Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ospetrær er no dritt

NYTT TEMA
spiral

spiral
22.08.06 13:27
Har hogd ned noen ospetrær som sto i utkanten av hagen. Jeg har latt rota stå igjen, med det resultat at det vokser ut meterlange røtter med lange skudd opp av bakken. Disse dekker nå store deler av hagen, og kommer opp igjen kort tid etter at man har fjernet dem.

Vil det hjelpe å fjerne røttene som kommer ut fra hovedrota, eller må jeg fjerne alt

Noen som har peiling?

monsanto3

monsanto3
22.08.06 14:40
Jeg anbefaler følgende fremgangsmåte:

Skjær over alle rotskuddene.
Så tar du en brill og driller hull i de største snittflatene, gjerne en fem-seks stykker, med et 4-5 mm. bor. Hell oppi Roundup. Pass på - Roundup dreper all annen vegetasjon også. Det behøver ikke være dype hull, og dersom skuddene er svært tynne, stryker du Roundupen på snittflatene.

Etter en ukes tid er roten død, og i løpet av neste sommer begynner den å råtne - hjelp gjerne til ved å dekke den til med matjord og hold fuktig.

Lykke til!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
spiral

spiral
22.08.06 15:56
Takk for tipset, og vil gjerne prøve, men jeg er litt grønn på dette, og må ha inn med teskje.:-)

Med rotskudd - mener du da de som vokser opp av bakken, eller de lange røttene som ligger under bakken. Hvis du mener de lange røttene under bakken er det vel en fordel å skjære dem over så nærme stammen som mulig? Hvis du mener de som kommer opp av bakken, er disse så tynne at det er vanskelig å bore hull i dem.

Har prøvd med roundup på en annen måte enn det du beskriver her, uten resultat. Da boret jeg et dypt hull (10 mm bor) på skrå ned i selve stubben, og fyllte opp med roundup.
monsanto3

monsanto3
22.08.06 16:33
Med "rotskudd" mener jeg de skuddene som spruter i været fra stubben, ja.
Hvis de er tynne og pistrete tar du dem helt inntil stammen/roten og bestryker snittflatene med Roundup mesn snittet er helt ferskt. Du kan gjerne vente til det blir litt kjøligere og sevjen synker.
Jeg har brukt denne metoden på tre osper nå, og de har alle vandret til det evige skogholt.

Da du boret hull i selve roten, kan jeg tenke meg at det hadde gått litt for lang tid siden du kappet treet?
Denne metoden mener jeg selv er bankers, i alle fall. Jeg har brukt den på en gammel sølvgran også, med godt resultat.

Lykke til!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg