Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjapt spørsmål ang. høyttaler - sensitivitet osv.

NYTT TEMA
daniekr
daniekrInnlegg: 3484
13.04.18 16:11

Hei!

Jeg vurderer å sette opp en eldre forsterker i stua, både for utseende og fordi jeg liker det litt retro. Jeg lurer litt på spesifikasjoner og om jeg kan bruke høyttalerparet jeg har, i alle fall enn så lenge. Her kommer litt tall og begreper jeg har samlet, men ikke helt skjønner sammenhengen mellom.

Iflg. diverse ressurser på nett har forsterkeren effekt på "2x20w sinus 4 ohm" og noen få steder nevnes også 2x15w 8 ohm.

Jeg har et par høyttalere som er rata til 6 ohm og ble levert i et system som visstnok hadde 2x32w effekt. Noe mer vet jeg ikke. Høyttalerne var i et middels kostbart minisystem for mange år siden, og har sikkert dårlig sensitivitet og ellers middels kvalitet.

Hvordan vil ovenstående fungere? Noe varsellamper?

(Innlegget ble redigert 13.04.18 16:11)

Torotto
TorottoInnlegg: 14715
13.04.18 17:56

@daniekr.  Lite opplysninger. 

Det vil være greiere hvis du kunne spesifisere en forsterker du har.

en del billigere forsterkere opererte med noe de kalte musikk watt og dette var simple greier som hadde stor forvrengning ved høyt volum.

Eldre skikkelige forsterkere er som regel tung og med stor trafo, som kunne mate større høyttalersystemer med god margin og liten forvrengning.

Høytalere vil du kunne få vite noe om, ved å se hvor mange desibel de kan gi ut ved 1w på 1meters hold .

eksempelvis 90desibel  85desibel.   Det vil si at den på 90 er mer lett dreven og kan gi høyre lyd med mindre watt. 

Torotto
TorottoInnlegg: 14715
13.04.18 19:54
daniekr: Iflg. diverse ressurser på nett har forsterkeren effekt på "2x20w sinus 4 ohm" og noen få steder nevnes også 2x15w 8 ohm. Jeg har et par høyttalere som er rata til 6 ohm og ble levert i et system som visstnok hadde 2x32w effekt. Noe mer vet jeg ikke. Høyttalerne var i et middels kostbart minisystem for mange år siden, og har sikkert dårlig sensitivitet og ellers middels kvalitet.

Det er intet problem med å sette 6 ohm høyttalere på den forsterkeren. 

Hvis de også har sinus effekt. 

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8365
16.04.18 12:51
daniekr: Hvordan vil ovenstående fungere? Noe varsellamper?

Det er stort sett ingen problemer med å bruka det du har.

Ein enkel regel: Så lenge det ikkje skurrar, så går det bra.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester