Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kompaktkamera anbefaling

NYTT TEMA
Paalanil
PaalanilInnlegg: 7729
26.02.18 14:17

Hei,

Dama ønsker seg kamera til bursdagen og jeg tenkte jeg skulle sørge for at det ordner seg. Ulempen er at jeg ikke har peiling. Bruksområde er ganske standard. Bilder/Video av fjellturer, barna, natur etc etc på et helt normalt amatørnivå. Bilder bør kunne blåses opp på lerret o.l. Har satt en prisbegrensning på 6.000,-. Har kikket på Canon G9X og Canon G7X. Hva tenker ekspertisen om disse og er det andre kameraer i den prisklassen som er bedre?

rogerns
rogernsInnlegg: 837
26.02.18 14:53

Sony a6000, det har kommet både 6300, 0g 6500 med sony a6000 holder mål fortsatt med fantastisk biledkvalitet som få kan matche i denne prisklassen. Manuelle instillinger, RAW, eller du kan bruke det med autofunksjon. Den mest imponerende er vel kvelds, nattfunksjonen hvor du kan ta skarpe gode bilder om kvelden med bare et lite gatelys

i tillegg kan du med tiden utvide med andre objektiver, faktisk i proffklassen. Så du har mange muligheter.

fargerik
fargerikInnlegg: 53149
26.02.18 16:03
Paalanil: Dama ønsker seg kamera til bursdagen og jeg tenkte jeg skulle sørge for at det ordner seg. Ulempen er at jeg ikke har peiling. Bruksområde er ganske standard. Bilder/Video av fjellturer, barna, natur etc etc på et helt normalt amatørnivå. Bilder bør kunne blåses opp på lerret o.l. Har satt en prisbegrensning på 6.000,-. Har kikket på Canon G9X og Canon G7X. Hva tenker ekspertisen om disse og er det andre kameraer i den prisklassen som er bedre?

Bare en generell betraktning :

Både kona og jeg har greie kompaktkameraer, og begge er vanntette og kan bades og dykkes med og lager flotte bilder og videoer, men jeg syns de har dårlig mikrofon, slik at det blir dårlig lyd på videoer.

Vi har kjøpt oss nye telefoner, og de har mye bedre kvalitet på lyden, det merkes best dersom man har sterk lyd, som f. eksempel en rockekonsert å filme.

Derfor vil jeg tipse deg om å sjekke nøye opp hvordan kompaktkameraene klarer å ta opp lyd, for god lyd på en videosnutt er halve moroa.

Nå er det tilkoblinger på disse kameraene, så det kan vel koblest til en ekstern mikrofon, men på vanntette kameraer blir det litt klønete, siden USB-koblingene ligger bak et vanntett deksel som må være åpent dersom man skal bruke tilkoblingene.

(Innlegget ble redigert 26.02.18 16:07)

Komunista
KomunistaInnlegg: 9873
26.02.18 17:02

Hva med et 4K-kamera som tåler juling?

Olympus Tough TG-5

Har selv en eldre modell, et typisk allværskamera.

Og 4K-video er jo fremtiden i noen år.

(Innlegget ble redigert 26.02.18 17:08)

fargerik
26.02.18 17:16
Torotto: @paalanil. Da vil jeg anbefale dette. https://www.elkjop.no/product/foto-og-video/kompaktkamera/DSCHX90VBLK/sony-cybershot-dsc-hx90vb-ultrazoom-kamera-sort?scid=SEM6280&gclid=CjwKCAiA_c7UBRAjEiwApCZi8TwoE82M9xCwxPPbh0srqC0VXG8SUfVBSzAcwVMr9UyxoxkIwCLZzhoCfJEQAvD_BwE

Hva med kvaliteten på opptak av lyd?

Produsentene er flinke til å kommunisere bildespesifikasjoner og video, men lyd?

Kødder ikke, det er nedslående å komme hjem fra en tur til den andre siden av planeten med masse videosnutter hvor lyden er rævva.

(Innlegget ble redigert 26.02.18 17:22)

Komunista
26.02.18 17:25
fargerik: Hva med kvaliteten på opptak av lyd? Produsentene er flinke til å kommunisere bilde, men lyd?

Test av HX90:

"This doesn’t feel like a camera that’s made for taking videos, but the Sony HX90 has a fair crack. You can shoot at up to 1080p at 60fps, and you have a choice of XACV S, AVCHD and MP4 formats.

With no hotshoe, however, it isn’t possible to hook up a higher-quality mic. You have to make do with the integrated one, which is for casual video only....."

(Innlegget ble redigert 26.02.18 17:25)

Torotto
TorottoInnlegg: 14391
26.02.18 17:46
fargerik: Hva med kvaliteten på opptak av lyd?

Her må man faktisk velge.  Hvis du skal ha ett lett tilgjengelig kamera til diverse familiebruk, så er jo spørsmålet om man vil fly rundt med en ekstern mikrofon med en stor vott på for å hindre vindsus. 

Det går jo an å bruke en primitiv klapper og ta opp lyd via annen opptaker og legge dette på i ettertid. 

fargerik
26.02.18 17:48
Komunista: Test av HX90: "This doesn’t feel like a camera that’s made for taking videos, but the Sony HX90 has a fair crack. You can shoot at up to 1080p at 60fps, and you have a choice of XACV S, AVCHD and MP4 formats. With no hotshoe, however, it isn’t possible to hook up a higher-quality mic. You have to make do with the integrated one, which is for casual video only....."

Jeg har hatt flere slike, kjøpte det første den gang det var nytt på markedet (og det begynner å bli lenge siden)

Så de vi har nå er ikke så hønngamle, kona sitt er vel bare et drøyt år gammelt, et Canon som jeg ikke husker hva heter. Jeg har et Lumix som er snasent og filmer og tar greie bilder, men de er nok best i dagslys. Telefonene tar bedre bilder i svakt lys.

Ingen av de kompaktkameraene jeg har hatt takler å ta opp god lyd, og de tilter fullstendig dersom det blir HØY lyd, og det finnes ingen innstilling av opptaksvolum. Da blir det atumute, eventuelt grøtlyd.

Jeg skulle ønske at noe produsenter av slike kompaktkameraer kunne legge inn en god mikrofon og mulighet til å justere volum på lydopptak. Dette kan da ikke fordyre en slik dings noe særlig?

fargerik
26.02.18 17:51
Torotto: Her må man faktisk velge. Hvis du skal ha ett lett tilgjengelig kamera til diverse familiebruk, så er jo spørsmålet om man vil fly rundt med en ekstern mikrofon med en stor vott på for å hindre vindsus. Det går jo an å bruke en primitiv klapper og ta opp lyd via annen opptaker og legge dette på i ettertid.

Ikke tema for min del. Kompaktkamera er kompaktkamera. Vil jeg lage opptak av en rockekonsert, tar jeg fram telefonen.

Så jeg tar opp dette som et hjertesukk, jeg tror rett og slett ikke produsentene gidder å integrere en god funksjon for lyd i relativt rimelige kompaktkameraer.

Og det er jo litt underlig, tatt i betraktning av at de klarer det på en telefon.

(Innlegget ble redigert 26.02.18 17:53)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13565
26.02.18 18:14
rogerns: Sony a6000

Sony a6000 er et glimrende kamera som også har blitt billigere etter at Sony kom med a6300 og a6500. Men selv om det er et speilløst systemkamera er det vesentlig større enn kompaktkameraene.

At disse 3 kameraene fra Sony har Viewfinder (vet ikke hva man kaller det på norsk) akkurat som speilreflekskameraer, anser jeg derimot som en stor fordel. Med sollyset fra en "uheldig" vinkel kan det være vanskelig å se på skjermen nøyaktig hva man får med på bildet. På det punktet er kompaktkameraer like dårlig som mobiltelefonene.     

Paalanil
PaalanilInnlegg: 7729
26.02.18 19:38

Takk for gode tips. Jeg vil nok tro at hun er mer opptatt av gode bilder i alle typer værforhold/tider på døgnet enn video opptak. Ingen kommentarer på de jeg linket til? Betyr det at jeg bør se bort i fra de?

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13565
26.02.18 19:58
Paalanil: Ingen kommentarer på de jeg linket til? Betyr det at jeg bør se bort i fra de?

De du linket til er glimrende kompaktkameraer. De har ikke veldig mye optisk zoom 4,2x (og 3x), men 24-100 i gammel 35mm skala er akkurat det man trenger. Jeg bruker et 24-105 objektiv på mitt systemkamera til omtrent alt jeg tar av bilder.

De finnes rimeligere kompaktkameraer med 25-30x optisk zoom. Det blir bare en gimmic. Man klarer knapt å holde kameraet rolig nok om man zoomer inn så mye. Men disse kameraene er ikke på noen måte på høyde med G7X mk2 på alle andre områder.  

(Innlegget ble redigert 26.02.18 20:02)

Komunista
26.02.18 21:17
Paalanil: Takk for gode tips. Jeg vil nok tro at hun er mer opptatt av gode bilder i alle typer værforhold/tider på døgnet enn video opptak. Ingen kommentarer på de jeg linket til? Betyr det at jeg bør se bort i fra de?

Antagelig de beste kameraene i denne prisklassen, så løp og kjøp.

Det er ørsmå forskjeller, så prisen blir vel avgjørende.

Komunista
26.02.18 22:23
fargerik: Ikke tema for min del. Kompaktkamera er kompaktkamera. Vil jeg lage opptak av en rockekonsert, tar jeg fram telefonen. Så jeg tar opp dette som et hjertesukk, jeg tror rett og slett ikke produsentene gidder å integrere en god funksjon for lyd i relativt rimelige kompaktkameraer. Og det er jo litt underlig, tatt i betraktning av at de klarer det på en telefon.

Du kan installere Magic Lantern (open source) på et Canon-kamera, f eks den kompakte M-modellen, og på den måten bl a få mulighet til å justere og tilpasse lyd.

En god mic er en selvfølge, da vil du få fullt lydutbytte av dine konsertopptak.

โชคดี (Chokh dī)

Komunista
03.03.18 10:35
Torotto: @kommunista. Detter er på tilbud nå hos El kjøp https://www.elkjop.no/product/foto-og-video/kompaktkamera/DSCRX100M3/sony-cybershot-rx100-mark-iii-kompaktkamera

Blant alt for mange andre kameraer har jeg et Canon M, hvor Magic Light kan innstalleres.

Forøvrig takk for tipset, selv kjøper jeg mine kameraer på Finn.no.

Mange gode kjøp der.

Torotto
TorottoInnlegg: 14391
03.03.18 13:20

@Kommunista.

Så er det å kjøpe på Finn.no en fallgruve, angående salg av tyvegods.

Be om serienummer i tillegg til kvittering 

Sjekk her.

https://foto.no/kameraregisteret

annmag
annmagInnlegg: 7874
03.03.18 18:14
Paalanil: Har kikket på Canon G9X og Canon G7X.

Kan du komme tilbake med hva dere valgte og hvorfor når kjøpet er gjort?  Jeg har også sett på de to kameraene du nevner, men er også åpen for andre typer.

Jeg har brukt kompaktkamera fra Canon i mange år nå...de siste årene har jeg brukt G 15 og G 16, men begge disse er nå ute av produksjon.  De har begge tatt gode bilder, men virker som om at det ligger et skjult problem i begge kameraene.

Jeg har hatt ett G 15 og to G 16...med alle tre opplevde jeg at fokus låste seg etter at jeg hadde tatt noen titusen bilder.  Jeg forespurte Canon om dette, men de hadde (selvfølgelig) aldri hørt om problemet (som jeg fikk med alle tre kameraene).  Jeg husker jeg googlet problemet, og fant at mange hadde opplevd det samme...og at alle hadde fått samme respons fra Canon ("har aldri hørt om").  

Det er dette problemet som gjør meg litt skeptisk til å velge Canon igjen, selv om jeg ellers har vært veldig fornøyd.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg