Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøpe videokamera i USA?

NYTT TEMA
Berlioz

Berlioz
09.08.11 21:32

Er dette noe fornuftig? NTSC er jo koden i det området, og vi bruker PAL, men spiller det noen rolle?

Jeg kommer uansett å kun bruke PC, og legge de på CDer. Så da spiller vel ikke det noen rolle?

Så kommer vi til dette med strømadapterene. Hvilke problem kan dette skape? Er det mulig å forhøre seg om de har en europeisk strømadapter? Eller vil ikke de være like i inngangen til kameraet? 

Eller kort og godt, vil dere anbefale å kjøpe i USA? Hvorfor/Hvorfor ikke?

petterG

petterG
09.08.11 23:21
Berlioz: Eller kort og godt, vil dere anbefale å kjøpe i USA? Hvorfor/Hvorfor ikke?

1. Prisene er ikke mye lavere enn i Norge.
2. Du får ikke den norske 5-års reklamasjonsretten.
3. I verste fall får du ikke engang ett års world wide garanti.

Berlioz

Berlioz
10.08.11 10:37
petterG: 1. Prisene er ikke så mye lavere enn i Norge.
2. Du får ikke den norske 5-års reklamasjonsretten.
3. I verste fall får du ikke engang ett års world wide garanti.

Forskjellen på kameraet jeg ser på er mellom 6000-7000 kr. Så det er en hel del  å spare på det.. Hvilke reklamasjonsrett har de i USA da? 

petterG

petterG
10.08.11 11:03

Det ser ut til at de fleste leverandører opererer med ett års garanti, men at ingenting er lovpålagt slik som i Norge.

bbonga

bbonga
10.08.11 12:12

NTSC / PAL trenger du stort sett ikke bry deg om på digitale kameraer. En annen ting du bør sjekke, hvis det er HDV, er at de oppererer med annen framerate i USA enn i Norge.

Fra Wikipedia:

"HDV camcorders capable of native 1080-line progressive video record it at rates of 23.98 frame/s (commonly referred to as "24p") and 29.97 frame/s ("30p") for 60 Hz markets, and at 25 frame/s ("25p") for 50 Hz markets."

Jeg har aldri sjekka selv om dette f.eks. gir deg uskarpe bilder. Mulig dette rett og slett skyldes NTSC / PAL standardene... Dette er sikkert noe du kan søke opp på nettet.

Strømadapter er ikke noe problem. Alle kameraer tar 110-240V. Det eneste du trenger er en overgangsplugg i stikkontakta.

Prisen i USA er som du skriver mye lavere enn i Norge. På dyrere kameraer så er det gjerne halve prisen. Hvis jeg skulle hatt et dyrt kamera så hadde jeg gjerne tatt turen for å kjøpe et.

Berlioz

Berlioz
10.08.11 13:01
bbonga: Strømadapter er ikke noe problem. Alle kameraer tar 110-240V. Det eneste du trenger er en overgangsplugg i stikkontakta.

Men er ikke det bare å bestille en ny kontakt fra kamera til stikkontakten fra canon norge? Vil ikke det passe til kameraet kjøpt i USA? Ser jo at enkelte ting jeg har kjøpt før har hatt strømadaptere med både europeisk og amerikansk stikkontakt.

Berlioz

Berlioz
10.08.11 13:07

Kameraet jeg tenker kjøpe er dette. her kan du se hva som står om det i USA. 

Så jeg lurer kort og godt på om jeg kan kjøpe det i USA, for så å kjøpe en norsk strømadapter. Slik slipper jeg å vase rundt med en konverterer fra USA til Europa, på min amerikanske strømadapter. Om dere skjønte det da? :)

Har dere eventuelt tips til forum som virkelig har peiling på slikt? 

Zooloo

Zooloo
10.08.11 14:03

Ser ut som om det kameraet leveres med Canon CA-570 strømadapter som tar 100-240V 50-60Hz inn. Ut fra bildene ser det ut som om det tar en slik kabel inn. Det stemmer bra med mine erfaringer, alle Canon laderene jeg har vært borti har brukt denne type kabel.

Som bbonga skriver lenger opp er det forskjellig standard bildefrekvens i USA og Europa. Ser på Canon USA sine sider at kameraet er spesifisert med 60i/30p/24p bildefrekvens, mens på Canon Norge sine sider er det spesifisert med 50i/25p.

(Innlegget ble redigert 10.08.11 14:12)

Berlioz

Berlioz
10.08.11 14:31
Zooloo: Ser på Canon USA sine sider at kameraet er spesifisert med 60i/30p/24p bildefrekvens, mens på Canon Norge sine sider er det spesifisert med 50i/25p.

Og hvilke rolle spiller det? Kun når jeg skal se det direkte på TVen?

bbonga

bbonga
10.08.11 16:49
Berlioz: Så jeg lurer kort og godt på om jeg kan kjøpe det i USA, for så å kjøpe en norsk strømadapter. Slik slipper jeg å vase rundt med en konverterer fra USA til Europa, på min amerikanske strømadapter. Om dere skjønte det da? :)

Du trenger ingen diger konverter, du trenger en slik http://www.allcam.biz/catalog/images2/allcam/us_eu_adapter2.jpg

Evt. hvis det er løs kabel slik Zooloo skriver, så finner du sikkert slike på f.eks. Clas Ohlson.

Berlioz

Berlioz
10.08.11 16:59
bbonga: Du trenger ingen diger konverter, du trenger en slik http://www.allcam.biz/catalog/images2/allcam/us_eu_adapter2.jpg Evt. hvis det er løs kabel slik Zooloo skriver, så finner du sikkert slike på f.eks. Clas Ohlson.

Og visp er hele strømproblemet løst? Ingen problem med ulike spenninger i USA og Europa osv? 

(Innlegget ble redigert 10.08.11 16:59)

bbonga

bbonga
10.08.11 17:52
Berlioz: Og visp er hele strømproblemet løst? Ingen problem med ulike spenninger i USA og Europa osv?

I USA bruker de 110V/60Hz. I Europa brukes 230V/50Hz. Denne strømforsyninga takler begge deler. "Alle" kameraer gjør det. Det eneste du trenger er denne overgangspluggen for å få satt selve støpselet inn i kontakta i veggen.

Berlioz

Berlioz
10.08.11 17:58
bbonga: I USA bruker de 110V/60Hz. I Europa brukes 230V/50Hz. Denne strømforsyninga takler begge deler. "Alle" kameraer gjør det. Det eneste du trenger er denne overgangspluggen for å få satt selve støpselet inn i kontakta i veggen.

Så da er det ingenting som skal tilsi å ikke kjøpe det i USA annet enn reklamasjonen da? Hva med å ta det rett opp med Canon? ? Den bør da være universel om du tar direkte kontakt med canon slik som det er med xbox og microsoft? 

bbonga

bbonga
10.08.11 18:15

Jeg tro Canon har en internasjonal garantiordning men denne kjenner jeg ikke til. Uansett blir spørsmålet om du vil ta sjansen på å spare 6-7.000 på bekostning av garanti. Jeg har kjøpt flere duppedigser enn jeg kan huske, og har aldri noensinne trengt å benytte meg av noen garanti. For meg er ikke spørsmålet relevant en gang. Jeg hadde kjøpt i USA. Med forbehold om framerate som jeg ikke kjenner nok til.

petterG

petterG
11.08.11 03:40
Berlioz: Så da er det ingenting som skal tilsi å ikke kjøpe det i USA annet enn reklamasjonen da? Hva med å ta det rett opp med Canon?

Canon har vanligvis world wide garanti bare på det dyreste proffutstyret sitt.

Med andre ord må du enten reparere det selv i Norge, eller betalte frakt til USA og tilbake(hvis noe skulle skje).

Hvis du tar kontakt med Canon Norge får du nok svar på om apparatet du tenker på dekkes av WW-garanti.

Berlioz

Berlioz
11.08.11 16:52
petterG: Med andre ord må du enten reparere det selv i Norge, eller betalte frakt til USA og tilbake(hvis noe skulle skje). Hvis du tar kontakt med Canon Norge får du nok svar på om apparatet du tenker på dekkes av WW-garanti.

Såg nå på en anmeldelse om at kameraet er regionssperret... Vet ikke om det kan gjøre det vanskelig for macen min å lese filene, men det burde da ikke være noe problem?

Berlioz

Berlioz
11.08.11 18:10

Hva vil dette egentlig si? Ser ikke ut som standard Ntsc dette? 

1/3" CMOS Sensor Native 1920 x 1080 24Mbps AVCHD Recording 60i, PF30, PF24, Native 24p

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg