Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kopiere fra Canal Digital dekoder til pc/mac

NYTT TEMA
Hypermagic

Hypermagic
27.07.10 06:04

Hei!

Noen som vet om det er mulig å kopiere ting man har tatt opp på dekoderen og over til pc/mac? Og i så fall hvordan man gjør det?

Jeg har dekoder fra Canal Digital og en mac

Woger

Woger
27.07.10 07:45
Hypermagic: Hei! Noen som vet om det er mulig å kopiere ting man har tatt opp på dekoderen og over til pc/mac? Og i så fall hvordan man gjør det? Jeg har dekoder fra Canal Digital og en mac

Er det ikke en USB-port i denne? Har det selv, men har ikke tenkt tanken før nå.

Insane2

Insane2
27.07.10 08:29
Hypermagic: Noen som vet om det er mulig å kopiere ting man har tatt opp på dekoderen og over til pc/mac? Og i så fall hvordan man gjør det? Jeg har dekoder fra Canal Digital og en mac

Kanskje. Men du må antakelig gå om analoge utganger (kompositt el S-video), ettersom det er tvilsomt om du finner software som kan lese harddisken direkte..... 

cbx750f85

cbx750f85
27.07.10 11:00
Hypermagic: Hei! Noen som vet om det er mulig å kopiere ting man har tatt opp på dekoderen og over til pc/mac? Og i så fall hvordan man gjør det? Jeg har dekoder fra Canal Digital og en mac

Som Insane2 sa. Du må nok bruke de analoge utgangene og kopiere på "gamlemåten". Det er lover og regler som hindrer CanalDigital i å lage ett grensesnitt som hadde gjort at du kunne kopiere ut direkte via USB.

Så må du ha analoginnganger på Mac-en din. Om du ikke har dette så kan du gå via en eller annen boks som disse. Vet ikke helt hva som passer best til Mac da....

Insane2

Insane2
27.07.10 11:54
cbx750f85: Som Insane2 sa. Du må nok bruke de analoge utgangene og kopiere på "gamlemåten". Det er lover og regler som hindrer CanalDigital i å lage ett grensesnitt som hadde gjort at du kunne kopiere ut direkte via USB.

Forutsatt at USB-kontakten er fysisk tilkoblet skal det teoretisk være mulig. Det er blitt gjort på andre tunere/mottakere. Uansett hva reglene sier..... Men det krever software tilpasset hver enkelt tuner. Og CDs marked er nok for lite til at noen har giddet legge ned tid, krefter og resurser på å lage noe slikt. 

Det er altså ikke reglene som hindrer det..

Hypermagic

Hypermagic
27.07.10 16:28

Hmmm...da blir nok dette litt for innviklet for min del. Vil vel ikke akkurat kalle meg selv særlig teknisk begavet. Mulig at jeg kan skaffe de samme klippene på en annen måte.

Uansett, takk for kjappe og konstruktive tilbakemeldinger :)

cbx750f85

cbx750f85
27.07.10 18:12
Insane2: Forutsatt at USB-kontakten er fysisk tilkoblet skal det teoretisk være mulig. Det er blitt gjort på andre tunere/mottakere. Uansett hva reglene sier..... Men det krever software tilpasset hver enkelt tuner. Og CDs marked er nok for lite til at noen har giddet legge ned tid, krefter og resurser på å lage noe slikt.  Det er altså ikke reglene som hindrer det..

Greit nok. Men da må man over på ett spesial "kracke" program til PC-en. Og kanskje uoriginal firmware i dekoderen.

Men at CD ikke selv har gjort dette tilgjengelig er det nok reglene som hindrer.

Insane2

Insane2
27.07.10 22:15
cbx750f85: Greit nok. Men da må man over på ett spesial "kracke" program til PC-en. Og kanskje uoriginal firmware i dekoderen. Men at CD ikke selv har gjort dette tilgjengelig er det nok reglene som hindrer.

Det stemmer nok, ja. 

Det er så vidt jeg vet ingen tilbydere som har gjort digital kopiering tilgjengelig. Dette selvsagt pga copyright osv...

Insane2

Insane2
27.07.10 22:25
Hypermagic: Hmmm...da blir nok dette litt for innviklet for min del. Vil vel ikke akkurat kalle meg selv særlig teknisk begavet. Mulig at jeg kan skaffe de samme klippene på en annen måte.

Det er ikke så vanskelig som det kan høres ;-) Hovedproblemet er å finne en konverter som fungerer på MAC. Jeg vet Canopus hadde/har noen, men disse er forholdsvis dyre, selv om det er topp kvalitet på dem...

petterG

petterG
28.07.10 02:12
Insane2: Forutsatt at USB-kontakten er fysisk tilkoblet skal det teoretisk være mulig. Det er blitt gjort på andre tunere/mottakere.

Dette har vært diskutert her før. Det er jo ikke noe problem å lage en hardwarebegrensning på USB-porten, slik at det er umulig å få noe ut derifra, uansett hva man gjør med programvaren.

Insane2

Insane2
28.07.10 13:17
petterG: Det er jo ikke noe problem å lage en hardwarebegrensning på USB-porten, slik at det er umulig å få noe ut derifra, uansett hva man gjør med programvaren.

Godt mulig det. Det ligger litt utenfor mitt kunnskapsområde (for å si det mildt) :-/

Uansett, jeg vet det er gjort på en del andre mottakere, men det kan jo hende at noen lager dårligere sperrer enn andre......

drillern

drillern
30.07.10 04:58
Hypermagic: Hmmm...da blir nok dette litt for innviklet for min del. Vil vel ikke akkurat kalle meg selv særlig teknisk begavet. Mulig at jeg kan skaffe de samme klippene på en annen måte.

Denne leser Linux filer

DogbertITkonsulent

DogbertITkonsulent
01.08.10 19:48

Hva med å bytte ut dekoderen med en Dreambox i stedet?  Da vil du kunne ta ut opptak akkurat slik du vil.

howwoh

howwoh
25.09.10 22:32

Finnes det skjermkort med HDMI-inngang, så man kan ta opptak via det? Canal Digital-boksen kobles jo til TVen via HDMI, så i teorien burde det være mulig..?

Insane2

Insane2
26.09.10 17:31
howwoh: Finnes det skjermkort med HDMI-inngang, så man kan ta opptak via det? Canal Digital-boksen kobles jo til TVen via HDMI, så i teorien burde det være mulig..?

Ikke skjermkort, men videokopierings-kort med HDMI finnes. Hovedproblemet er selvsagt å komme rundt kopibeskyttelsen.... 

howwoh

howwoh
26.09.10 18:12
Insane2: Ikke skjermkort, men videokopierings-kort med HDMI finnes. Hovedproblemet er selvsagt å komme rundt kopibeskyttelsen....

Er det kopibeskyttelse? Hva går det ut på? At CD-boksen sier til kopieringskortet at det ikke får lov til å kopiere?

drillern

drillern
26.09.10 19:52
howwoh: Er det kopibeskyttelse? Hva går det ut på? At CD-boksen sier til kopieringskortet at det ikke får lov til å kopiere?

kopisperra ligger i lisensen for HDMI kontaktene,og ingen får kjøpt lisens til å montere HDMI lisens til å uten at kopisperra er på plass.Men dreambox har klart å omgå dette,så det kan jo være mulig at dette kortet klarer det også,men det kan bli et dyrt forsøk,om det ikke fungerer.Mye bedre å kjøpe en DREAMBOX og sette CD boxen i boden,da får en en mye bedre mottaker også.

Insane2

Insane2
26.09.10 20:57
drillern: Men dreambox har klart å omgå dette

Dreambox omgår ingenting, ettersom de ikke har HDMI, men DVI. Og DVI har ikke kopibeskyttelse.

Men, HDCP (kodesystemet som brukes i HDMI) er visstnok knekt, så det er jo en mulighet for at det går an å få video kort (som f eks det jeg linket til) til å fungere etterhvert. 

(Innlegget ble redigert 26.09.10 21:03)

drillern

drillern
26.09.10 21:52
Insane2: Dreambox omgår ingenting, ettersom de ikke har HDMI, men DVI. Og DVI har ikke kopibeskyttelse.

Den nyeste dreambox   DM500HD har HDMI.

(Innlegget ble redigert 26.09.10 21:59)

Insane2

Insane2
26.09.10 22:02
drillern: Den nyeste dreambox   DM500HD har HDMI.

Det hadde jeg ikke fått med meg.... 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg