Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjemmekino innredning og hele pakka!!

NYTT TEMA
DiffrentJamSith

DiffrentJamSith
15.07.11 21:06

Jeg har bestemt meg for å bygge hjemmekino...

Til TV blir jeg å kjøpe Panasonic TX-P50VT30Y. Ellers trenger jeg hjelp til lydanlegg som ikke er for dyrt, villig til å legge MAXIMUM 10 000 i dette, da snakker vi kroner (bare så det er sagt...). Jeg trenger også hjelp til å vite om rommet passer, her er bildene

BILDENE

Og hvordan jeg burde rennovere det for å bygge hjemmekinonen, hvor får jeg tak i lydtette vegger og det jeg trenger for å få kinolyden? Rotet der inne trenger dere ikke nevne, det skal selvsagt ut, og skapet har jeg tenkt å fjerne også...

Tusen takk på forhånd :)

cbx750f85

cbx750f85
17.07.11 17:53

Hm........ Rommet ser vel ikke ut til å være ideelt i og med at du har skråtak. Den kan skape en mindre heldig akustikk..... Men ikke sikkert at det blir værre enn at det går.

Så kommer det an på HVOR lydtett du må ha det.... Holder det f.eks med å legge isolasjon i veggene, pluss dobbel gips.... Ellers må en til med seriøse produkter.

Når det gjelder dette er forumet på hjemmekino.no mye bedre til hjelp....

TV-en du har sikta deg ut er helt toppers. Har en VT20 selv. Knallfornøyd.

Men synes du legger deg litt lavt lydmessig når du første skal lage en hjemmekino..... Men budsjetter er budsjetter...

Jeg hadde satsa på en ok receiver f.eks Denon eller Yamaha Og ett par skikkelige høyttalere i front. Og så spart til sub og bakhøyttalere. Eks på høyttalere å sjekke ut: Patos ( min personlige favoritt ) Dali

Fant faktisk også ett sett som kan være noe.....  

Prinsippene for valg av komponenter står jeg for,men det er dine ører som skal høre, så sett av tid til å dra rundt å lytt.

(Innlegget ble redigert 17.07.11 17:54)

DiffrentJamSith

DiffrentJamSith
18.07.11 17:30

Takk, jeg skal legge det ut på hjemmekino.no da :) Kansje jeg for fjernet skråtaket... Trenger ikke å gå kraftig tilverks med lydtettinga, bor i et bolighus, og det er mer en seksmeter til nærmeste hus på den sida :)

cbx750f85

cbx750f85
19.07.11 11:21
DiffrentJamSith: Takk, jeg skal legge det ut på hjemmekino.no da :) Kansje jeg for fjernet skråtaket... Trenger ikke å gå kraftig tilverks med lydtettinga, bor i et bolighus, og det er mer en seksmeter til nærmeste hus på den sida :)

Får håpe du får napp fra noen erfarne byggere der :-)

For å fjerne skråtaket må du vel bygge ut en Ark e.l. ?  I tilfelle blir det en DYR hjemmekino ;-)

Tror nok det vil la seg gjøre å få dette rommet til å fungere helt OK ved de rette tiltakene med akustikkplater o.l.

Når det gjelder lyddemping i forhold til resten av hus bør du nok  gå skikkelig til verks om det nå eller i fremtiden vil være andre personer i huset som kan bli forstyrret av litt heftige filmseanser;-)  Og med det mener jeg å rive innvendige plater, legge inn så mye isolasjon du får til, og dobbel gips utenpå. Kan også være verdt å se om du får lydisolert gulvet noe.

Noen tanker om hva du ønsker å undersøke når det gjelder lydanlegg ? Siden det er dette som ligger meg nærmere..... Når du kan bygge ett eget rom, så kan du få lytteplassering midt i "sweet spot" for stereobildet, så det være helt ok å begynne med ett stereo oppsett.

turner

turner
19.07.11 15:04

for lite m 10000 t lydanlegg,spar 15000 extra,da begynner d å hjelpe,nytter ikke m bra bilde hvis ikke lyd står i stil,men du skulle selvsagt gått for lerret,har 106tommers lerret selv,konge:)

cbx750f85

cbx750f85
20.07.11 10:17
turner: for lite m 10000 t lydanlegg,spar 15000 extra,da begynner d å hjelpe,nytter ikke m bra bilde hvis ikke lyd står i stil,men du skulle selvsagt gått for lerret,har 106tommers lerret selv,konge:)

Jeg er også enig i at 10 laken er litt i minste laget. Derfor kan en mulig vei være å skaffe receiver og fronthøyttalere først, og så bygge videre fra det med sub og resten av høyttalerene.

turner

turner
20.07.11 12:54

enig der,når man først skal satse så må d kjøpes ei skikkelig pakke,blir bare skuffa når d mangler en del på trøkk og oppløsning...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg