Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Eindomsmegler, men i hvilket firma?

NYTT TEMA
stunna

stunna
12.07.06 07:45
Lurte rett og slett på om det er noen, øh, vitenskapelig måte å finne ut hvilket eiendomsmeglerfirma som er best for meg. Altså, om det f.eks finnes noen forbrukertester/statistikker på nett? Hm?
diablo

diablo
19.07.06 13:52
Vanskelig å si navnet på firmaet som er det beste.

Er selv megler i Foss & Co Oslo, et mindre og veletablert firma med gode referanser.

Noen eksakt vitenskap finnes ikke, men finn en megler du har en god dialog med, som ikke tar noen snarveien og gjør en skikkelig jobb.

Om denne megleren er "selger" må du selvfølglig også sjekke?

Dette gjøres ikke ved å sende ut mail, inviter til verdivurdering og deretter ta beslutningen på grunnlag av kriteriene som følger.

1. Virker megler grundig og ryddig? (Som nevnt igjen, firma er ikke ensbetydende ved valget, det er megleren du har dialog med hele veien, og skal forestå salget og prosessen.)

2. Har de gode referanser? Ring og sjekk.

3. Er megleren grundig mot meg som selger, stiller han de riktige spørsmålene? så jeg ikke blir sittende igjen med krav fra advokater i etterkant.?

4. Er megleren motivert? Viser vedkommende interesse for å selge min leilighet?

5.Konkurranse dyktig pris?
(Ikke velg den billigste!!!)

6. Annonsering og markedsføring? Alfa omega, ordet reklame kommer fra Romertiden (latin) og het Reclamo = skrik høyt.
Bruk medier som syns i tillegg til etablerte internettmedier.

Man gjør seg selv en "bjørnetjeneste" ved å spare inn på det viktigste, som faktisk er annonsering.

(Si at du selger en 2 roms leilighet i Oslo, du annonserer den på finn men ikke i store etablerte eiendomsmedier som f.eks Aftenposten.)

Visningen er godt besøkt med mange yngre som er potensielle kjøperer, men Rigmor på 66 er så aldri leiligheten din i avisen, så hun kom aldri på visning.

Men caset er at ikke alle har tilgang på internett, og ihvertfall ikke Rigmor som har solgt sin enebolig på Grefsen, for denne type kjøper betyr ikke et par hundre tusen så mye så lenge hun får den leiligheten hun ønsker med riktig beliggenhet og fasiliteter.

Tro meg, du vil ha med typen som Rigmor i BUDRUNDEN!

Begrunnes med at mange meglere har alt for mye salg til "passe" provisjoner, dette går utover oppfølging til selger, initiativ i budrunden og oppfølging av det aller viktigste nemlig potensielle kjøpere.

Selv sier jeg ofte nei til mailforespørsler, grunnen er enkel:

De som gjør dette henter gjerne inn 10 forskjellige tilbud, og pruter så langt ned og bruker så mye tid for valg av megler, at da bruker jeg heller tiden på de kundene jeg faktisk har i dag + kjøpere som jo er potensielle nye kunder.

Det viktigste argumentet mitt blir at skal jeg selge boligen din, skal jeg ha betalt for det, og resultatet blir deretter.

vel vel, har fått med det viktigste her, om du lurer på noe mer send en mail til
axel.a@fossco.no

Håper dette hjalp litt på vei uavhengig av hvor du måtte bo i landet.
stunna

stunna
19.07.06 16:58
Ok, takk for utfyllende svar! :D

Ikke se bort fra at jeg tar kontakt heller!
J Nissen

J Nissen
19.07.06 22:02

(Si at du selger en 2 roms leilighet i Oslo, du annonserer den på finn men ikke i store etablerte eiendomsmedier som f.eks Aftenposten.)

Visningen er godt besøkt med mange yngre som er potensielle kjøperer, men Rigmor på 66 er så aldri leiligheten din i avisen, så hun kom aldri på visning.
---

Jeg er jo ung, og hører så absolutt til internettgenerasjonen.. , men boliger ser jeg ikke etter på internett..
Dog leser jeg alltid eiendomannonsene i avisen, og eiendomsbilaget i avisen.

Det kan ha noe med at jeg ikke er på aktiv leting etter bolig, men bare synes det er kjekt å følge med..

Men likevel gir det jo en indikasjon :=)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg