Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kobling av høyttalere

NYTT TEMA
Borchers
BorchersInnlegg: 605
19.01.12 22:06

Jeg har kjøpt nytt stereoanlegg. Fikk med en 6 meters kabel. Jeg regner med jeg må klippe den opp i to 3-meters kabler? Og hvordan brukes bananpluggene?

Fjellvaaken
FjellvaakenInnlegg: 4032
19.01.12 23:08

2 x 3 m, ja, hvis det er 2-kanals stereo. Du fester ledningen til bananpluggen og bananpluggen til forsterker/høyttaler. Pass på korrekt kobling (+ mot + osv) og forsterker avslått. Med mindre ledningen ikke er "vanskelig" eller du må koble ofte, har du vel ikke så mye bruk for disse pluggene.

(Innlegget ble redigert 19.01.12 23:17)

Torotto
TorottoInnlegg: 14424
20.01.12 11:24
Borchers: Og hvordan brukes bananpluggene?

Nå har de fleste recivere og forsterkere en skrueforbindelse i tillegg til det hullet du ser i senter.  Rød/Sort eller Rød/Hvit. 

Ved og skru mot venstre kommer du til ett hull eller kan feste ledning rundt terminalen. 

Link

Den andre hovedtype er kontakter med klemmeterminal, hvor man trykker ned en knapp og putter ledningen inn i en  fjærbelastet  kontakt.

NB. Viktig å ha samme kopling på begge høytalere. Det vil si  høytaler kabler er vanligvis  merket med ulike farge på ledere eller merke på den ene.  

Borchers
20.01.12 21:27

Flere dumme spørsmål:

Skal jeg løsne de to skruene som er på bananpluggene, putte kabelen inni pluggen, og skru på skruene igjen?

På forsterkeren er det 2 sorte og 2 røde skruer der høyttalerkablene skal inn. De kan delvis løsnes, men ikke helt. Hva er dette?? Skal de fjernes helt? Hvordan?

Torotto
TorottoInnlegg: 14424
20.01.12 21:45
Borchers: På forsterkeren er det 2 sorte og 2 røde skruer der høyttalerkablene skal inn. De kan delvis løsnes, men ikke helt. Hva er dette?? Skal de fjernes helt? Hvordan?

Slik se her.

Hvis du har satt på bananplugg,så skrur du til plastmutterene og setter stikken inn i midten.

Hvis bare ledninger så skrur du løs plastmuttere og trer ledning inn i ett hull i kontakten og skrur fast. NB. Viktig å sjekke at tråder ikke henger ut og kortslutter utganger.

Borchers
20.01.12 23:17

Supert! Nå er det gromlyd i stua! :-D

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg