Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

DAB+ Adapter - noen brukbar?

NYTT TEMA
Fjellvaaken
FjellvaakenInnlegg: 4006
26.04.18 22:10

Jeg har inntil nylig (faktisk fra 2011) greid meg med en miniradio til DAB. Men kjøpte en adapter nå til hjemmestereo på Elkjøp : Pop Audio FM/DAB+ adapter. Det ble en nedtur, finns det noe bedre? Grei nok til tale, men merkbart dårligere spesielt på musikk.

Takker for konstruktive forslag.

(Innlegget ble redigert 26.04.18 22:17)

Torotto
TorottoInnlegg: 13811
26.04.18 22:48

Noe sånt ville nok være bedre.

Spille via mobil eller nettbrett. 

Høyre oppløsning på nrk wifi enn Dab+

(Innlegget ble redigert 26.04.18 22:48)

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9488
29.04.18 12:19

hM.. Bror min ga muttern en sak til å koble til stereoanlegget til bursdag. (Husker ikke navnet, mulig Tiny)

Der er det ett par problemer etter mitt syn.

Tale er ubrukelig dyp gurgling.

Musikk er ekstremt komprimert. (Merker samme i bilen)

Sistnevnte er jo DAB, er vel så vidt jeg kan høre og se komprimert ned til 96 kbps. Kan tenkes noen kanaler sender bedre, men en vil jo helst høre på musikk en liker.

Så muttern driter fullstendig i dAB, hører enten på cd eller noe på pc'n  :O

Men er jo mye ute og går, kanskje dyrere utstyr blir bedre. Men er komprimeringen fra kanalen heftig, så får du uansett ikke bedre en det.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8060
29.04.18 13:10
hillebillys: Tale er ubrukelig dyp gurgling. Musikk er ekstremt komprimert. (Merker samme i bilen)

Dersom talen blir til gurgling, så er det noe feil. Eg hører på DAB på kjøkkenet (Yamaha radio med relativt bra høgtalarar) og rundtomkring (Pinell batteriradio), og hører aldri noe "gurgling".

Komprimering blir brukt om to heilt forskjellige ting:

Dynamisk komprimering (all lyd blir like høg) blir no brukt på alle radiokanalar uansett overføringsteknologi. Mitt inntrykk er at enkelte kommersielle kanalar er verre enn andre, og NRK er ikkje så ille. Ved lytting på dårlig utstyr eller i omgivelsar kan det vera ein fordel. På kritisk lytting på godt utstyr er det ein uting.

Komprimering til lav bitrate er noe anna, og vil medføra "artifacts". Typisk ved veldig lav bitrate er metallisk klang, og "rar" lyd. Gurglinga du nemner kan vera både veldig lav bitrate og at mottakaren kompenserar for dårlig mottak.

Fjellvaaken
FjellvaakenInnlegg: 4006
30.04.18 10:34

Takker for diverse innspill.

Kan nevne at lokalradioen sender både på DAB+/128 kbps (som skal være bra) og FM. Når jeg svitsjer fra det ene til det andre hører jeg klasseforskjell. Og jeg er ingen FM-nostalgiker. 

(Innlegget ble redigert 30.04.18 10:35)

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9488
07.05.18 20:17
InnocentBystander: Dersom talen blir til gurgling, så er det noe feil.

Fant en FM lokalradio, og der var tale bedre.
Fant og noen dab kanaler, som musik messig var ganske bra. Men der var det ingen "radio skvalder" Så tale er usikkert.

Men muttern likte noen av de musikk kanalene.. Så da er jo "alt" bra.

Hennes anlegg er kurant. (Denon, B&W) ikke super men helt kurant for en dame i hennes alder.

Har ikke testa de kanalene i min bil, mest for jeg ikke liker radio skvalder.. og ikke den musikken  :D 
 Og bil blir uansett aldri det samme.

Sant sies, mottakeren.. Den har ikke ekstern antenne, kun slik du drar ut (Som gamle radioer) Og hele saken står i ett hjørne. Noe nære en høyttaler.

Bytte til lengre phonokabler og finne annen plassering vil kanskje hjelpe på signalet. Og da gi best mulig sjanse for godt resultat.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg