Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

LG OLED hjelp.

NYTT TEMA
LSP-4445
LSP-4445Innlegg: 1095
29.10.19 11:37

dobbel post

(Innlegget ble redigert 29.10.19 11:40)

LSP-4445
29.10.19 11:39

Bestilte en B9 i helgen og kommer i slutten av uken. (betryggende med 30 dagers returrett)
Aldri hatt OLED eller tv fra LG før.
Har noen her tips til innstillinger osv jeg bør gjøre?
Tenker først og fremst for å redusere sjansen for innbrenning,hvis mulig.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 4527
29.10.19 22:30
LSP-4445: Bestilte en B9 i helgen og kommer i slutten av uken. (betryggende med 30 dagers returrett)
Aldri hatt OLED eller tv fra LG før.
Har noen her tips til innstillinger osv jeg bør gjøre?
Tenker først og fremst for å redusere sjansen for innbrenning,hvis mulig.

Jepp det har jeg. Har nettopp fått ny Oled etter innbrenning, og det som anbefales er å kjøre med lav panelspenning de første hundre timene(Oled light på LG). Unngå HDR i samme tidsrom.

Ellers styr unna "God morgen Norge". Logoen der er et helvete for Oled(statisk gul). 

La Tven få en pause imellom 4-5 timers økter.

LSP-4445
30.10.19 22:53

takk Fernandovonarb

har du LG?
hvis ja 
 hvilke verdier har du på panelspenning?
er vel ikke bare on/off option kanskje

Fernandovonarb
30.10.19 23:14
LSP-4445: har du LG?
hvis ja  hvilke verdier har du på panelspenning?
er vel ikke bare on/off option kanskje

Nei, jeg har Philips, og den som fikk innbrenning var Philips også. Det er LG Oledpaneler i alle sammen etter hva jeg har forstått.

På Philipsen så har justering av kontrast samme funksjon som det som ligger som "Oled light" hos LG. Det er hvor hardt du driver oled diodene(pixlene) du justerer her. Til meg så er det en skal fra 0-100 hvis jeg ikke husker feil. Sett den lavt er mitt tips. 20% av maks kanskje?

Den største krisen for disse panelene etter min erfaring er statiske logoer. Spesielt gule logoer er hardt for panelene. 

Bildekvaliteten er magisk. Vurderte Qled fra Samsung, men var livende redd for å bli skuffet, så det ble Oled igjen. Fyrte opp "Planeth Earh 2" i 4K HDR for første gang i dag. Himmel og hav for et bilde. Ble sittende å måpe :-)

LSP-4445
31.10.19 09:06
Fernandovonarb: Nei, jeg har Philips, og den som fikk innbrenning var Philips også. Det er LG Oledpaneler i alle sammen etter hva jeg har forstått.På Philipsen så har justering av kontrast samme funksjon som det som ligger som "Oled light" hos LG. Det er hvor hardt du driver oled diodene(pixlene) du justerer her. Til meg så er det en skal fra 0-100 hvis jeg ikke husker feil. Sett den lavt er mitt tips. 20% av maks kanskje?Den største krisen for disse panelene etter min erfaring er statiske logoer. Spesielt gule logoer er hardt for panelene.

Ok,var det kanal logo du fikk innbrenning på?
Hvis ja synes du selv at du har sett veldig mye på akkurat den tv kanalen?
Med ny tv hva gjør du annerledes nå?

LSP-4445
31.10.19 09:44
Fernandovonarb: Unngå HDR i samme tidsrom.

Kanskje lurt å deaktivere HDR litt i begynnelsen ja,må bare finne den funksjonen på tv når jeg får den.

(Innlegget ble redigert 31.10.19 09:46)

Fernandovonarb
31.10.19 12:07
LSP-4445: Ok,var det kanal logo du fikk innbrenning på?
Hvis ja synes du selv at du har sett veldig mye på akkurat den tv kanalen?
Med ny tv hva gjør du annerledes nå?

God Morgen Norge var noe som typisk nok ble stående på i timesvis om morgenen hjemme hos oss. Mest i bakgrunnen når vi klargjorde barn og oss selv for en ny arbeidsdag. Den statiske gule G'en ble etterhvert fastbrent til min store skuffelse. TV2 nyhetskanalen har også en sterk rødfarge i logoen som det ble merke av. Typisk nok en kanal som ble stående i timesvis i bakgrunnen når andre ting ble gjort i hjemmet. Har kutta ut begge to for sikkerhets skyld nå. Kommer ikke til å ha disse på mer enn 1 til 2 timer i strekk i fremtiden.

Googlet litt rundt det og du kan se resultatet her. Spesielt når du skulle se en fotballkamp så ble den store G'en veldig synlig mot grønt gress. Alle skulle hatt like "snille" logoer som NRK, da ville det ikke vært noe problem i hele tatt.

HDR er ikke noe du kan aktivere, det blir aktivert når du ser HDR materiale. Du får beskjed om det via en liten notis på TV'en. Netflix har mye HDR materiale, og det er merket der. Alternativt er en 4K Bluray avspiller noe som kan vise det.

LSP-4445
31.10.19 15:08
Fernandovonarb: God Morgen Norge var noe som typisk nok ble stående på i timesvis om morgenen hjemme hos oss. Mest i bakgrunnen når vi klargjorde barn og oss selv for en ny arbeidsdag. Den statiske gule G'en ble etterhvert fastbrent til min store skuffelse. TV2 nyhetskanalen har også en sterk rødfarge i logoen som det ble merke av. Typisk nok en kanal som ble stående i timesvis i bakgrunnen når andre ting ble gjort i hjemmet. Har kutta ut begge to for sikkerhets skyld nå. Kommer ikke til å ha disse på mer enn 1 til 2 timer i strekk i fremtiden.

ok,ja jeg ser også noe på GMN....men jeg ser gjerne i opptak og spoler over reklame pausene.
Men bør vel redusere GMN tittingen og la reklame pausen gå som normalt...blir vel en slags rense opplegg da det ikke er noe logoer på reklame.
Tv dekoderen min har også en bildeskalerings funksjon....kan gjøre tv bilde mindre eller større så kanal logoen ikke er på samme sted hele tiden.
Men blir kanskje å overdrive frykten for innbrenning :/

Fernandovonarb
31.10.19 15:28

Du bør la reklamepausene gå som normalt ja for sikkerhets skyld. Så husk at hver gang du slår av Tv'en, så renser den seg selv. 15 minutter pause er nok ifølge det jeg har funnet ut. For at dette skal virke så er støpsel nødt til å være i. Ikke trekk ut støpsel når du slår av TV.

Mulig det er visse forskjell i faren for innbrenning med årgangene i Oled også, men jeg har blitt helt ekstremist i å unngå det samme igjen derfor tar jeg ingen sjanser.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg