Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Investere i nytt kamera

NYTT TEMA
hanssolo
hanssoloInnlegg: 16
18.12.17 21:50

Hei,

Tenkte å investere i nytt kamera, men usikker hva jeg skal velge.

Har iphone 7 pluss og gopro5 fra før og er fornøyd med de, men tenkte det var på tide å oppgradere.

Det står foreløpig mellom Canon 750D, 800D eller Nikon D5300, da disse er rimelige i pris. Canon 80D virket også veldig bra, men stiv pris.

Har noen erfaring med disse??

Har ikke så mye peiling, men har nylig blitt hekta på å ta bilder og leke med Lightroom og PS.

Jeg ønsker å kunne ta bra portrett og naturbilder. Ta bra bilder om kvelden feks.

Må også kunne ta bra bilder av ting i bevegelse, da jeg planelegger å ta bilder/video fra sportsaktiviter etc.  Mulighet til å kunne filme bra i slowmotion er ett pluss.

Jeg reiser en del og ønsker å ta bilder som skal brukes til både privat bruk og til instagram.

Takker for svar på forhånd!

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 41884
22.12.17 01:54
hanssolo: Hei, Tenkte å investere i nytt kamera, men usikker hva jeg skal velge. Har iphone 7 pluss og gopro5 fra før og er fornøyd med de, men tenkte det var på tide å oppgradere. Det står foreløpig mellom Canon 750D, 800D eller Nikon D5300, da disse er rimelige i pris. Canon 80D virket også veldig bra, men stiv pris. Har noen erfaring med disse?? Har ikke så mye peiling, men har nylig blitt hekta på å ta bilder og leke med Lightroom og PS. Jeg ønsker å kunne ta bra portrett og naturbilder. Ta bra bilder om kvelden feks. Må også kunne ta bra bilder av ting i bevegelse, da jeg planelegger å ta bilder/video fra sportsaktiviter etc.  Mulighet til å kunne filme bra i slowmotion er ett pluss. Jeg reiser en del og ønsker å ta bilder som skal brukes til både privat bruk og til instagram.   Takker for svar på forhånd!

Er mest tilbøyelig til å si at du neppe kan gjøre mye feil uansett hvilket kamera du velger.

Kameraene (speilrefleks og speilløse) fra de siste årene er generelt gode alle sammen.

Går du for Canon, Nikon, Sony, Pentax, Fuji eller Olympus og kun kitobjektivet så får du helt greie bilder med alle.

De dyrere modellene gir først og fremst litt raskere skuddtakt og litt flere muligheter til å styre oppsettet til kameraene.

Skal du leke deg i PS og LR så bør du være sikker på at du får ut bilder i RAW-format.

Når det gjelder det å få bra bilder er det minst like mye, eller egentlig mye mer, objektivet du benytter som er avgjørende. For bra portretter så er det nødvendig med et lyssterkt objektiv (lavt f-tall) for å kunne får "blurret" vekk bakgrunnen og dermed framheve personen. Naturbilder kan tas med ulik brennvidde men ofte tenker man på vidvinkel. Da blir ofte kitobjektivet litt for smalt for enkelte.

Virkelig gode gode objektiver er dyre og ofte langt dyrere enn kameraene. Før du bruker opp alle pengene dine så bør du antageligvis starte med et kamera med kitobjektivet og kanskje kjøpe et billig 50 mm-objektiv med f 1,8. Da får du prøvd ut en del av mulighetene som ligger i ulike objektiver.

Så får du etter det avgjøre om du vil bruke mer penger.

Alle de kameraene du nevner er mer enn bra nok til å kunne produsere svært gode bilder. Det er fotografen som er begrensningen for de fleste av oss. Ikke kamera.

Ta en tur til en fotoforretning å sjekk ut hvordan de ulike kameraene passer deg. Husk også at du skal orke å bære det rundt også. Det beste kameraet er det du har med deg og blir det nye kamera for tungt til å ta med seg så er det egentlig et bomkjøp.

Jeg kan ellers anbefale å kjøpe både kamera og objektiver brukt (finn.no eller foto.no) da du vil kunne spare mye penger på dette og utstyret holder seg bra.

Har selv Canon-kameraer men som sagt vil alle de merkene jeg nevnte fungere bra som en startpakke. Merkevalg har imidlertid mer å si dersom du skal ta skrittet videre (skrittet videre blir dessverre ofte dyrt). Da har Canon, Nikon og til dels Sony et større antall objektiver å velge mellom da det først og fremst er til disse 3 merkene tredjepartsprodusenter lager sine objektiver.

TrondVaatsveen
TrondVaatsveenInnlegg: 847
29.12.17 17:42
hanssolo: Jeg reiser en del og ønsker å ta bilder som skal brukes til både privat bruk og til instagram.

Velkommen til VGD.

Kan anbefale deg Canon EOS 800D, eller Canon EOS 77D.

Med et av disse kamera-ene vil du få dekket dine fotografiske behov til en fornuftig pris.

Med det gode utvalget av Canon linser, så har du et hav av muligheter for å kunne fotografere og filme, også i ekte HD kvalitet.

Selv har jeg brukt Canon siden 1977, og er fornøyd med både de nye kameraene og de eldre analoge, som gode gamle Canon AE-1.

Lykke til med valget av kamera og fotograferingen.

Mvh. Trond Vaatsveen

Torotto
TorottoInnlegg: 14927
31.12.17 21:22
hanssolo: Har ikke så mye peiling, men har nylig blitt hekta på å ta bilder og leke med Lightroom og PS. Jeg ønsker å kunne ta bra portrett og naturbilder. Ta bra bilder om kvelden feks. Må også kunne ta bra bilder av ting i bevegelse, da jeg planelegger å ta bilder/video fra sportsaktiviter etc.  Mulighet til å kunne filme bra i slowmotion er ett pluss. Jeg reiser en del og ønsker å ta bilder som skal brukes til både privat bruk og til instagram.

Utifra det du skriver, så virker det som om du ikke har noe felt som er utgangspunktet.

Speilrefleks er i utgangspunktet basert på legio i forhold til ulike linsevalg.

Bilder som primært skal vises i datamedia så er det snakk om lav grad av forstørrelse. 

Reiser du en del, så vil du fort merke at systemkamera med mange linser, blir liggende på hotell eller aller helst hjemme.

Så inntil du har vurdert hvilket fagområde innenfor foto du vil satse på, så anbefaler jeg deg å kjøpe en lite kamera av god kvalitet, som du kan ta med over alt og i tillegg har muligheter for High speed video.

Har selv en Nikon med en rekke dyre linser, men vil idag faktisk skaffe meg ett slikt som kreativt verktøy, som du kan ta med deg overalt. 

gjespe
gjespeInnlegg: 24493
01.01.18 21:08
hanssolo: Det står foreløpig mellom Canon 750D, 800D eller Nikon D5300, da disse er rimelige i pris.

Det er et omfattende spørsmål du stiller men vil fatte meg i korthet for uansett hva du får av råd her er dette ditt løp.

Er mye enig men Torotto sin kommentar over her og når det gjelder kameraene du nevner vil du ikke klare å se forskjell på hvilke bilder er tatt med hvem uansett så det er andre premisser du må legge til grunn. Det er lett å begynne i feil ende - i stedet for fokus på selve bildet og uttrykket. 

Nikon D5300 som du nevner har jeg tidligere god erfaring med men utstyret bestemmes mye ut fra hva du vil fotografere.

De kameraene du nevner er alle speilreflekser med utskiftbar optikk og som Torotto også nevner blir de ofte tunge å dra med seg rundt når du reiser. Har selv reist Asia rundt med ryggsekk full av Nikon utstyr og i 35 varmegrader - anbefales ikke så den tid er over.

Gleden av et mindre og lettere kamera som likevel dekker 90% av det du skal fotografere er mye morsommere. Det beste kameraet du har er jo det du har med deg. Og med dagens mindre kompaktkameraer eller M43 som Olympus og Panasonic har du uante muligheter og kan fokusere på det som er viktig - nemlig selve bildet. 

Ønsker du utskiftbar optikk og et godt lett kamera kan jeg anbefale et Panasonic Lumix GX80 - du finner masse omtale om det på you tube.

Et kamera uten utskiftbar optikk men med utrolige muligheter er også Lumix LX15 med utrolig 4K video og touchskjerm. 

Mange av oss som tidligere kun brukte og jobbet med speilrefleks har gått mer og mer over til lettere systemer. Bildekvaliteten og mulighetene er fantastiske i dag og du kan også se bilder om du søker f.eks på flickr.com i søkefeltet der kan du skrive inn kameramodell eller objektiv.

Men som sagt - det er du bak kameraet som skaper bildet.

(Innlegget ble redigert 01.01.18 21:09)

bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 3529
13.01.18 11:56
hanssolo: Det står foreløpig mellom Canon 750D, 800D eller Nikon D5300, da disse er rimelige

750 D er helt ok ..spesielt med dagens pris , for 2 år siden var det dobbelt så dyrt...det er slik med canon at de har gjort det slik at ingen våger å investere i dyre kameraer for derved å se at det kamera noen månder etterpå ligger ute flere tusen kroner billigere i en kampanje...så klager canon over at digitalkamera salget stuper...det kan idiotene takke seg selv for...

råd...kjøp et kamera til ca 5000 -. da får du et godt kamera som holder seg i pris...  de fleste tar bildeer i M-mode og da er det øye som ser som lager bildet og ikke kameraet...

petterG
petterGInnlegg: 9528
13.01.18 17:33
bjarsvei: så klager canon over at digitalkamera salget stuper...det kan idiotene takke seg selv for...

I likhet med all annen forbrukerelektronikk...

BornOnThe4thOfJuly
13.01.18 18:09
bjarsvei: 750 D er helt ok ..spesielt med dagens pris , for 2 år siden var det dobbelt så dyrt...det er slik med canon at de har gjort det slik at ingen våger å investere i dyre kameraer for derved å se at det kamera noen månder etterpå ligger ute flere tusen kroner billigere i en kampanje...så klager canon over at digitalkamera salget stuper...det kan idiotene takke seg selv for... råd...kjøp et kamera til ca 5000 -. da får du et godt kamera som holder seg i pris...  de fleste tar bildeer i M-mode og da er det øye som ser som lager bildet og ikke kameraet...

Det er derfor jeg anbefalte å kjøpe brukt.

Kameraer, både Canon og alle andre sine kameraer, stuper i pris de par første årene og du vil få et bra kamera dersom du kjøper et kamera som er et par år gammelt brukt.

Det gjelder som sagt over her stort sett all forbrukerteknologi at det stuper i verdi de første årene.

Når det gjelder objektiver går de også ned betydelig i pris etter et par år men så holder de seg bemerkelsesverdig godt i de nye prisleie mange år framover.

petterG
petterGInnlegg: 9528
13.01.18 22:15
BornOnThe4thOfJuly: Når det gjelder objektiver går de også ned betydelig i pris etter et par år men så holder de seg bemerkelsesverdig godt i de nye prisleie mange år framover.

Kvalitetsoptikk står seg utrolig bra. Jeg solgte mitt seks år gamle Canon 70-300 f4 for det samme jeg betalte som nytt!

bjarsvei
16.01.18 15:32

må skille mellom markedsverdi og kampanjer....det er canons kampanjer som skremmer folk fra å kjøpe nytt ...et eksempel ...for et par år siden låg canon 1200 D til butikkpris 3200-. den holdt seg på den prisen hele tiden til den ble erstattet med 1300D...canon ville ikke tjent noe på å kaste 1200D ut med en kampanjepris på 1990-.kr

mens et kamera til 8-9000 kr fort kan kastes ut i kampanje på 5790-. det er surt for de som har kjøpt det til 9000 noen mnd i forveien...kamera til 10000 kastet ut i kampanje til 5990 osv ..da kommer det en psykologi inn i markedet , frykten for å tape tusener av kroner på å kjøpe nytt...da forlater en markedet og velger noe annet enn kamera...dette er registrert som salg-stup av nye digitalkamera...

brukt kjøp er som å adoptere et barn fremfor å få et eget...syntes jeg..

men jeg har merket meg at dem som kjøper et NYTT kamera til ca 5000 risikerer minst...selv om det alltid lurer en kampanje under overflaten til 3990-. og det er litt for jævlig at det er canon selv som står for kundenes tap og ikke markedet..

fcuk
fcukInnlegg: 15538
09.02.18 10:42

Akkurat nå koster Sony A7 m/ 28-70mm zoom 7495,- på Elkjøp.

Dette er et fullformat speilløst kamera som med tanke på bildekvalitet, ikke står tilbake for noen andre speilløse foruten Sony sine egne oppgraderte modeller.

Zoom-objektivet som følger med er også forbausende bra. Perfekt reisekamera som kan lades med USB.

bjarsvei
19.02.18 11:49

his en skal bruke lightroom og / eller photoshop så holder det lenge med et canon 1300D til 3000-.  hva i helvete skal en med utstyr til 50k når en tar bildene inn og maler dem...

Torotto
19.02.18 17:37

Et system kamera er til for å kunne være legio og hvor samme kamerahus, kan brukes til ulike type objektiv og spesialfelt.

Å kjøpe ett systemkamera med en linse, er i seg selv tåpelig! 

Ettersom de fleste lager bilder som gjengis i småformat 10x15cm eller for det meste på en datamaskin skjerm. 

Så vil ett kompakt kamera fint kunne gjøre jobben og vil være lettere å dra på! 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9665
23.02.18 18:59

Jeg fant ut att jeg ville ha noe annet en Sony tlf min til bilder og filming.

Men etter prøving så fant jeg ut at speilrefleks og linser for meg blir litt mye å drasse på. Og fleste jeg kjenner som har kjøpt det har kun en linse, 18-55  og står alltid på.

Virker for meg meningsløst å ha slikt kamera og kun en linse. Da kan en like greit kjøre fastlinsekamera.

Jeg endte opp med ett Canon G7X markII
Rett og slett fordi jeg likte det... Så resultater på nett som jeg likte. Og den har touch skjerm som gjør att du på skjermen kan trykke rett på det du vil ha fokus på (I auto).
 Og du kan flippe rundt skjermen, om du filmer noe og da vil ha med deg selv, og da kanskje fortelle hva du ser på eller noe slikt.

Fikk den i dag, og har testet littegrann og er foreløpig veldig fornøyd. Kommer sikkert etterhvert til å finne noe jeg ikke liker med det, men slik er det vel alltid

bjarsvei
04.03.18 13:04

til høsten blir det et år med telt og sykkel i frankrike ,sammens med foto-utstyret..så blir det italia og tjekkia..ett år hvert sted...huske lappesaker..p

the_Player_nr_10
the_Player_nr_10Innlegg: 1338
08.04.18 23:29

Det nekter jeg å tro på!

Men for all del, hvis det stemmer så er det bare klinke til. Under kr.8000 for en Sony A7, med objektiv.... Dét er en god pris..

(Innlegget ble redigert 08.04.18 23:30)

the_Player_nr_10
the_Player_nr_10Innlegg: 1338
08.04.18 23:37

Maler bildene? Da har ikke du skjønt hva Lightroom er eller hva det brukes til. 

hanssolo
12.04.18 23:36

Takk svar og tips! 

Jeg har fortsatt ikke kjøpt kamera, og jeg har utsatt det til i sommer. Ser for meg å bruke rundt 8000-12000.. 

Ser ut til å gå får en Canon 800D, men den Sony A7 modellen som Elkjøp hadde kampanje på er også aktuell.

Noen som har erfaring med begge modellene?

Hvem er feks best til å ta bilder av ting i bevegelse?

Filme i 4K i slow motion? Har lest at Sony er best på nettopp det.

BornOnThe4thOfJuly
17.04.18 00:10
hanssolo: Takk svar og tips!  Jeg har fortsatt ikke kjøpt kamera, og jeg har utsatt det til i sommer. Ser for meg å bruke rundt 8000-12000..  Ser ut til å gå får en Canon 800D, men den Sony A7 modellen som Elkjøp hadde kampanje på er også aktuell. Noen som har erfaring med begge modellene? Hvem er feks best til å ta bilder av ting i bevegelse? Filme i 4K i slow motion? Har lest at Sony er best på nettopp det.

Nå er jeg usikker på hvilken A7-modell det var snakk om. Men er det den originale så er den jo en del år gammel (2013-14).

På den andre siden så er A7 et fullformatkamera som var en flaggskipmodell hos Sony mens Canon 800D er et APS-C-kamera som er et greit utstyrt kamera for hobbyfotografen men heller ikke mer.

Det er rett og slett vanskelig å sammenligne kameraene. De tilhører ulike kategorier og aldre.

Etter min mening så er ikke nødvendigvis spørsmålene dine så relevante heller.

Antageligvis vil begge kameraene oppfylle ditt behov selv om verken den originale A7 eller 800D har 4K-film. Da må du til 2. og 3.generasjon A7 med tilhørende høy pris.

Sony er vel det kameramerket som i senere årene har vært raskest med å implementere ny teknologi, slik som 4K, i sine kameraer. Så du vil få en fin liste over muligheter der.

Uten å dra dette ut i en diskusjon om det ene merket i forhold til det andre merket så er det andre forhold med både kamera og tilgjengelig til gode objektiver som gjør at Sony likevel ikke er ledende kameraprodusent i verden.

Men jeg fastholder at du vil få et godt kamera nesten uansett hva du velger.

Skal du vente på det kameraet som har enda en bedre oppløsning, ISO-prestasjoner, dynamic range, videomuligheter etc. så vil det ta sin tid før du får kjøpt deg et kamera. Det vil alltid være et bedre kamera der ute eller som kommer i nær framtid.

Sett bort fra at det beste kameraet selvsagt er det man har med seg og ikke det som står i en butikkhylle på Elkjøp eller på et lager i en internettbutikk.

Torotto
17.04.18 11:41
BornOnThe4thOfJuly: Sett bort fra at det beste kameraet selvsagt er det man har med seg og ikke det som står i en butikkhylle på Elkjøp eller på et lager i en internettbutikk.

Med system kamera så handler det vel like mye om valg av objektiv og priser på disse?

BornOnThe4thOfJuly
17.04.18 16:21
Torotto: Med system kamera så handler det vel like mye om valg av objektiv og priser på disse?

De fleste med systemkameraer har kun det kit-objektivet de kjøpte med kameraet.

Det gjør det litt vanskelig å anbefale kamera og kamerasystem for folk men ikke vet om vil benytte de mulighetene som finnes ved blant annet objektivbytter etc.

De fleste av de som har et systemkamera med kun kit-objektivet vil også bruke kamera med mer enn mindre full automatikk og således egentlig ikke har brukt for særlig mer enn de enkleste nybegynnerkameraene i systemklassen.

Det er først når man begynner å bruke mer av mulighetene man får noe nytte av de mer avanserte kameraene og man bør kanskje vente til man er der før man investerer i noe dyrt. Kameraer synker fort i pris.

Å kjøpe et kamera med massevis av muligheter du aldri vil bruke er liten vits.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13818
17.04.18 18:44
BornOnThe4thOfJuly: De fleste med systemkameraer har kun det kit-objektivet de kjøpte med kameraet.

Selv de har en klar fordel med et systemkamera. I sterk sol er det 100 ganger bedre å ta bilder med øye viewfinder (vet ikke hva det heter på norsk) enn å være avhengig av skjermen.

Jeg er glad i speilfrie systemkameraer. Mindre, lettere og mer hendig kamerahus. De billigste speilreflekskameraene til for eksempel Canon er så billige at de umulig kan være veldig bra.

(Innlegget ble redigert 17.04.18 18:51)

BornOnThe4thOfJuly
17.04.18 19:19
Iseran2770: Selv de har en klar fordel med et systemkamera. I sterk sol er det 100 ganger bedre å ta bilder med øye viewfinder (vet ikke hva det heter på norsk) enn å være avhengig av skjermen. Jeg er glad i speilfrie systemkameraer. Mindre, lettere og mer hendig kamerahus. De billigste speilreflekskameraene til for eksempel Canon er så billige at de umulig kan være veldig bra.

Det forutsetter at de faktisk bruker den optiske søkeren. Det er nok av folk som kun bruker "liveview" også.

De billigste modellene til Canon er stort sett eldre utgaver av noen "litt lenger opp i næringskjeden" som har fått mindre forandringer og dermed nytt navn. Sensoren er den samme som den som satt i svært mange kameraer for noen få år siden og produserte gode bilder den gangen. Det gjør de selvsagt fortsatt selv om det har kommet enda bedre sensorer.

Alle systemkameraer etter 2010 holder i massevis for de aller fleste. De er få som har behov for å presse ISO ekstremt, crope ekstremt eller pushe skygger og høylys ekstremt og da holder de fleste kameraer helt greit.

Skal man det så har man nok allerede gått til anskaffelse av et dyrere kamera og kjøpt en del flere objektiver.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13818
17.04.18 20:21
BornOnThe4thOfJuly: De billigste modellene til Canon er stort sett eldre utgaver av noen "litt lenger opp i næringskjeden" som har fått mindre forandringer og dermed nytt navn. Sensoren er den samme som den som satt i svært mange kameraer for noen få år siden og produserte gode bilder den gangen. Det gjør de selvsagt fortsatt selv om det har kommet enda bedre sensorer.

En god forklaring på hvorfor de er såpass billige. Canon og Nikon anser vel at det fortsatt er lønnsomt å produsere kameraer med litt gammel teknologi selv om de må legge prisen ganske lavt.

Jeg ser at mitt kamerahus har blitt klart billigere etter at det kom nye og litt mer avanserte modeller. Mitt favorittobjektiv som jeg kjøpte for snart 3 år siden har derimot blitt klart dyrere, kanskje på grunn av svak norsk valuta.    

BornOnThe4thOfJuly
17.04.18 21:37
Iseran2770: En god forklaring på hvorfor de er såpass billige. Canon og Nikon anser vel at det fortsatt er lønnsomt å produsere kameraer med litt gammel teknologi selv om de må legge prisen ganske lavt. Jeg ser at mitt kamerahus har blitt klart billigere etter at det kom nye og litt mer avanserte modeller. Mitt favorittobjektiv som jeg kjøpte for snart 3 år siden har derimot blitt klart dyrere, kanskje på grunn av svak norsk valuta.

Dersom det ikke hadde vært lønnsomt hadde de selvsagt sluttet å produsere og selge det.

Og som private firmaer så er det faktisk det å tjene penger på det du produserer som er det viktigste.

At objektivet har blitt dyrere har nok mest med valutaen å gjøre. Generelt går prisen på objektiver sakte nedover. Kamerahus derimot går raskt nedover i pris.

Torotto
19.04.18 11:38
BornOnThe4thOfJuly: Alle systemkameraer etter 2010 holder i massevis for de aller fleste

Vil gjerne sammenligne dette litt med kjøp av drill.

Bruker du den mye bortimot proff, så kjøper du en solid og kraftig type. 

Bruker du den veldig lite, så kan en billig gjøre jobben.

Kamera hus handler om ett verktøy, hvor en del materialvalg og kvalitet gjør produktet mer hardfør, men dyrere.

Slik sett kan de som kun kjøper med ett objektiv, like gjerne kjøpe ett billig kamera, enn å kaste bort pengen på noe som ikke står i stil med resten. 

Kamerahus til + kr.10000 og bruk av en linse til en par tusen kroner.  Med dårlig lysstyrke og slarkete mekanikk.  

hanssolo
25.04.18 11:44

Da har jeg 90% sikkert bestemt meg for denne - godt man har feriepenger si :)

https://www.elkjop.no/product/foto-og-video/systemkamera/DSLTA7MK2KIT/sony-a7-alpha-7-mark-ii-systemkamera-28-70mm-objektiv

Torotto
26.04.18 00:17

@hanssolo. 

Da kjøper du et kamerahus i topp sjiktet.  Putter på en elendig  objektiv.

Sony FE linser er vanligvis dyre.  

Hvis du putter på en E så skjer dette.

https://www.imaging-resource.com/news/2014/01/21/mounting-confusion-de-mystifying-sony-lens-mounts

På et slik hus burde det sitte noe slikt. 

https://www.amazon.co.uk/Sony-SEL2470GM-24-70-Frame-Master/dp/B01BUAVMQY

(Innlegget ble redigert 26.04.18 00:18)

BornOnThe4thOfJuly
27.04.18 00:45
Torotto: Da kjøper du et kamerahus i topp sjiktet.  Putter på en elendig  objektiv.

Det er selvfølgelig ikke noe toppobjektiv men gir da gode bilder slik jeg ser reviewene som er laget av det.

Generelt blir ofte de billige ("billige" i dette tilfelle) kit-objektivene ofte sett ned på. Men de gir i det fleste tilfeller god kvalitet på bildene men mangler selvsagt stor blenderåpning, fast max blenderåpning over zoomområdet og byggkvaliteten til de virkelig gode objektivene.

Rent personlig hadde jeg nok kjøpt et billigere kamera og et dyrere objektiv men det vil også henge sammen med hvordan man ser for seg ytterligere objektivkjøp i framtiden.

Jeg er imidlertid overbevist om at TS vil bli veldig fornøyd med den kombinasjonen han lurer på å kjøpe.

Torotto
27.04.18 21:52
BornOnThe4thOfJuly: Generelt blir ofte de billige ("billige" i dette tilfelle) kit-objektivene ofte sett ned på.

Ikke sett ned på, men erfaring viser ofte at dette objektivet fort blir erstattet, når man finner ut hva man skal fotografere og dette med blender valg og lysstyrke.

Foto er egentlig en rekke ulike disipliner og ofte velger man ett eller noen få områder hvor man perfeksjonerer seg.  Det er her system kamera kommer inn og gir kvalitets hus til ulike typer fotografering.

Så ideelt sett bør folk sette seg ned forsøke skissere område og så kjøpe utstyr etter dette.

Her kommer jo også hvordan bilder skal vises inn.  

Naturfoto av dyr, vil ofte kreve en god kvalitets zoom, med best mulig lysstyrke.  Da er det i de senere år, kommet en del billige linser bygget rundt kamera med crop ( DX ) og hvor fullformat objektiv ofte ligger høyre i pris og med lengre brennvidde, grunnet mangel på crop.

Canon 400D vil således en 400mm bli 640mm. 

Macro og portrett linse vil ofte bli valgt som en med fast brennvidde og rundt 50 -60mm med crop og 80 til 105 med full format

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester