Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forskjell på DAB-radio og internett-radio?

NYTT TEMA
deleted304166

deleted304166
01.10.13 17:07

Er det ulike typar radio eller ulike ord for det samme?

Eg trur ikkje det er DAB-signal her eg bur, kan eg likevel bruke internett-radio?

(Innlegget ble redigert 01.10.13 18:40)

Jalla2

Jalla2
01.10.13 17:17
deleted304166: Er det ulike typar radio eller ulike ord for det samme?
Eg trur ikkje det er DAB-signal her eg bur, kan eg likevel bruke internett-radio?

DAB sender på mye  høyere frekvenser enn f.eks. FM, men det er fremdeles en form for "kringkasting", dvs ved hjelp av sendere. Du vil derfor være "sårbar" for radioskygger o.l. hvis det er et stykke unna senderen

Hvis du har internet - så kan du bruke internet radio (du har da tilgang til et stort antall stasjoner verden rundt - men er selvsagt avhengig av kvaliteten på internetttilkoplingen din/datamengden).

(Innlegget ble redigert 01.10.13 17:19)

TrudeX

TrudeX
01.10.13 17:21

DAB-signaler finner du bare i luft - tror hele Norge skal være dekket nå. Du trenger en dedikert DAB-mottaker for å lytte til DAB-radio, på grunn av den veldig spesielle modulasjonsmetoden (COFDM).

Internettradio kan, men behøver ikke, ha den samme lydkodingen som DAB bruker, men har ikke COFDM-modulasjon "på toppen". Så en vanlig medieavspiller i PCen eller smarttelefonen kan omforme disse signalene til lyd.

TrudeX

TrudeX
01.10.13 17:43

dekningskartet kan du finne ut om du kan motta DAB-radio. Det er noen områder som fremdeles er hvite (altså uten dekning), ser jeg.

(Innlegget ble redigert 01.10.13 17:48)

deleted304166

deleted304166
01.10.13 17:50
TrudeX: På dekningskartet kan du finne ut om du kan motta DAB-radio.

Takk for hjelp begge. I følge kartet skal eg kunne lytte til *DAB-signal.

Eg får finne den bærbare DAB-radioen eg kjøpte for 5 år sidan og sjå om eg endelig får den til å virke. 

fargerik

fargerik
01.10.13 18:08
deleted304166: Er det ulike typar radio eller ulike ord for det samme? Eg trur ikkje det er DAB-signal her eg bur, kan eg likevel bruke internett-radio?

Ja. Internett er ikke det samme som DAB. Internettradio får du inn via det internett du har hjemme i huset for eksempel.

Jeg har WIFI hjemme, og kan bruke internettradioen innenfor det området som husets WIFI dekker, men ikke dersom jeg fjerner meg vekk fra det trådløse WIFI som internettradioen kobler seg på.

Det vil selvfølgelig være mulig å koble seg på andre folks WIFI, men de er som regel kryptert, slik at det ikke er mulig å koble seg på uten å få passord fra den som eier det WIFI som er tilgjengelig..

Derfor er en internettradio slik jeg ser det mest en hjemmeradio. Men det er jo titusener av kanaler der, da, så det er jo noe for alle der ute.

DAB skal jo etterhvert være dagligradio over alt, i hvertfall innen 2017, og da vil du enkelt sagt få inn DAB dersom du idag får inn NRK P1 på FM- radio.

Du kan sjekke om du har dekning for DAB HER.

Uansett skal det være en tommelfingerregel at du skal få DAB etterhvert dersom du idag kan ta inn NRK P1. Det er det de lover. FM- senderne skal erstattes med digitale sendere.

Jeg mener at det er ca. 27 kanaler på DAB her i Østfold nå.

Du skal også kunne få tilgang til alle DAB- kanalene via både internett og via mobiltelefon. Altså vil du også kunne få alle DAB- kanalene dersom du har dekning på mobilen.

(Innlegget ble redigert 01.10.13 18:19)

fargerik

fargerik
01.10.13 18:22

Jeg rakk ikke å redigere.

Du kan jo kjøpe deg en liten lommeradio til en billig penge og teste selv om det funker.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg