Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sluk i gulv på vaskerom?

NYTT TEMA
Murphy99

Murphy99
12.08.06 21:24
Hei alle.

Skal bygge om et rom til vaskerom, der skal det plasseres bla vaskemaskin og tørketrommel, ingen vask eller annet vannuttak utenom til vaskmaskin.
Må det være sluk i gulvet der?

På forhånd takk!

Murphy's lov:
"If there are two or more ways to do something, and one of those ways can result in a catastrophe, someone will do it"
Makrellgutten

Makrellgutten
12.08.06 21:25
Nei. Mange har da vaskemaskin og tørketrommel på kjøkkenet, for eksempel.
Rosejenta

Rosejenta
12.08.06 23:31
Murphy99 skrev:
------------
JAAAAAAAAAAA ;) Teknisk forskrift til plan- og bygningsloven sier at bad og vaskerom (dvs. begge deler) skal ha sluk. Og at gulvet skal ha fall mot sluk på de deler av gulvet som må antas å bli utsatt for vann regelmessig.

Pluss at forsikringsselskapet blir ikke noe spesielte blide hvis du ikke har sluk hvis du skulle få en skade...........

Våtrom
Bad og vaskerom skal ha sluk. Rom med sluk skal ha gulv med tilstrekkelig fall mot sluk for de deler av gulvet som må antas å bli utsatt for vann regelmessig.
Gulv, vegger og tak som kommer til å bli utsatt for vannsøl, lekkasjevann eller kondens, skal utføres med fuktbestandige overflatematerialer. Bakenforliggende konstruksjoner og rom som kan påvirkes negativt av fukt skal være beskyttet av et vanntett overflatemateriale eller et egnet vanntett skikt. Materialer velges slik at faren for mugg- og soppdannelse er minimal.

http://bks.byggforsk.no/index.asp?docNumber=tef00837
http://www.byggforsk.no/default.aspx?funksjon=svartjenesten&stInnholdsID=1&innholdsID=185&sosID=176

Rosejenta

Rosejenta
12.08.06 23:33
Makrellgutten skrev:
Nei. Mange har da vaskemaskin og tørketrommel på kjøkkenet, for eksempel.
-------

Feil...........

Mange med slikt på kjøkken tar store sjanser, og alt går helt greit helt til dem en dag eventuelt får vannskade og forsikringsselskapet kommer og ser, og finner frem avkortningsreglene som sier opptil 80% i avkorting.............
 PoseFant 

PoseFant 
12.08.06 23:35
Rosejenta, det er du som tar feil. Mange har vaskemaskin og tørketrommel på kjøkkenet.

Hvorvidt det er forsvarlig og etter forskriftene er en helt annen sak.

---

/pF
biggit

biggit
13.08.06 11:45
Jeg tviler ikke på at du har rett mht plan- og bygningsloven, men jeg synes det er noe inkonsekvent. Jeg kan egentlig ikke se at det skulle være større problem å ha en vaskemaskin på kjøkkenet enn en oppvaskmaskin. Så vidt jeg kan se er det i prinsippet samme greia. Får man avkorting da også?

Problemet er at mange ikke har annet valg enn å plassere vaskemaskin og trommel på kjøkkenet. I slike tilfeller er det viktig at vannet stenges når vaskemaskinen ikke er i bruk, noe jeg har hørt at man uansett bør gjøre fordi vaskemaskinene ikke har godt av å stå med konstant vanntrykk. Tørketrommel er vel uproblematisk om det er en kondenstrommel. Den utvikler ikke fukt (i alle fall gjør ikke min det).

Rosejenta

Rosejenta
13.08.06 11:59
PoseFant skrev:
Rosejenta, det er du som tar feil.
----

Beklager, mangla et par ord der.....

Skulle vært; Feil at folk har det slikt........

Er nemlig hverken lovlig eller bra, for får dem en skade som kan det hende dem sliter fort.....
Rosejenta

Rosejenta
13.08.06 12:03
biggit skrev:
Jeg tviler ikke på at du har rett mht plan- og bygningsloven, men jeg synes det er noe inkonsekvent. Jeg kan egentlig ikke se at det skulle være større problem å ha en vaskemaskin på kjøkkenet enn en oppvaskmaskin.
----------

Det heter seg at ei oppvaskmaskin er tryggere. I tillegg skal denne monteres av rørlegger, slik at man er sikker på at maskina blir tømt på en korrekt måte. Og nei, har du kvittering på montering av rørlegger, og du får en skade, får du ikke avkorting. Det forutsetter også at du har ei godkjent maskin.

Når det gjelder vanlige vaskemaskiner som plasseres på kjøkken, så gjøres dette som oftest ganske så uprofft ved at avløpsslangen bare blir hengt over vasken, og da skal det lite til før den hopper ut og lager skader.

Og ellers, så synes jeg det er nesten rart at det ikke kommer et lovpåbud om sluk på kjøkken snart......???
biggit

biggit
13.08.06 12:42
Skulle loven være konsekvent, burde det være krav til sluk på kjøkken også. Dette er vel et eksempel på at lovverket ikke henger med i utviklinga. Sluk på kjøkkenet vil nok ikke være så vakkert, men det ville sikkert være muligheter til å kamuflere det på.

Det kan nok være at montering av oppvaskmaskiner gjør dem sikrere, men oppvaskmaskiner har den svakheten at pakningen rundt døra har en tendens til å bli lekk eller at avløpet går tett.

I så måte er en vaskemaskin sikrere, spesielt om det var tilsvarende krav for montering dersom den skal stå på et kjøkken. Avløpsslanger som lever sitt eget liv har jeg erfaring for :-) Sinnsykt mye vann som kommer ut av en sånn maskin.

Tidligere var det vanlig å montere varmtvannsberedere i kjøkkenbenken. Er det fortsatt lov? De er jo tidsinnstilte karastrofer.

Rosejenta

Rosejenta
13.08.06 12:54
....joda fremdeles tillatt med http://www.comfort.no/produkter/182?stor=1 disse såkalte benkberederne.

Legg merke til den yndige oppsamalingsplassen under som skal opp rinnende vann ;)

Disse berederne, i allefall de fra Lauguna er egentlig beregnet for å føre eventuell vannsøl via veggen, og inn i et vaskerom eller bad.

Det burde være sluk på kjøkken, og kamuflering er ingen problem. Et mikroskopisk fall mot ene veggen, og sluk under et underskap som står på hjul og kan enkelt flyttes, gjør til at en skade kan reduseres fra hundretusener i værste fall til tusenlapper....... Så det er rart at ikke et slikt påbud har kommet, men det skyldes vel kostnadene. Skal en utbygger legge inn slike sluk, vil folk stusse på det av gammel vane, og så vil det føre til store medkostnader for utbyggere........
biggit

biggit
13.08.06 13:30
Den var nusselig du :-) Sikkert plass til 120 l veldig vått vann i det der tefatet.

Å legge sluk i et kjøkken er sikkert dyrt, men i et nybygg blir det vel en pølse i slaktetiden. Ofte er jo kjøkken, bad og vaskerom likevel plassert i nærheten av hverandre pga røropplegg. Tror det kunne ha spart forsikringsselskapene mange hundre tusener i året.
susilu

susilu
13.08.06 18:06
biggit skrev:
Å legge sluk i et kjøkken er sikkert dyrt, men i et nybygg blir det vel en pølse i slaktetiden. Ofte er jo kjøkken, bad og vaskerom likevel plassert i nærheten av hverandre pga røropplegg. Tror det kunne ha spart forsikringsselskapene mange hundre tusener i året.
................................................

Det er en ting jeg faktisk har lurt på: Er det noe i veien for å ha sluk i kjøkkenet? Er det lov? Jeg har ofte lyst til å bygge et mindre hus, et lavt som er lettere å male/vedlikeholde, og blant alle praktiske detaljer jeg kan tenke meg, er sluk i kjøkken. Men jeg regnet med at det ikke er tillatt, da jeg aldri har sett det hos noen. Noen som vet?
Murphy99

Murphy99
13.08.06 18:30
susilu skrev:
Det er en ting jeg faktisk har lurt på: Er det noe i veien for å ha sluk i kjøkkenet? Er det lov? Jeg har ofte lyst til å bygge et mindre hus, et lavt som er lettere å male/vedlikeholde, og blant alle praktiske detaljer jeg kan tenke meg, er sluk i kjøkken. Men jeg regnet med at det ikke er tillatt, da jeg aldri har sett det hos noen. Noen som vet?
---------------------

Å ha et sluk i gulvet på kjøkkenet kan vel ikke skade noen, bare fordel med det med tanke på lekkasje.
Murphy99

Murphy99
13.08.06 18:35
Ok, takk for svar alle.
Da går jeg for sluk i gulvet.
Er dette noe som man går løs på selv når man har akkurat passe med tommeltotter? Vanskelig å få til fall mot sluk feks? Har jo sett noen bad som heller feil vei som er utført av fagfolk.
Hva slags masse bruker man?

En annen ting, har også tenkt på å montere slike Alloc Wall&Water plater på badet.
Er dette gjørdetselv plater? Ser jo enkelt ut på nettsidene til alloc.

http://www.alloc.no/cgi-bin/alloc/imaker?id=9709&visdybde=2&aktiv=9709
mf_6

mf_6
14.08.06 13:01
biggit skrev:
Skulle loven være konsekvent, burde det være krav til sluk på kjøkken også. Dette er vel et eksempel på at lovverket ikke henger med i utviklinga. Sluk på kjøkkenet vil nok ikke være så vakkert, men det ville sikkert være muligheter til å kamuflere det på.

-----------------------------------

Jeg skal snart i gang med å pusse opp kjøkkenet, og en ting er sikkert. Det er at jeg skal montere sluk på kjøkkenet. Jeg kommer til å plassere sluket under kjøkkenbenken. Det blir nærmest der vannlekkasje kan oppstå, nærmest avløp fra oppvaskmaskin/oppvaskkum og det vil ikke bli synlig før jeg åpner skapdøra.
doit1

doit1
14.08.06 13:03
Murphy99 skrev:
Skal bygge om et rom til vaskerom, der skal det plasseres bla vaskemaskin og tørketrommel, ingen vask eller annet vannuttak utenom til vaskmaskin.
..........

Hvis det er mer hensiktsmessig å plassere den på veggen er det og greit.

Murphy99

Murphy99
14.08.06 14:20
doit1 skrev:
Hvis det er mer hensiktsmessig å plassere den på veggen er det og greit.
-------------------------------
Hvor høyt/lavt på veggen må den da være? knehøyde?
doit1

doit1
14.08.06 18:18

Njaa, 1 meter +/- pleier å funke bra. Så kan du bare legge en slange fra gulvet og opp i sluken sånn at vannet kan renne ut.

Rosejenta

Rosejenta
15.08.06 23:24
doit1 skrev:
Njaa, 1 meter +/- pleier å funke bra. Så kan du bare legge en slange fra gulvet og opp i sluken sånn at vannet kan renne ut.
--------

......håper du ikke mente å kutte ut gulvsluket?

Hva hvis f. eks pakningen på vaskemaskindøra di ryker?
Hvordan skal du få det vannet opp fra gulvet da før det har rent videre utover halve boenheten?
Murphy99

Murphy99
16.08.06 00:07
Rosejenta skrev:
Hvordan skal du få det vannet opp fra gulvet da før det har rent videre utover halve boenheten?
-------------------------
Jeg har jo den veggsluken som doit1 foreslår da.
Og slange slik at vannet renner oppover til sluket

----------------------------------------------
Murphy's lov:
"If there are two or more ways to do something, and one of those ways can result in a catastrophe, someone will do it"
biggit

biggit
16.08.06 00:40
Rosejenta skrev

.....håper du ikke mente å kutte ut gulvsluket?

Hva hvis f. eks pakningen på vaskemaskindøra di ryker?
------------------------
Juhu, det kan bli "gøy".

Bodde en gang i ei leilighet hvor bad og vaskerom egentlig skulle være ett rom, men hvor man på et eller annet punkt i planleggingsprosessen ble det bestemt å dele av vaskerommet. Resultatet var et vaskerom uten sluk, men ellers innredet som våtrom.

Så skjer det som av og til skjer, avløpslangen falt i gulvet. Merka ingenting før vannet var på tur over dørstokken, dvs at vannstanden var 7 - 8 cm. At vaskerommet også fungerte som bod gjorde jo ikke saken bedre. Fy fader for et styr å berge malingsspann, vått skittentøy, hermetikk, julepynt etc, for deretter å øse, måke og tørke opp gud vet hvor mange liter vann. Tok hele kvelden og halve natta. Resten av natta gikk med til å vaske alle klærne som var blitt våte. Men jeg var jo heldig som ikke fikk noen vannskader, bare masse jobb.

Tro meg, sluk i gulvet er et must.
OnkelTuga

OnkelTuga
16.08.06 10:01
Hvorfor legge sluk på kjøkkenet? De fleste oppvask-maskiner er det overflomsikring på,og når det er det,så dekker forsikringen evt.vannskader.
Rosejenta

Rosejenta
17.08.06 00:24
OnkelTuga skrev:
Hvorfor legge sluk på kjøkkenet?
-------------

Hvorfor ikke?

Skal man bygge et nytt hus, eller totalrehabilitere, så koster et sluk peanøtter i forhold, og kan være kjekt å ha.

Greit nok å ha forsikring, men det er ikke alle som synes det er trivelig med svømmebasseng overalt der en skulle ha bodd på tørt land...........
OnkelTuga

OnkelTuga
17.08.06 00:42
Ja,en kan jo legge den under oppvaskmask.el.lign,da er den usynlig.
Ulempen er jo at det til enhver tid bør være vann i låsen for å unngå lukt samt at det stilles jo et visst krav til gulvbelegg,enten baderomsbelegg eller fliser.
monsanto3

monsanto3
17.08.06 13:48
Rosejenta skrev:
"Skal man bygge et nytt hus, eller totalrehabilitere, så koster et sluk peanøtter i forhold, og kan være kjekt å ha."

Det er helt sant.
Men faktum er at det i 2006 står rundt regnet en halv million oppvaskmaskiner på kjøkkenene rundt om i de tusen hjem her til lands.
Husk også at de aller fleste eksisterende kjøkkengulv er bygd a) uten membran og b) uten fall.

Kjøkkenet er jo definert som våtrom med spesielt krav om jording (inntil de nye bestemmelsenen om jording overalt kom i forfjor), allikevel er det ikke "tradisjon" for å legge sluk her, selv ikke i nybygg. Ganske rart, egentlig.

Forsikringsbransjen gir forresten erstatning uavkortet dersom noe går galt. De har forlengst akseptert at det er på kjøkkenet en oppvaskmaskin hører hjemme, og at skader er såpass sjeldne at det er urimelig å kreve at man monterer et sluk med forskriftsmessig fall.

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
boot

boot
20.08.06 12:05
Men vann i låsen ordnes greit hvis man har et oppstikk (avløp) til oppvask som er koblet til sluket (nede i betongen/gulvet). Eller om oppvask-avløp går i åpent rør og ned i sluket (da gjerne innafor benkesokkel eller innafor ei luke et sted.

Det eneste er at man får litt mer 'åpen' lyd når vannet renner i sluket enn i innebygde rør (nedstøpt).
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg