipper litt kabling og mulig integrasjonstrøbbel, men da tolker jeg svaret dithen at jeg muligens får dårligere lyd for penga?

Topguy

Topguy
19.01.10 10:28
SnorreSolano: Så jeg gir fra meg kvalitet ved å kjøpe alt i ett?

Du kan får mye for penga, men hvis du ikke er forsiktig og sjekker detaljer godt så sitter du med utstyr med for lite (eller feil) innganger for ditt bruk. Å kjøpe en separat surround-forsterker/receiver gir deg som regel mye større fleksibilitet, også med tanke på valg av høytalere. Å kjøpe en integrert DVD/BD-spiller og forsterker virker dumt for meg hvis du ikke har ekstremt dårlig plass til utstyret.

Men det er jo de som setter sammen pakker med i utgangspunktet separate komponenter (hifi-klubben f.eks) og da kan man sikkert få den kvaliteten og fleksibiliteten som trengs. Hvis du har igjen 10-15 tusen av budsjettet etter tv-kjøpet så bør man jo kunne finne kurrant kvalitet. 

SnorreSolano

SnorreSolano
19.01.10 10:49

Takk, Topguy, gode poenger.

Når det gjelder budsjettet på 25 lapper så hadde jeg også tenkt å få plass til en PVR, en universal fjernkontroll, en mediaspiller og et tv-bord, så 10-15 har jeg neppe til lyd. Men siden jeg egentlig ikke jakter en blue-ray så er det neppe noen hensikt å kjøpe en integrert blue-ray+forsterker-pakke.  :-)

Hva med mediaserver/-spiller? Noen med erfaringer og tips?

Sexyboy93

Sexyboy93
20.01.10 01:14

Sony KDL-W5500 i 46", Jamo s606 HCS6 som surroundpakke og er også inkludert subwoofer, pioneer VSX-919AH og en av Logitech sine universalfjernkontroller er å anbefale sterkt! Tilsammen blir dette ca. 21.700 kjøpt på Komplett.no og Elkjøp(Pioneer-forsterkeren). Sony-tv'en er på Januarsalg hos komplett nå, og man sparer derfor også 1.000kr;). Dette er et hjemmekinoanlegg og flatskjerm som jeg mener kan sammenlignes med produkter til høyere priser! Jeg har selv Jamo-pakka utenom subwooferen, og det spiller så sinnsykt bra, godt med bass, kan spilles fryktelig høyt og låter også svært detaljert både på lavt og høyt volum! diskanten er en nytelse på fronthøyttalerne i settet, rett og slett en skikkelig solid og voksen pakke og så har du penger igjen til resten av utstyret du hadde planlagt;) Blant Blu-ray-spillere syns jeg du bør gå for Panasonic DMP-BD60, en spiller med høy kvalitet, mange tilkolingsmuligheter og en akseptabel pris! Det er bare å rope ut om du lurer på noe eller trenger hjelp, jeg hjelper deg gjerne;) Mvh. Sexyboy93=)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg