Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lydisolerende gardiner e.l. foran vindu i av-rom?

NYTT TEMA
Type-R
Type-RInnlegg: 1827
18.06.19 17:54

Hei. Jeg har et film-/musikkrom som jeg har lydisolert med gipsplater og lydisolerende dør. Det fungerer rimelig bra, bortsett fra at en del lyd unnslipper gjennom vinduet.

Noen som vet om feks lydisolerende gardiner som kan virke? Evt å tape lydisolerende materiale som dette over vinduet (det vil ikke vises, da det er en sort nedtrekks-/blendegardin foran vinduet.) Noen som evt har noen andre tips til lydisolering her (som ikke innbefatter total utskifting av vinduet)?

(Innlegget ble redigert 18.06.19 18:04)

_roffe_
_roffe_Innlegg: 7121
18.06.19 18:07

Det mest ekstreme er vel å bytte vinduet til et mer støydempende moderne vindu.

Hva jeg kommer på av forslag, kan vel evt. være en slags ramme du lager som passer inn i vinduskarmen, med et lag med plexiglass skrudd fast på hver side.

En ting å tenke på er om vinduet skal fortsatt ha mulighet for å kunne åpnes, Evt krav til rømningsvei, etc..

Type-R
Type-RInnlegg: 1827
18.06.19 18:12

Jeg ser for meg at muligheten til rømningsvei fremdeles bør være der. Derfor lurer jeg altså på å bare tape et luddempende materiale som det jeg lenket til over vinduet. Men vil det ha effekt?

_roffe_
_roffe_Innlegg: 7121
18.06.19 18:25

Det meste vil nok hjelpe med lydisoleringen.

perchri
perchriInnlegg: 9272
18.06.19 21:09
Type-R: Hei. Jeg har et film-/musikkrom som jeg har lydisolert med gipsplater og lydisolerende dør. Det fungerer rimelig bra, bortsett fra at en del lyd unnslipper gjennom vinduet. Noen som vet om feks lydisolerende gardiner som kan virke? Evt å tape lydisolerende materiale som dette over vinduet (det vil ikke vises, da det er en sort nedtrekks-/blendegardin foran vinduet.) Noen som evt har noen andre tips til lydisolering her (som ikke innbefatter total utskifting av vinduet)?

Kjøp 2 sett persienner. Spray dem med "gummilakk" ett tynt lag. Monter dem med 5cm avstand uttad. Juster de i motfase, demper lyden veldig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg