Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Foto for nybegynnere

NYTT TEMA
bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 3747
03.12.18 12:13

for alle som ønsker å anskaffe seg systemkamera og trenger opplæring med kameraet og teknisk utførelse..

anbefalte videoer på youtube ;

Tony & Chelsea Northrup ipod.

Realworld photography ( trials , smoke , macro , timelaps video , etc )

Thomas Heaton - landscape 

Adorama - long exposures , portraits etc.

bjarsvei
03.12.18 12:17

forøvrik for de som ønsker å kjøpe utstyr nytt...kameraer har like gode sensorer og prosessorer uansett prisklasse...

kamerahuset kan være billig , men invester i objektivet..det er objektivet som virkelig hjelper deg..

kit-pakkene til canon , nikon og sony er utmerket i seg selv. til å begynne med , så er det bare å investere i et objektiv senere , når due er blitt vant til fotograferingen med speilreflekskamera..

lykke til

bjarsvei
03.12.18 12:55

det finnes svært mangen lærerike videoer på youtube...både til læring men fremfor alt til inspirasjon...men du må bruke søkeord på engelsk..det finnes ingenting på norsk om noe som helst egentlig..annet enn søppel...

eksempel... ; steelwool photography , how to take photo of fire , smoke , longexposure riverfalls , fireworks , etc

all about , iso,shutterspeed and aperture,  depth of field , focallenght, ..

noen som vil tilføye i tråden til andres fordel imøtekommes med interesse

Torotto
TorottoInnlegg: 15243
14.12.18 00:03
bjarsvei: forøvrik for de som ønsker å kjøpe utstyr nytt...kameraer har like gode sensorer og prosessorer uansett prisklasse... kamerahuset kan være billig , men invester i objektivet..det er objektivet som virkelig hjelper deg..

Det er forskjell både på bilde sensor og prosessor.   Så det handler vel mer om å ha en total plan på bruk.

Nattfotografering og størrelse på brikke har betydning, nå det gjelder støyfri ISO. 

Crop eller fullformat brikke. 

Påvirke valget av riktig objektiv. 

Hva skal kamera brukes til mye ute i natur forskjellig vær, så bør det ha god tetning. 

Så i utgangspunktet så bør man se på en totalløsning mellom objektiv og kamera. 

bjarsvei
14.12.18 00:09

Hva er forskjell på en aps--c , CMOS til 4000 kr og en i et cam til 30 tusen ? Og ikke kom dragende med GPS og tull som er puttet inn i de dyre...

bjarsvei
14.12.18 00:17

Bør være egendefinert kelvin på kamera da...

bjarsvei
14.12.18 00:22

3200-10000 grader kelvin...bedre med det enn mye av tullefunksjoner som er overflødige for bildet

bjarsvei
14.12.18 00:42

Purker litt med en ilca 68k Sony , for tiden..prisklassen til canon 750D ..tamronobjektiv.., Sony og skarphet i objektiv er dårlig, men finnes ok i tamron og sigma..adapter til canon objektiver blir dårlig resultat sies det...

Ilcaen er et tungt drog med vekta til 5D , så krever sitt stativ...

MEN , Sony ilca har innebygget IS i kameraet, dvs at objektiver trenger ikke ha IS , det er virkelig prisbesparelse..et objektiv med IS til 20 tusen koster 10 uten IS....

Koselig kamera med gøyale effekter i jpeg. Klokkeklare bilder.. 

bjarsvei
14.12.18 00:49

Putler, skal det stå ovenfor...

Husk på en ting, vær aldri redd for hvordan fotografer dømmer dine bilder....de eneste bildene fotografer er strålende fornøyd med er de bildene de har tatt selv..og det å bli tildelt en rolle å finne feil på andre er verdens enkleste jobb..

La aldri det være begrensende for din fotoaffære

Torotto
14.12.18 01:20
bjarsvei: Hva er forskjell på en aps--c , CMOS til 4000 kr og en i et cam til 30 tusen ? Og ikke kom dragende med GPS og tull som er puttet inn i de dyre...

Forskjellen er blant annet forsegling av kamera og hvor solid kamera hus er bygget.  

Fullformat brikke har større punkter, som gjør det letter å få inn mer lys, noe som påvirker støyen i brikken. 

Her 2 typer 

Torotto
14.12.18 01:44
bjarsvei: Sony og skarphet i objektiv er dårlig,

Har du sett dette? 

sveibjar
sveibjarInnlegg: 458
25.12.18 15:13

hei Bjarsvei..nå vet ikke jeg hvem du er men du er åpenbart et geni på området..det er det jo absolutt ingen tvil om...og jeg er helt enig med deg når du avviser påstanden fra digitalfotografene at prosessing i lightroom og photoshop er det samme som Ansel Adams gjorde i darkroom er tøv... ansel adams fikk frem stemningen i fotografiet gjennom darkroom-prosess, mens lightroom og photoshop er grafikk som fjerner stemningen og får bildet til å bli et twist-papir i forskjellige grafitti..

stå på bjarsvei, du er en ener :)

sveibjar
25.12.18 16:25

TOROTTO,  se youtubevideo ;

crop sensor ( Nikon D3400 )  vs fullformat ( Nikon D600 ) 

REALWORLD photography

en 3400 er vel ca 15000 billigere enn D600 (US-version)

Torotto
25.12.18 23:13

@sveibjar.  Det var jo akkurat dette jeg ville ha frem. Forskjell på dyre og billigere kamerar. 

sveibjar
04.01.19 17:40

visual art photography 

youtube..

sveibjar
04.01.19 17:46
Torotto: Forskjell på dyre og billigere kamerar.

det du skrev var at det er en selvfølge at dyre fullformatskameraer er mye bedre enn billige cropsensor kameraer ..det er blitt testet verden over og det er svært få som ser forskjell på dem...

sikkert noen fotojournalister i norge som er uenig..de er så stolt over utstyret som de får låne av bedriften..dessverre så har de ikke øye for et fint bilde , så de kunne lenge nøyd seg med et engangskamera  til 49 kr på kiwi..hvis disse fortsatt er i salg..

sveibjar
04.01.19 17:48

og jeg har sjekket instagramkontoene til endel av disse ...

Torotto
04.01.19 21:24
sveibjar: sikkert noen fotojournalister i norge som er uenig..de er så stolt over utstyret som de får låne av bedriften..dessverre så har de ikke øye for et fint bilde , så de kunne lenge nøyd seg med et engangskamera  til 49 kr på kiwi..hvis disse fortsatt er i salg..

Ja vel!

petterG
petterGInnlegg: 9538
04.01.19 21:58
sveibjar: sikkert noen fotojournalister i norge som er uenig..de er så stolt over utstyret som de får låne av bedriften..dessverre så har de ikke øye for et fint bilde , så de kunne lenge nøyd seg med et engangskamera  til 49 kr på kiwi..hvis disse fortsatt er i salg..

Få bildene opp på denne skjermen så ser du stor forskjell - uten problemer. Testet den på jobben til en kompis(kalibrert så klart)...

sveibjar
11.01.19 11:23

Litt macro idag tenkte jeg... Igår var det litt long exposure...fant meg en kløft i en utskutt Berg med rennende vann isroser på ene siden og istapper på den andre , solen på vei ned men akkurat over fjellet bak...med f29 klarte jeg å lure til meg 1 sekund..fikk bakgrunnen i svart , sløret vann med skinnende krystallklare istapper og isroser rundt..wb Night...

sveibjar
15.01.19 18:41

have lost it...no longer the feeling for it...har holdt på med disse kameraene siden vinteren 2015..og det har vært 4 år med et rotteres etter minnekortene..så that was that..jeg kommer ikke til å ta i de tmer, men det blir endel av min historie da... men med så mangt annet siden 2006...mengden negative opplevelser overskygger det positive med det....og jeg vet hvem jeg skal takke det for..

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester