Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Subwoofer popping

NYTT TEMA
wile_e
wile_eInnlegg: 1041
12.07.16 22:02

Et skudd i blinde her, men alle forsøk på hjelp blir verdsatt! 

Har kjøpt en JBL SB350 lydplanke+sub, og får noe rar "popping" i subben når man spiller på lavt volum, spesielt om det er tv-programmer, intervjuer osv, og ikke musikk og film. 

Henvendte meg til JBL support, som sa jeg måtte levere den tilbake. Så gjort, og fikk en ny med nøyaktig samme oppførsel. Den vil imidlertid ikke Siba ta tilbake, da de rett og slett ikke trodde på at jeg hadde denne lyden, og at jeg ikke klarte å høre den da vi prøvde i butikken (den er ganske lav og høres ikke om det er bakgrunnsstøy, slik det er på kjøpsenter). Altså ikke stort problem med høy musikk, men veldig irriterende på normalt borettslagsvolum...

Høres ut som om det er noen som sparker fotball et stykke unna, disse poppene. Har prøvd litt forskjellige stikkontakter, skiftet frekvenser og skrudd av wifi, prøvd hdmi og optisk kabel fra tv (alle signal kommer via tv) og prøvd å skifte til PCM-lyd uten hell... 

Hjeelp...

pusur44017
pusur44017Innlegg: 571
13.07.16 13:15
wile_e: Den vil imidlertid ikke Siba ta tilbake, da de rett og slett ikke trodde på at jeg hadde denne lyden, og at jeg ikke klarte å høre den da vi prøvde i butikken (den er ganske lav og høres ikke om det er bakgrunnsstøy, slik det er på kjøpsenter). Altså ikke stort problem med høy musikk, men veldig irriterende på normalt borettslagsvolum..

De må teste dette i det samme miljøet du er vant med det for å kunne konkludere A eller B. De må også bevise at denne feilen ikke finnes. Jeg ville bare presset på, evt. ring forbrukerrådet for å få tips til noen lover du kan nevne. (Om ikke du får bra svar første gang du ringer, prøv igjen og håp du treffer en annen person) Om ikke de kan fikse feilen den 3. gangen, har du krav på ny. Skal nevne at jeg ikke har peiling på hvordan en slik virker og derfor ikke kan svare relatert til det, men når JVC mener det er en feil så...

-pusur

fargerik
fargerikInnlegg: 53945
13.07.16 13:18
wile_e: Hjeelp...

Kanskje det er en feil med noe av det andre utstyret ditt?

Ta med herligheta til en venn og koble den til et annet TV eller anlegg og test?

Ultima
UltimaInnlegg: 17939
13.07.16 16:56
wile_e: Har kjøpt en JBL SB350 lydplanke+sub, og får noe rar "popping" i subben når man spiller på lavt volum, spesielt om det er tv-programmer, intervjuer osv, og ikke musikk og film.  Henvendte meg til JBL support, som sa jeg måtte levere den tilbake. Så gjort, og fikk en ny med nøyaktig samme oppførsel. Den vil imidlertid ikke Siba ta tilbake, da de rett og slett ikke trodde på at jeg hadde denne lyden, og at jeg ikke klarte å høre den da vi prøvde i butikken (den er ganske lav og høres ikke om det er bakgrunnsstøy, slik det er på kjøpsenter). Altså ikke stort problem med høy musikk, men veldig irriterende på normalt borettslagsvolum... Høres ut som om det er noen som sparker fotball et stykke unna, disse poppene. Har prøvd litt forskjellige stikkontakter, skiftet frekvenser og skrudd av wifi, prøvd hdmi og optisk kabel fra tv (alle signal kommer via tv) og prøvd å skifte til PCM-lyd uten hell...

Jeg har en liten subwoofer til PC som "popper" i blant.
Det gjør den fordi noen lyder....typisk stemmer ligger i området rundt frekvensen den klarer å gjengi. Poppingen betyr at den slår inn på en uheldig måte.

Da min ikke er en spesielt kostbar sub, så er det ingen justeringsmuligheter av delefrekvens. Popping skal ikke skje, men det skyldes nok i mitt (og ditt?) tilfelle at det ikke er en veldig forseggjort konstruksjon. Ingen større trøst, men det er en  mulig forklaring. Har du forsøkt å google den aktuelle S-W'eren for problemer og sett etter i mulige feilårsaker i manualen.?

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9616
13.07.16 21:31

Er det auto on/off på dette?

Har merket att noen aktive høyttalere og subber med auto on/off på veldig lav lyd, kan finne på og slå seg av og på. Med popping som resultat.

Torotto
TorottoInnlegg: 14534
13.07.16 23:12
wile_e: Høres ut som om det er noen som sparker fotball et stykke unna, disse poppene. Har prøvd litt forskjellige stikkontakter, skiftet frekvenser og skrudd av wifi, prøvd hdmi og optisk kabel fra tv (alle signal kommer via tv) og prøvd å skifte til PCM-lyd uten hell...

Du ser ut til og ikke være alene! Her

wile_e
14.07.16 23:41

Takk for innspill folkens. Jeg tror ikke det er noe annet utstyr som er feilen. Har også sett den svenske sida der dette tydeligvis er et kjent problem. Jeg er ikke noen hi-fi-entusiast akkurat, men synes en lydplanke til fire lapper er kostbar nok til at dette burde vært unngått.

JBL har tydeligvis anerkjent feilen på den svenske sida som er nevnt her. Siden Siba ikke trodde på denne historien (og lydnivået i butikken var for høyt til at man kunne høre poppelyden), ble enden på visa enn så lenge at JBL support tar seg av det... De var ikke helt imponert over siba for å si det sånn.

wile_e
14.07.16 23:42
hillebillys: Er det auto on/off på dette?

Ja, man kan ikke stille inn en dritt på subben. :)

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9616
15.07.16 20:48
wile_e: Ja, man kan ikke stille inn en dritt på subben. :)

oh ingen innstillingsmuligheter :O

Noe underlig, har selv billig subb og den kan on/of funksjonen settes til manuelt eller auto...

Trodde faktisk alle aktive subber hadde muligheten til og velge slikt...

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8338
20.07.16 00:35
hillebillys: Har merket att noen aktive høyttalere og subber med auto on/off på veldig lav lyd, kan finne på og slå seg av og på. Med popping som resultat.

Eg har ein System Audio SA10 subb, og på den er auto ubrukelig. På vanlig lyttevolum går den av og på i hytt og pine. Ein annan sak er at den durar som eit lite helvete, men det blir ein sak for reparatøren.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester