Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Impedanse høyttalere?

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 50978
11.11.17 11:43

De høyttalerne jeg har nå er gode, de, men litt store. Jeg snakker ikke om HI-END anlegg, men til husbruk.

Stereoanlegg i stua, altså.

Forsterkeren, en reciever fra Kenwood funker også bra, så den beholder jeg.

Men så...de høyttalerne jeg har er 8 ohm.

Forsterkeren kan spille fra 6 til 16 ohm.

Tema er å se etter diskrete høyttalere med lyd som store høyttalere, som spiller like bra på lavt og høyt volum. Ikke surroundanlegg eller basskommode.

Hva bør jeg se etter? Må jeg se på dyre ting fullpakka med elektronikk?

(Innlegget ble redigert 11.11.17 11:44)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7963
11.11.17 12:55
fargerik: Hva bør jeg se etter?

Eg har System Audio Saxo 8 i surroundanlegget mitt, og er veldig fornøyd, sjølv om modellen eg har ikkje gir all verdens bass. Om du vil spandera litt pengar, så kan kanskje desse vera eit alternativ. 

Alternativer ser jo også i disse tider å kasta ut receiveren og gå for aktive høgtalarar. 

RickiBK
RickiBKInnlegg: 67311
11.11.17 13:03
fargerik: Forsterkeren, en reciever fra Kenwood funker også bra, så den beholder jeg. Men så...de høyttalerne jeg har er 8 ohm. Forsterkeren kan spille fra 6 til 16 ohm. Tema er å se etter diskrete høyttalere med lyd som store høyttalere, som spiller like bra på lavt og høyt volum. Ikke surroundanlegg eller basskommode.

Impedansen er av nær akademisk interesse, men tommelfingerregelen er at høyttalerne ikke bør ha lavere impedanse enn hva forsterkeren er bygget for. 

I ditt tilfelle: 6 Ohm. 

8 Ohms høyttalere er helt innenfor. 

MEN: Små diskrete høyttalere som spiller over hele registeret er nok noe du i grunnen egentlig bare kan drømme om. Særlig når du legger til at du skal ha med både dynamikk og frekvensområde hvor høyttalerne skal henge med. 

Når dette er sagt, så har fortsatt enkelte butikker dette tilbudet å kunne få lytte på sakene der i butikken. 
Sørg bare for å jage bort han der pusheren som henger over skuldrene dine og vrenger lyden på maks hele tiden for å få deg til å riste der du sitter og skal forsøke å finne disse høyttalerne som passer dine ører og lommebok. 

Om du så finner et par som du liker, be om å få lov til å prøve de hjemme i din egen stue. 

Det er ofte merkelig hvor stor forskjell det er i lytterommet i "hifiasylet" kontra hva du vil kunne oppleve der hjemme. 

Som du sikkert alt har forstått, så kommer ingen konkrete forslag på høyttalere fra meg nå, da jeg er av den mening at det er dine ører som skal få bestemme. 

Hva er budsjettet forøvrig? 

(Innlegget ble redigert 11.11.17 13:03)

fargerik
11.11.17 16:17
RickiBK: Hva er budsjettet forøvrig?

Budsjettet er innafor det som er under Ståle Krapyl.

Det kjekke er at dette ikke er spesielt urgent, da, det ikke er sånn at jeg skal handle neste uke, for å si det sånn. Jeg spør for å lære.

Har igrunnen ikke tenkt på budsjett, men innbiller meg at det finnes noe som kan passe som ligger under eller rundt tyve lapper?

Har ærlig talt ikke fnugg av peiling, så jeg vil bare ha noen tips som jeg kan tygge på.

Faren er dog at jeg blir nødt til å bytte ut forsterkeren dersom jeg kjøper for bra greier, den fella, tofotssyken, skal eg ikke inn i.

(Innlegget ble redigert 11.11.17 16:20)

RickiBK
11.11.17 16:27

Snus litt på disse da vel. 

fargerik
11.11.17 16:37
RickiBK: Snus litt på disse da vel.

Jeg liker ikke designet, syns de er klumpete.

Design er tema her også, sorry for at jeg glemte det.

Jeg har sans for lange, høye tynne søyler. Og tenker meg at de skal stå frittstående.

(Innlegget ble redigert 11.11.17 16:40)

RickiBK
11.11.17 16:48
fargerik: Jeg har sans for lange, høye tynne søyler.

Hva da med et par meter av disse i 21 Cm bredde? 

Det sitter ellers en trivelig kar på Inderøy og snekrer slanke herlige høyttalere. Men muligens i en litt annen prisklasse enn hva du ønsker. 

Men Geir er en kar som KAN lyd. 

(Innlegget ble redigert 11.11.17 16:48)

fargerik
11.11.17 16:54
RickiBK: Hva da med et par meter av disse i 21 Cm bredde?

De er innafor i design. Og så er vi tilbake til impedanse, da Disse er 6 ohm. Kan det være skadelig for forsterkeren dersom vi reiser på ferie og de som passer huset tar en fest, drar opp til full guffe og drikker seg dritings?

Husker ikke akkurat nå utgangseffekten på denne forsterkeren, men tror å huske at det er pluss minus hundre watt. ish eller litt over.

Det vil vel plustelig bli mye høyere dersom man skifter fra 8 til 6 ohm???

(Innlegget ble redigert 11.11.17 17:00)

RickiBK
11.11.17 16:55
fargerik: De er innafor i design. Og så er vi tilbake til impedanse, da Disse er 6 ohm. Kan det være skadelig for forsterkeren dersom vi reiser på ferie og de som passer huset drar opp til full guffe og drikker seg dritings?

NULL fare. 

fargerik
11.11.17 17:01
RickiBK: NULL fare.

Det er bokført i første leksjon.

Takk!

(jeg er ikke i målgruppa til Geir )

Men du har også dratt et annet poeng, da. Skal det brukes tyve lapper-ish eller mer på et par høyttalere, bør man selvfølgelig få ta dem med hjem og spille dem inn og teste dem.

(Innlegget ble redigert 11.11.17 17:05)

RickiBK
11.11.17 17:43
fargerik: (jeg er ikke i målgruppa til Geir )

Kan love deg det er godt å være der. 

Helt utrolige konstruksjoner. 

Hjemmetesten er så til de grader undervurdert rundt om. 
Og alt for få steder tillater den i dag. 

Må forresten berømme Elkjøps 30-dagersreturrett. 

Ikke at jeg kjøper mine greier der......Men du kjenner jo min omtanke for mine medmennesker. 

fargerik
11.11.17 19:10
RickiBK: Kan love deg det er godt å være der. Helt utrolige konstruksjoner. Hjemmetesten er så til de grader undervurdert rundt om.
Og alt for få steder tillater den i dag. Må forresten berømme Elkjøps 30-dagersreturrett. Ikke at jeg kjøper mine greier der......Men du kjenner jo min omtanke for mine medmennesker.

Joda, god lyd er god lyd. Men som du vet lytter jeg også til DAB på anlegget ;-) Der har du meg.

Uansett...jeg skiftet elementer i disse kassene for ti-ish år siden, og de elementene kjøpte jeg fra Eltek.

Ikke de dyre, ikke de billige, men de mellom der.

Kan kanskje passe på å nevne denne sjappa, god service og jeg syns han fyren jeg snakka med hadde grisepeiling.

Høye, slanke, konevennlige søyler med bånndrag og finesse...det er vel noe sånt jeg forestiller meg.

Nå skal jeg ta meg et lite glass whisky og sette på ONE SIZE FITS ALL, kona dro nemlig på kaffelabberas med et par venninder.

(Innlegget ble redigert 11.11.17 19:11)

Lyngen
LyngenInnlegg: 1459
11.11.17 21:33

Det er lite poeng å lese watt tall og impedanse da det er mer teknisk som strømkapasitet og impedanse varierer kraftig etter frekvenser.  En 30 w forsterker holdet for de fleste høyttalere så lenge den er strømsterk, men recivere har mindre å gå på siden det er mange kanaler. Jeg anbefaler heller en god stereoforsterker. Det er det de som er opptatt av lydkvalitet har. 

De kravene dine kan du bare glemme. 

Du får 2-3 ganger bedre høyttalere brukt som er like gode som nye. Bla.a er det er psb image på finn til 5000,-. System audio har også ok høyttalere som er slanke. 

Torotto
TorottoInnlegg: 13741
11.11.17 22:15
fargerik: Forsterkeren, en reciever fra Kenwood funker også bra, så den beholder jeg.

Men da bør du opplyse om hvilken modell du har. 

Ulike type høyttalere har ulike egenskaper og trenger ulikt med kraft.

En forsterker som ikke er kraftig nok til å drive høyttalere, kan i værste fall ødelegge diskant element, grunnet klipping. 

Vanlig pekepinn på høyttalere er hvor lettdrevne de er. 

Det vil si hvor mange desibel de kan yte, ved 1 watt på 1 meters avstand.

Her ett forslag. Bredde på høyttaler er jo egentlig hvor stor bass du skal ha.  ( 20cm brede)

(Innlegget ble redigert 11.11.17 22:16)

fargerik
11.11.17 22:18
Lyngen: Jeg anbefaler heller en god stereoforsterker. Det er det de som er opptatt av lydkvalitet har.

Men det er jo det jeg har, egentlig. Det er faktisk mulig å slå av surroundfunksjonen, og da er dingsen en stereoforsterker.

fargerik
11.11.17 22:20
Torotto: Men da bør du opplyse om hvilken modell du har.

KRF-V6100D

fargerik
11.11.17 22:23
Torotto: Her ett forslag. Bredde på høyttaler er jo egentlig hvor stor bass du skal ha. ( 20cm brede)

Der er du inne på et design som jeg er ute etter. Kanskje i hvit farge :-)

Slike ting er innafor. Kjent navn, men mer pippling enn det har jeg ikke...for å være dønn grise-ærlig.

Men prisen er jo ikke avskrekkende?

Husk nå da, at jeg ikke, IKKE har til hensikt å bygge meg opp. Det er ikke noe tofotssyke, det er ikke tema å kjøpe så heftige høyttalere at jeg blir nødt til å kjøpe ny fortserker i neste omgang. Jeg er en gammel mann.

Og kona er gammel, og det skal se pent og konevennlig ut og samtidig være litt galskap på lur der.

Og de høyttalerne der er jo ikke akkurat så små, heller.

(Innlegget ble redigert 11.11.17 22:43)

Torotto
13.11.17 10:25

Stikk innom HiFi klubben å lytt til disse. 

fås i hvit. 16cm bredde. 

https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/gulvstaende-hoyttaler/dali-zensor-5-gulvstaende-hoyttaler/

Er litt mer tungdrevne enn den andre jeg linket til.  106db.  

(Innlegget ble redigert 13.11.17 10:27)

fargerik
13.11.17 11:46
Torotto: Stikk innom HiFi klubben å lytt til disse. fås i hvit. 16cm bredde. https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/gulvstaende-hoyttaler/dali-zensor-5-gulvstaende-hoyttaler/ Er litt mer tungdrevne enn den andre jeg linket til. 106db.

De var jo stilige, syns faktisk valnøtt ser bedre ut enn hvit.

Kanskje jeg stikker innom og sjekker en dag.

Men du sier tungdrevne. Disse er 6 ohm, og de jeg har er altså 8.

Er de ikke da mer lettdrevne enn de jeg har?

)håper jeg ikke spør for dumt ;-=

edit...det er flere år siden jeg kjøpte nye elementer fra Eltek, så jeg husker ikke hva de heter. Må vel skru dem ut og se hva som er stemplet på dem for å finne ut hva det er.

(Innlegget ble redigert 13.11.17 11:50)

InnocentBystander
13.11.17 12:40
fargerik: Men du sier tungdrevne. Disse er 6 ohm, og de jeg har er altså 8. Er de ikke da mer lettdrevne enn de jeg har? )håper jeg ikke spør for dumt ;-=

Ikkje nødvendigvis.

Det er stor forskjell på følsomhet uansett impedans. Følsomheten er avhengig av kor god høgtalaren er til å omsetta elektrisiteten til bevegelse i lufta. 

Høgtalarar til heimebruk vil typisk ligga i området 88-90 dB/W. Store systemer som for eksempel kinohøgtalatar og PA systemer kan komma over 100 dB/W. En enkel regel er at små høgtalarar vil ha lavare følsomhet (mindre lyd) per Watt enn store høgtalarar.

Ta også med at oppgitt impedans er ein gjennomsnittsimpedans. Impedansen kan variera over frekvensområdet, så for heimestereo kan ein stort sett ignorera impendansen (for oss dødelige, altså. For Hifi asylantane, så vil alle parameter vera veldig viktige).

InnocentBystander
13.11.17 12:51
fargerik: Jeg har sans for lange, høye tynne søyler.

Sjekk ut System Audio sine svært slanke. For min del likar eg best kvite høgtalalar, fordi det i dei fleste interiører vil vera mest diskret.

Dersom du likar litt brunstig lyd, så bør du kanskje stikka innom den lokale Elkjøp og sjekka Klipsch.

Torotto
13.11.17 14:25
fargerik: Er de ikke da mer lettdrevne enn de jeg har?

Det ble feil i skrivingen beklager . Dali er mer lettdrevne enn de andre jeg linket til . Dali 106db  mot Klipsch 97db. ved 1 watt. 

Men gå ned å lytt til de. Forsterkeren din er på 2x100Watt i stereo. 

Lettdreven / tung her

(Innlegget ble redigert 13.11.17 14:32)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg