Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ny Tv? Belag deg på ekstra kostnader

NYTT TEMA
madigan

madigan
29.08.12 18:45

For dere som går og tenker på å bytte ut eldre flatskjærmer med nye,dere må belage dere på at det trolig vil koste et par tusen kroner i ekstrakostnader.

Det spiller ingen rolle hvor man går å handler,eller hvilket merke,det blir nemlig ekstra å betale over alt.

Dagens høyteknologiske tv apparater er selvfølgelig flotte,og kansje ikke så av skrekkende dyre,men prisen på tv'n er en ting,prisen på det som hører med er en annen ting.

Det står morderne flatskjærmer i bøtter og spann på elkjøp såvel som expert Lefdal eller Siba,enten de er i vanlig lcd led,smart tv eller 3D,og prisene varierer,og det finnes sikkert en som passer til de fleste.

Greia er at de har blitt så flate og tynne og nærmest vekløse at de er en fryd for øye der de står side om side.

Men alle disse tv'ne har 'en liten hake,som gjør et innhogg i pungen din,de har nemlig ikke lyd.

La oss tenke oss at du går for en tv midt på treet til ca 6000kr,da kan du få både smart og 3D med på kjøpet.

Men de 6000kr er bare for selve tv'n,for å få lyd finnes det flere alternativer.

Det finnes suround systemer både med 5+1 eller 7+1 (1= basskasse) og prisene varierer fra ca 2500kr og oppover alt etter kvalitet.

Ellers finnes noe man kaller for en lydplanke,disse varierer også i pris,gjerne fra et par tusen og oppover.

Så uansett hvilken moderne tv man velger,må man på beregne en ekstra kostnad på et par tusen kr mere enn hva man egentlig hadde tenkt for å få lyd i vidunderet.

Gamle tv'r hadde innebygde høytalere,men var seff vesentlig større.

På dagens tynne tv apparater skal det godt gjøres å klare å bygge inn høytalere som det i alle fall er noe kvalitet i,det ville være som å høre på en laptop eller en mobiltelefon eller noe.

(Innlegget ble redigert 29.08.12 18:55)

vadefugl

vadefugl
30.08.12 13:11

Ja lyden er ikke noe å skryte av når det kommer til musikkprogrammer eller filmer for eksempel. Men på mitt gammeldagse tv-apparat som jeg hadde før så var det heller ikke toppers lyd. Skrudde man opp før høyt så ble det en slags ulyd.

Kristwic7

Kristwic7
30.08.12 17:10

det har nettopp vært fjerning av analoge kanaler og mye surr hos tv-distributør. Når jeg skrur på tv-en min,står det sperret.. men trykker jeg videre så funker det. men hvorfor står det sperret, er det tv-en som har gått i dass eller ?

madigan

madigan
30.08.12 19:36
vadefugl: Ja lyden er ikke noe å skryte av når det kommer til musikkprogrammer eller filmer for eksempel

Nei riktig,men nå er det ikke lyd over hodet,det er poenget.

På dagens tv apparater klarer de ikke og bygge innebygde høytalere i så tynne skjærmer,vel kansje noe som kan lage et lte biip hver gang man skrur av og på,men ''that's it''

Derfor må man belage seg på å måtte ut med ekstra kroner for å få lyd enn det man hadde tenkt seg,og det sier heller ikke betjeningen noe om,for de vet at man kommer tilbake for å spørre om hvorfor man ikke får lyd,da ser de sitt snitt til å prakke på deg litt ekstra dyre høytalere.

Dette er litt skitten forettnings triks,men sikkert også svært effektiv butikk,så poenget her er å være litt på vakt,og kansje legge av litt ekstra selv, i tillegg til selve tv apparatet,se litt rundt om man finner noe som er billigere dersom man ikke er opptatt av det heftigste innen suround lyd,for selvfølgelig har dem ikke billigere høytalere enn fra et par tusen kroner når du er der og spør.

Da er butikker som Chlas Ohlson og slikt kjekke å sjekke ut:))

(Innlegget ble redigert 30.08.12 19:47)

InnocentBystander

InnocentBystander
30.08.12 21:40
madigan: Derfor må man belage seg på å måtte ut med ekstra kroner for å få lyd enn det man hadde tenkt seg,og det sier heller ikke betjeningen noe om,for de vet at man kommer tilbake for å spørre om hvorfor man ikke får lyd,da ser de sitt snitt til å prakke på deg litt ekstra dyre høytalere.

Siste TVen eg kjøpte med god lyd var ein B&O som kosta 12000 for ca. 20-25 år sidan. Det var ein 26" CRT. Utan å rekna inn inflasjon kan ein idag å ein veldig god flatskjerm med surroundanlegg for den prisen. Om ein tar med inflasjonen, så snakkar vi om temelig heftige saker inkludert lydanlegg.

Så eg ser ikkje problemet...?

Elles har vel dei fleste alt eit stereoanlegg?

(Innlegget ble redigert 30.08.12 21:41)

madigan

madigan
31.08.12 00:17
InnocentBystander: Så eg ser ikkje problemet...?

Vel,et problem hvor man utnytter uvitenhet  det finnes nemlig folk som er prisbeviste,og som ikke er intressert i alle disse nye finessene man måtte finne på å dytte inn i en tv.

Men når et slikt menneske kjøper et tv apparat i dag,er det kamsje får å se på litt nyheter-sport og muligens noen tv serier osv (slik dette mennesket alltid har gjort) da blir det litt feil og prakke høytalere i 2-3 tusenkroners klassen på dette mennesket (som ikke aner at f-eks kansje Clas Ohlson har høytalere til noen få hundre lapper,og som er mere enn godt nok) det er det som er poenget her.

De unge skal seff ha alt det nyeste,Full pakke med 3d og suround,mes dette enkle mennesket klarer seg med med enkel lyd,man bør kunne forvente seg både lyd og bilde når man kjøper tv, i dag,men man får liksom bare bildene uten lyd,og da blir dette helt feil,spesielt når dette ikke opplyses om før man har betalt for tv'n og den står i stua (uten lyd) vi snakker seff om eldre mennesker her som overhodet ikke forstår dette før det er for sent,og må punge ut med mye mere enn de hadde tenkt seg.

(Innlegget ble redigert 31.08.12 00:23)

InnocentBystander

InnocentBystander
31.08.12 08:14

To ting:

- Underholdningselektronikk er no så billg at heile problemstillingen er tåpelig. For eitpar tuesnlappar får ei eit veldig bra anlegg. Er det eit prolem? Er det blitt eit problem med for god lyd?

- Kvifor skulle yngre folk ha meire behov for god lyd enn eldre? Trur du at eldre plutselg blir uinteressert i musikk og god lyd på grunn av alderen? Det er vel hellerr slik at eldre har MEIRE behov for god lyd pga. svekka ørsel. At eldre generelt har betre økonomi enn ungdom betyr vel også at eldre kjøper det dei har lyst på.

Ein ting til: eg har endå ikkje sett lydutstyr på Clas Ohlsson some eg ville hatt i huset. Ikkje kjøp søppel. Gå til Hi-Fi klubben og kjøp billig topp kvalitet. Det lønner seg på lang sikt.

madigan

madigan
31.08.12 18:51
InnocentBystander: To ting: - Underholdningselektronikk er no så billg at heile problemstillingen er tåpelig. For eitpar tuesnlappar får ei eit veldig bra anlegg. Er det eit prolem? Er det blitt eit problem med for god lyd? - Kvifor skulle yngre folk ha meire behov for god lyd enn eldre? Trur du at eldre plutselg blir uinteressert i musikk og god lyd på grunn av alderen? Det er vel hellerr slik at eldre har MEIRE behov for god lyd pga. svekka ørsel. At eldre generelt har betre økonomi enn ungdom betyr vel også at eldre kjøper det dei har lyst på. Ein ting til: eg har endå ikkje sett lydutstyr på Clas Ohlsson some eg ville hatt i huset. Ikkje kjøp søppel. Gå til Hi-Fi klubben og kjøp billig topp kvalitet. Det lønner seg på lang sikt.

Poenget er ikke at man synes at underholdningselektrinikk er billiig.

Poenget er derimot at man får uansett et par tusen i ekstrakostnader,bare fordi man kansje bare vil ha en ny tv (altså at butikkene for det føste bør si fra til kundene at det ikke er lydkilde på de nye tv'ne),også bør de kunne tillby et høytalersett ''ala Chlas Olhson'' til de som ikke bryr seg om den ''såkalte gode lyden'' men bare høre hva som blir sagt f-eks på nyhetene på skjermen.

Det er ikke alle som er opptatt av suround og denslags,så joda Chlas Ohlson har høytalere som kan brukes til dette formålet,men dette er det altså ikke alle som vet.

Hvorfor unge heller foretrekker god lyd,må du spørre dem om, jeg tror ikke at eldre er uintressert i god lyd,jeg ''vet om mange eldre som fnyser av både det spettakkelet disse høytalerene genererer  (altså surround) og prisene på dem.

Disse sitter ikke med 3d briller og ser på Amerilanske action filmer i surround,de ser kansje  norske filmer som ''Fjols til fjels'' i svart hvitt på julaften,ellers gidder de skjelden å se noe utover muligens noen tv-serier og nyheter å slikt,for dem er tv NRK 1 stort sett,også skrur de av når nyhetene er ferdig kl 20:00 eller noe.

(Innlegget ble redigert 31.08.12 19:02)

cbx750f85

cbx750f85
31.08.12 20:31
madigan: Nei riktig,men nå er det ikke lyd over hodet,det er poenget.

Endelig, takk og pris sier jeg. Mange år siden jeg brukte lyden i TV-en. Og det selv om jeg intill for ett år siden hadde en svær 32"kasse med ganske OK lyd. Er allikevel lysår unna ett dedikert anlegg.

Den nye flate TV-en som jeg etter hvert fikk somla meg til å kjøpe har jo ett helt toppers bilde, men lyden...... Skrekkelig. Selv for kortere tid under oppussing orka jeg ikke den lyden, kobla heller bakhøyttalere til fronten for å få noe som var greit nok.

Selv mine gamle foreldre kjøpte ett 2.1 anlegg sammen med TV-en sin på grunn av dårlig lyd. Og resultatet er jo at de ikke trenger å ha lyden så høyt på fordi den er så mye tydeligere. Så alle har nytte av bedre lyd enn det er mulig å lage i de flate.

cbx750f85

cbx750f85
31.08.12 20:39
madigan: De unge skal seff ha alt det nyeste,Full pakke med 3d og suround,mes dette enkle mennesket klarer seg med med enkel lyd,man bør kunne forvente seg både lyd og bilde når man kjøper tv, i dag,men man får liksom bare bildene uten lyd,og da blir dette helt feil,spesielt når dette ikke opplyses om før man har betalt for tv'n og den står i stua (uten lyd) vi snakker seff om eldre mennesker her som overhodet ikke forstår dette før det er for sent,og må punge ut med mye mere enn de hadde tenkt seg.

Som jeg nevnte i innlegget over så har alle nytte av bedre lyd. Også eldre som hører dårlig.

Om det blir solgt en TV hvor det ikke blir opplyst om at det ikke er innebygget lyd så er det i tilfelle fra en veldig useriøs selger. Så den settingen er litt søkt synes jeg.

Det blir garantert satt sammen pakker som folk kan kjøpe.

Og det vil helt sikkert bli ett stort marked for billigere lydtilbehør når overgangen til disse TV-ene er ett faktum.

Kanskje til og med TV-produsentene vil levere med sin egen lydplanke ? Og dermed få en mye bedre totalpakke enn det som er tilfelle i dag.

statisten_no

statisten_no
01.09.12 10:13

Har ikke alle et stereoanlegg i stuen fra før? Tenker ikke på noe sånt tivoli skrot, men et vanlig velspillende anlegg. Kjøpte akkurat ny 8 serie LED fra Samsung. En digitalkabel til 200,- var alt som manglet.

madigan

madigan
01.09.12 16:51
cbx750f85: Om det blir solgt en TV hvor det ikke blir opplyst om at det ikke er innebygget lyd så er det i tilfelle fra en veldig useriøs selger. Så den settingen er litt søkt synes jeg.

Nå har jeg vært på en runde hos Expert-Siba-Lefdal og Elkjøp Megastore,og det var altså sistenvnte som endte i et salg (det hadde med pris og gjøre) men alle disse butikkene hadde det du kaller for ''søkt setting'' i alle butikkene skjedde følgende:

Jeg står å ser på tv'r,og etter hvært kommer det en og spør om jeg trenger hjelp,og det gjør jeg.

Alle selgerne forklarte og demonstrerte hvor flotte de forskjellige modellene var,og ikke en eneste en spurte om jeg trengte lyd.

Mest sannsynlig fordi de hviste at kundene kommer tilbake og lurer på hvorfor de ikke får lyd,da--og først da kommer høytalerne frem,dette synes jeg forsåvidt er litt skitten trix,men sikkert god butikk.

Men for all del,har man en kilde man kan koble på selv, f-eks et stereo anlegg er jo det sikkert mer enn bra nok,men ikke alle har det,så da må det enten kjøpes,eller høytalere til tv,n,og selvsagt har ingen av de nevnte kjedene høytalere under et par tusen kr,der kommer Clas Ohson inn (altså for de som ikke bryr seg om det heftigste,bare man hører) og da får man altså uansett et ekstra utlegg på noe som det ikke opplyses om når man kjøper tv,og det er rimlig irriterende at det ikke opplyses,for da må man tilbake å få bakoversveis.

(Innlegget ble redigert 01.09.12 17:03)

madigan

madigan
01.09.12 16:57
statisten_no: Har ikke alle et stereoanlegg i stuen fra før? Tenker ikke på noe sånt tivoli skrot, men et vanlig velspillende anlegg. Kjøpte akkurat ny 8 serie LED fra Samsung. En digitalkabel til 200,- var alt som manglet.

Ikke alle med dårlig råd,de tenker og lever spartansk,det være seg eldre med trygd-arbeidsledige på trygd-studenter med lån osv,disse har ikke allverden å rutte med,og en tv til f-eks 6000kr,som da plutselig fortsetter opp på 8000kr med høytalere er et rimlig stort innhogg i økonomien deres:))

(Innlegget ble redigert 01.09.12 16:59)

InnocentBystander

InnocentBystander
01.09.12 17:49
madigan: en tv til f-eks 6000kr,som da plutselig fortsetter opp på 8000kr med høytalere er et rimlig stort innhogg i økonomien deres:))

Vel, eg kjøpte ein heilt grei Samsung til jul på Siba til 4000, og den har heilt grei lyd (adskillig betre enn CO skrot til nokre hundrelappar). Dersom ein har dårlig råd så kan ein få heilt greie TVar ned til under 3000. Med lyd.

Kva for slags modell enda du opp med som ikkje har innebygd lyd? Alle modellane eg vurderte hadde det nemlig.

madigan

cbx750f85

cbx750f85
02.09.12 13:52
madigan: Jeg er ikke helt sikker,men jeg tror det er denne (jeg har ikke fått den enda,den kommer til fredag) http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/42PFL4047T/philips-42-led-smart-tv-42pfl4047t

Den Philips-en hadde da vitterlig lyd..........

DogbertITkonsulent

DogbertITkonsulent
04.09.12 19:18

Hvor har du dette ifra?  De fleste TV'er som selges i dag har da innebygde høytalere?  De eneste jeg har vært borte i som IKKE har høytalere, er noen TV'er ment for proff bruk.

hillebillys

hillebillys
05.09.12 18:44

Er det noen som ikke har koblett anlegg til tv enda?

Muttern på 70 har jo hatt dette i nesten 20 år nå.

hillebillys

hillebillys
05.09.12 18:51

Men som Dogbert sier. Så har dem da stereo høytalere. en kan selvfølgelig diskutere kvaliteten, men lyd har dem.

Noen eksempler.

http://www.hifiklubben.no/produkter/flatskjerm/led-tv/samsung_ue46es5505-_led-tv.htm

Innebygde stereohøyttalere Utgangseffekt: 2 x 10 watt

http://www.hifiklubben.no/produkter/flatskjerm/led-tv/lg_42lm669t_led-tv.htm

http://www.hifiklubben.no/produkter/flatskjerm/led-tv/samsung_ue46es6535_led-tv.htm

http://www.hifiklubben.no/produkter/flatskjerm/led-tv/lg_55lm860v_led-tv.htm

Nå er ikke akkurat 2x10W mye og skryte av.

Men lyd blir det av det, og sikkert kurante til tale.

madigan

madigan
06.09.12 11:45
hillebillys: Men som Dogbert sier. Så har dem da stereo høytalere. en kan selvfølgelig diskutere kvaliteten, men lyd har dem.

Teknisk sett har du rettt i at det sitter det noen innebygde høytalere bakpå noen av flatskjærmene,men de låter altså som innebygde høytalere i en mobiltelefon,i beste fall som på en laptopp.

Når det er sagt er disse høytalerene ikke ment for å høre lyden i sendinger eller om man kjører film,disse høytalerene er ment for  såkalt ''alert'' dvs at det kommer noen pipelyder eller små toner når man  f-eks slår av og på apparatet, går iinn i menyer osv(altså en lyd indikator) det er fordi man skal høre at apparatet har forstått kommandoene brukerne utfører med fjærnkontrollene,og at de ble utført uten feil.

Vi kan sammenlikne det med ''Windows'' sine ''allert'' toner i pc'r når en kommando er utført.

Derfor er ikke dette høytalere gjevngodt med vanlige høytalere,siden de ikke har noe som heldst dybde til å formidle tale eller musikk med vokal,så da blir konklusjonen at disse tv'ne mangler lyd,eller er uten innebyggde høytalere.

(Innlegget ble redigert 06.09.12 11:47)

madigan

madigan
06.09.12 12:02

Det med 10 watt er hele tv'ns innebygde forstærker,lcd led tv er skapt for miljøvennlighet og led baklys har erstattet andre baklys for å minnimere strømforbruk,det samme har de gjort med lyddelen,av samme grunn,og det er også slik at de fleste lydplanker er veldig lettdrevne høytalere,mens de som velger full surround som regel da har en surroundforstærker til å drive lyden.

Ellers er det fullt mulig å tilkoble et vanlig stereo anlegg,dersom man har dette,og til og med data høytalere,men de sistnevnte har som regel en innebyggd forstærker som krever strøm fra stikk-kontakten i veggen.

(Innlegget ble redigert 06.09.12 12:09)

Torotto

Torotto
06.09.12 18:04
madigan: Teknisk sett har du rettt i at det sitter det noen innebygde høytalere

Langt de fleste moderne flatskjermer har innbygget høyttalersystem, med  equalizer funskjon. 

Moderne element gjør at man kan få relaltivt god lyd ut av små elementer.

Har sågar 1 Samsung LED i 6000 serien, hvor folk med hørselshemninger foretrekker de innbygde i forhold til Surruondanlegget..

Du har beveget deg så langt ut på feil gren, at du snarest bør trekke deg tilbake mot stammen, eller så ramler du ned.:-)

Utganger til ekstrene kilder, har  normalt lav strøm eller optiske/digitale signal som brukes til å forsterkes i en lydplanke eller i forsterkerdelen i ett anlegg.

Trådstarten er egentlig helt på jorde, ettersom den vanlig forbruker vil prøve Tv og forholde seg til lyden i forretningen.  Hva man da utvider med er en privatsak. Er du skotte, så setter du på 1 billig PC høyttalerpar til 300,00

madigan

madigan
07.09.12 11:51
Torotto: Langt de fleste moderne flatskjermer har innbygget høyttalersystem, med equalizer funskjon. Moderne element gjør at man kan få relaltivt god lyd ut av små elementer. Har sågar 1 Samsung LED i 6000 serien, hvor folk med hørselshemninger foretrekker de innbygde i forhold til Surruondanlegget..

Da må det være lenge siden du kjøpte den ''Samsungen'',jeg også hadde en såkalt flatskjærm men innebyggde høytalere som lå under skjærmen og som hadde helt grei lyd (grei i en forstand at det kom fra en tv) slik det alltid har gjort.

Men de nyeste tv'nen har bare en ramme rundt skjærmen på 1til to cm,og ingenting under bortsett fra fotstøtten mm man foretrekker å henge apparatet på veggen,da er det null under.

Da skal det godt gjøres å bygge inn ellementer som klarer og traktere noe annet en visslende lyder som skjærer i ørene,det er som sagt som å høre på lyd via en mobiltelefon eller en laptop,og da skjønner de fleste at dette ikke holder mål,og anskaffer seg externt.

Og disse høytalerene sitter da bak på tv'n på de nye modellene (ikke forand som de gjorde før) så jeg anbefaler dere som hardnakket hevder at det finnes høytalere på nye modeller og ta dere en tur i en foretning som selger tv'r,å sjekker det ut selv.

En ting er å sitte på nettet å lese tekniske spekifikasjoner på disse tv'ne,for seff står det at det er innebyggde høytalere,en annen ting er å se/høre dem med egne øyne og ører,da først vil dere skjønne at det blir dyrere enn antatt å kjøpe disse tv'.ne for de som ikke har externt utstyr fra før å koble på.

Om vi tar esemplene innebyggde høytalere i mobiltelefoner og laptoper,går dette under bærbart utstyr,jeg vil anta at de som går rundt med dette har ørepropper eller headsett som en erstattning for disse små høytalerene som finnes i dette bærbare utstyret.

Fult så enkelt et det ikke med disse nye tv'ne dersom flere skal se på dem samtidig,så jeg anbefaler at dere tar dere en tur og sjekker det ut,og blir oppdatert.

(Innlegget ble redigert 07.09.12 11:52)

Torotto

Torotto
07.09.12 13:01
madigan: Da må det være lenge siden du kjøpte den ''Samsungen'',jeg også hadde en såkalt flatskjærm men innebyggde høytalere som lå under skjærmen og som hadde helt grei lyd (grei i en forstand at det kom fra en tv) slik det alltid har gjort.

Nei det var i våres  UE40D6515

Lyd spes :

- Dolby: Dolby Digital Plus, Dolby Pulse

- SRS: SRS TheaterSound

- Dts 2.0 +digital utgang: Ja

- Lydutgang (RMS): 10 W x 2

- Høyttaler type: Down Firing + Full Range

I tillegg har jeg kjøp 2 andre LED TV siste halvår.

1 Dantax 32" og en Philips 32" 4007.

Da er det bra vi ser ut til å være enige om at lyden er grei, tatt i betrakning forventninger fra en TV.

Postulatet i trådstart er således å betrakte som ugyldig eller sterk overdrevet.

Dantaxen og en prsjektor i kjellerstue drives av 2 stk BeoVox RL140 og en Technics SA-GX130D

Høytalere innkjøpt til kr. 400,00 for paret brukt. + forsterker også kr.400,00 for 10 år siden

(Innlegget ble redigert 07.09.12 13:14)

madigan

madigan
07.09.12 15:05
Torotto: Postulatet i trådstart er således å betrakte som ugyldig eller sterk overdrevet

Javel,før det første,så er vi vel da enige om at det er ''dette apparatet'' du refferer til?:

http://www.hjemmekino.no/database/tvinfo.aspx?ID=889

Så kan vi lese litt om lydspekifikasjonene på dette apparatet du postet.

Sitat''

Lydegenskaper
Apparatet er har høyttalere integrert i kabinettet. Forsterkeren som driver høyttalerne er oppgitt til ytelse på 2 x 15 Watt.

Modellen er utstyrt med SRS Theater Sound som er en pakke som inneholder flere lydteknologier fra SRS Labs. Pakken inneholder TruSurround HD som er en teknikk for å kunne gjengi flerkanals lyd fra stereohøyttalerne i TV-apparatet. TruVolume inneholder teknologi som automatisk justerer nivået på volumet slik at man blant annet slipper at TV-reklame blir spilt mye høyere enn vanlige program.

Den innebygde Dolby Digital Plus dekodingen sikrer at TV-apparatet støtter dette høykvaliteslydformatet som benyttes på en rekke Blu-Ray filmer.

Apparatet har innebygd dekoder for Dolby Pulse. Dolby Pulse er ny standard for overføring av stereo og 5.1 hjemmekinolyd med høy kvalitet som krever liten båndbredde. Dette kan benyttes av TV-stasjoner i fremtiden.

Sitat slutt''

Her står det at apparatet har innebyggde høytalere i kabinettet,, etter som man kan se av kabinettets tykkelse,er nok dette også et apparat utstyrt med såkalte lyd-dioder i 2D ,Som egentlig ikke er høytalere, hvor man forsinker outputen med et halvt sekund for å immitere en slags stereo eller surround effekt.

Men man skal sitte temlig nær for å få noe ut av denne effekten.

Litt om Lyd-dioder,både lys og lyd dioder er en gammel oppfinnelse,noen av de første som leverte varer med lyd-dioder var de som produserte digtale armbåndsur (klokker) disse pep hver time,og hadde instillinger til forskjellige alarmer f-eks vekke alarm,eller memory timer for å huske gjøremål osv.

Så adopterte mobiltelefon produsentene lyd-diodene,og en god del av dagens telefoner har lyd-dioder i både 2 og 3D slik at det som kommer ut av telefonens såkalte høytalere høres klarere ut,bare for å ta noen eksempler.

Så tilbake til tv apparatet,det står altså at det har høytalere,men så fortsetter artikkelen med hva apparatet er utstyrt med,den har alle mulige finnesser innen lyd,bl-a den siste greia ''dolby pulse'' og dolby oppsett i bøtter og spann.

Jeg håper jeg tar feil har,men det virker som om du forsøker å overbevise om at man får utbytte av alt dette med de innebyggde høytalerene bakpå apparatet,du nevnte også at de fleste moderne tv modeller har equalizere,jeg tviler stærkt på at man kommer særlig langt med dolby puls eller equalizere  med disse innebygde høytalerene,det er nok meningen at man skal koble på eksterne høtalere for å kunne få noen opplevelse av alt dette.

Men når det er sagt,var apparatet flott det,med aktiv 3D og alt mulig,jeg gikk for passiv 3D da,men det har med pris å gjøre:))

(Innlegget ble redigert 07.09.12 15:13)

Torotto

Torotto
07.09.12 18:56
madigan: Jeg håper jeg tar feil har,men det virker som om du forsøker å overbevise om at man får utbytte av alt dette med de innebyggde høytalerene bakpå apparatet,du nevnte også at de fleste moderne tv modeller har equalizere,

Selvfølgelig kan ikke små innvendig høyttalere sammenlignes med LydPlanke eller Surroundanlegg.   Det saken handler om er at også moderne Flat TV har innbygde høytalere som er anvendbare alene. Equalizeren funksjon blir her, å regulere frekvensbilde for folk med svekket hørsel.  Det er det svekket hørsel dreier seg om.

Så ønsker jeg deg velkommen til moderene høytaler teknikk og de muligheter dette gir. Link 

Frekvens og lydbilde på Samsung tynne 8000 serie kan du se her

petterG

petterG
07.09.12 23:19
Torotto: Nei det var i våres  UE40D6515

Mine foreldre har samme TV'n. Lyden kan beskrives med ett ord: Ubrukelig.

Torotto

Torotto
08.09.12 12:17
petterG: Mine foreldre har samme TV'n. Lyden kan beskrives med ett ord: Ubrukelig.

Dette blir jo en subjektiv forståelse lik min.  Trådstart var ikke en diskusjon, om TV lyd kan konkurere med andre typer avspillingsmedie som  Lydplanke og surroundanlegg.  For de fleste er flatpanel tv, den visuelle delen av ett multimediaanlegg.  Så også for meg.

Det diskusjonen dreide seg om er om det fantes høytalere innbygget og at de lot seg bruke til en meningsfylt avspilling av lyd. 

madigan

madigan
08.09.12 13:38
Torotto: Selvfølgelig kan ikke små innvendig høyttalere sammenlignes med LydPlanke eller Surroundanlegg

Da er vi forsåvidt enige om at de små invendige høytalerene  ikke kan sammenliknes med externt utstyr.

Sitat fra deg:

'' Det saken handler om er at også moderne Flat TV har innbygde høytalere som er anvendbare alene. Equalizeren funksjon blir her, å regulere frekvensbilde for folk med svekket hørsel.  Det er det svekket hørsel dreier seg om.''

Stat slutt.

Ja men disse høytalerene kan i ytterste nødsfall brukes alene,den samme oppfatningen har også når det gjelder laptoper og høytalere på mobiltelefoner,(dette låter stort sett likt uten ørepropper eller noe annet som erstatter denne lyden) derfor må jeg igjen Bringe opp at de fleste ikke godtar en slik lyd,od derfor må investere i noe som kan erstatte den,men noe som er akseptabelt,og da er vi trådens kjærne-. Det blir en ekstrakostnad utover tv'n.

Når det gjelder equalizerne,tror jeg ikke de med ''svekket hørsel'' får noe ut av dette filtere på de innebyggde høytalerene alene.

Så disse innebyggde høytalerene er nok ment for å avspille ''alert toner'' (som nevnt lenger opp i tråden) og ikke brukes som avlytting på vanlig måte.

Om du leser om tv apparatet ditt i linken,ser du at den også har noe som heter ''true volume'' dette er en funksjon som sørger for at man avspiller på ett fast volum når man f-eks ser på reklamefinasiert tv,det betyr at man ikke hopper i stolen når reklamen settter inn,for de har en tendens til å spille av reklamen mye høyere enn på vanlige sendinger.

Men denne funksjonen sørger også for at ''alert tonene'' bare kommer fra tv's innebyggde høytalere bare for å fortelle at den har forstått kommandoene på fjærnkontrollen,og ikke den eksterne tilkoblingen.

Jeg kjøpte en ''Samsung led tv'' for min mor i fjor,og hun orket ikke den lyden i tv's innebyggde høytalere,så hun har fått noen fullt brukbare datahøytalere av meg,et 2+1 oppsett (1= basskasse) fra ''Logitech'' hun likte imidlertid ikke basskassens brutale slag,men den han tones ned via den innebyggde forstærkeren i settet,så vi har satt denne på et ideelt volume nivå,slik at hun kan styre lyden fra fjærnkontrollen.

Ulempen med denne løsningen er at både tv'n og høytalersettet krever støm fra stikk-kontakten i veggen,men det er tråss alt bedre enn bare de innebyggde høytalerene,og at hun syntes ''lydplanker eller surround'' ikke passet inn i trygden prismessig,dette er en gammel dame.

Så det temaet her er egentlig for folk flest aktuelt,jeg har hørt flere som har kjøpt tv (som er pensjonister) ergrer seg over den bebrensede lyden moderne flatskjærmers innebyde høytalere,og til til den prisen forventer dem vanlig lyd,slik det alltid har hvert før.

På gammledagse tv'r var lyden bedre,for der hadde de innstallert ordentlige høytalere,og ikke lyd-dioder,men da var seff kabinettene mye større slik at det var plass til det.

madigan

madigan
08.09.12 13:54
Torotto: Det diskusjonen dreide seg om er om det fantes høytalere innbygget og at de lot seg bruke til en meningsfylt avspilling av lyd.

Vilket det ikke gjør,det er lite like meningsfullt og forsøke å forsvare disse lyd-diodene,og for å være litt pirkete her,så er ikke disse diodene ''høytalere'' så greia blir helt feil,når forettninger forsøker å selge sette opp ''innebyggde høytalere'' i lydspekifikasjonene,det er altså lyd-dioder dette heter,dagens lyd-dioder er beslektet på en høytaler messdig måte,men forskjellen er at Lyd-diodene er små synthesizere  som er programbare på en skala på 16 toner (det er 16 toner på et piano i en skala) man kan koble lyd diodene både i 2 D og 3D disse kan programeres og kobles direkte på lydkortet med forsinkelser på et halvt sekund hver slik at det på en måte simulerer stereo eller surround effekter,og det som genererer lyd eller output er en lten kloss med fibermenbra,denne kan formes i alle mulige fasonger og trenger slett ikke å være rund,men dette er langt fra høytalere,så annonseringen av innebyggde høytalere er så feil den kan bli.

(Innlegget ble redigert 08.09.12 13:54)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg