Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Morelltre

NYTT TEMA
AVilla
AVillaInnlegg: 942
17.08.06 18:18
Hvor mye koster et morelltre? Har planer om å få tak i et, siden jeg bruker alt for mye penger på moreller på sommeren, hehe. Er dte bare å stikke ned i jorda når du har kjøpt det elelr blir dte mye annet styr?
J Nissen
J NissenInnlegg: 46560
17.08.06 18:20
Aner ikke hva det koster, men "ferdig" utvokste trær er ganske så dyrt. For du vil vel ikke plante det selv helt fra grunnen av?

Jeg tror du skal spise veeeeeeeeeeeeeeldig mye moreller før selvdyrking lønner seg fra et økonomisk perspektiv
sl500
sl500Innlegg: 11868
17.08.06 22:04
Har et stort morell tre og kan si deg at det bare blir pes.
Det tiltrekker seg mye veps og fulgene hakker et lite hull på nesten alle bærene.
På toppen av det hele så tar det ca 14 dager fra de er modene og til det er slutt.
Så gå og spise moreller i hagen utover sommeren går heller ikke.
Plukke er jeg for lat til så jeg kjøper morellene mine på butikken.
Siden samboren er hysterisk for veps og treet står nærme terassen så blir nok dette treet ved i nærmeste fremtid.
biggit
biggitInnlegg: 1275
18.08.06 01:36
Ang. veps:

Inntil du får hugget morelltreet kan du forsøke følgende:

Fyll en vanlig frysepose halv med vann og heng den over verandaen. Det høres kanskje dumt ut, men det hjelper faktisk. Det blir mye mindre veps. Hvorfor aner jeg ikke.

Du kan jo skylde på at du lufter gullfisken om noen synes det ser dumt ut :-)
monsanto3
monsanto3Innlegg: 2376
21.08.06 14:19
Nå er jo moreller søtkirsebær. Slike helt unge trær får du for et par hundrelapper, jeg kjøpte et med surkirsebær for tre år siden (jeg skal lage kirsebærlikør).
De er veldig greie - du bare spar et hull og har oppi god matjord, kugjødselkompost blendet med vanlig jord fra hullet f.eks, i forhold 50/50. Grav en grop i blandingen.
Så setter du treet oppi og klapper på plass jorden. Så setter du foten inntil og tråkker massen fast.

Slå ned en pæle ved siden av og forankre treet i det de første to årene. Bind ned greinene så de ikke blir stående i 60 graders vinkel til himmels.
Ellers er det ikke stort annet å passe på enn at det ikke tørker helt ut.

Det er ganske artig å se at treet vokser til og utvikler seg. Mitt tre fikk de første bærene nå i sommer - de smakte herlig, men det var dessverre ikke mange nok til å gi meg likøren min...

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
AVilla
AVillaInnlegg: 942
26.08.06 22:36
Regner med at jeg har brukt et sted mellom 500 og 1000 kr på moreller i sommer. Men er ikke så farlig om dte blir dyrere med tre, bare greit å ha litt frukt/bær i hagen.

Så får vi bare se om det blir no..
susilu
susiluInnlegg: 37117
11.09.06 20:56
Vi fikk heller ikke brukt så mye av kirsebærtrærne våre - 2 gamle - de ble sagt ned av gubben og fetteren hans med en påstand om at de var råtne (menn og motorsager!!) til min store fortvilelse. Men det skyter opp villmoreller både her og der og de er veldig gode og søte, men det synes fuglene også.... Noe av det fineste med slike trær er at de blomstrer så nydelig om våren - før epletrærne. Vi har etpar epøetrær også med elendig frukt, men jeg får meg ikke til å ta dem ned, for blomstene er så fine.
Veps eller ikke, jeg skjønner godt at du vil ha trær som bærer frukt og bær og blomster! Er det ikke det en hage går ut på?
silham
silhamInnlegg: 36
17.09.06 22:46
Vi har kjøpt et ungt søtkirsebær tre i år, å det var masse kart på det, men morellene ble fort spist opp av fuglene. Kostet 250 kr å trenger ikke mye stell. men man må være rask med å henge nett over det når frukten begynner å komme... Hvis et har god jord, å gjødsles på våren vokser det kjempefort, men det blir jo ikke MASSE frukt på det de første årene.. men man har jo mye glede av de etterhvert :)
truebIue
truebIueInnlegg: 4574
20.09.06 12:18
Jeg hadde et morelltre i ti år uten å få smake en eneste morell. Pass opp for fuglene!
BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 30877
15.07.15 01:08

Vurderer å kjøpe et i år. Hvor kan man kjøpe.

Fant ikke noe på sidene til Plantasjen eller Hageland

_roffe_
_roffe_Innlegg: 7566
25.07.15 14:16

Ikke plant et frukttre i nærheten av soveromsvinduene..

Hvis du har ønske om å ha vinduet åpent samt kanskje liker å sove litt utover fridagene så er fuglebråket et sann helvete når maten er "servert" på treet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg