Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Argh, småfluer!

NYTT TEMA
deus85

deus85
30.07.06 19:32
Er litt usikker på hvor jeg skulle poste dette, men... Uansett, er svært plaget av irriterende småfluer. Jeg har blitt invadert av disse bitte bitte små gulbrune fluene. De er nesten overalt i leiligheten min, og jeg har det forholdsvis rent her, så jeg aner ikke hva det kommer av. Har heller ingen gamle planter stående framme. Har nemlig hatt besøk av disse samme fluene før, men da drev de og svermet rundt noen planter. Det gjør de ikke nå lenger. Nå svermer de rundt på badet og spesielt på kjøkkenet. Mat elter jeg heller aldri fremme; pålegg putter jeg tilbake i kjøleskapet så snart jeg er ferdig, evt. brødsmuler tømmes i søpla. Likevel er det masse fluer. Spesielt på kjøkkenet. Det er stort sett der alle fluene er. Der og i kjøleskapet. Og dette er som sagt ikke vanlige fluer, men sånne bittesmå fluer.

Skulle gjerne likt å finne ut "kilden", og hvor de kommer fra, for småfluene irriterer vettet av meg. Har også kjøpt en insektssparay (Radar insektsspray), men den har nesten ikke hatt noen særlig effekt. Så snart jeg har knertet en del fluer, dukker det bare opp flere nye like etterpå. Jeg blir helt utrolig stressa av dette; blir jo særen meg aldri kvitt dem! Er nesten umulig å kunne ta seg et måltid på kjøkkenet, ettersom det er så mange fluer der! Hva i alle dager skal jeg gjøre? Finnes det andre midler jeg kan bruke, som virker mer effektivt mot slike småfluer? Er det noen som vet hva årsaken til at jeg har blitt invadert av disse små, plagsomme fluene, selv om jeg har det forholdsvis rent her? Om andre har opplevd lignende, har dere noen gode tips og råd å komme med?
AVilla

AVilla
02.08.06 20:57
Det kan jo være mulig du har latt mat-søpla stå litt lenge? Med dører/vinduer oppe kommer sikkert de små jævlene med en gang. Hvis det skulle være det som er grunnen så er det ikke værre enn å tømme søpla kanskje en gang om dagen i noen dager og se om det hjelper... Det funka hvertfall her
jallamygel

jallamygel
05.08.06 21:13
Bananfluer: Hell litt øl i en krukke med stor åpning. Spenn plastikk over åpning og prikk små hull i den. Fluene vil komme inn gjennom hullene, men er ikke i stand til å finne veien ut igjen.
kilde : http://www.greenpeace.org/norway/supporterservice/Green_tips#6

Å sette ut eddik i skåler skal visst hjelpe.

Eller sette ut øl med en hinne av seig såpe kan kanskje få dem til å sitte i klisteret...

highfiveinferno

highfiveinferno
05.08.06 21:17
En bolle med sterk husholdningssaftblanding eller lignende som man har hatt litt Zalo i hjelper også. De forsøker å lande på overflatehinnen, men den er svak eller ikke-eksisterende, så de synker og drukner. Dette drepte sannsynligvis hundrevis av fluer når jeg forsøkte det.
SuziSerken

SuziSerken
09.08.06 17:44
De legger egg i plantejord, hver gang du vanner planten, letter det en ny koloni av utklekkete utysker. De kan dukke opp etter at du har skiftet jord på stueplanter. De kommer ofte med nye planter du kjøper - spesielt planter fra supermarkedet - krydderurter ol. og de sprer seg temmelig fort.

Gult fluepapir er supert for å fange disse irritasjonsmomentene. Du kan kjøpe det hos plantasjen, og de plasseres i blomsterpotten. Når fluene letter, blir de tiltrukket av gulfargen og havner i klisteret før de får tid til å legge nye egg.

Legolasguy74

Legolasguy74
09.08.06 22:28
Jeg ble innvadert av lus og bananfluer inne og ute i sommer.
Enkel oppskrift. 1liter vann 1 kork grønnsåpe. Vann og spray på blader og i jorda. Alt ble borte etter en uke og er ikke komet tilbake. Dette dreper ikke plantene og du kvitt alt utøy.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg