Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

koble pc - forsterker - gammel tv

NYTT TEMA
simon79

simon79
29.09.10 18:29

Hei!

Er det nokon som kan fortelje meg om det går an/ korleis ein kobler til pc med hdmi utgang til ein tv uten hdmi?

Tv`en er av gammel type, har kompositt og scart inngang, pc`en er ganske ny med hdmi men uten kompositt.

Har nett kjøpt meg ein Onkyo Tx - SR608 surround forsterker med alle typer inn og utganger. Prøvd å koble Hdmi frå pc til Hdmi på forsterkeren, så kompositt frå forsterker til tv, men skjer ingenting. Ut frå instruksjonsboka på forsterkeren kan det virke som at ein kun kan sende signaler frå kompositt til hdmi, og ikkje omvendt.

Håpar nokon har forslag!

Insane2

Insane2
30.09.10 01:18
simon79: r det nokon som kan fortelje meg om det går an/ korleis ein kobler til pc med hdmi utgang til ein tv uten hdmi? Tv`en er av gammel type, har kompositt og scart inngang, pc`en er ganske ny med hdmi men uten kompositt. Har nett kjøpt meg ein Onkyo Tx - SR608 surround forsterker med alle typer inn og utganger. Prøvd å koble Hdmi frå pc til Hdmi på forsterkeren, så kompositt frå forsterker til tv, men skjer ingenting. Ut frå instruksjonsboka på forsterkeren kan det virke som at ein kun kan sende signaler frå kompositt til hdmi, og ikkje omvendt.  

Alt er mulig men det blir dyrt....

VGA til TV er derimot forholdvis enkelt. Konvertere er enkelt å få tak i og de koster ikke stort. Et eksempel her.
Men hva støtter scarten på TVen din? Kun kompositt? Eller S-video og/eller RGB i tillegg?

simon79

simon79
30.09.10 20:23

takker for svar.

kun kompositt

activ

activ
05.10.10 23:38
simon79: Har nett kjøpt meg ein Onkyo Tx - SR608 surround forsterker med alle typer inn og utganger

Gratulerer, det gjorde jeg også i forrige uke. El-kjøp hadde den på salg til 2.495,- Røverkjøp. Men jeg har en HD-TV, så jeg vet ikke hvordan den kobles uten HDMI. Men har du vært inne på menyene og satt de rette innstillingene?

Forskterkeren støtter DTS-HD Master Audio, men den har ikke nettverkstilkobling. 

Full utnyttelse av DTS-HD Master Audio krever 7 høytalere + en subwoofer, og en blu-ray spiller. Har du to høytalere fra før, kan du investere i en 5.1-pakke med høytalere som ikke er så urimelige i pris. Har man et lite rom hvor det hele skal stå i, og kanskje noen gretne naboer, trenger man ikke så voldsomme dimensjoner på høytalerne. Det viktigste er at man får god lyd, ikke høy lyd.

Nettverkstilkobling løste jeg med å kjøpe en Samsung BD-C6500 som ikke koster avskrekkende mye. Den innebygde trådløst nettilkoblingen fungerer som ei kule. Streamer video, lyd og bilder fra PC som om det skulle vært en disk inne i maskinen. Ingen hakking eller annet tullball.

Hvis du klarer deg uten 3D (noe som jeg nærmest tar som en selvfølge), så kan du få en grei TV til rundt 9-10 lapper. Du bør ha minst 100 Hz motion plus hvis du har Blu-ray. Hvis budsjettet er trangt kan du sikkert få en bra TV for rundt 5 lapper også, men du vil angre senere og sikkert ha lyst på en 100 Hz etterhvert.

TV med full HD (uten 100 Hz motion plus), blu-ray og høytalere kan du få presset ned til under 10, og det er kanskje ikke uoverkommelig. Forsterkeren din fortjener en utrustning som ikke gjør den til annet enn en tung radio.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg