Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Leie vs kjøpe leilighet i Trondheim

NYTT TEMA
Eponiine

Eponiine
02.08.06 21:10
Jeg og kjæresten har nå leid leilighet i Trondheim i over ett år og tenker litt på å kjøpe istedet. Men så er vi jo litt usikre pga disse høye prisene og rykter om renteøkning osv! Samtidig så er vi litt lei av å betale 6000 i mnd til en annen person istedet for til oss selv. Vi er begge studenter, jeg har 5-6 år igjen av studiene, han har 2, dermed har ingen av oss en fast inntekt bortsett fra studielånet. Vil det da bli vanskelig å finansiere lånet med kun studielån? Har hørt noe om at bankene gir bort lån i hytt og pine nå for tiden..men det er jo litt skremmende å tenke på hva som vil skje om vi ikke klarer å betale ned! Nå betaler vi 6000 + strøm og vi får det akkurat til å gå rundt, kunne derfor ikke betalt mer (delvis pga at vi får så enormt store strømregninger om vinteren pga oppvarminga).

Alt er jo så himla dyrt også! T.o.m oppussingsobjekter kommer jo på over en million nå for tiden.. Og det virker som de "billige" leilighetene på 8-900 000 har ei husleie på over 4000 i mnd!

Noen som har noen gode tips til et par studenter som er såpass ferske på boligmarkedet? Bør vi vente og se om boligprisene går ned? Eller skal vi bare søke om lån og satse på at noe ok dukker opp og håpe på at boligprisene fortsetter og stige til vi selger igjen? Blir somsagt boende i Trondheim iallefall i 5 år til, noe som vil si over 400 000 i husleie dersom vi blir værende som leieboere der vi er nå.

Håper noen har noen gode tips til oss :)
LiKri

LiKri
02.08.06 23:19
dersom dere skal få lån med bare studielån som inntekt må dere nok ha kausjonist.

Så over til "regnskapet". For å bruke mitt eget som eksempel så har jeg til nå hatt et 60%lån på 600' og drøyt 2' i husleie, og hadde dere hatt en slik mulighet så hadde det jo ikke vært noe problem. Men den voldsomme prisøkningen her oppe er dog et større problem og vil tro dere sliter med å finne noe tilsvarende, i alle fall ikke uten solid egenkapital samt være i stand til å pusse opp endel selv slik vi har gjort.

Et lånebeløp på en million kroner med 4.5% rente vil gi ca 5 500 i terminbeløp, og som du sier så må man påregne husleie i tillegg (som regel). I tillegg må man ta høyde for økning av renten. Og da er vel smertegrensen deres passert?

saskia

saskia
21.08.06 09:43
Hvorfor ikke leie hos studentsamskibnaden? Der får dere leilighet for 4000 kr, og vips er det litt til overs som dere kan spare.
LiKri

LiKri
22.08.06 00:37
Det skal jo litt til for å få leilighet gjennom SiT. De har ikke nok leiligheter til alle og vanskeligstilte, studenter med barn eller andre spesielle behov blir prioritert til leilighetene deres.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg