Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøp av Canon speilrefleks og objektiv

NYTT TEMA
skrellen

skrellen
22.09.10 12:28

Jeg skal kjøpe meg speirefleks kamera og er litt i tvil om hva jeg burde skaffe meg!

Står hovedsaklig mellom EOS 500D og 550D, men tenker det sikkert burde holde lang vei med 500, iom. at jeg ikke har de store erfaringene med speilrefleks og fototeknikk (heller rent lite, men man kan jo lære seg..).

En av grunnene til at jeg velger Canon er at det er det de fleste jeg kjenner har, så kan man få tips og råd. Har hørt at standardobjektivene som følger med ikke er noe særlig, men har ikke tusenvis av kroner å brukepå dette. Tenkte helst å holde meg innenfor 6500 kr. Hva bør man isåfall velge for å dekke en hobbyfotografsbehov?

Generelt hva trenger man? Tenker ihvertfall polariseringsfilter er fint. Man kan jo spe på etterhvert.

Vurderer også Pentax k-x, som jeg har hørt bra omtale om i tillegg til at det er mindre i størrelse,som gjør det lettere å ta med seg.

Alle tips og råd mottas med takk! =)

(Innlegget ble redigert 22.09.10 12:34)

Power10

Power10
22.09.10 13:56

Eos 550D er et veldig bra kamera, og brukte et slik på en tur i sommer. Brukte også medføgende kit objektiv, og det er ikke så dårlig som noen vil ha det til. Fikk skarpe og fine bilder og fungerte veldig bra. Lær deg kameraet og kjøp heller et dyrere objektiv senere, det har jeg gjort. Ble anbefalt å gjøre dette av en erfaren fotograf. Uansett så er begge kamerane veldig bra, og tror at du blir fornøyd med begge.

Torotto

Torotto
22.09.10 15:22
skrellen: Står hovedsaklig mellom EOS 500D og 550D, men tenker det sikkert burde holde lang vei med 500, iom. at jeg ikke har de store erfaringene med speilrefleks og fototeknikk (heller rent lite, men man kan jo lære seg..). En av grunnene til at jeg velger Canon er at det er det de fleste jeg kjenner har, så kan man få tips og råd. Har hørt at standardobjektivene som følger med ikke er noe særlig, men har ikke tusenvis av kroner å brukepå dette. Tenkte helst å holde meg innenfor 6500 kr. Hva bør man isåfall velge for å dekke en hobbyfotografsbehov?

Gå for ett EOS 550D og husk at du får med IS linse.  Ettersom flere av dine kamerater har Canon, så kan du sikkert låne objektiv.  

Det viktigste er å lære seg det grunnleggende, så kan linser komme etterhvert. Da er du snart oppe i 10 tusener av kroner. 

Altfor mange er for opptatt av utstyr og det fotografiske kommer i bakgrunn ;-)

PANTEREN_8

PANTEREN_8
22.09.10 16:14
skrellen: Står hovedsaklig mellom EOS 500D og 550D, men tenker det sikkert burde holde lang vei med 500, iom. at jeg ikke har de store erfaringene med speilrefleks og fototeknikk (heller rent lite, men man kan jo lære seg..).

Gå for Canon EOS 550D, her får du 18 megapixel og en kjempebra videofungsjon. Canon EOS 550D har mange av de samme egenskapene som Canon EOS 7D, som er et meget bra semi-proff kamera. Lykke til.

Legger ved to linker om Canon EOS. LINK, LINK 2.

Mvh. Panter

EarlHickey

EarlHickey
23.09.10 09:02

Det finnes ikke dårlige speilreflekskamera. Det er egentlig bare snakk om hvor kresen en er.

500 eller 550D er ikke et dumt valg når en kan filme i fullHD i tillegg.

Blir en mer kresen etterhvert så er dyrere objektiv over tid veien å gå.

Det er ikke så veldig stor forskjell på 500D og 550D. Den største forskjellen der er at filmfunksjonen er noe forbedret på 550D.

Om det kan forsvare prisforskjellen på ca 1500 kroner er jeg litt usikker på.

Alternativt er å gå for 500D og heller kjøpe et ekstra objektiv.

for eksempel dette som er ganske billig for objektiv å være.

http://www.japanphoto.no/product/objektiv/canon/canon-ef-s-55-250mm-f4-5.6-is/ 

Da har du et teleobjektiv i tillegg til standardobjektivet

Jeg hadde selv et 450D kamera med det objektivet og tok blant annet dette bildet:

http://www.flickr.com/photos/dzpics/4290673599/

Nå har jeg gått over til 550D og er fornøyd med det

(Innlegget ble redigert 23.09.10 09:03)

skrellen

skrellen
23.09.10 17:45

Mye bra tips her! =) 

Så en test fra tv2 hjelper deg fra mars på nett i sted

http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/testbasen/overraskende-vinner-i-kameratesten-3163771.html#top0

Der vant Pentax k-x, men Canon-kameraet som var med i testen var Eos 1000D, så vet ikke om det er helt sammenlignbart, testen var vel hovedsaklig for kameraer i klassen under. Er mindre i strl, noe som gjør det lettere å ta med seg rundt omkring..

Var funksjoner som fisheye og en der bare én farge ble med på bildet som var ganske stilig. Er det sånt på Canon sine? 

Blir nok muligens 5000D hvis det blir Canon, av rent økonomiske grunner. Trenger vel å kjøpe etui, minnekort etc i tillegg når jeg tenker meg om.. :/

Utrolig stilig månebilde! =) Og testvideoen til 550D, skjønner ikke helt hva den andre med Bar Rafaeli hadde å gjøre her, men det var vel mer som eye-candy for gutta! ;P

PANTEREN_8

PANTEREN_8
23.09.10 19:34
skrellen: Og testvideoen til 550D, skjønner ikke helt hva den andre med Bar Rafaeli hadde å gjøre her, men det var vel mer som eye-candy for gutta! ;P

Bar Rafaeli er jo levende kunst i egen person, og fotografen brukte Canon EOS, derfor tenkte jeg at denne ville passe, for du kan nok få like flotte bilder med Canon EOS 550D, men om Bar Rafaeli stiller opp hos deg vet jeg jo ikke..

Er du ei flott rype selv, så kan du jo bare ta bilder av deg selv via stativ og selvutløser.

Mvh. Panter

EarlHickey

EarlHickey
26.09.10 17:03
skrellen: Mye bra tips her! =)  Så en test fra tv2 hjelper deg fra mars på nett i sted http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/testbasen/overraskende-vinner-i-kameratesten-3163771.html#top0 Der vant Pentax k-x, men Canon-kameraet som var med i testen var Eos 1000D, så vet ikke om det er helt sammenlignbart, testen var vel hovedsaklig for kameraer i klassen under. Er mindre i strl, noe som gjør det lettere å ta med seg rundt omkring.. Var funksjoner som fisheye og en der bare én farge ble med på bildet som var ganske stilig. Er det sånt på Canon sine?  Blir nok muligens 5000D hvis det blir Canon, av rent økonomiske grunner. Trenger vel å kjøpe etui, minnekort etc i tillegg når jeg tenker meg om.. :/  Utrolig stilig månebilde! =) Og testvideoen til 550D, skjønner ikke helt hva den andre med Bar Rafaeli hadde å gjøre her, men det var vel mer som eye-candy for gutta! ;P

Meget merkelig test som jeg ikke ville tatt til vurdering i det hele tatt.

Vinneren var et av kameraene med videofunksjon, mens de andre var eldre billigmodeller uten video. At 1000D ble brukt som sammenligning er latterlig. Iallefall når de satte prisen til 4600 kroner, som er bare tull. Jeg kjøpte 450D som er bedre kamera i 2008 til 4900kr. Da lå 1000D i enkelte butikker til under 3000 kroner på kampanjedager og på dyre dager var de aldri over 4000 kroner. Og denne testen ble tatt i Mars i år. Da hadde 1000d en makspris på 3500.

Fisheye objektiver finner du til alle modeller.

Fargetriksing kan du gjøre med photoshop ved rett og slett viske vekk fargen der du vil ha svart/hvitt felt med hvilke som helst bilder.

Og forsåvidt litt med programvaren som følger med Canon speilrefleks (Digital professional pro) meget hendig program.

PANTEREN_8

PANTEREN_8
27.09.10 01:21
EarlHickey: Meget merkelig test som jeg ikke ville tatt til vurdering i det hele tatt.

Enig. Her er en test av Canon EOS 550D. LINK.

Mvh. Panter

TheFamous25

TheFamous25
27.09.10 04:37

Kjøpte selve EOS 550D nå i august og er storfornøyd med kameraet.  Det var mitt første speilrefleks kamera og var veldig enkelt å bruke det samt menyen var enda lettere. Kjøpte også et 55-250 objektiv til det.

Det som imponerte meg mest var faktisk å ta bilder med sport funksjonen. Tok ekstremt gode bilder av oss når vi kjørte GO CART i Danmark. Med 55-250  objektivet tok jeg ekstremt flott bilder i dyreparken i Danmark. Var veldig greit å ha god zoom da pga at dyrene er jo ikke alltid rett vsa der du stod.

EOS 550D kan anbefales på det sterkeste hilsen en amtør fotograf :-))

vanlig_fyr

vanlig_fyr
27.09.10 04:48

skal du filme eller ta bilder? om filming er målet, kjøp et videokamera.

mitt 500 er knall

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg