Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bygge mono subwoofer med 200+ watt 12" element.

NYTT TEMA
Dennis2016
Dennis2016Innlegg: 7
28.07.18 20:15

Sliter med å finne mdf plater på 21 mm under kr 750 ,dessuten trenger jeg ikke 2,4  meter høye plater.Virker som markedet for selvbygg er ikke eksisterende nå.For de av oss over 50 husker vi Audioscan i Hausmannsgata og diverse butikker for salg av løse transistorer,dioder og kondensatorer.Har ny loddebolt og en "3. hånd" med krokodilleklemmer.Har også en stor lampe med forstørrelsesglass så den snart 60 årige gubben kan reparere det meste selv.For meg gjelder bare japanske merker fra Japan,da Bose, Bang  & Olufsen samt B&W ikke passer for amatørbyggere med under 30 000 i budsjett.De 2 dyrste komponentene er en Nakamichi kasettspiller til kr 4000 og en Tandberg TD 20A til kr 6000.En huldra 10 og en TDC 310 gjør min tandberg verden komplett,så får jeg heller se om mine 2 Gale høytalere låter bedre med bass ca 20-100 hz.Fikk det 12" elementet billig og vil ikke nedverdige meg til å si hvor jeg kjøpte det,bare at det kostet under 1000 kr og at det yter fra 200-1000 watt.Håper jeg kommer under 2000 i budsjett når basskassa er ferdig.Har en Sony souuround fm receiver med 5 kanaler og egen subbass kanal.Hvorfor er det bare 2 phono plugger som utgang? Har jo ingen forsterker til bassen.Siden man får ferdige kasser til mellom 2 og 3000 brukt,kan jeg ha driti meg ut med dette prosjektet.Finn selger mange gode høytalere fra 90 og 2000 tallet.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8143
28.07.18 22:46
Dennis2016: Har en Sony souuround fm receiver med 5 kanaler og egen subbass kanal.Hvorfor er det bare 2 phono plugger som utgang?

Sub kanalen i receiver har ikkje forsterkar. Det normale er aktiv subwoofer.

fargerik
fargerikInnlegg: 52284
07.08.18 15:54
InnocentBystander: Sub kanalen i receiver har ikkje forsterkar. Det normale er aktiv subwoofer.

TS kan jo bare finne en kraftig nok forsterker på Finn, og bruke den til å drive subben?

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9537
12.08.18 12:30
Dennis2016: .For meg gjelder bare japanske merker fra Japan

Selv foretrekker jeg japanske merker som ikke er fra japan  :D

Men skal du bygge subb, og budsjettet er  30 000 kr.
Da kan du bygge heftig selv, men får også kjøpt heftig subb. 

Med det budsjettet hadde jeg personlig vurdert Rel Acoustics

S
er nå att det kanskje er total budsjett.  Men rel mener jeg har gode alternativer til lang ned mot 3-400 $  (Men kan tenkes en butikk i Norge ser dollar tegn og ganger med 10)

hillebillys
12.08.18 17:22
Dennis2016: Fikk det 12" elementet billig og vil ikke nedverdige meg til å si hvor jeg kjøpte det,bare at det kostet under 1000 kr og at det yter fra 200-1000 watt

Bygge noe slikt over dine evner mener jeg.
Når du kommer med att ett høyttaler element yter 200-1000W

Høyttaler element er en forbruker, og yter derfor absolutt ingenting.

Tipper den nominelt tåler 400W og maks peek på 1000W

En slik en vil kunne brukes https://www.ljudia.no/produkter/hifi-hjemmekino/forsterker/subforsterker/zachry-dsw-240n

O
m du vil fortsatt bygge.

https://www.ljudia.no/produkter/hifi-hjemmekino/forsterker/subforsterker?Type=Products&SortBy=Price&SortDirection=Ascending

Dennis2016
Dennis2016Innlegg: 7
18.08.18 13:43

Hillebillys: Du er herved ansatt som korrekturleser!

Siden jeg er en amatør,bøyer jeg meg i støvet for deg.Tåler 200-1000 watt,selvfølgelig.

Hva betyr at en bassforsterker yter 40 eller 300 watt RMS?

Siden det er nesten umulig å få tak i 19 eller 21 mm MDF plater må jeg kjøpe spon.

Har 2 stk 12 tommer 200-1000,er det nok med den skumplata som har en sølvside og en selvklebende side? Har allerede en runt kobling til min biltema sub.

Spørsmålet er bare om jeg strengt tatt trenger 2 høytalere.Er det ikke slik at bass ikke er retningsbestemt,men kun mellomtone og diskant?

Den går vel fra 100 hz til 500 eller er det 1000 hz?

(Innlegget ble redigert 18.08.18 13:53)

fargerik
fargerikInnlegg: 52284
18.08.18 15:06
Dennis2016: Den går vel fra 100 hz til 500 eller er det 1000 hz?

Du må vel sette inn et delefilter?

Jeg stablet sammen noe for ikke lenge siden i et nytt rom som jeg har bygget i huset, og tok den lette løsningen og kjøpte en Sub brukt. Aktiv sub, den har en knott å skru på som stiller det innebygde delefilteret.

Jeg drev også og bygde noe greier for lenge siden, og brukte gulvspon. Ganske døde og egnede plater, det brukes jo mye. Tror vel gulvspon kan brukes i stedet for MDF, men skal ikke påstå noe.

Jeg stivet opp kabinettene med plank som jeg stemplet mellom sideveggene og mellom front og bak, som jeg skrudde og limte før monstrene ble finert med bladfiner. De ble så tunge at jeg måtte montere hjul på dem for å flytte dem.

De ble etterhvert brukt til PA- anlegg på konserter, ting kan bli overkill. Tror man kan gjøre hva som helst med gamle Altec-Lansing-elementer.

Syns noe av problemet med all denne bassen er at det klirrer i alle løse ting i huset.

Nå har jeg begynt å spille lavt, så det går greit. Må likevel holde meg over 92 desibel for å overdøve den kroniske tinnitusen, da. Men det er til å leve med.

(Innlegget ble redigert 18.08.18 15:11)

hillebillys
18.08.18 21:31
Dennis2016: Hillebillys: Du er herved ansatt som korrekturleser! Siden jeg er en amatør,bøyer jeg meg i støvet for deg.Tåler 200-1000 watt,selvfølgelig. Hva betyr at en bassforsterker yter 40 eller 300 watt RMS? Siden det er nesten umulig å få tak i 19 eller 21 mm MDF plater må jeg kjøpe spon. Har 2 stk 12 tommer 200-1000,er det nok med den skumplata som har en sølvside og en selvklebende side? Har allerede en runt kobling til min biltema sub. Spørsmålet er bare om jeg strengt tatt trenger 2 høytalere.Er det ikke slik at bass ikke er retningsbestemt,men kun mellomtone og diskant? Den går vel fra 100 hz til 500 eller er det 1000 hz?

Gulvspon 22mm fungerer helt greit.  Du kan muligens om du vil legge ett lag med klarlakk på innsiden.

Joda veit jeg pirket.

40 - 300 W rms.   RMS er en måleenhet (Husker ikke detaljer) en kan nesten si nominell effekt.  Det vil si att i korte peek kan den yte mer (Dynamisk) noen bortimot det dobbelte.

Hva et element tåler/ kan trekke har også samme toleranse (Avhengig av kvalitet) Det vil si en som tåler 300 w rms kan trolig tåle 650-700 W peek

Samtidig en forsterker på 40 W med voldsomt god strømforsyning kan faktisk fungere bedre en én  forsterker på 150 w med liten dårlig strømforsyning.

I snitt til subb som du bygger tenker jeg en  Zachary på 150 W RMS 8 ohm fungerer helt fint. Det gjør ingenting på basselement om forsterkeren er litt under maks den tåler. Bare ikke skru volumet opp til du hører det kommer ulyder.

Bass er lite retningsbestemt om det i det hele tatt har noe. 1 12" koblet til 150W vil nok fungere helt fint.

Mellomtone og diskant bør peke riktig ja, men kan bruke en ekstra diskant bak på kassa for spredning.

Subb bass altså basskasse bør fleste tilfeller gå fra 200hZ og ned til 18-20hz (under det er det få mennesker som hører, men vi føler det ganske greit)  En subb forsterker (Koster rundt 1800 kr) har filter muligheter innebygd.  Men da bare til subben

Så da trenger du i fronthøyttalere diskant, mellomtone og mellomtone/bass  Event diskant og mellomtone/bass (2 veis)  sistnevnte er muligens enklest.  Den bør da gå dypt nok ned til å overlappe bassen du bygger.

Men en ting. du bør prøve og finne info om den bassen du har. for størrelsen på kassa og om den skal ha ventilering eller ikke er av meget betydning for resultatet. og ulikt fra element til element.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg