Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trenger noen tips for jording!

NYTT TEMA
Craftoz

Craftoz
27.09.10 23:29

Jeg har skaffet meg ett nytt anlegg..  men det er susing i høytalerne, og da ble jeg tipset om at jeg trenger jording. Men problemet er at det ikke er noen tilgjengelige veggkontakter med jording..

Takker på forhånd for alle svar

Insane2

Insane2
28.09.10 00:52
Craftoz: Jeg har skaffet meg ett nytt anlegg..  men det er susing i høytalerne, og da ble jeg tipset om at jeg trenger jording. Men problemet er at det ikke er noen tilgjengelige veggkontakter med jording..

Takker på forhånd for alle svar

Dra en skjøteledning fra nærmeste jordete stikkontakt. Er det jordet støpsel på anlegget ditt, er det bare å plugge det til å høre om det har noen virkning.

Har du ikke jordet støpsel på anlegget, tar du bare jord fra skjøteledningen (sett f eks en krokodilleklemme på en av jord-"fjærene") og kopler den til på egnet sted på forsterkeren. Men vær forsiktig om du velger denne framgangmåten!!! 230 volt er mer enn nok til å ta livet av en person!!

Har det ønsket effekt, ring elektrikeren å få lagt opp jordet stikkontakt...

Craftoz

Craftoz
28.09.10 00:59
Insane2: Dra en skjøteledning fra nærmeste jordete stikkontakt. Er det jordet støpsel på anlegget ditt, er det bare å plugge det til å høre om det har noen virkning. Har du ikke jordet støpsel på anlegget, tar du bare jord fra skjøteledningen (sett f eks en krokodilleklemme på en av jord-"fjærene") og kopler den til på egnet sted på forsterkeren. Men vær forsiktig om du velger denne framgangmåten!!! 230 volt er mer enn nok til å ta livet av en person!! Har det ønsket effekt, ring elektrikeren å få lagt opp jordet stikkontakt...

Det er altså  ingen andre måter og gjøre det på ? har logitech z5500 forresten.. har lest meg frem til at det er et ganske vanlig problem med den hummingen i høytalerne

Er helt blank på det området her, men vil et overspenningsvern hjelpe?

(Innlegget ble redigert 28.09.10 01:02)

drillern

drillern
28.09.10 01:07
Craftoz: Det er altså  ingen andre måter og gjøre det på ? har logitech z5500 forresten.. har lest meg frem til at det er et ganske vanlig problem med den hummingen i høytalerne

Prøv først med en jordet skjøtledning,det er ihvertfall jorda kontakter på kjøkkenet.Synes det er rart om det hjelper mot ulyd i høytalerene.

Craftoz

Craftoz
28.09.10 01:38
drillern: Prøv først med en jordet skjøtledning,det er ihvertfall jorda kontakter på kjøkkenet.Synes det er rart om det hjelper mot ulyd i høytalerene.

Det fungerte ikke nei, prøvde nå.. Noen andre forslag til hvordan jeg kan ordne det? det er konstant huummmmmmm'e lyd i høytalerne uansett om kontrollenheten er koblet fra eller koblet til

Insane2

Insane2
28.09.10 02:04
Craftoz: Det er altså  ingen andre måter og gjøre det på ? har logitech z5500 forresten.. har lest meg frem til at det er et ganske vanlig problem med den hummingen i høytalerne

Er helt blank på det området her, men vil et overspenningsvern hjelpe?

Jo, men det er det enkleste (og sannsynligvis det billigste) hvis du skal ha jording... 

Overspenningsvern er ubrukelig til dette formålet

(Innlegget ble redigert 28.09.10 02:06)

Insane2

Insane2
28.09.10 02:14
Craftoz: Det fungerte ikke nei, prøvde nå.. Noen andre forslag til hvordan jeg kan ordne det? det er konstant huummmmmmm'e lyd i høytalerne uansett om kontrollenheten er koblet fra eller koblet til

Hum? Snakker vi om sus (sssss-lyd) eller during (50 el 100 Hz støy)?

Er det det siste kan det være dårlig skjerming på signalkabler f eks. Du kan også prøve å snu støpselet 180 grader (hjelper i  skjeldne tilfeller). Dårlig konstruert strøforsyning er også et problem. Særlig på billigprodukter.....

Torotto

Torotto
28.09.10 10:10
Insane2: Dra en skjøteledning fra nærmeste jordete stikkontakt. Er det jordet støpsel på anlegget ditt, er det bare å plugge det til å høre om det har noen virkning. Har du ikke jordet støpsel på anlegget, tar du bare jord fra skjøteledningen (sett f eks en krokodilleklemme på en av jord-"fjærene") og kopler den til på egnet sted på forsterkeren. Men vær forsiktig om du velger denne framgangmåten!!! 230 volt er mer enn nok til å ta livet av en person!! Har det ønsket effekt, ring elektrikeren å få lagt opp jordet stikkontakt...

Dette forslaget kan være direkte livsfarlig.  Det er ikke lov å trekke en skjøteledning fra ett jordet område, inn i ett ujordet.

Ved jordfeil på ett apparat i det ujordede anlegget, så vil berøring mot jord gi en livsfarlig strømgjennomgang.

Her kan du lese om problemet du stri med.

Insane2

Insane2
29.09.10 02:01
Torotto: Dette forslaget kan være direkte livsfarlig.  Det er ikke lov å trekke en skjøteledning fra ett jordet område, inn i ett ujordet. Ved jordfeil på ett apparat i det ujordede anlegget, så vil berøring mot jord gi en livsfarlig strømgjennomgang.

Som jeg sa: vær forsiktig....  Dessuten går det an å ta noen enkle forholdsregler. F eks kople jordingen til forsterkeren først, og deretter skjøteledningen. Operere forsterkeren med fjernkontroll. Lås evt unger og nysgjerrige folk ute osv..... 

Dette er uansett ikke ment som en permanent løsning (som jeg også skrev), kun for testing. Noe som ikke bør ta mange sekundene. For enten fungerer det momentant, ellers fungerer det ikke i det hele tatt.....

Torotto

Torotto
29.09.10 10:06
Insane2: Dette er uansett ikke ment som en permanent løsning (som jeg også skrev), kun for testing. Noe som ikke bør ta mange sekundene. For enten fungerer det momentant, ellers fungerer det ikke i det hele tatt..

Fint da er vi enige.  Slike midlertidige løsninger har en tendens til å bli langvarige.  I tillegg er det ikke opplyst noe om forsterkerens egenskaper. Dobbeltisolert uten jord i tilkopling.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg