Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Optimale fargeinnstillinger for Samsung TV?

NYTT TEMA
Jonasar
JonasarInnlegg: 27032
11.06.19 21:09

Finner for noen tidligere hver, men fant ikke for denne...

Noen som kan hjelpe litt?

Har null peiling og akkurat fått ny TV

Her er Greia forresten

fargerik
fargerikInnlegg: 64187
17.06.19 19:52
Jonasar: Finner for noen tidligere hver, men fant ikke for denne... Noen som kan hjelpe litt? Har null peiling og akkurat fått ny TV Her er Greia forresten

Jeg kjøpte også en slik samsung for noen uker siden. Vet ikke om den er lik din, omtrent samma dings, men prisen var litt anderledes. Jeg kjøpte hos elkjøp.

De hadde tilbud om optimalisering, men jeg syns prisen var ganske frisk og ga blaffen i det.

Kjører bare auto og fabrikkinnstillinger nå, og syns det funker bra.

For meg er det Far Fuckings ut over det jeg forstår å begynne å rote med slike innstillinger, men kanskje du kan ringe til Power og spørre hva de skal ha for å optimalisere din TV slik at den passer for deg?

For meg virker det som om disse rimelige smart- TVene har for liten hjerne. Har lett for å henge seg opp dersom jeg zapper og spoler litt fram og tilbake i programmer.

Vurderer faktisk å heller koble den til den stasjonære datamaskinen med en kabel. Det er ikke spesielt smart å måtte svenskestarte "smart"-TV`n på grunn av at den er dum som et brød.

(Innlegget ble redigert 17.06.19 19:58)

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5726
13.10.19 19:43
fargerik: De hadde tilbud om optimalisering, men jeg syns prisen var ganske frisk og ga blaffen i det.

Fornuftig av deg.

Denne "optimaliseringen" er full av endringer av bilde og lyd, i forhold til hvordan filmen er mente å vises.

Den endrer skarphet, og mykhet, og farger.  Slik at når filmen skal ha uklar sene for å gi en viss stemning, så utligner tven mye av dette. Og ved mye rask bevegelse (eks action film) så "myker" tven dette, slik at detaljer ses.men med det fjernes effekten av hva som er ment i filmen.

Farver skarpe's opp, og tones ned. noe alla photoshoping. 

Resultat, du ser ikke filmen slik den skal. Slå av alt slikt.

Lyd... tja. spiller liten rolle. kjør heller lyd direkte fra Blueray/dekoder til eget anlegg.

Bruker du tv høyttalere, ikke noe særlig å bruke mye tid på, blir minimalt med forskjell uansett.

Her en artikkel om dette. Det er helt sikkert bedre artikler en akkurat denne.

fargerik
14.10.19 09:47
Bill_Babba: Lyd... tja. spiller liten rolle. kjør heller lyd direkte fra Blueray/dekoder til eget anlegg.

TV`n har ikke høyttalere. Men det er jo optisk lydutgang, og det er optisk inngang på recieveren som er plassert under. Og jeg er så gammeldags at jeg fremdeles har et surroundanlegg med 5 høyttalere. Fungerer utmerket. Det er kanskje litt dinosaur-faktor å ha store høyttalere, da. Men det er jo grei lyd.

Selve bildet på TV er så himmelropende surrealistisk mye bedre når 4K kom inn i huset at en gammel mann ikke har spesielt mye å klage på. Den gang jeg var barn var bildet i svart/hvitt, og det var snøvær i alle (begge) programmer. (både norsk og svensk TV)

(Innlegget ble redigert 14.10.19 09:49)

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5726
17.10.19 19:27
fargerik: TV`n har ikke høyttalere. Men det er jo optisk lydutgang, og det er optisk inngang på recieveren som er plassert under. Og jeg er så gammeldags at jeg fremdeles har et surroundanlegg med 5 høyttalere. Fungerer utmerket. Det er kanskje litt dinosaur-faktor å ha store høyttalere, da. Men det er jo grei lyd. Selve bildet på TV er så himmelropende surrealistisk mye bedre når 4K kom inn i huset at en gammel mann ikke har spesielt mye å klage på. Den gang jeg var barn var bildet i svart/hvitt, og det var snøvær i alle (begge) programmer. (både norsk og svensk TV)

Selvsagt er det bra bilde i dag.. Men innstillingene er hva jeg tenkte på. Mange vil ha alt det smothing og lydklang osv.

Greit nok det, men det endrer faktisk hvordan en film er ment å oppleve. 

Jeg personlig sverger til 5 kanal DTS fortsatt også.

Jeg syns ikke det nye "planke" greiene med alt under tv'n funker for meg.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9523
19.10.19 13:39
fargerik: Og jeg er så gammeldags at jeg fremdeles har et surroundanlegg med 5 høyttalere.

Når ein tar i betraktning at det er slik lyden blir miksa, så er det jo det beste. Problemet er vel at mange har TVen i stua, og der passar det betre med ein diskret lydplanke enn ordentlig anlegg.

fargerik
19.10.19 18:42
InnocentBystander: Når ein tar i betraktning at det er slik lyden blir miksa, så er det jo det beste. Problemet er vel at mange har TVen i stua, og der passar det betre med ein diskret lydplanke enn ordentlig anlegg.

Det er jo noe i det, ja. Nøkkelordet er "konevennlig" som betyr at det skal være lite og pent å se på.

Jeg har litt planer om å ribbe stua og pusse opp, og det kunne jo være en anledning til å pensjonere de stygge greiene og kjøpe noe som er konevennlig og pent, og helst uten kabler som er stygge å se på.

Men hva er det som er sånn, som er lite og nett, pent å se på, som er surround og samtidig kan flytte litt luft? Kan man få dyp bass og trøkk av noe som er lite og pent, egentlig? (ja, jeg er klar over at det finnes sub-kasser, men det blir jo bare å dra inn en ny, stygg dings)

(Innlegget ble redigert 19.10.19 18:47)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9523
20.10.19 00:02
fargerik: Jeg har litt planer om å ribbe stua og pusse opp, og det kunne jo være en anledning til å pensjonere de stygge greiene og kjøpe noe som er konevennlig og pent, og helst uten kabler som er stygge å se på.

Planlegg. Legg kablar i veggen, så kan du henga opp små høgtalarar som då blir lite synlige. Med litt kreativitet klarar du sikkert å skjula ein liten sub også. 

Bose er populært for den som vil ha det smått (men du må då ha sub).

fargerik
20.10.19 12:11
InnocentBystander: Planlegg. Legg kablar i veggen, så kan du henga opp små høgtalarar som då blir lite synlige. Med litt kreativitet klarar du sikkert å skjula ein liten sub også.

hehehe...ja, det er mulig. Jeg har bygget på huset for å lage nytt kjøkken. Og det er ferdig. Der laget jeg et rom bak veggen hvor jeg har plassert en forsterker og en sub. Det som er synlig, er bare en pinell DAB-radio og to bittesmå diskanthøyttalere på en hylle på veggen. Mange har klødd seg i hue over hvor mye trøkk det er i den lille radioen ;-) Det er jo ingen som ser det som er bak der.

Men nå avsporer vi jaggu tråden her.........

(Innlegget ble redigert 20.10.19 12:17)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg