Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Impedanse høyttalere?

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 53212
29.03.18 14:32

Jeg har tatt vare på en gammel, god bilstereo (Kenwood KCD-W3537) som jeg lurer på å sette inn i furtebua. Der har jeg nemlig alle CD-platene ;-)

Den skal funke greit med høyttalere fra 4 til 8 ohm.

I bilen var det 4 ohm høyttalere, og den spilte høyt. Alt jeg har liggende av høyttalere er 8 ohm, men det skal jo også gå greit....men den vil vel da spille lavere?

Men hva om jeg seriekobler to 8 ohm kompakthøyttalere på høyre og to på venstre kanal?

Vil dette da bli 4 ohm og mer lettdrevent og høyere lyd?

(Innlegget ble redigert 29.03.18 14:36)

Torotto
TorottoInnlegg: 14409
29.03.18 20:00

Seriekoplet gir en dobling i Ohm.  Parallell halvering.

https://bilradiospes.no/nyhetsartikler/parallell-og-serie-kobling

Hvor lettdrevne henger sammen med stivhet i oppheng av høyttaler dome. 

Her en grei utredning om impedanse.

http://avforum.no/forum/h-yttalere/19174-nominell-impedans-yttalere-vs-forsterkere.html

fargerik
29.03.18 20:21
Torotto: Seriekoplet gir en dobling i Ohm. Parallell halvering. https://bilradiospes.no/nyhetsartikler/parallell-og-serie-kobling Hvor lettdrevne henger sammen med stivhet i oppheng av høyttaler dome. Her en grei utredning om impedanse. http://avforum.no/forum/h-yttalere/19174-nominell-impedans-yttalere-vs-forsterkere.html

Aha!

Rene vitenskapen, det der jo! Linkene var jo veldig oppklarende, da!

Høyttalerne er jo også noe annet enn det som felles inn i biler, dette er trykkammerhøyttalere, og oppfører seg vel anderledes. Mener de er ca. 86 db.

Men slik jeg forstår dette, kan det ikke ødelegge forsterkeren hverken å seriekoble eller parallellkoble, men det har kanskje ikke spesielt mye for seg å seriekoble dem.

Men det er jo utganger for bakhøyttalere, så jeg kan kanskje bare koble to til fronthøyttaler og to til bakhøyttaler, og dermed ha 4X50W totalt?

Trur dette blir bra i fnurtebua, jeg!

(Innlegget ble redigert 29.03.18 20:22)

fargerik
29.03.18 20:31

Det poppa forresten nettopp opp en E-post fra Smetlana om at jeg må komme inne i henne, så jeg må skynde meg å klikke på linken.

fargerik
02.04.18 14:25
Torotto: en grei utredning

OK.

Dette er helt greit, og jeg har koblet to til front og to til bak-utgang på dingsen, og det er furtebu-lyd.

Men kanskje jeg også må tenke på strømforsyning?

Nå har jeg bare testet med en gammel strømforsyning til en Epson skriver som lå i rotekassa, 13,5V 1,2A.

Det blinker i displayet på spilleren når jeg skrur opp volumet, og denne lille strømdingsen blir veldig varm. Lyden låter også litt shabby på høyt volum.

Dermed er tema å finne en strømforsyning som leverer.

Jeg har selvfølgelig snust litt på nett...men slike ting koster jo mange hundre kroner med DIN-koblinger. (skrukoblinger)

Tips til billigbutikk?

Eller...er dette noe man kan finne i en gammal radio eller noe sånt?

(Innlegget ble redigert 02.04.18 14:28)

Torotto
02.04.18 16:56
fargerik: Nå har jeg bare testet med en gammel strømforsyning til en Epson skriver som lå i rotekassa, 13,5V 1,2A.

Har du ikke en gammel ATX PSU i skrotkassa di?  20 pins eller 24 pins.

Den kan du bruke på nevnte stereo Bil radio. 

Hvis ja så kan jeg lage ett koplingsdiagram for deg. 

Torotto
02.04.18 17:27

Her 20 pins 

Bruk 2 gule ledninger koplet sammen fra molex kontakter.  på grunn av belastning. 

(Innlegget ble redigert 02.04.18 17:29)

fargerik
03.04.18 05:21
Torotto: Har du ikke en gammel ATX PSU i skrotkassa di? 20 pins eller 24 pins.

Nei, gitt, hadde nok hatt det dersom jeg hadde hatt en låve å bruke til lager for alt som er kjekt å ha :-)

Men det er bruktmarked borte i høgget her i helgene, og der er det en bu med en nisse som mekker på gamle radioer og stereogreier og har en låve med gammalt ræl. Får ta kaffen der lørdag.

Torotto
03.04.18 16:16
fargerik: Nei, gitt, hadde nok hatt det dersom jeg hadde hatt en låve å bruke til lager for alt som er kjekt å ha :-)

Hvis du har tid til å vente?

Så skal jeg forbi Fredrikstad i løpet av slutten April /begynnelse Mai.

Kunne legge den igjen på en butikk du avtaler med.  

Har en  ferdig omkoblet og gir ut 12V når du setter i kontakten. 

Så har du vel sikring på 10 Amp inn på radio eller så må du sette den  imellom. 

(Innlegget ble redigert 03.04.18 16:17)

fargerik
04.04.18 05:01
Torotto: Hvis du har tid til å vente? Så skal jeg forbi Fredrikstad i løpet av slutten April /begynnelse Mai. Kunne legge den igjen på en butikk du avtaler med. Har en ferdig omkoblet og gir ut 12V når du setter i kontakten. Så har du vel sikring på 10 Amp inn på radio eller så må du sette den imellom.

Ja, jøss!

Høres bra ut, det! Kotyme er jo da at det skal stå en liten oppmerksomhet i bytte og vente på deg, f. eks. noen edle dråper.

Vin? Rød, hvit? Eller min favoritt skotske dråper?

Hvilken vei kjører du på når du freser forbi?

Torotto
04.04.18 09:25

Da må det bli Rød ;-) 

Kjører riksvei 110 -108

fargerik
04.04.18 09:56
Torotto: Da må det bli Rød ;-) Kjører riksvei 110 -108

Du skal til Hvaler, altså. Skal se hva jeg finner på. Pick-up-point i butikken på Hvaler, kanskje?

Torotto
04.04.18 14:08

@fargerike

Hvis du ikke har noe i mot å treffes, så kan du legge igjen mobil nummer. 

På denne mailadressen, som jeg opprettet .

torotto@1337.no 

fargerik
04.04.18 14:53
Torotto: @fargerike Hvis du ikke har noe i mot å treffes, så kan du legge igjen mobil nummer. På denne mailadressen, som jeg opprettet . torotto@1337.no

Det var smart.

Skal sørge for å ha god kaffe i huset. Du kan nemlig kjøre forbi her uten at det blir noen spesiell omvei dersom du legger om ruta litt. Mail kommer. Må bare henge opp noe tapet her (etter coffe-brake) mens limet er friskt.

(Innlegget ble redigert 04.04.18 14:57)

Torotto
04.04.18 16:27

Da sier vi det. :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg