Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nytt anlegg i stuen

NYTT TEMA
Hulkibulk

Hulkibulk
22.09.13 14:34

Hei!

Tenkte å kjøpe nytt anlegg i stuen. Men er ganske blank på slikt. Er veldig opptatt av god lyd though. Stuen min passer ikke til å ha bakhøytalere. Lyden er viktigst ift. film og tv, musikk er ikke kjempeviktig, men greit å ha noen som er forholdsvis god til det også. så er veldig usikker på hva jeg burde ha. 2.0, 2.1 eller 3.1? Trenger ikke bass som vibrerer stua, men litt bass skader ikke :) Og hvor burde jeg kjøpe slikt? netonnet, elkjøp, hifiklubben? har ca. 10 000 til rådighet, noen gode forslag? :)

Kulumuli

Kulumuli
22.09.13 15:12

God stereo er etter min oppfatning alltid overlegen surround i samme prisklasse etter hva jeg har erfart, selv når det gjelder film.

Jeg ville nok kjøpt noe på finn.no, en da må man vite hva man skal ha.

Hva med en av disse?

Hulkibulk

Hulkibulk
22.09.13 15:38

Surround er jo klart best som du sier :) problemet er at jeg har ingen plass å plassere bakhøytalere i stuen :/ (Liten stue) Men ser bra ut de høytalerne! :) Noen erfaring med hifiklubben? de er rett i nærheten, så tenkte på mandag å gå innom. Eller er hifiklubben veldig overpriset?

Kulumuli

Kulumuli
22.09.13 16:32
Hulkibulk: Eller er hifiklubben veldig overpriset?

Nei, synes ikke det. Jeg bare synes at de nødvendigvis ikke har de beste produktene etter min hørsel.

Men for all del, de er som regel hjelpsomme der. Spør om å få høre på noen kombinasjoner i henhold til ditt budsjett, og forklar dem hvordan det er i stua di.

Kan også være greit å måle opp hva du trenger av kabler før du drar ned dit. Kjøp gjerne en meter eller to ekstra for sikkerhets skyld. Tenk også hva du trenger av blue-ray, streaming, docking osv.

Jeg ville ikke tenkt så mye på Elkjøp. Kanskje på blue-ray spiller er de greie, men jeg ville ikke handlet hifi der.

Kulumuli

Kulumuli
22.09.13 16:53

Hør på både gulvstående og kompakte høyttalere. Jeg foretrekker sistnevnte.

Midt på nittitallet kjøpte jeg mine kompakte Rega Kyte og brodern kjøpte gulvstående Dali 104 til omtrent samme pris. Han sine her mer bass, men i klarhet og perspektiv er mine høyttalere, som jeg fortsatt bruker, helt overlegne. Jeg kan utvide med en sub, men synes det er egentlig greit som det er.

Kan være greit å sjekke ut What Hifi også, men be warned: Det er ikke sikkert de har samme smak som deg. Lyd er mye en smakssans, og det spørs om vi to ville vært enige om de samme produktene. Så lytt deg fram til det DU vil ha.

Hulkibulk

Hulkibulk
22.09.13 17:13

takk for kjempegode innspill, kan altså koste på meg litt mer enn 10 000, men er det jeg har satt som et utgangspunkt :) tenkte jeg skulle gå ned på hifiklubben å høre litt imorgen :) jeg er veldig usikker på om jeg trenger bass eller ikke. Det spørs korr go bass jeg kan få uten å ha en egen subb. Jeg har egentlig bare tenkt på gulvstående høytalere, men skal be de gi meg et innblikk til kompakte høytalere også som du nevner! Du har vært til veldig god hjelp så gir deg tommel :) skal komme med resonemang etter jeg har vært hos hifiklubben i morgen :)  

hillebillys

hillebillys
22.09.13 20:59

Stikk og innom Soundgarden.

Men når du først er på Hifiklubben, syntes jeg du burde spørre om og få høre på C356BEE NAD Sammen med B&W DM685. Klart vi kan ha forskjellig smak, men syntes disse er verdt og høre på.

Hulkibulk

Hulkibulk
23.09.13 18:56

Da har jeg vært litt rundt og sett/hørt, blir nok litt dyrere enn budsjettert, men dette er jo en investering for kanskje 20år frem i tid, så hvorfor ikke..bedre å kjøpe noe som jeg syntes hørtes knallbra ut, enn å kjøpe noe jeg kanskje angrer på om 1år eller 2. Det er da snakk om 2 fronthøytalere og en reciever i starten, fronthøytalerne heter dali lektor 6, mens recieveren er jegg litt usikker på enda, men foreløpig ligger det ann til NAD c356 :) fikk desverre ikke hørt B&W sine, noen erfaring med de kontra lektor6? :)

Hulkibulk

Hulkibulk
24.09.13 14:45

Da ble det kjøpt splitter nytt anlegg! :) Falt på dette til å starte med:

http://www.hifiklubben.no/Products/dali-lektor-6-gulvstaende-hoyttaler-26791/

http://www.hifiklubben.no/Products/dali-sub-e-12-f-subwoofer-31813/

http://www.hifiklubben.no/Products/denon-avr-x2000-hjemmekinoreceiver-59177/

Nå er det bare å vente på at dette skal ankomme om en ukes tid, SPENT! :D

Kulumuli

Kulumuli
24.09.13 22:52

Håper du blir fornøyd! :)

Hulkibulk

Hulkibulk
25.09.13 13:13

Jo takk! :) veldig spent!

riksen77

riksen77
27.09.13 08:33
Hulkibulk: Eller er hifiklubben veldig overpriset?

jeg syntes ikke hifi klubben er overpriset, ta en tur å se om du finner noe. jeg er enig med en annen her om at et skikkelig stereo anlegg er bedre enn et middels surround. man får rimelig små bak høytalere som er gode, de koster litt men bedre å gi litt mer for skikkelig lyd. det finnes også trådløse aktive høytalere, de trenger kun strøm, hvordan disse er på kvalitet vet jeg dessverre lite om. en bekjent har de og han er en skikkelig fantast så jeg vil anta de er bra men som sagt jeg vet ikke noe om det. kanskje det er noen andre her inne som vet mer om de enn meg. lykke til. 

hillebillys

hillebillys
27.09.13 20:33

Trur ikke jeg hadde klart og vente en uke.  Hadde kribla i hele kroppen den uka trur jeg...

Hulkibulk

Hulkibulk
30.09.13 10:59

Nei, etter å ha lest litt på nett, og sett litt rundt omkring, har jeg nå fått med meg at kvalitet koster! Derfor blir det ikke 5.1 til å starte med. Starter med et 2.1 anlegg som jeg kan bygge ut til 5.1, men har ikke råd til å ta alt med en gang :) Ja, har gått 6 dager nå, så venter meget spent! De er vell rett rundt hjørnet nå!

Kulumuli

Kulumuli
30.09.13 16:26
Hulkibulk: Nei, etter å ha lest litt på nett, og sett litt rundt omkring, har jeg nå fått med meg at kvalitet koster! Derfor blir det ikke 5.1 til å starte med. Starter med et 2.1 anlegg som jeg kan bygge ut til 5.1, men har ikke råd til å ta alt med en gang :) Ja, har gått 6 dager nå, så venter meget spent! De er vell rett rundt hjørnet nå!

Det gjør det, definitivt. Vi har nok forskjellige synspunkt om hifi, men jeg håper at det var dine ører som avgjorde. :)

Hulkibulk

Hulkibulk
02.10.13 15:49

Enda ikke fått høyttalerne ennå...ringte hifi klubben idag, og de sa at de skulle komme inn iløpet av dagen idag, eller i morgen, så får satse på at det blir filmkveld til helga ;P LOTR maraton kanskje.. Ja, man oppfatter vell lyd litt forskjellig? Jeg er ikke veldig inn i lyd og slikt, så jeg har nok gått glipp av et eller flere sett der ute som både er billigere og som jeg hadde likt bedre, men av det jeg hørte på hifi klubben syntes jeg de jeg kjøpte hørtes best ut :)

fargerik

fargerik
02.10.13 19:38
Hulkibulk: Enda ikke fått høyttalerne ennå...ringte hifi klubben idag, og de sa at de skulle komme inn iløpet av dagen idag, eller i morgen, så får satse på at det blir filmkveld til helga ;P LOTR maraton kanskje.. Ja, man oppfatter vell lyd litt forskjellig? Jeg er ikke veldig inn i lyd og slikt, så jeg har nok gått glipp av et eller flere sett der ute som både er billigere og som jeg hadde likt bedre, men av det jeg hørte på hifi klubben syntes jeg de jeg kjøpte hørtes best ut :)

Gratulerer med anlegg!

Jeg har lest i disse magasinene som tester høyttalere at de alltid spiller dem inn på moderat volum en dag eller to (eller mer?) før de begynner å finlytte til lyden.

Er det fremdeles slik, eller er nye høyttalere ferdig til bruk rett fra fabrikken i disse moderne tider?

Hulkibulk

Hulkibulk
05.10.13 09:25

Takk for det! Er meget fornøyd til nå, fikk de igår ettermiddag, så har ikke fått satt meg så mye inn i recieveren ennå pga jobb tidlig. Vet ikle helt med høytalerne, men d står i bruksanvisningen til wooferen at den trenger ca. 100 timer før den yter max iaff, så er bare å snurre film :p

madigan

madigan
05.10.13 17:28

Velg og vrak,overkommlige  priser,bra produkter,jeg kjøpte en fet lydplanke/m basskasse der som jeg har under tv-bordet- basskassa står ved siden av,kjempe lyd az:)))

Jeg kjøpte denne: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/hjemmekino/TA2012/arvani-ergosound-2-1-lydplanke-ta2012

(Innlegget ble redigert 05.10.13 17:32)

Hulkibulk

Hulkibulk
06.10.13 14:35

Takk for tipset, men har allerede fått anlegget i hus :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg