Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NRK Lisens

NYTT TEMA
KalleKall
KalleKallInnlegg: 25
29.10.17 12:57

Jeg har mottatt krav om NRK lisens, fordi "NRK har fra fjernsynsdistributør fått opplyst at du er registrert med abonnement".  NRK "antar derfor at du har mottakerutstyr"...   Jeg har ikke TV i huset, men har abonnement hos Canal Digital og bruker pc til å se det jeg vil se.  Hvordan forklare dette til de grådige folkene hos NRK ?  

fargerik
fargerikInnlegg: 50978
29.10.17 13:06
KalleKall: Jeg har mottatt krav om NRK lisens, fordi "NRK har fra fjernsynsdistributør fått opplyst at du er registrert med abonnement". NRK "antar derfor at du har mottakerutstyr"... Jeg har ikke TV i huset, men har abonnement hos Canal Digital og bruker pc til å se det jeg vil se. Hvordan forklare dette til de grådige folkene hos NRK ?

Jeg ville ringt til NRK og forklart det samme som du forklarer i innlegget ditt.

Kanskje de regner med at du har en dekoder med mottaker?

(Innlegget ble redigert 29.10.17 13:07)

Torotto
TorottoInnlegg: 13741
29.10.17 21:34

For å få Canal Digital på PC, må du ha en tilknytting for TV program som sendes.

Det vil si at du via T-We boks eller Satellitt. Så det du bruker er en strømningstjeneste, som er et tillegg.

Sannsynligvis er det denne boksen eller utstyret som du er registrert med. 

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7963
29.10.17 23:53
KalleKall: Hvordan forklare dette til de grådige folkene hos NRK ?

For det første så er det liten nytte i å kontakta eventuelt grådige folk hos NRK.

Det som derimot kan nytta er å kontakta dei greie folkene på lisenskontoret.

Dersom du skriv inn "lisenskontoret" i din favoritt søkemotor på internett, så finn du all informasjonen du treng for å kontakta lisenskontoret.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9448
02.11.17 12:53

Slapp av, om ikke lenge gjøres det endringer på lisensen.
Og da må alle som jobber betale lisens, selv om dem kanskje bor sammen med flere som deler en eller to tv'r.

Eller kanskje ikke har tv i det hele tatt.

Lisensen er en avgift som skal pålegges alle. 
Og kalles avgift rett og slett for da kan den værra lik til alle, uansett inntekt.

Og selvsagt, har du ett tv abonnement sier det seg selv att du "skal" betale.
For du har da betaler du for tjeneste som du kan se tv med.

Ufattelig dårlig løsning fra din side. 
Hadde du driti i abonnement fra CD, men heller gått direkte på tv kanalenes nettsider så hadde du frem til endringene på lisens skjer. Sluppet dette.

Men nå abonnerer du for en tv tjeneste, og sier seg selv da att du ender opp med og måtte betale for lisensen.

fargerik
04.11.17 09:41
hillebillys: Slapp av, om ikke lenge gjøres det endringer på lisensen.
Og da må alle som jobber betale lisens, selv om dem kanskje bor sammen med flere som deler en eller to tv'r. Eller kanskje ikke har tv i det hele tatt.

Jeg tror det vil bli en husstandslisens.

Altså èn lisens, uansett hvor mange som bor i huset/leiligheten.

Det blir nok lettest å administrere. Og da vil selvfølgelig de enslige gå i fistel igjen ;-)

(Innlegget ble redigert 04.11.17 09:42)

petterG
petterGInnlegg: 9481
04.11.17 12:48
fargerik: Det blir nok lettest å administrere. Og da vil selvfølgelig de enslige gå i fistel igjen ;-)

Ikke jeg. Jeg er så glad i "vanlig" TV og særlig NRK at jeg betaler lisensen med glede!!

fargerik
04.11.17 18:47
petterG: Ikke jeg. Jeg er så glad i "vanlig" TV og særlig NRK at jeg betaler lisensen med glede!!

Lisensen er et ikke-problem.

Folk har for lite å syte over når dette er tema hvert jævla år.

Hele året sitter de og ser på NRK, men når lisensen skal betales, er det plutselig ingen som ser på NRK.

Da ser villbassene faktisk på ALLE ANDRE KANALER men aldri på NRK.

De mest hjernedøde har faktisk som "jeg ser aldri på NRK"-prinsippielle NRK- hatere prestert å hate NRK og "aldri" se på NRK, for så å linke til et program i NRK i en annen tråd i VGD.

Hallo?

(Innlegget ble redigert 04.11.17 18:50)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 67311
04.11.17 18:49
fargerik: Lisensen er et ikke-problem. Folk har for lite å syte over når dette er tema hvert jævla år. Hele året sitter de og ser på NRK, men når lisensen skal betales, er det plutselig ingen som ser på NRK. Da ser villbassene faktisk på ALLE ANDRE KANALER men aldri på NRK.

Du har så rett. 

Men la oss nå få bakt inn den lisensen i skatteseddelen, så blir det stille på de aller fleste som har så mye å si om den kostnaden. 

hillebillys
08.11.17 00:30

Jeg kan faktisk forstå tankegangen :  Av kanaler vil jeg betale for det jeg vil se, å slippe og betale de jeg ikke vil se.

Om andre feks TV3 skulle forsøkt seg med att alle som eier tv skal betale TV3 så hadde dem jo blitt bura inn. (Selv om dem hadde droppa reklame)

Samtidig er jo NRK litt mer en én kanal. 

For meg er ikke lisensen noe problem..

Men:

Hadde ikke gjort noe om en kunne velge oppdeling.

Eller tatt over skatten. Over skatten kan den jo gå på skatteevne. Det er litt bedre for dem som har det trangt, dem betaler jo da litt mindre en vi som har det romsligere.

Torotto
08.11.17 14:06
hillebillys: Jeg kan faktisk forstå tankegangen :  Av kanaler vil jeg betale for det jeg vil se, å slippe og betale de jeg ikke vil se.

NRK har ett formal å ivareta det norske og sørge for at vi i Norge opprettholder kunnskap, om ulike deler av mediaproduksjon.  

I tillegg har NRK andre oppgaver med å skape og ta vare på programmer.

Men personlig mener jeg dette bør dekkes over skatteseddel, hvor de med god inntekt betaler mer. 

Da er egentlig myndigheters holdning overfor TV2, faktisk verre for oss forbrukere. Ettersom denne kanalen har presset frem ett lisenssystem, hvor alle må betale selv om du aldri ser på kanalen. 

Her gikk AP kulturminister i sin tid å instruerte Kabeltvistnemda, til å ta parti, med TV2 og pålegge en avgift på kabelTV abonnement.  

petterG
petterGInnlegg: 9481
08.11.17 14:15
Torotto: Her gikk AP kulturminister i sin tid å instruerte Kabeltvistnemda, til å ta parti, med TV2 og pålegge en avgift på kabelTV abonnement.

Tror du bomma litt med innholdet i linken...

Torotto
08.11.17 15:39
petterG: Tror du bomma litt med innholdet i linken...

Det kan man trygt si. ;-)  Takk for hjelpen.

Her

hillebillys
10.11.17 11:34

Det er fortsatt fult forståelig att enkelte mener dem kun skal betale for ting dem handler.

Men det betyr ikke att jeg er enig.

For om en ønsker det slik (tilnærmet USA og andre land)
Så vil jo det bli dyrere for de tingene en vil ha.

Ett slikt system begrenser seg jo ikke til kanaler.

Men om det skulle begrense seg kun til kanaler,
Så må en jo enten ha mye mer reklame på radiokanaler, siden dem må betale mer for å sende.
Eller hver enkelt abonnere på de radio kanalene en ønsker.

Om jeg ikke tar feil gjelder dette også disse trafikk greiene til gps kart i biler...

System med kun betale for det en vil ha, å ikke dele. Vil for fleste bli dyrere en dele samfunnet vi har.

Men kan fortsatt forstå tanken bak det.

hillebillys
10.11.17 11:34
Torotto: Det kan man trygt si. ;-)  Takk for hjelpen. Her

Haha, vet hvilket innlegg den andre linken tilhørte ;)
Jeg tenkte kun overføring til pc der  :P

Torotto
10.11.17 11:55

Ja. Den gamle linken nektet å slippe taket.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg