Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dab-radio en fiasko?

NYTT TEMA
orbixx

orbixx
25.08.13 23:08

Det skrev en svensk avis, og jeg tror det var Expressen, uten at det ble opplyst om hvorfor Dab er en fiasko- i den korte nyheten på nettet.

Men hvorfor en slik negativ omtale av moderne teknologi, som vel er bedre enn det gamle FM-systemet?

Når jeg hører på radio bruker jeg alltid Dab, og er fornøyd med det.

Kanskje NRK burde satset på Dab+, men jeg er ingen spesialist på området.

(Innlegget ble redigert 25.08.13 23:09)

vadefugl

vadefugl
26.08.13 21:15

Man få flere kanaler på Dab-radioen. Jeg derimot bruker tv-dekoderen som radio og har mange kanaler og velge imellom.

InnocentBystander

InnocentBystander
26.08.13 23:17
orbixx: Kanskje NRK burde satset på Dab+, men jeg er ingen spesialist på området.

NRK satsar på DAB+. Eindel kanalar vil intil videre gå i DAB, men det vil vera ein overgang til DAB+ og med tida vil alle gå i DAB+.

Kalle73

Kalle73
27.08.13 09:23

Hører definitivt mer på radio etter at samboer vant en DAB+ for noen måneder siden. Suverent bedre lyd enn FM.

fargerik

fargerik
27.08.13 13:07

Det er vanskelig å høre forskjell på FM- radioen med antenne på taket og DAB- radio koblet til stereoanlegget hjemme i stua, de har grei lyd begge to.

Ja, jeg har begge to tilkoblet samme anlegg, og kan switche mellom dem. Fordelen med DAB er at den finner stasjonene selv, mens den gamle FM- radioen trenger litt innsats for å lagre stasjonene.

Når det gjelder lommeradio, syns jeg det er litt bedre lyd i DAB lommeradio enn i FM lommeradio.

Det er mer skygger og sus i FM enn DAB. Men det er selvfølgelig litt forstyrrelser også på DAB når jeg sykler bak en fjellkul eller er inne mellom høye hus i byen eller går inn i et kjøpesenter.

DAB lommeradio er blitt en billig dings som man får i butikken for noen hundrelapper.

(Innlegget ble redigert 27.08.13 13:09)

fargerik

fargerik
30.08.13 11:33
Kalle73: Hører definitivt mer på radio etter at samboer vant en DAB+ for noen måneder siden. Suverent bedre lyd enn FM.

Jeg bruker DAB lommeradio daglig. Først og fremst når jeg er ute og sykler.

Jeg bladde gjennom i går, og fant ut at det er 24 kanaler her jeg bor. Jeg hører selv bare på noen få..

Noen som vet hvor mange kanaler det er plass til med DAB+?

Er det et maks. antall kanaler som kan få plass?

perchri

perchri
07.10.13 19:44
orbixx: Men hvorfor en slik negativ omtale av moderne teknologi, som vel er bedre enn det gamle FM-systemet?

..er ikke signalet bra, hakker og klapper det...forøvrig hvorfor "ødelegge" et perfekt analog signal til digital og ¨å sette det sammen 80% igjen?   Vi husker CD musikk platene.........de gamle analoge 33 platene "vinyl" er igjen på mote....grunnet fyldigheten i lydspekteret (ren analog).....samme med DAB...ikke allt digitalt egner seg, skjønner man....

petterG

petterG
07.10.13 21:07
perchri: .forøvrig hvorfor "ødelegge" et perfekt analog signal til digital og ¨å sette det sammen 80% igjen?

Analogt over FM-båndet er vel streng tatt aldri i nærheten av noe som ligner på perfekt.

Premonition

Premonition
07.10.13 21:10
fargerik: Det er vanskelig å høre forskjell på FM- radioen med antenne på taket og DAB- radio koblet til stereoanlegget hjemme i stua, de har grei lyd begge to.

Blitt edru plutselig nå når du snakker om DAB vs FM.

Tidligere var det ikke måte på hvor elendig FM var og hvor fabelaktig DAB var.

InnocentBystander

InnocentBystander
07.10.13 22:11
perchri: forøvrig hvorfor "ødelegge" et perfekt analog signal til digital og ¨å sette det sammen 80% igjen?

All produksjon av lyd og bilde i radio og TV er digitalt.

Distribusjon av signaler til FM sendenettet har vore digitalt i veldig mange år.

Den einaste plassen FM signalet er analogt er frå FM sendaren til mottakaren. Eg trur ikkje lyden blir mirakuløst betre av å bli konvertert frå digital til eit analog signal med begrensa båndbredde (FM har ingenting over 15 kHz pga stereo pilottone på 19 kHz). I tillegg er teknologien for å senda stereo på FM båndet ikkje den beste om lydkvalitet er målet...

fargerik

fargerik
08.10.13 09:31
Premonition: Blitt edru plutselig nå når du snakker om DAB vs FM. Tidligere var det ikke måte på hvor elendig FM var og hvor fabelaktig DAB var.

Jeg mener det samme som før, at det virker bra. Det er da du som er innbitt motstander uansett, uansett hva andre har av argumenter.

Men det er vel ikke noen bombe at både en toppmoderne FM reciever i stua, med FM- antenne montert i mønet av huset, og DABradio koblet til samme reciever begge gir klar og fin lyd, da.

Dab lommeradio er bedre enn FM lommeradio her i distriktet.

Salget av DABradioer har forresten økt med 310% den siste uka. De fortalte det i nyhetene nå klokka 0900.

(Innlegget ble redigert 08.10.13 09:37)

Torotto

Torotto
08.10.13 14:09
fargerik: Salget av DABradioer har forresten økt med 310% den siste uka. De fortalte det i nyhetene nå klokka 0900.

Noe av årsaken er vel at mange ikke vet de kan ta inn alle de digitale kanalene via WiFi?

P1+  for du også på I paden Så for hjemmebruk er DAB fullstendig overflødig og unyttig produkt. 

InnocentBystander

InnocentBystander
08.10.13 15:40
Torotto: Så for hjemmebruk er DAB fullstendig overflødig og unyttig produkt.

No har eg verken PC eller PAD på badet eller på kjøkkenet, så for meg er DAB eit nyttig produkt i heimen.

fargerik

fargerik
08.10.13 16:37
Torotto: Noe av årsaken er vel at mange ikke vet de kan ta inn alle de digitale kanalene via WiFi? P1+ for du også på I paden Så for hjemmebruk er DAB fullstendig overflødig og unyttig produkt.

Husk at vi er en aldrende befolkning, og at det er titusener av gamlinger som ikke fatter en pøkk av hverken wifi eller IPad.

Hva med dem som bare vil ha radio på rommet på gamlehjemmet?

Skal vi som er eksperter på dingser bestemme for dem?

Torotto

Torotto
08.10.13 16:57

Nå lytter jeg vanligvis til radio via mobil og app. Så en egen dab radio er det ikke noe behov for. 

Alle NRK kanalene finnes i appen

InnocentBystander

InnocentBystander
08.10.13 18:30
Torotto: Nå lytter jeg vanligvis til radio via mobil og app. Så en egen dab radio er det ikke noe behov for.

Poenger er kanskje at ikkje alle har same lyttevanane som du?

At du ikkje har behov for DAB radio treng jo ikkje bety at det er eit "fullstendig overflødig og unyttig produkt" på same måten som at når eg ikkje har behov for telefon med ørten appar så betyr ikkje det at smarttelefonar er "fullstendig overflødig og unyttig produkt".

Premonition

Premonition
08.10.13 18:37
fargerik: Salget av DABradioer har forresten økt med 310% den siste uka. De fortalte det i nyhetene nå klokka 0900.

NRK er nok troverdige på slikt.

vadefugl

vadefugl
08.10.13 19:13
Torotto: mobil og app.

Er ikke det litt dyrt da, hvis du bruker å lytte til radio mye? Ellers så gjetter jeg meg til at de aller fleste unge bruker datamaskinen med tilkoblete høyttalere til å lytte på radio når de er hjemme.

Torotto

Torotto
08.10.13 22:29
vadefugl: Er ikke det litt dyrt da,

Nei kopler vekk mobilt nettverk og kjører via eget WiFi.   

IPad via AppleTv eller ledning til surroundanlegg. 

PC blir for komplisert 

(Innlegget ble redigert 08.10.13 22:35)

vadefugl

vadefugl
08.10.13 23:16

Wifi er bra ja. Slipper kostnader og sånt.

orbixx

orbixx
09.10.13 00:17

Når jeg hører på radio bruker jeg alltid DAB, og er fornøyd med det.

Men er det bare et tidsspørsmål før Norge skifter til DAB+ ?

Så vidt jeg vet, satser Sverige og Danmark på DAB+, og er den sistnevnte bedre enn vanlig DAB - og hvorfor?

fargerik

fargerik
09.10.13 02:16
orbixx: Men er det bare et tidsspørsmål før Norge skifter til DAB+ ?

Ja. Det er DAB+ som skal bli standard. Skal du kjøpe ny radio, må du passe på at radioen har DAB+ mottak, og ikke bare DAB. Radioer som tar inn DAB+, kan også motta DAB, men ikke omvendt.

Butikkene pøser ut billige kina- jallaradioer som snart er ubrukelige til folk som ikke har fått med seg dette.

(Innlegget ble redigert 09.10.13 02:20)

Torotto

Torotto
09.10.13 12:57
InnocentBystander: Poenger er kanskje at ikkje alle har same lyttevanane som du?

Svaret var provokativt og en subjektiv vurdering. 

Det var mest for å påpeke at veldig mange allerde har tilgang på de kanaler som brukes for å markedsføre DAB radioer. 

Så er det selvfølgelig opptil den enkelte å bestemme, hvordan man vil lytte.

taknina

taknina
09.10.13 12:59
Torotto: Det var mest for å påpeke at veldig mange allerde har tilgang på de kanaler som brukes for å markedsføre DAB radioer.

har en masse kanaler på tv abbet mitt også ser eg.

fargerik

fargerik
10.10.13 19:26
taknina: har en masse kanaler på tv abbet mitt også ser eg.

Men du kan jo ikke ta med TV ut i skauen eller ut i hagen eller ha radio-på-TV i lomma når du er ute og kjører buss, da.

Dabradio er jo bare en radio, jeg kjøpte en Dabreiseradio til min gamle mor i går, ser ut som en vanlig radio, og kan stå på bordet slik som en radio gjør. Ikke noe fiksfaks, bare en radio. Hun driter tynt i om signalene er FM eller DAB.

Kjekt for henne, som hverken har mobiltelefon eller datamaskin.

(Innlegget ble redigert 10.10.13 19:29)

taknina

taknina
10.10.13 19:30
fargerik: Kjekt for henne, som hverken har telefon eller datamaskin.

Så det finnes folk som ikke har telefon nå til dags også ? Hvordan holder dere kontakten , og om noe skulle skje , måtte gud forby , da er det vel litt skummelt å ikke ha muligheter til å gi beskjed . I allefall om hun bor hjemme alene .

InnocentBystander

InnocentBystander
10.10.13 20:29
taknina: Så det finnes folk som ikke har telefon nå til dags også ? Hvordan holder dere kontakten , og om noe skulle skje , måtte gud forby , da er det vel litt skummelt å ikke ha muligheter til å gi beskjed . I allefall om hun bor hjemme alene

For 15 år siden var det nesten ingen som hadde mobiltelefon. Folk overlevde då også...

For 30 år sidan måtte ein søka om å få fasttelefon (jepp, det var ikkje bare å bestilla). Folk overlevde då også...

taknina

taknina
10.10.13 20:32
InnocentBystander: For 30 år sidan måtte ein søka om å få fasttelefon (jepp, det var ikkje bare å bestilla). Folk overlevde då også...

eg er 58 så eg har fått med meg utviklinga , make no mistake about that .-)

Torotto

Torotto
10.10.13 21:24
InnocentBystander: For 30 år sidan måtte ein søka om å få fasttelefon (jepp, det var ikkje bare å bestilla). Folk overlevde då også...

Telemonopolet ble oppløst i 1988.  Videre kom NMT systemet (1981) og tok over etter de manuelle mobiltelefonene, som ringte opp sentral, på fast kanal og hvor man ble satt over til ledig kanal for samtale.

Den gangen var det rundt omkring i Norge Telefon og Telegraf stasjoner, hvor du kunne ringe fra boks. Telefaksen begynte også å fases inn. Det var forøvrig mange tusen Røde telefonbokser, hvor folk kunne ringe fra.

Men idag er selv de fleste eldre med på bølgen og har inntatt de ulike tekniske arenaer.

Eldre som har Laptop, Mobil, Flatskjerm og multimedia anlegg.

Selv netbrett finnes idag med dab+ istedet for fm radio.  

Utvikling er dessuten preget av stadig fornyelse av dingsene, så nedfasing av FM sendere i NRK regi. vil ikke skape de store problemene.

Dessuten vil de eventuelt frigitt frekvensene kunne brukes av små lokalradioer, hvis de ikke har gått over til Internett løsninger.

Utfasing kan dessuten bli utsatt til 2019. Link

Er selv blitt lurt mange ganger av bransjen gjennom, såkalt forberedt til stereo - Full HD etc.  Når tiden er inne til å kjøpe produkter med tekniske forbedringer er disse forberedt produktene allerde gamle.

fargerik

fargerik
10.10.13 23:45
taknina: Så det finnes folk som ikke har telefon nå til dags også ? Hvordan holder dere kontakten , og om noe skulle skje , måtte gud forby , da er det vel litt skummelt å ikke ha muligheter til å gi beskjed . I allefall om hun bor hjemme alene .

Hun er 90 år gammel og blind og bor på sykehjem, og har aldri eid en mobiltelefon eller en MP3-spiller.. Men fasttelefon har hun på enerommet sitt. Og en sønn som er innom et par- tre ganger i uka og drikker kaffe og røyker Prince inne på rommet eller ute i hagen når det er pent vær.

Du hadde ikke suksess med spydighetene dine.

(Innlegget ble redigert 10.10.13 23:48)

Klikk for å gå tilbake til toppen