Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjelp! Internett på AV receiver.

NYTT TEMA
Hentho

Hentho
12.09.12 18:29

Har et lite newbie spørsmål. Har satt opp av receiver med trådløst internett og airplay oppe i stua. (Marantz sr6006). Men klarer ikke koble til internett, og får da ikke brukt radio og airplay som følger med. Trenger jeg å koble til en ruter fysisk med receiveren gjennom ethernet-porten? Men man skulle tro at det burde gå å få internett uten noen kabler, siden den skal være trådløs?

Topguy

Topguy
13.09.12 10:27

Den må jo ha en trådløs router å koble seg til da, har du det i ditt nett ?

Det er helt sikkert en meny der du kan se status på WiFi du bør sjekke at dette er det samme du har på andre trådløse enheter.

cbx750f85

cbx750f85
13.09.12 10:37
Hentho: Har et lite newbie spørsmål. Har satt opp av receiver med trådløst internett og airplay oppe i stua. (Marantz sr6006). Men klarer ikke koble til internett, og får da ikke brukt radio og airplay som følger med. Trenger jeg å koble til en ruter fysisk med receiveren gjennom ethernet-porten? Men man skulle tro at det burde gå å få internett uten noen kabler, siden den skal være trådløs?

Etter å ha blafra gjennom manualen ser det vel ikke ut til at den har mulighet for WiFi, så skal du ha internett radio så må du koble til kabel.

Det den har av trådløse muligheter er avspilling over blåtann, forutsatt at du har den blåtanndingsen som kan kobles til da....

Hentho

Hentho
13.09.12 16:45
Topguy: Den må jo ha en trådløs router å koble seg til da, har du det i ditt nett ?

Ja, har trådløs router (linksys). Har hele tiden fryktet at jeg måtte koble til med noen flere kabler. Prøvde å endre ip-adressen og alle andre internettinstillinger på receiveren, men jeg tror jeg må koble opp med enten routeren gjennom ethernet-porten direkte, eller kjøpe en "wireless usb adapter" som denne fyren snakker litt om.

Hentho

Hentho
13.09.12 18:55

Mulig å bruke noe lignende det her?

Torotto

Torotto
13.09.12 20:58
Hentho: Ja, har trådløs router (linksys).

SR6006 har ikke WiFi   Link

Men du kan jo kople den opp mot en repeater. Hvor du kabler mellom SR6006 og repeater og kopler den trådløst opp mot router.

Hentho

Hentho
13.09.12 21:55
Torotto: SR6006 har ikke WiFi

Tror de spesifikasjonene du så på var feil. Ihvertfall ifølge hjemmesiden.

Hentho

Hentho
13.09.12 22:59
Hentho: Ja, har trådløs router (linksys).

uups, tror ikke jeg har det likevel, har bare en vanlig router. Men da kan det vel bare funke å kjøpe en usb adapter?

Torotto

Torotto
13.09.12 23:18
Hentho: Tror de spesifikasjonene du så på var feil.

Tydligvis er finnes SR6006 i flere versjoner.  Da skal den vel kunne kople til router direkte via oppsett på side112 i CD manual. Hvis du ikke har WiFi router, så kan du få en bra router til ca kr.500,00 

Se her

Ett USB adapter er beregnet brukt istedet for innebygget nettverkskort.

Hvilken modell betegnelse, har den routeren du har?

Topguy

Topguy
14.09.12 10:25
Hentho: uups, tror ikke jeg har det likevel, har bare en vanlig router. Men da kan det vel bare funke å kjøpe en usb adapter?

Ok, så du har ikke noen lap-top eller smart-telefon på WiFi mao. Og siden du antagelig aldri har satt opp det trådløse nettet heller, hvordan trodde du at dette automagisk skulle fungere ?

Alltid gi oss modell-nummer på ting du snakker om, lurer litt på om Linksys har levert noe annet enn trådløse routere de siste årene.

Hentho

Hentho
14.09.12 16:31
Hentho: uups, tror ikke jeg har det likevel, har bare en vanlig router.

my bad, jeg har tenkt helt feil, bøyer meg i støvet. Den er trådløs.

Cisco Linksys Wireless-G Broadband Router, Model: WRT54G2 V1

Hentho

Hentho
15.09.12 21:29

Så, vet noen her hva jeg kan gjøre?

fargerik

fargerik
17.09.12 11:39
Hentho: Så, vet noen her hva jeg kan gjøre?

Dersom du har wifi, kan kanskje denne dingsen være en mulighet:

http://www.dustinhome.no/product/5010622397/netgear-wn2500rp-wireless-dual-band-repeater/?s=c#intcmp=con_sel

Jeg kjøpte en internettradio, men min tar inn signalene trådløst. Den lille dingsen kan plugges inn i en 230V strømkontakt hvor som helst, og fortserker nettet der du eventuelt ikke har dekning.

Men nå kommer det jeg ikke vet...men som kanskje andre her vet. Det er fire porter på dingsen som er merket LAN.

Kanskje du rett og slett kan plugge inn en slik dings, gjemme den bak forsterkeren, og bruke en kort kabel mellom den og forsterkeren?

Bare en tanke som poppet opp...da slipper du i hvertfall å trekke kabler rundt i huset.

(Innlegget ble redigert 17.09.12 11:46)

Torotto

Torotto
17.09.12 13:44
Hentho: Så, vet noen her hva jeg kan gjøre?

Ja kople opp receiver mot router. 

1) Du har en Wifi router.

2) Du har innbygget WIfi  i receiver.

Dette burde komme frem i cd manual (nettverk omtalt på side 112).

Antenne på receiver er for dårlig til å ta inn signal fra router?

Avstand fra router til receiver? 

Er denne for stor prøv å plasser den nærmere, uten internettkabel bare for å se om den blir funnet.  Er svaret jag, så kan du kjøpe en repeater/ router og sette denne opp ved radio og kopler via LAN port bak på router -receiver 

Se her.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg