Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tips til landskapsfotogragering til en nybegynner

NYTT TEMA
reodorfelg1
reodorfelg1Innlegg: 762
05.10.18 20:22

Jeg skal i nær framtid reise til et sted med nydelig natur og ta noen landskapsbilder med et speilreflekskamera. Jeg kommer ikke til å bruke noen ekstra objektiver. Dersom jeg får noen blinkskudd kan det hende jeg får bildene forstørret og har dem på veggen. Jeg interesserer meg for fotografering, men har ikke så mye erfaring med det fra før. Jeg har planer om å gå på fotokurs og lære mer. Men jeg rekker nok ikke å lære så mye før disse bildene skal tas, så da håper jeg noen her kan gi meg noen generelle tips på veien. Disse mottas med takk :). 

- Hva slags vær gir best bilder? Noen tips? Dit jeg skal ta bilder er det ganske varmt, og mye sol, når jeg skal dit. 

- Burde jeg bruke stativ også om jeg ikke skal ta long exposure shots?

- Hva er ideelle innstillinger på kameraet når man skal ta landskapsbilder?

- Andre tips? 

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 8789
05.10.18 22:09

Hør på Kai, han har mange gode tips

Generelt så vil det jo anbefales å enten møte opp tidlig om morgenen, mens sola er på vei opp, eller når sola er i ferd med å gå ned, skal mye til for å få knall landskapsbilde når sola er på sitt høyeste.

Når det gjelder innstillinger så spørs det jo hvor komfortabel du er i utgangspunktet.  For landskapsfotografering så er det jo viktig at "alt" er i fokus, så skyt nå ikke wide open, gå for blender (f) 5,6 og oppover.

Til å begynne med brukte jeg alltid A på kamerat, aperture priority, da kan du f.eks bestemme at du vil ha en spesifikk blender og iso ditt eller datt, så styrer kameraet lukkertiden. 

gjespe
gjespeInnlegg: 23566
07.10.18 10:28
reodorfelg1: - Hva slags vær gir best bilder? Noen tips? Dit jeg skal ta bilder er det ganske varmt, og mye sol, når jeg skal dit.  - Burde jeg bruke stativ også om jeg ikke skal ta long exposure shots? - Hva er ideelle innstillinger på kameraet når man skal ta landskapsbilder? - Andre tips?

All slags vær kan gi flotte bilder selv om sterk sol ikke som regel ikke er det beste. Men du sier ikke hvor du skal reise og ikke noe om hva slags kamera du bruker eller hvilke objektiver du har?

Landskapsbilder kan være så mye - som Slikkepott sier over her ønsker man stor dybdeskarphet må en tenke liten blender eller focus stacking. Men det kommer ann på hva man ønsker, landskap kan også være med bevist uskarp bakgrunn.  

Men temaet er så stort at det er mange ting som spiller inn etter hva slags bilder du ønsker. Bruk you tube eller google så finner du mye om emnet.

Du trenger ikke stativ men det kan være en fordel for mange bilder. En monopod er lettere å ha med på reise og gjør god nytte også. Alt avhenger av lystforholdene.

Et lite tips kan være å få med litt forgrunn i bildet for å fremheve dybden - ikke bare utsikten.

fargerik
fargerikInnlegg: 53783
10.10.18 08:54
reodorfelg1: Andre tips?

Jeg har knipset vilt rundt meg med et slikt speilreflekskamera, uten å kunne en pøkk om fotografering.

De landskapsbildene jeg tok f. eks. på fjellet, manglet dybde og ble dritdårlige.

I ettertid har jeg fått tips om at det kan hjelpe å finne en form for linjeføring, noe som strekker seg bort og utover i bildet.

En vei for eksempel, eller en kraftlinje, det er eksempler på linjer som får frem dybden. Og slike former for linjer kan du også finne i naturen. En strand som strekker seg langt ut i bildet, kanskje en elv...

(Innlegget ble redigert 10.10.18 09:01)

fargerik
fargerikInnlegg: 53783
10.10.18 09:19
Slikkepott: Hør på Kai, han har mange gode tips

Strålende!!!

Klikk for å gå tilbake til toppen