Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ikke peiling på objektiver

NYTT TEMA
Berlioz

Berlioz
22.06.11 15:48

Hadde håpet noen her inne kunne gi meg et godt svar på hvilke objektiv jeg burde gå for med mitt canon Eos 550 D. Jeg har det som fulgte med kameraet, men mistenker at dette ikke gir max ut av mitt kamera. Så da skal jeg til utlandet og tenkte å kjøpe meg to objektiver. Hvilke burde dette være? 

futureline

futureline
22.06.11 17:07

Først så bør du informere om hvor mye du ønsker å bruke på dette,- optikk er dyrt, og kvaliteten blir bedre med prisen.

Når det er sagt, så ser vanlige folk ikke stort til forskjell på om man bruker 18-55 IS II som følger med kameraet ditt, eller om man har ett objektiv som koster 3-5000 mer.
Det kan være faktorer som gjør at du får bedre utbytte av det under dårlige lysforhold osv, men det krever litt at man kan utnytte potensialet i bruken av utstyret, uten at jeg vet noe om du er nybegynner eller erfaren.

Skulle jeg allikevel råde deg til ett allround-objektiv, så ville jeg satse på 18-135mm fra Canon som er ganske rimelig og dekker ett større område enn kit-objektivet.
Du har like god vidvinkel som kit'et, men større zoom-område.

For videre anbefalinger så hjelper det å vite litt hva du planlegger å fotografere, tar du mest natur, så ville kanskje en bedre vidvinkel lønne seg, med mindre du skulle finne på å ta macro-bilder, som da igjen krever en annen type objektiv.

Det er sikkert flere som kommer med gode tips her, men jeg velger å påstå at du som amatør ikke SER store forskjellen på objektivene i de lavere prisklassene, men det går mye på bedre lysfølsomhet (som gir deg flere blendertrinn) og bruksfunksjoner som stabilisatorer osv, og at det reagerer raskere ved auto-zooming og sånt, men det er slike ting man gjerne ikke legger så mye merke til hvis man er ny på dette (sånn i tilfelle dette f.eks er ditt første digitale speilrefleks, eller du er en glad amatør som mange av oss andre).   :-)

Berlioz

Berlioz
22.06.11 17:17
futureline: Først så bør du informere om hvor mye du ønsker å bruke på dette,- optikk er dyrt, og kvaliteten blir bedre med prisen. Når det er sagt, så ser vanlige folk ikke stort til forskjell på om man bruker 18-55 IS II som følger med kameraet ditt, eller om man har ett objektiv som koster 3-5000 mer.
Det kan være faktorer som gjør at du får bedre utbytte av det under dårlige lysforhold osv, men det krever litt at man kan utnytte potensialet i bruken av utstyret, uten at jeg vet noe om du er nybegynner eller erfaren. Skulle jeg allikevel råde deg til ett allround-objektiv, så ville jeg satse på 18-135mm fra Canon som er ganske rimelig og dekker ett større område enn kit-objektivet.
Du har like god vidvinkel som kit'et, men større zoom-område. For videre anbefalinger så hjelper det å vite litt hva du planlegger å fotografere, tar du mest natur, så ville kanskje en bedre vidvinkel lønne seg, med mindre du skulle finne på å ta macro-bilder, som da igjen krever en annen type objektiv. Det er sikkert flere som kommer med gode tips her, men jeg velger å påstå at du som amatør ikke SER store forskjellen på objektivene i de lavere prisklassene, men det går mye på bedre lysfølsomhet (som gir deg flere blendertrinn) og bruksfunksjoner som stabilisatorer osv, og at det reagerer raskere ved auto-zooming og sånt, men det er slike ting man gjerne ikke legger så mye merke til hvis man er ny på dette (sånn i tilfelle dette f.eks er ditt første digitale speilrefleks, eller du er en glad amatør som mange av oss andre).   :-)

Jeg er nok en glad amatør, men tar MYE bilder. Det går på natur, macro og mest av min datter.

Jeg bruker også dette kameraet til å filme, og det er faktisk det jeg nesten bruker det mest til. Både til filming av familie og turer på fjellet og i skog. 

Jeg er altså en friluftsmann som ønsker å få mest ut av dette kameraet til hjemmebruk og fritidsbruk når jeg er på fjellet og på jakt. 

Jeg tenker å bruke rundt 5000 kr. Om det er to objektiver som er tingen vil det samlet ikke kunne være over 5000 kr. Det er i alle fall det kona sier! :D 

futureline

futureline
22.06.11 18:40

Ok, da vil jeg nok fremdles stå på den ene jeg anbefalte, men kommer ikke i farta på ett opbjektiv til du kan få innenfor prisområdet, men det kommer sikkert noen andre med inspill på det her.  :-)

Du har ett alternativ med større zoom opp til 200mm, men i forhold til hva du har, og den jeg anbefalte så ville jeg droppet den,- kanskje en fast 50mm med blender 1.8 er tingen, kun 900 kroner, og det er en veldig standard, men godt objektiv,- de fleste anbefaler deg å ha en slik en, da det er veldig god optikk i den, selv om man ikke har vidvinkel og zoom, den er kjempefin til vanlige motiver på tur,- du kan lese litt om hvorfor enkelte mener det er ei god ting å ha her

Topguy

Topguy
23.06.11 13:52

18-135mm eller 18-200mm er helt klart gode alternativ til standardlinsa, og ute i skog og mark så kan det godt tenkes du setter pris på den ekstra tele-faktoren til 200mm. (som blir 320mm på ditt kamera). (Sigma sin linse er ca. 1000,- billigere enn Canon sin.)

Ellers så er jeg helt enig i anbefalingen om fast 50mm f1.8 linse. Veldig anvendbar når du ikke ønsker å bruke blitz innendørs, kan bli mye fine barneportretter av det.

Dessverre er ingen av disse linsene spesielt egnet for makro, men dette kan man i teorien fikse med en mellomring.

Torotto

Torotto
23.06.11 14:50
Berlioz: Hadde håpet noen her inne kunne gi meg et godt svar på hvilke objektiv jeg burde gå for med mitt canon Eos 550 D. Jeg har det som fulgte med kameraet, men mistenker at dette ikke gir max ut av mitt kamera. Så da skal jeg til utlandet og tenkte å kjøpe meg to objektiver. Hvilke burde dette være?

Med grense på kr.  5000,00 , som du skriver nedenfor, så ville jeg sett på brukt markedet til Foto.no  Stavanger Foto har en del. 

fcuk

fcuk
23.06.11 21:08

Jeg ville sett på Canon 15-85mm IS som et svært godt allround objektiv, og et lyssterkt 50mm f/1.8 til portretter.

Begge disse er svært gode, sistnevnte nesten latterlig skarpt. Prismessig snakker vi om hhv. 5395,- og 895,- hos FotoVideo. Det kan tenkes at disse kan skaffes rimeligere i utlandet - men anbefaler å sjekke på nettet før avreise.

bribon

bribon
23.06.11 22:14

Objektivet du har er rimelig bra. Den er ikke alt for lyssterk, har dårlig byggekvalitet og treg AF, men den er meget skarp. For bruk på turer og til landskap er den helt grei, og du må opp i et prisnivå over 5000kr. for å kjøpe et objektiv som har merkbart bedre optiske egenskaper.

Personlig ville jeg beholdt 18-55 IS objektivet, og kjøpt en 70-200f/4L på foto.no( selges for rundt 3500-4000 kroner). Dette er et L objektiv som gir utrolig bra bildekvalitet.

I tillegg ville jeg gått for en nifty fifty(50mm f/1,8 II) som koster under 900kr. 

McLovin

McLovin
24.06.11 13:19

Anbefaler som de fleste andre her å bruke litt av summen på en 50 mm F1,8. Muligens det beste kost/nytte objektivet til Canon, det er bygd lett og fremstår litt billig, men tar flotte bilder! Kommer spesielt godt til sin rett når det er mørkt/dunkelt.

Utover dette bør du jo tenke på hva du synes er gøy å ta bilder av.

Liker du å ta bilder av insekter og veldig små ting så bør du ha en makrolinse fast 60 eller 100 mm, liker du å ta bilder av landskap eller bymotiver bør du ha en vidvinkel 10-20, liker du å ta bilder av biler, fotball/sport eller ting litt unna bør du ha en zoom som går opp til ca 250mm.

En proffotograf jeg forøvrig spurte en gang om hvilket Canonobjektiv man burde ha dersom man bare skulle ha med ett på tur mente at Canons L linse 24-105 mm var det ideelle. Selv har jeg ikke denne, den er ganske dyr...

Berlioz

Berlioz
24.06.11 20:48

Dette var visst værre enn jeg trodde! Tenkte mest på en linse som funket bra til macro og en til landskap. Vet dog ikke om det finnes objektiver som er MYE bedre til å ta bilder innendørs og uten blitz. Blir jo nevnt her at 50 mm er bedre, men hvor mye bedre enn det som fulgte med kameraet? Har vært en del tilfeller jeg skulle ønske kameraet var mer følsomt og kunne ta bilder innendørs uten blits selv om barn beveger en del på seg... 

futureline

futureline
24.06.11 22:41

Vel, i de tilfellene kan du løse noe av problemet ved å høyne iso'en, du tjener noen blendertrinn på det, avhengig av hvor mye du går opp til, men 400 iso skulle gå greit uten at du får plagsomt med støy på bildet,- noe som er den største ulempen ved bruk av høy iso.

Når det er sagt, så er 50mm-linsa ett kjøp du neppe kan få gjort bedre, ok du har ikke zoom, men blender 1,8 er så bra at den vil absolutt være bedre enn kitlinsa du har fra før.

For å få de fordelen du etterlyser (tenker da spesielt på fotografering under dårlige lysforhold), så bør du se etter linser med så lav blender (F1.4 - F2.8) som mulig, men det er også da du begynner å komme inn på de dyre områdene generelt sett.

I og med at du har savnet litt bedre lysfølsomhet, så vil den 50mm-linsa være ett "må-ha"-objektiv for deg, og det koster lite som du ser. 

Hvis du bruker dette som en ledesnor, så er det siste rådet mitt at du ser på de typene objektiver fra Sigma og Tamron (til Canon) med de gitte spesifikasjonene flere har trukket frem her, det er som regel litt billigere, og da kan det hende du kan finne noe som passer både lommeboken og behovet ditt.

Eksempler: vidvinkel men også macro, fordi den har en veldig kort nærgrense mellom linse og objekt,- god lysfølsomhet på denne, til en brukbar penge.

Nr 2: her har du en makrolinse på 70 mm noe som gjør at du kommer tettere inn på objektet, men den har samtidig god lysfølsomhet, og kan derfor være fin til å ta bilder inne uten blitz

Ett par tips som tar litt mer hensyn til noen av de tingene du etterspør, men som sagt blir det fort dyrt, da man ikke får så mye bra for under 5000.

Vil til slutt trekke frem den på 24-105 F4 som en annen kommenterte, har hatt den selv i over 5 år. og dette var en av de første L-linsene som kom i mellom-segmentet prismessig, da L-linser er de beste linsene fra Canon (tidligere var de kjent som de hvite linsene, men de ble lansert i en ny serie som la seg litt lavere i pris, for en 6-7 år siden, første gang (om jeg husker riktig).
Uansett, dette er ett veldig bra valg og en fin allroundlinse, med en fast blender på F4, kvalitet i alle ledd og den er den eneste linsa jeg alltid har med meg, men den koster 8000...her i en oppdatert utgave  i forhold til den jeg har

Markmus

Markmus
25.06.11 02:01
Berlioz: Jeg tenker å bruke rundt 5000 kr. Om det er to objektiver som er tingen vil det samlet ikke kunne være over 5000 kr. Det er i alle fall det kona sier! :D

Jeg kjøpte meg en Sigma 10-20mm f/4.0-5.6 til ~3800 kroner for noen uker siden. Herlig objektiv.

Man kan glatt bruke f.eks. 70-200mm til natur også, men jeg liker den særdeles dramatiske "looken" vidvinkelen gir.

Har nettopp bestilt meg en 70-200mm f4 IS L (regner med å få det i morgen), så jeg skal være dekket i begge ender ;) Så jeg foreslår at du selger kona (noen ganger) og flesker til med begge to ;p

(Innlegget ble redigert 25.06.11 02:02)

grapevinefires

grapevinefires
30.06.11 22:23
Berlioz: Hvilke burde dette være?

Jeg har en 18-200mm linse fra Sigma som jeg bruker til nesten ALT. Den er kjempegrei både til landskap og portrettfotografering, den eneste ulempen er at bildene kan bli en smule mørke, men det fungerer flott i dagslys!

Viddar

Viddar
04.07.11 21:42

Du kan jo kombinere linsen du har med en Tamron 70-300mm http://www.japanphoto.no/product/objektiver/tamron-canon/tamron-sp-di-vc-70-300mm-f-4-5.6-for-canon/ Da kan du fange dyreliv i skog og mark og en utmerket stabilisering gjør den bra til å filme med. Har den selv (for Nikon) og den er visst optimalisert for tele-enden. Er kanskje det beste som finnes i den (billige) klassen. Det finnes også en makroversjon, som er mye billigere, men den er uten stabilisering og krever nok stativ.

Torotto

Torotto
04.07.11 22:05
Viddar: Er kanskje det beste som finnes i den (billige) klassen.

Bra omdømme her i hvertfall

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg