Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Systemkamera vs speilrefleks

NYTT TEMA
Klumpefot

Klumpefot
08.08.10 21:25

Har veldig lyst på speilreflekskamera. Så fortalte en meg om disse nye systemkameraene. Hva er egentlig forskjellen, fordeler og ulemper med disse?

futureline

futureline
08.08.10 22:21

Jeg er en av disse som har vurdert det samme som deg, men har kommet til at fordelen ikke er stor nok i forhold til nytten.

Micro Four-thirds kameraer (som jeg antar du mener) er en litt  mindre variant enn speilrefleks, men den største forskjellen er at den har ikke speilet som vipper opp, altså så er kamerahuset mindre i størrelse enn speilrefleks, men med omtrent samme funksjoner.
Objektiver til disse sies også å være mer kompakte, men slik jeg så det så blir det uansett litt klumpete, på linje med vanlig speilrefleks.

For meg ble størrelsen avgjørende, og den forskjellen er ikke stor nok til at jeg gidder å satse på Micro Four-thirds, du kan få kompakt-kameraer med samme funksjoner som en speilrefleks, men stort sett så er den største forskjellen størrelsen på bildebrikken i kameraet.
Canon Powershot G11 ble forøvrig mitt valg, for å få speilrefleksens valgmuligheter (når det gjelder manuelle instillinger og muligheter).

Micro Four-thirds har altså muligheten til å bruke forskjelllige linser, har mindre sensorstørrelse enn speilrefleks, men større enn kompakt.

En vilkårlig omtale av forskjellen på to eksempler av Speilrefleks og Micro Four-Thirds her

petterG

petterG
08.08.10 22:51

Et speilreflekskamera er også et systemkamera.

Klumpefot

Klumpefot
11.08.10 13:44

Takk :)   Så den testen på photoradar, så var jo gargene og bildene bedre enn på "systemkameraet"

Da vet jeg også det rette navnet på denne type kamera :)

futureline

futureline
11.08.10 22:37
Klumpefot: Da vet jeg også det rette navnet på denne type kamera :)

Bare så du ikke lar deg forvirre: det er også noe som heter Four-thirds kamera, dette har ett speil, i motsetning til Micro Four-Thirds, men ellers er de ganske like.

barnimagen

barnimagen
15.08.10 13:17
Klumpefot: Har veldig lyst på speilreflekskamera. Så fortalte en meg om disse nye systemkameraene. Hva er egentlig forskjellen, fordeler og ulemper med disse?

Jeg kan jo gi deg noen ord om dette. Selv er jeg litt over middels interessert i fotografering. Pr nå har jeg et Canon EOS 30D med noen objektiver (fast 50mm, fast 100mm og 10-22mm). Kameraet er helt ypperlig, og jeg må rett og slett si at jeg digger det. Men, så er det jo dette med størrelse. Man kan ikke akkurat si at det er noe lommevennlig kamera... 

Og der kommer et systemkamera inn i bildet. De er riktignok ikke slikt man automatisk stikker i lomma. Men for meg som gjerne på sommeren går med for eksempel piratbukse med større lomme på låret, fant jeg ut at Sony NEX-5 med standardobjektivet faktisk passet i lomma. Så er det jo videre et faktum at når jeg tar med meg speilrefleksen i bagasjen (særlig på flyet), tar det ganske stor plass i håndbagasjen. Her er altså systemkameraet i sitt ess. 

Jeg kjøpte selv et Sony NEX-5, og det må sies å ha vært en hyggelig overraskelse. Størrelsen er genial. Kvalitetsfølelsen er super. Skjermen er flott. Responsen er stort sett god (mtp fokusering, navigering, betjening), dog ikke helt i klasse med et skikkelig speilreflekskamera. 

Men, systemkameraet (eller i det minste NEX-5) har en stor begrensning: batteriet. Jeg tar gjerne noen hundre bilder på en dag når jeg er på tur. Og da falt rett og slett Sony'en gjennom. 230 biler, bittelitt forhåndsvisning og litt endring av innstillinger, samt noen korte videosnutter var alt som skulle til for å tappe batteriet. Laderen måtte jeg ha med selv på korte helgeturer. Og det orker jeg rett og slett ikke. Så kameratet gikk i retur. Tror jeg rett og slett venter til Canon/Nikon gjør sin inntreden på systemkamera-markedet og presser pris/ytelse. 

Jeg har nå vært på ferie noen dager. Canon'en var selvsagt med meg. I løpet av 10 dager har jeg tatt over 2200 bilder. Underveis til ferien måtte jeg for hånd slette over 600 gamle bilder med sletting av ett og ett bilde siden noen bilder måtte bevares, og valget ved sletting er enten ett eller alle. Innstillinger gjøres titt og ofte, og forhåndsvisning går i automodus etter alle bilder. Men selv etter å ha tatt 2200 bilder, slettet 600 bilder, gjort mye innstillinger og eksperimenter, så maktet jeg likevel ikke å tømme batteriet i løpet av turen. Noe som egentlig var like greit ettersom jeg ikke hadde med meg laderen. Og batteriet er det samme som stod i kameraet da det var nytt for 3 år siden. Så, jeg lar størrelse være størrelse, og nyter tiden fremover med speilrefleksen. 

Og siden jeg så langt har glemt å nevne det; bildekvalitetsmessig er ikke forskjellene svært store. Måtte riktignok gjøre litt innstillinger på Sony'en for at det skulle levere ferdig-bilder i tilfredsstillende kvalitet (skarphet og farger), men det måtte jeg gjøre med Canon'en også. 

Til slutt kan jeg gi deg et lite inntrykk av det størrelsesmessige:

http://bildr.no/view/703986

Om du ikke har vært borti speilrefleks tidligere, og du ikke tar hundrevis av bilder pr dag, vil jeg likevel anbefale deg å gå for et systemkamera. Jeg tviler på du blir misfornøyd. 

(Innlegget ble redigert 15.08.10 13:18)

petterG

petterG
15.08.10 14:48
barnimagen: Og der kommer et systemkamera inn i bildet. De er riktignok ikke slikt man automatisk stikker i lomma.

Noen ord til deg som er "litt over middels interessert i fotografering". Som jeg skrev i et innlegg lengre oppe, speilrefleks er også et systemkamera. Bare for å ha begrepene på plass!

barnimagen

barnimagen
15.08.10 17:36
petterG: Noen ord til deg som er "litt over middels interessert i fotografering". Som jeg skrev i et innlegg lengre oppe, speilrefleks er også et systemkamera. Bare for å ha begrepene på plass!

Joda, men samtidig liker jeg også å ha litt egne meninger, også når det gjelder begreper. Vi kan jo kalle de for speilreflekssystemkamera og utenspeilsystemkamera? Jeg foretrekker å bruke "systemkameraer" om denne mellomtingen mellom kompaktkamera og speilrefleks, og speilrefleks om, ja nettopp, speilrefleks (i tråd med folks oppfatning gjennom mangfoldige år). Og trådstarter har tydeligvis også sine tanker i den retningen. Videre kan du jo se hvordan nettbutikker klassifiserer produktene etc etc. 

Ergo: jeg kaller mitt Canon EOS 30D for et speilreflekskamera, og mitt forhenværende Sony NEX-5 for et systemkamera. 

Om man må snakke 100% i henhold til begreper for å kunne kalle seg "over middels interessert i fotografering", så får jeg heller bare ta til takke med å kalle meg en nybegynner, uinteressert fototaker med 10 000 eksponeringer i året, så får begrepsproffene ta seg av fotointeressetituleringen. 

Bare for å ha livets realiteter på plass :)

Torotto

Torotto
15.08.10 19:10
barnimagen: Om man må snakke 100% i henhold til begreper for å kunne kalle seg "over middels interessert i fotografering", så får jeg heller bare ta til takke med å kalle meg en nybegynner, uinteressert fototaker med 10 000 eksponeringer i året, så får begrepsproffene ta seg av fotointeressetituleringen.  Bare for å ha livets realiteter på plass :)

Ja der var en ny definisjon av fotografiutdanning - 10000eksponeringer i året.

Du kan vel også linke til noen av disse eksponeringen da?

barnimagen

barnimagen
15.08.10 20:10
Torotto: Ja der var en ny definisjon av fotografiutdanning - 10000eksponeringer i året. Du kan vel også linke til noen av disse eksponeringen da?

Jøss, her var man virkelig på hugget i dag. Så jeg har påstått jeg har noe fotografiutdanning? Jeg har hevdet jeg er litt over middels fotointeressert. Men nå må man tydeligvis ha fotoutdanning og bevisst bruke helt korrekt begreper for å kunne titulere seg fotointeressert. Jeg kapitulerer dermed. Fra nå skal jeg slutte å spre slike usannheter. Jeg er nok bare en tilfeldig person som dessverre har et kamera til å ta noen bilder i ny og ne. 

Jepp, jeg har en del bilder liggende på nettet. Pr nå er det vel ca 8 000 bilder som jeg har lagt ut. Men å legge ut noen link og blottlegge meg på nettet? Nei takk. 

Og btw, 
skal vi diskutere begreper og hvorvidt en person kan titulere seg fotointeressert eller ei, eller skal vi hjelpe trådstarter? 

(Innlegget ble redigert 15.08.10 20:11)

petterG

petterG
15.08.10 20:33
barnimagen: eller skal vi hjelpe trådstarter?

Første steg på veien er å få begrepene på plass, slik at man snakker om de samme tingene. Defininsjonen som er ferd med å "sette seg" i de fleste fotomiljøer og fotonettsteder er følgende:

Hovedgruppe: Systemkamera

Undergrupper: DSLR, 4/3, micro 4/3, prisme?, etc, etc.

barnimagen

barnimagen
15.08.10 20:50
petterG: Første steg på veien er å få begrepene på plass, slik at man snakker om de samme tingene. Defininsjonen som er ferd med å "sette seg" i de fleste fotomiljøer og fotonettsteder er følgende:

Beklager, da skal jeg kutte ut å gi mine meninger. Man må tydeligvis være helt korrekt med begrepene for å være kvalifisert. 

Torotto

Torotto
15.08.10 21:29
petterG: Første steg på veien er å få begrepene på plass, slik at man snakker om de samme tingene.

Systemkamera er jo ett gammelt begrep, det ikke er noen grunn til å omdefinere.

Denne linken sender minner tilbake til en tid, hvor dette systemkamera var i vinden ;-)

(Innlegget ble redigert 15.08.10 21:31)

fcuk

fcuk
16.08.10 10:27

barnimagen: Jeg kjøpte for noen uker siden Sony NEX-3 for min tante, fant ganske kjapt ut at det som drar mye batteri er auto preview - så det kan lønne seg å slå av denne funksjonen dersom du ikke allerede har gjort det.

Likevel, batteriet er ikke allverdens. Men når man ser på størrelsen, så er det ikke så veldig rart heller.

Smile shutter, og sweep panorama var to funksjoner som ble veldig populære.

Blace

Blace
16.08.10 11:13
Klumpefot: Takk :)   Så den testen på photoradar, så var jo gargene og bildene bedre enn på "systemkameraet"

Er du ute etter bildekvalitet så må du minst ha så stor bildebrikke som i en vanlig speilrefleks.

Har selv en Nikon D200 med 180mm tele, og får da bra bilder med den, til å være mine første:)

http://www.kpcongestus.net/index.html

barnimagen

barnimagen
16.08.10 11:32
fcuk: barnimagen: Jeg kjøpte for noen uker siden Sony NEX-3 for min tante, fant ganske kjapt ut at det som drar mye batteri er auto preview - så det kan lønne seg å slå av denne funksjonen dersom du ikke allerede har gjort det. Likevel, batteriet er ikke allverdens. Men når man ser på størrelsen, så er det ikke så veldig rart heller. Smile shutter, og sweep panorama var to funksjoner som ble veldig populære.

Auto preview var det første jeg reduserte når jeg fikk kameraet. Først til kortere visning, og deretter ble funksjonen skrudd av. En ulempe med visning etter bildetaking med NEX-3/5 er at det begrenser muligheten for kjapp respons for neste bilde.

I det store og det hele har jeg svært lite å utsette på NEX-5. Størrelsen er, som nevnt, genial. Konstruksjonen er solid. Skjermen er tiltbar opp og ned. Menyen er enkel å forstå, dog med den ulempe at skal man gjøre litt endringer i innstillinger, risikerer man å miste motivet før man er ferdig. Men som regel tar man uansett bilder i all "enkelhet" med point-and-shoot.

Som du nevner; smile shutter og sweep panorama er ypperlige funksjoner. Videokvaliteten var jeg også fornøyd med, selv om fokuseringen ikke lever opp til videokamera-standard.

Ellers syntes jeg at kameraet for det meste var meget hurtig, men av og til ble fokus stående å jage.

For meg ble ankepunktet rett og slett batterikapasiteten. Likevel; jeg kommer garantert til å kjøpe meg et tilsvarende kamera. Jeg vil dog vente til neste sommer. Men for den som står med valget mellom et slikt systemkamera og et digitalt speilrefleks: jeg ville gått for noe ala Sony NEX-5, og da helst hatt både 18-55mm og pancake-objektivet 16mm.

EmileIvanhoe

EmileIvanhoe
16.08.10 16:06

Akkurat som Klumpefot her, har jeg sett at et skikkelig kamera hadde vært greit å ha til tider. Men ser også at min bruk vil være noe begrenset. Forutenom vanlige bilder, vil bruken bestå av bilder av fotballkamper fra sidelinja. 

Hvordan vil dette kameraet funke, mtp zoom osv, i forhold til et skikkelig kamera med objektiv beregnet på litt avstand?

futureline

futureline
16.08.10 17:21
EmileIvanhoe: Hvordan vil dette kameraet funke, mtp zoom osv, i forhold til et skikkelig kamera med objektiv beregnet på litt avstand?

I ditt tilfelle ville jeg kanskje råde deg til å ta en titt på superzoom-kameraer, de har bedre zoom enn det du linket til, og er greie i størrelse, og skal vistnok være brukbar kvalitet (uten at jeg har testet det selv).

Ett Olympus superZoom

Ett Canon superZoom

Tror du får veldig mye bra for pengene her, og selv om jeg er Canon-mann selv, så skal det nevnes at Olympus er veldig bra også i det segmentet.
Og bare for å ha sagt det, Fujifilm anser jeg også for å være ett bra merke i segmentet, men har desverre ikke fått testet de noe særlig.

sigmet

sigmet
16.08.10 19:03
Blace: Har selv en Nikon D200 med 180mm tele, og får da bra bilder med den, til å være mine første:)

Joda, har Nikon DSL jeg også, og er godt fornøyd. Det store ønsket hadde vært en med fullformatsbrikke, men da må prisene radikalt endres. Nesten alle fotointerresserte har en tendens til å henge seg vel mye opp i utstyrsdetaljer, derfor fint at du la ut noen av resultatene!

(Bra bilder forresten.)

fcuk

fcuk
16.08.10 19:11
Blace: Er du ute etter bildekvalitet så må du minst ha så stor bildebrikke som i en vanlig speilrefleks.

Det er det fine med Sony NEX-serien, de bruker en APS-C brikke med 1,5x cropfactor - med andre ord, samme som de aller fleste dSLR.

Det var mange gode fuglebilder du hadde fått tatt med D200-huset. Hvilket objektiv bruker du?

(Innlegget ble redigert 16.08.10 19:12)

Blace

Blace
16.08.10 19:21
fcuk: Det er det fine med Sony NEX-serien, de bruker en APS-C brikke med 1,5x cropfactor - med andre ord, samme som de aller fleste dSLR.   Det var mange gode fuglebilder du hadde fått tatt med D200-huset. Hvilket objektiv bruker du?

Takk ja:) Bruker en AF Nikkor 180mm F2.8, men den har ikke VR, så man er nesten helt avhengig av et solid stativ. By the way, teknologien utvikler seg noe voldsomt, så jeg har kanskje sakket akterut mht nyvinninger her. Likefullt gjør det utstyret jeg har en bra jobb enda.

fcuk

fcuk
16.08.10 19:57
Blace: Takk ja:) Bruker en AF Nikkor 180mm F2.8, men den har ikke VR, så man er nesten helt avhengig av et solid stativ. By the way, teknologien utvikler seg noe voldsomt, så jeg har kanskje sakket akterut mht nyvinninger her. Likefullt gjør det utstyret jeg har en bra jobb enda.

Det objektivet er ikke bare skarpt, det er forholdsvist lite og lett ifht. de store zoomene - har hatt 80-200mm f/2.8 i alle varianter, samt 70-200mm f/2.8, men syns de blir for store å drasse rundt på.

sigmet

sigmet
16.08.10 20:27
fcuk: Det objektivet er ikke bare skarpt, det er forholdsvist lite og lett ifht. de store zoomene - har hatt 80-200mm f/2.8 i alle varianter, samt 70-200mm f/2.8, men syns de blir for store å drasse rundt på.

Så sant. Lånte engang en 70-200mm f/2.8 og den var STOR ja.

(Innlegget ble redigert 16.08.10 20:33)

Klumpefot

Klumpefot
17.08.10 00:15

Må først beklage at jeg brukte ordet "systemkamera". Kunne ikke tenke meg det skulle forstyrre noens hoder :)

Men har fått en del innspill, så må nok sjekke ut litt i butikkene. Har ett Olympus SP-560 UZ som jeg er fonøyd med til mitt bruk. Men jeg ønsker meg noe mer.

EarlHickey

EarlHickey
17.08.10 12:38
Klumpefot: Takk :)   Så den testen på photoradar, så var jo gargene og bildene bedre enn på "systemkameraet" Da vet jeg også det rette navnet på denne type kamera :)

http://www.photoradar.com/reviews/buying-guides/dslr-vs-micro-four-thirds-head-to-head-review?page=0%2C3&t=1271256662

hvis du så på disse bildene og fortsatt mener at speilrefleksen ikke tok de beste bildene, bør den første linsa du kjøper deg være kontaktlinser..

Klumpefot

Klumpefot
17.08.10 18:26

Kanskje du bør begynne på skolen igjen for å lære å lese? Hvis du ikke kan se at det er det jeg skriver at fargene og bildene er bedre på ett speilrefleks enn ett systemkamera?

Torotto

Torotto
17.08.10 21:24
Klumpefot: Hvis du ikke kan se at det er det jeg skriver at fargene og bildene er bedre på ett speilrefleks enn ett systemkamera?

Slik startet du tråden:

Har veldig lyst på speilreflekskamera. Så fortalte en meg om disse nye systemkameraene. Hva er egentlig forskjellen, fordeler og ulemper med disse?

Bratt lærekurve eller uhøflig opptreden!

Nå har flere her å forsøke å lære deg det du spør om i trådstarten, uten at det har sinket inn i ditt hode.

Det beste du kan gjøre er vel å ta ett kurs i høflighet og Google fotokunnskap!

sigmet

sigmet
17.08.10 21:55
Torotto: Bratt lærekurve eller uhøflig opptreden! Nå har flere her å forsøke å lære deg det du spør om i trådstarten, uten at det har sinket inn i ditt hode. Det beste du kan gjøre er vel å ta ett kurs i høflighet og Google fotokunnskap!

Tja- hva er dette da? Du burde først ta et kurs i norsk, og så lese tråden en gang til.

Torotto

Torotto
17.08.10 22:17
sigmet: ja- hva er dette da? Du burde først ta et kurs i norsk, og så lese tråden en gang til.

Ja jeg tar gjerne ett kurs i Norsk :-)

Siden dette sikkert er godt ment fra din side.

sigmet

sigmet
17.08.10 22:32
Torotto: Siden dette sikkert er godt ment fra din side.

Ikke så sikkert at det var godt ment nei:) Men les èn gang til da! Det trådstarter sa er jo ikke til å misforstå - for min del iallefall.

Klikk for å gå tilbake til toppen