Vel, i de tilfellene kan du løse noe av problemet ved å høyne iso'en, du tjener noen blendertrinn på det, avhengig av hvor mye du går opp til, men 400 iso skulle gå greit uten at du får plagsomt med støy på bildet,- noe som er den største ulempen ved bruk av høy iso.
Når det er sagt, så er 50mm-linsa ett kjøp du neppe kan få gjort bedre, ok du har ikke zoom, men blender 1,8 er så bra at den vil absolutt være bedre enn kitlinsa du har fra før.
For å få de fordelen du etterlyser (tenker da spesielt på fotografering under dårlige lysforhold), så bør du se etter linser med så lav blender (F1.4 - F2.8) som mulig, men det er også da du begynner å komme inn på de dyre områdene generelt sett.
I og med at du har savnet litt bedre lysfølsomhet, så vil den 50mm-linsa være ett "må-ha"-objektiv for deg, og det koster lite som du ser.
Hvis du bruker dette som en ledesnor, så er det siste rådet mitt at du ser på de typene objektiver fra Sigma og Tamron (til Canon) med de gitte spesifikasjonene flere har trukket frem her, det er som regel litt billigere, og da kan det hende du kan finne noe som passer både lommeboken og behovet ditt.
Eksempler: vidvinkel men også macro, fordi den har en veldig kort nærgrense mellom linse og objekt,- god lysfølsomhet på denne, til en brukbar penge.
Nr 2: her har du en makrolinse på 70 mm noe som gjør at du kommer tettere inn på objektet, men den har samtidig god lysfølsomhet, og kan derfor være fin til å ta bilder inne uten blitz
Ett par tips som tar litt mer hensyn til noen av de tingene du etterspør, men som sagt blir det fort dyrt, da man ikke får så mye bra for under 5000.
Vil til slutt trekke frem den på 24-105 F4 som en annen kommenterte, har hatt den selv i over 5 år. og dette var en av de første L-linsene som kom i mellom-segmentet prismessig, da L-linser er de beste linsene fra Canon (tidligere var de kjent som de hvite linsene, men de ble lansert i en ny serie som la seg litt lavere i pris, for en 6-7 år siden, første gang (om jeg husker riktig).
Uansett, dette er ett veldig bra valg og en fin allroundlinse, med en fast blender på F4, kvalitet i alle ledd og den er den eneste linsa jeg alltid har med meg, men den koster 8000...her i en oppdatert utgave i forhold til den jeg har.