Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Canon 550 D SLR

NYTT TEMA
RedOne8

RedOne8
20.08.12 00:44

Heisann! 

Jeg driver å sikler litt på dette kamera, og ser at MPX selger dette til 4000 kr, med ekstra linse. Lest testene av den, og den har bare fått en masse skryt. 

Men det jeg tenker litt på er dette med filming. Jeg liker å filme også når jeg er ute å tar bilder. Men siden det ikke er autofokus på dette kamera når man filmer, så lurer jeg på om det er helt håpløst å lage film når det ikke er autofokus. Skal ikke filme action scener, der det er veldig mye bevegelse. Blir mer filming av naturen sånn generelt, bygninger, etc... Så derfor lurte jeg på om det er noen her inne som har erfaring med å filme med slikt kamera, som ikke har autofokus som kan gi tips og råd. Gjerne komme med andre typer kamera i samme prisklasse. For jeg vil ha et kamera som er bra på å ta bilder og samtidig være mulig å ha bra kvalitet på filmene.. 

Topguy

Topguy
20.08.12 10:39

Bare vær OBS på at linsene som selges med det kameraet på 3,999,- tilbudet hos MPX ikke har IS (Image stabilisation). Noe du også vil merke godt under filming. Stabilisering er greit å ha hvis du ikke har planer om å filme ifra stativ.

Lærer du å bruke manuell-fokus godt så er det ikke sikkert du vil savne autofokus så mye, men å filme med DSLR er generelt litt annerledes enn vanlig videokamera.

McLovin

McLovin
20.08.12 10:57
Topguy: Bare vær OBS på at linsene som selges med det kameraet på 3,999,- tilbudet hos MPX ikke har IS (Image stabilisation). Noe du også vil merke godt under filming. Stabilisering er greit å ha hvis du ikke har planer om å filme ifra stativ. Lærer du å bruke manuell-fokus godt så er det ikke sikkert du vil savne autofokus så mye, men å filme med DSLR er generelt litt annerledes enn vanlig videokamera.

Det har IS (i hvert fall står det det på linsa som er avbildet på bildet sammen med huset), dette er vel standard EF-S linsa som følger med de fleste Canon DSLR i denne klassen.

Ettersom trådstarter ønsker å filme natur og bygninger blir uansett disse linsene veldig trange. Med cropfaktor begynner 18-55 på ca 29mm. Jeg ville vel heller lagt pengene i en vidvinkel, for eksempel denne og bare kjøpt huset.

Torotto

Torotto
20.08.12 15:03
McLovin: Det har IS (i hvert fall står det det på linsa som er avbildet på bildet sammen med huset), dette er vel standard EF-S linsa som følger med de fleste Canon DSLR i denne klassen.

Så en av de som har kjøpt pakken hos MPX vet ikke hva han snakker om?

Link

petterG

petterG
20.08.12 15:14
McLovin: Det har IS (i hvert fall står det det på linsa som er avbildet på bildet sammen med huset), dette er vel standard EF-S linsa som følger med de fleste Canon DSLR i denne klassen.

I produktbeskrivelsen står det: "3 x zoom-linse - 18 - 55 mm - f/3.5-5.6 Canon EF-S".

Altså uten IS. 

McLovin

McLovin
20.08.12 16:48
Torotto: Så en av de som har kjøpt pakken hos MPX vet ikke hva han snakker om?

Det regner jeg med han vet, jeg kommenterte kun at det står Image Stabilizer på objektivet som er montert på huset på bildet som følger annonsen.

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=750075

Klikk på bildet så kommer det opp i stor størrelse. Da er det jo i tilfelle et brudd på markedsføringsloven.

Visste faktisk ikke at de produserte denne linsa i andre variasjoner enn denne

http://www.canon.no/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/EF-S/EF-S_18-55mm_f3.5-5.6_IS_II/

Mulig denne DC linsen er en eldre utgave, men de burde uansett hatt et riktig bilde av kamera og objektiv som selges.

Torotto

Torotto
20.08.12 18:19
McLovin: Det regner jeg med han vet, jeg kommenterte kun at det står Image Stabilizer på objektivet som er montert på huset på bildet som følger annonsen.

Ja jeg også så det, 2 knapper bak på linse. Men i spesifikkasjon er det ikke tatt med IS. Så jeg er enig i at dette ikke er bra måte å reklamere på.  Finnes i 2 utgaver.

Canon EF-S 18-55mm f3,5-5,6II og Canon EF-S 18-55mm f3,5-5,6 IS

Den andre linsa er også uten IS og er vel bortimot ubrukbar til håndholdt på lengste brennvidde og svak lysstyrke.

Til trådsstarter: EF-(S) S står for small circle, det vil si bygget for APS-C  Altså tilpasset en midre billedbrikke.

petterG

petterG
20.08.12 20:03
Torotto: Den andre linsa er også uten IS og er vel bortimot ubrukbar til håndholdt på lengste brennvidde og svak lysstyrke.

Den er vel egentlig ubrukelig til det meste, jeg hadde den i min spede speilrefleksbarndom(2005), og ga den vekk til en uvenn en dag jeg var i godt humør.

McLovin

McLovin
21.08.12 15:04
Torotto: Canon EF-S 18-55mm f3,5-5,6II og Canon EF-S 18-55mm f3,5-5,6 IS

Men her er vel den første bare forgjengeren til den andre med IS og vel ute av produksjon. Denne DC-linsa som er oppgitt i annonsen vet jeg derimot ikke hva er for noe, mulig en billigvariant som ikke selges over disk?

Topguy

Topguy
21.08.12 16:08

Siden ingen andre selger 550D huset alene for mindre enn 4200,- så kan man vel si at man får de linsene mer eller mindre gratis hos MPX. Og det er de verd (såvidt) etter min mening. Det er fullt mulig å ta "gode" bilder med de også.

Markmus

Markmus
24.08.12 15:47
RedOne8: Men siden det ikke er autofokus på dette kamera når man filmer, så lurer jeg på om det er helt håpløst å lage film når det ikke er autofokus.

Autofokus er på objektivene og ikke kameraene. 

aoo7v-a

aoo7v-a
28.08.12 12:22

skulle ønske noen kunne gi et klart råd...er dette godt kjøp eller ikke? har også sett på et nikon d3100......til snaue 3000 ....

hva mener dere, som har greie på det!

riksen77

riksen77
08.09.12 11:11
Topguy: Siden ingen andre selger 550D huset alene for mindre enn 4200,- så kan man vel si at man får de linsene mer eller mindre gratis hos MPX. Og det er de verd (såvidt) etter min mening. Det er fullt mulig å ta "gode" bilder med de også.

så absolutt, husk at det har blitt tatt mange bilder uten stabilisator, jeg har et canon kamera som er 2-3 år og har ikke stabilisator på mine objektiver, og det funker helt fint til bilder. problemet er å filme med frihånd det blir ikke noe sukse. løsningen jeg har brukt - stativ. du får et bra kamera til en fin pris.

Klikk for å gå tilbake til toppen