Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Integrerte forsterkere...

NYTT TEMA
Mike_Letoris

Mike_Letoris
05.09.13 15:04

Hei! Jeg er på utkikk etter en integrert forsterker til mine nykjøpte Vandersteen-høytallere. Det er 2Ce signature II modellen jeg har anskaffet meg. Har tenkt å bruke platespiller, så den må ha inngang for det (evt. at jeg kjøper RIIA-forforsterker?)

Er det noen audiofile her som kan hjelpe meg i leitinga? :)

Kulumuli

Kulumuli
05.09.13 17:21

Jeg skrev et langt innlegg, og så fikk jeg ikke postet det! Aargh!
Nå har du erhvervet deg et par high-end høyttalere, og
forsterkeren bør holde noenlunde samme standard.

Dine Vandersteen er anbefalt å ha en forsterker fra 40-160W i 8ohm per kanal.

Stereophile har gjort en anmeldelse på dine høyttalere,
og de har ikke lagt seg på billigsiden på forsterkere.
Av 'rimelig' High end så har jeg hørt en fantastisk Holfi-forsterker
og min egen TAGMclaren PA20R med tilhørende 125M monoblokker.
En kompis har en Consonance integret forsterker som låter meget bra.

Arcam og Naim er forsterkere jeg har hatt lyst til å høre på, som
er på billigsiden i High-end.

Når det gjelder platespiller kan man unngå å kjøpe RIIA-trinn hvis
man kjøper vintage forsterker. Har selv hatt lyst på de gamle
toppmodellene fra Pioneer og Luxman fra 70-tallet.
De går for å være svært gode, selv idag.
Jeg kjøpte NAD sitt RIIA. Det funker bra, men hadde nok kjøpt Rega
sin hvis jeg ikke var altfor nøden.Måtte ha RIIA kjapt da jeg fikk mine
TAGMclaren forsterkere brukt. Jeg måtte kaste meg i bilen for å
få kloa i disse forsterkerne. Fikk dem for 6500kr mot 30.000kr nytt.

Hva slags platespiller har du?
Og, ikke minst, hva slags musikk hører du på?
Jazz, klassisk og Prog er nok det mest krevende.
Det er jo også på dette nivået at man bør også vurdere separate
for- og effektforsterkere. Rør inkludert.
Som sagt, mer enn 40W per kanal i 8 ohm

Mike_Letoris

Mike_Letoris
05.09.13 22:54

Takker for svar. Når det gjelder platespilleren er det en helt basic denonspiller jeg kjøpte for 3-4 år siden. Jeg er ganske ny i faget, og denne vil nok helt sikkert bli oppgradert med tiden. 

Når det gjelder musikk er jeg ganske "altetende", men hører kanskje mest på rock og alternative. I hvilken prisklasse bør jeg ligge, tror du? :)

Kulumuli

Kulumuli
06.09.13 04:01

Jeg tror 10-20.000 for forsterker som kan matche. Gjerne rør, men jeg tror ikke Music Angel-forsterkerne som hives ut på markedet er noe bra. Hi-Fi klubben var bra for mange år siden. Jeg ville ikke kjøpt forsterker der i dag. finnes jo mye brukt som er bra, men man må vite hva man ser etter.

hvis du ikke har så mye kunnskap om high-end blir jeg nysgjerrig på hvordan du ervervet deg disse høyttalerne. De er ikke akkurat hverdagskost, og er vel litt sære entusiast-høyttalere.

Kanskje Kontrapunkt eller Mono har noen gode forsterkere for deg som matcher. En NAIM forsterker er kanskje ikke så galt, men da bare tipper jeg.

Mono selger jo også Rega platespillere. Ville nok gått for en Planar 3 med Elys2 eller Exact pickup eller sistnevnte på en Rega P6.

Mike_Letoris

Mike_Letoris
06.09.13 14:49

Fikk de billig, selv om de var nye ;) Sånn ca. 15k via en bekjent som sa jeg var en tulling om jeg ikke slo til på dette. Leste om høytallerne og det jeg ser jo ut som at de fleste er veldig fornøyd med dem. Har alltid vært glad i musikk men aldri tatt steget ut fått skikkelig utstyr å høre på. Nå gjør jeg det, men kompetansen er det så som så med. 

En jeg kjenner som kan dette med lyd har anbefalt å finne meg en forsterker med avdempet diskant og relativt hissig bass til høytallera.

Crane9

Crane9
12.09.13 02:33

Har du sjekket ut Hegel eller Primare sine forsterkere?

Jeg har Hegel selv, og er godt fornøyd. Men om du skal ha en forsterker med litt avdempet diskant, er kanskje Primare eller Electrocompaniet et bedre valg.

Mike_Letoris

Mike_Letoris
20.09.13 18:22

Prøver å lete etter begge deler, men står litt bom fast her for øyeblikket. Alle tips mottas med takk :)

Kulumuli

Kulumuli
21.09.13 00:56
Mike_Letoris: Prøver å lete etter begge deler, men står litt bom fast her for øyeblikket. Alle tips mottas med takk :)

Eller en rørforsterker. Hvor mye er du villig til å bruke på en forsterker?

Jeg har et forslag: Si hvor mye du er villig til å gi, så kan jeg og de andre anbefale bedre. En makspris tenker jeg som at du kan gå 1000kr over det hvis det er perfekt. Men bare da.

(Innlegget ble redigert 21.09.13 01:01)

Mike_Letoris

Mike_Letoris
21.09.13 14:21

Jeg vil ikke ha rørforsterker, da jeg også har tenkt å bruke anlegget til tv og avsplling av musikk via data i tillegg til platespiller. 

Maks 15k. Kjøper gjerne brukt om det dukker opp et godt tilbud :) Må ha platerspillerinngang (evt. ria-trinn som er tilgjengelig).

Crane9

Crane9
23.09.13 04:20
Mike_Letoris: Prøver å lete etter begge deler, men står litt bom fast her for øyeblikket. Alle tips mottas med takk :)

Sjekk nettsiden www.soundgarden.no .

De forhandler både Hegel, Primare og Electrocompaniet, i tillegg til andre merker.

Mike_Letoris

Mike_Letoris
23.09.13 14:02

Det er jeg selvsagt klar over :)

(Innlegget ble redigert 23.09.13 14:05)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg