Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Billig DAB-radio

NYTT TEMA
TheBaseline

TheBaseline
18.04.21 20:08

Ønsker å kjøpe en DAB-radio til å ha på terrassen mens jeg koser meg i solen. Noen som har info om en billig, god DAB-radio? Helst under 1000 kr. 

GiPazzini_85

GiPazzini_85
19.04.21 09:38
TheBaseline: Ønsker å kjøpe en DAB-radio til å ha på terrassen mens jeg koser meg i solen. Noen som har info om en billig, god DAB-radio? Helst under 1000 kr.

Hitachi og Hama har vel noen billige varianter for rundt 500 tror jeg. Siden du tenker å bruke den ute så hadde jeg ikke investert all verden uansett.

(Innlegget ble redigert 19.04.21 09:39)

fargerik

fargerik
19.04.21 10:16
TheBaseline: Ønsker å kjøpe en DAB-radio til å ha på terrassen mens jeg koser meg i solen. Noen som har info om en billig, god DAB-radio? Helst under 1000 kr.

Se etter en radio med stort, lyssterkt display, ellers ser du ikke en pøkk i sola og da blir det vanskelig å skrolle gjennom kanalene for å finne den du vil lytte til.

(Jeg har en god radio med dritlite, lyssvakt display, og det irriterer meg)

(Innlegget ble redigert 19.04.21 10:17)

GiPazzini_85

GiPazzini_85
19.04.21 14:02
fargerik: Se etter en radio med stort, lyssterkt display, ellers ser du ikke en pøkk i sola og da blir det vanskelig å skrolle gjennom kanalene for å finne den du vil lytte til. (Jeg har en god radio med dritlite, lyssvakt display, og det irriterer meg)

Det er jo for så vidt et poeng, men hvor mye skal man nå egentlig legge i en radio som skal stå ute? Og det må jo være temmelig sterkt lys om det skal gå gjennom sollys. Vet i alle fall at de Hitachi-modellene har vært enkle å bruke med skive (én opp, så bortover og OK) for å velge kanal. Radionette sin passer f.eks veldig dårlig ute sånn sett med "scrolle-hjul".

fargerik

fargerik
20.04.21 07:34
GiPazzini_85: Det er jo for så vidt et poeng, men hvor mye skal man nå egentlig legge i en radio som skal stå ute?

Syns ikke det er smart å ha noen som helst radio stående ute. Ta den inn når det blir regn eller fuktig om nettene. Skal det stå permanent ute, er kanskje ett eller annet designet for å ha i båten best. Men hva en Radio Til Båt koster, vet ikke jeg. Regner med at det er dyrt.

Jeg har altså en gammel Pinell Supersound 2, forsåvidt en grei radio, men displayet er knøttlite og uleselig i sollys. Men på den annen side kan det lagres ti kanaler, og det er enkelt å bytte kanaler med fjernkontrollen. Er det wifi tilgjengelig, kan man også lagre ti internettkanaler.

Mulig de nye modellene har bedre display, men de koster jo 1700 kroner-ish. Lyden er tålelig bra. Har brukt den ute, og da koblet den til en lydplanke. Da blir det diskotek.

En annen mulighet er selvfølgelig å titte på FINN.

Jeg søkte på Pinell for moro skyld.

(Innlegget ble redigert 20.04.21 07:42)

FjodorDVD

FjodorDVD
20.04.21 07:44

Jeg har hatt tre stykker. Fra billige Logik til dyrere Pinell. Det har uansett vært det verste søpla jeg har hatt i hus. Aldri mer kommer det DAB inn i mitt hus. Jeg har bare ikke ord for noe søppel det har vært.

Nå er det "Google home" som er min radio. 

Jeg sier: Hey Google - gi meg Nrk P2. Så starter radiokanalen.

At den i tillegg svarer på når toget går til Oslo eller hvordan været blir er bare en bonus. Den holder kontroll på koketider på kjøkkenet og er et levende Wikipedia osv.

DAB? Ha - glem det og prøv eventuelt en google mini til 250 kroner på Finn og bli overbevist og kjøp en større etterpå.

NB. Krever wifi og gult belte i mobiltelefon-app forståelse. 

fargerik

fargerik
20.04.21 07:57
FjodorDVD: gult belte i mobiltelefon-app forståelse.

hehehehehehehe:-)

Glemte å nevne at denne pinellen også har spotify, slik at man kan linke telefonen til radioen og spille spotify- listene.

Uansett...TS er jo ute etter en DAB-radio, da. Kanskje hen kun er ute etter å lytte til NRK P1.

(Innlegget ble redigert 20.04.21 08:00)

BBQsaus

BBQsaus
20.04.21 08:08

Var på jakt etter en radio på starten av året selv. Den skulle være bærbar, ha DAB og ha god lyd. Bør ikke være så vanskelig å få tak i tenkte jeg. Men her var det utrolig mye ræl uti markedet. Budsjettet var 1500.

Kjøpte først en Jensen Buddy DAB Lite - Denne kjente jeg noen som hadde, og den visste jeg at hadde god lyd. Den var også robust (tåler nok å stå ute), nesten av typen radio som er lagd for å stå i et verksted. Problemet var at jeg hadde oversett at denne ikke var bærbar. Så dermed byttet jeg den. Gir den 5/6, men manglet batteri.

Neste radio var Tivoli. Husker jeg hadde en tivoli radio på hytta for noen år siden, og den var helt overlegen alle radioer jeg har hørt på siden. Problemet var at denne radioen ikke hadde DAB, og derfor prøvde jeg en lignende radio de hadde i samme prisklasse, denne MED DAB. Men denne radioen begynte å skurre etter noen uker, og i tillegg var den bare midt på treet rent lydmessig. Denne het Tivoli AuDio Pal+ bt. Gir den 4/5. Pga. skurrete lyd etterhvert byttet jeg også denne.

Så kom jeg over en annen radio hos noen, JBL Tuner 2. Litt annet design, og har egentlig ikke vært ute etter en slik radio. Men jeg ser at den er praktisk når man skal ha med seg, og ser bedre ut enn jeg tenkte først. Denne er både vanntett, har bra lyd, god batterilevetid og veldig brukervennlig design. Superfornøyd nå! 5/6

FjodorDVD

FjodorDVD
20.04.21 09:00
fargerik: Glemte å nevne at denne pinellen også har spotify, slik at man kan linke telefonen til radioen og spille spotify- listene. Uansett...TS er jo ute etter en DAB-radio, da. Kanskje hen kun er ute etter å lytte til NRK P1.

Jeg glemte også å si at "google home" må ha strømkontakt. Generelt kan jeg føye til at Radio Lux, BBC Worldservice, WOA eller Berliner Rundfunk går like bra som NrK P1 Troms og Finnmark. Om ikke det er nok er det minst 30000 kanaler å velge mellom.

Ser du nevner Pinell Supersound II. Den hadde jeg. Etter eneren døde. Den fikk meg til å forstå hvorfor en klassisk norsk reiseradio har trykknappene på toppen. Jo, da er det bare å trykke på knappen. På Pinell må man holde fast radioen med en hånd og trykke på knappene foran med den andre. Ikke no problem kanskje - vi har jo to hender. Men skal man se noe på displayet må man løfte radioen i tillegg. Den er  ikke tung for det er praktisk talt ingenting inni. Det var så godt å bli kvitt den forferdelige dab-søpla at jeg blir rent lykkelig av å skrive det.

GiPazzini_85

GiPazzini_85
20.04.21 09:10
fargerik: Syns ikke det er smart å ha noen som helst radio stående ute. Ta den inn når det blir regn eller fuktig om nettene.

Jeg tror du vet hva jeg mente. Jeg mente ikke at den skulle stå ute i regn, nei.

GiPazzini_85

GiPazzini_85
20.04.21 09:16
FjodorDVD: Jeg sier: Hey Google - gi meg Nrk P2. Så starter radiokanalen. At den i tillegg svarer på når toget går til Oslo eller hvordan været blir er bare en bonus. Den holder kontroll på koketider på kjøkkenet og er et levende Wikipedia osv.

Ja, å la Google lagre enda mer om en er jo en kjempebonus...

Dessuten greit å ha mulighet til å benytte et media uten å være avhengig av internett. Kneler nettet så er det greit med noe annet.

Har hatt Radionette-DAB-radio i alle år og har aldri vært borti noen problemer. Godt signal, samt at den har en grei nettradio-meny som om også organiserer podcasts.

FjodorDVD

FjodorDVD
20.04.21 09:35
GiPazzini_85: Ja, å la Google lagre enda mer om en er jo en kjempebonus... Dessuten greit å ha mulighet til å benytte et media uten å være avhengig av internett. Kneler nettet så er det greit med noe annet. Har hatt Radionette-DAB-radio i alle år og har aldri vært borti noen problemer. Godt signal, samt at den har en grei nettradio-meny som om også organiserer podcasts.

Det første er jeg helt enig i. Googles penetrering av dagliglivet bekymrer. Men i dab-kameratenes våte radiomonopoliseringdrøm heier jeg på google. 

Monopoliseringskampen til dab-kameratene har vært ført uten hensyn på sikkerhet eller beredskap. Med slike hensyn i mente skulle FM vært reetablert. Kneler nettet eller mangler det helt uti periferien er dab forlengst dødt uansett.

Det gleder meg at din erfaring med dab-radioen din er god. For meg var den ikke god i hele tatt. Så dab er jeg helt ferdig med, heldigvis.

GiPazzini_85

GiPazzini_85
20.04.21 10:48
FjodorDVD: Det første er jeg helt enig i. Googles penetrering av dagliglivet bekymrer. Men i dab-kameratenes våte radiomonopoliseringdrøm heier jeg på google. Monopoliseringskampen til dab-kameratene har vært ført uten hensyn på sikkerhet eller beredskap. Med slike hensyn i mente skulle FM vært reetablert. Kneler nettet eller mangler det helt uti periferien er dab forlengst dødt uansett. Det gleder meg at din erfaring med dab-radioen din er god. For meg var den ikke god i hele tatt. Så dab er jeg helt ferdig med, heldigvis.

Men er det signalproblemer du har hatt med DAB? Har bare hatt DAB+, så ikke hatt noen problemer der.

Men det er jo et ganske begrenset format, ja.

(Innlegget ble redigert 20.04.21 10:48)

FjodorDVD

FjodorDVD
20.04.21 11:24
GiPazzini_85: DAB? Har bare hatt DAB+

DAB hadde bare kort levetid. Systemet er nedlagt og nå avløst av DAB+ som er absolutt endestasjonen for lineær radio. (E. Newth)

Og DAB+ som i seg selv allerede er overmodent for den teknologiske skraphaug sammen med mye annet forhistorisk ræl.

fargerik

fargerik
20.04.21 13:56

TS hadde bare et spørsmål. "Jeg vil ha tips til en billig DAB radio." 

Merkelig at det skal være så jævlig vanskelig å gi tips om det TS spør om.

Hvis noen ber om tips til hund, gir man ikke råd om å drite i å skaffe seg hund men heller investere i en hest.

(Innlegget ble redigert 20.04.21 14:01)

FjodorDVD

FjodorDVD
20.04.21 14:23
fargerik: TS hadde bare et spørsmål. "Jeg vil ha tips til en billig DAB radio." Merkelig at det skal være så jævlig vanskelig å gi tips om det TS spør om.

Svaret er at det finnes ikke noen bra  DAB+ radio, verken dyr eller billig. For lyd det seg være podcast, musikk eller radio er nettet en bedre plattform. Enkelt.

fargerik

fargerik
20.04.21 15:10

Fjodor. La TS frem det som er din problemstilling?

Svaret er nei.

TS skal ha en DAB-radio. Punktum

Anbefaler du fisk dersom folk ber om tips til oksekjøtt?

(Innlegget ble redigert 20.04.21 15:17)

FjodorDVD

FjodorDVD
22.04.21 07:21
fargerik: Fjodor. La TS frem det som er din problemstilling? Svaret er nei. TS skal ha en DAB-radio. Punktum Anbefaler du fisk dersom folk ber om tips til oksekjøtt?

Mitt svar til TS er i beste hensikt, fargerik. TS ønsker å høre på radio. Etter å ha hatt 3 søppelradioer av type DAB+ deler jeg min positive erfaring med smarthøytaler type google home. Det er et godt og rimelig tips.

Jeg vil ikke anbefale fisk for kjøtt men vil heller ikke nøle med å anbefale farge-tv framfor svart/hvitt.

Prøv gjerne google home du også, fargerik. Så forstår du fort hva jeg mener.

fargerik

fargerik
22.04.21 09:08
FjodorDVD: Mitt svar til TS er i beste hensikt, fargerik. TS ønsker å høre på radio. Etter å ha hatt 3 søppelradioer av type DAB+ deler jeg min positive erfaring med smarthøytaler type google home. Det er et godt og rimelig tips.

Mitt tips er bedre. Finn en billig, brukt DAB+radio på FINN.

Jeg serverte til og med en link. Men siden TS bare stilte et spørsmål men ikke er med i debatten, spiller det jo liten rolle hva vi mener.

(Innlegget ble redigert 22.04.21 09:19)

FjodorDVD

FjodorDVD
22.04.21 12:10
fargerik: Mitt tips er bedre. Finn en billig, brukt DAB+radio på FINN.

Finn er i allefall ett godt tips. Da må man bare huske på at det må være DAB+ og unngå de brannfarlige modellene.

fargerik

fargerik
22.04.21 14:54
FjodorDVD: Finn er i allefall ett godt tips. Da må man bare huske på at det må være DAB+ og unngå de brannfarlige modellene.

Jeg har ting jeg kan snakke til. To moderne smart- TV-apparater er slik. De finner det jeg spør etter. Jeg har også et par dingser med blåtann som kan linkes til telefonen, så det er sikkert mulig å laste ned en app og bruke telefonen og styre dette med stemmen.

Men det er jo veldig enkelt å rett og slett bare slå på radioen, da.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg