Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trenger også TVhjelp.

NYTT TEMA
hamoa

hamoa
09.10.12 22:10

Hei.
Spør her, da jeg egentlig ikke har så altfor mye av verken peiling eller interesse for tv'er. Det finnes jo en haug av alternativer, både på pris og størrelse.

Har egentlig bestemt meg for at jeg skal ha en 55" LED tv, og det finnes det jo uttallige av, så hva skal man velge.. Pris er jo en ting, vil være å foretrekke at prisen ikke er over 15 lapper, og gjerne en del under dette. Størrelsen er vel egentlig satt, men er åpen for 50-55". Ellers av kriterier så har jeg ikke så altfor mange. Vil helst ha en tv med tynnest mulig ramme utenfor selve bildeflaten. Skal brukes til alt, tv-sendinger, tv-spill, mediasenter(film,tv-serier). Må ha minimum 4 hdmi tenker jeg (dekoder,playstation,wii og mac mini). Kan hende dekoder blir overflødig om tv'en har mulighet for kortleser, samt opptaksfunksjon på minnepinne.

Noen med litt peilig og interesse som har noen gode forslag? Har sett litt på Samsung og LG sine tv'er i dette skiktet, men utover det er jeg blank...

Torotto

Torotto
09.10.12 23:17
hamoa: Kan hende dekoder blir overflødig om tv'en har mulighet for kortleser, samt opptaksfunksjon på minnepinne.

Spørs hvilken leverandør du har.  Før du kjøper må du sjekke RiksTV godkjent, Canal Digital godkjent.

Enkelte TV har også krav til minimums størrelse på opptaks medie, samt krav til lesehastighet.

hamoa

hamoa
14.10.12 13:14

Ok, takk. Skal få sjekket opp dette når jeg kjøper:)

Ingen innspill til valg av tv?

Torotto

Torotto
14.10.12 20:56
hamoa: Ingen innspill til valg av tv?

Problemet er jo hvilke krav du stiller og hva du prioriterer.  

På LED TV finnes de to grunntyper idag når man ser bort fra tidligere med CCFL lampe. 

Edge light med difuseplate og ulike former for regional kontroll og den typen som går for å være den beste Backlighting med local dimming.

På grunn av at TV skal være så tynne som mulig har Samsung de senere årene bare brukt Egde light og mange klager på lyslekkasje selv på de dyre skjermene i D8000 serien.  Så på inividuell basis vil man kansje være tjent med å gå ned ett hakk i modell og få en TV som holder de krav du stiller. 

Et annet moment ved LED TV er at eksempelvis en 400Hz Tv bare lurer med å legge inn antatte bilder mellom den tid det tar og skifte ett Liquid Crystal fra en farge til en annet.(Polarisering) Produsentene "lurer" folk ved å bruke Gray to Gray, som det som skifter raskest.

Gå derfor i en butikk å se TV i dårlig opplyst rom med hel mørk skjerm. Få de til å justere eventuelt bort lyslekkasje og se hvordan de påvirker bilde.   Kikk også fra side og se hvor mye bilde forringes.

Se også på refefleks hvis skjermen skal stå, slik at daglys kommer inn fra vindue.

Generelt får du mer skjerm for pengene ved å velge Plasma for alt untatt langvarig spilling. ( Hvor fastbrenning er en mulighet.)  Både i sportsendinger med hurtige skift i bilde, filmer og Blu Ray, er Plasma  LED overlegen.  Plasma er bygget på annen teknologi og har ikke samme problem med gjennoppfriskning som LED. 

Se her

(Innlegget ble redigert 14.10.12 20:59)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg